ben het eens met dat ontgrenzen beter is voor het blok, in alle opzichten.
maar niemand vertelt hoe je precies moet inrijden en er zijn ook veel verschillende verhalen over wat het beste is.
Wat sowieso altijd moet gebeuren is netjes warmrijden (ook na het inrijden, niet warmrijden is gewoon slecht voor je blok).
Daarnaast is het belangrijk dat alles goed op elkaar inslijt, dat wil niet zeggen dat alles extreem glad ingereden moet worden, want de olie moet zich nog wel kunnen hechten aan bijvoorbeeld je cilinderwand voor optimale gasdichte afsluiting.
Bij een tweetakt is het niet van toepassing, maar het is niet verstandig je olie te snel te wisselen. De metaaldeeltjes van het inrijden zorgen er zelfs voor dat de olie als een slijppasta gaat werken en daardoor het inrijden bevordert... dan bedoel ik overigens niet grote vlokken metaal, zodra die in je blok rondzwerven is er sowieso al iets kapot
Ik heb laatst mijn auto ingereden, daarbij gezorgd dat ie elke keer netjes warmgereden was en daarna af en toe steeds wat meer toeren draaien en wat meer belasten, je moet een beetje de middenweg vinden tussen té voorzichtig rijden en direct teveel belasten.
Toch zijn er mensen die beweren dat je na het warmrijden direct volle pot kunt gaan en daarmee betere prestaties behalen... en dat zou ook eens zomaar kunnen kloppen.
Grootste deel van het inloopproces wordt overigens bepaald door de afwerking en spelingen in het blok, en dat is tegenwoordig vrij netjes allemaal
Gewoon netjes warmrijden en daarna komt het allemaal wel goed, niet te voorzichtig zijn in ieder geval...
|