Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Inrijden + Opvoeren = Slecht idee?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 897 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #54500 - Inrijden + Opvoeren = Slecht idee?
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 5199 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Han-RS50 5-2-2009 22:34 Print topicpost

Posts: 259
Hee allemaal.

Het is toch slecht voor je brommer als je de eerste 500km inrijden opgevoerd doet? (prop uit de uitlaat en andere sproeier, voor de rest origineel.)
Zo ja, na hoeveel kilometers kan je hem gerust opvoeren dan? Of moet je wachten tot je de volle 500 (1000?) km hebt gereden?

Alvast bedankt!
 

Banaan 5-2-2009 22:35 Print reply

Posts: 5725
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Han-RS50
Hee allemaal.

Het is toch slecht voor je brommer als je de eerste 500km inrijden opgevoerd doet? (prop uit de uitlaat en andere sproeier, voor de rest origineel.)
Zo ja, na hoeveel kilometers kan je hem gerust opvoeren dan? Of moet je wachten tot je de volle 500 (1000?) km hebt gereden?

Alvast bedankt!


Weet je hoe die brommers in spanje/italie etc verkocht worden?

Juist ja.. zonder prop in de uitlaat.
 
DoDo-tomos 5-2-2009 22:39 Print reply

Posts: 1842
je moet hem gwn netjes in rijden.
opgevoerd of niet, het gaat er gewoon om het geheel mooi in kan draaien.

is hetzelfde als je een nieuwe 70cc oid koopt die moet je ook gewoon even netjes inrijden.

of je doet dit niet maja
 
of vraag het niek de wildt
bobboiten 5-2-2009 22:39 Print reply

Posts: 2771
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Han-RS50
Hee allemaal.

Het is toch slecht voor je brommer als je de eerste 500km inrijden opgevoerd doet? (prop uit de uitlaat en andere sproeier, voor de rest origineel.)
Zo ja, na hoeveel kilometers kan je hem gerust opvoeren dan? Of moet je wachten tot je de volle 500 (1000?) km hebt gereden?

Alvast bedankt!


je kan hem gewoon ontgrenzen als je hem maar GOED inrijdt. De meeste doen het wel begrenst om zichzelf in bedwang te houden. Je kunt toch niet harder dan 45.
 
Haal eruit wat erin zit | Live by the day & enjoy each one
Tommyofzo 5-2-2009 22:41 Print reply

Posts: 6934
Opvoeren en ontgrenzen is niet het zelfde imo onthoudt dat! als je hem ontgrensd hebt is hij eigenlijk origineler dan ooit te voren
 
ikkejw 5-2-2009 22:48 Print reply

Posts: 9886
doe maar zonder begrenzer, tijdens het inrijden moet je wel toeren kunnen maken.

en met een prop in de uitlaat wordt je cilinder ook warmer.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Banaan 5-2-2009 22:49 Print reply

Posts: 5725
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tommyofzo
Opvoeren en ontgrenzen is niet het zelfde imo onthoudt dat! als je hem ontgrensd hebt is hij eigenlijk origineler dan ooit te voren


idd
 
Error1991 5-2-2009 23:11 Print reply

Posts: 939
gewoon ontgrenzen maar wel rustig inrijden, dan rij je hem naar mijn mening denk ook beter in. alles loopt dan beter op elkaar in.
 
mr200r 5-2-2009 23:17 Print reply
Posts: 5122
Ontgrenzen=orgineel maken zoals de fabriek dit heeft ontwikkeld.
 
mr200r
Martijn II - Forum en Sales Moderator 6-2-2009 0:10 Print reply

Posts: 9841
ben het eens met dat ontgrenzen beter is voor het blok, in alle opzichten.

maar niemand vertelt hoe je precies moet inrijden en er zijn ook veel verschillende verhalen over wat het beste is.

Wat sowieso altijd moet gebeuren is netjes warmrijden (ook na het inrijden, niet warmrijden is gewoon slecht voor je blok).

Daarnaast is het belangrijk dat alles goed op elkaar inslijt, dat wil niet zeggen dat alles extreem glad ingereden moet worden, want de olie moet zich nog wel kunnen hechten aan bijvoorbeeld je cilinderwand voor optimale gasdichte afsluiting.

Bij een tweetakt is het niet van toepassing, maar het is niet verstandig je olie te snel te wisselen. De metaaldeeltjes van het inrijden zorgen er zelfs voor dat de olie als een slijppasta gaat werken en daardoor het inrijden bevordert... dan bedoel ik overigens niet grote vlokken metaal, zodra die in je blok rondzwerven is er sowieso al iets kapot

Ik heb laatst mijn auto ingereden, daarbij gezorgd dat ie elke keer netjes warmgereden was en daarna af en toe steeds wat meer toeren draaien en wat meer belasten, je moet een beetje de middenweg vinden tussen té voorzichtig rijden en direct teveel belasten.

Toch zijn er mensen die beweren dat je na het warmrijden direct volle pot kunt gaan en daarmee betere prestaties behalen... en dat zou ook eens zomaar kunnen kloppen.

Grootste deel van het inloopproces wordt overigens bepaald door de afwerking en spelingen in het blok, en dat is tegenwoordig vrij netjes allemaal

Gewoon netjes warmrijden en daarna komt het allemaal wel goed, niet te voorzichtig zijn in ieder geval...
 
Too cool for school!
Niek de Wildt 6-2-2009 0:14 Print reply
Posts: 7168
Je moet een motor inrijden zoals je er mee gaat rijden.
Fus ga jij ontgrensd of opgevoerd rijden dan moet je de motor ook opgevoerd inrijden.
je draaid dan namelijk andere toerentallen als begrensd.
Het kantelpunt en de krachten op de zuiger (dus bijv waar de zuiger tegen een stukje wand wordt aanduwd) zijn hier namelijk van afhankelijk, en dus hoe hij inslijt)
Je moet dus ook nooit heel langzaam/voorzichtig gaan rijden, het enige belangrijke is dat niemand achterop neemt en niet constant één snelheid/toerental rijd (dus ook niet te lang op top)
Maar je moet wel gewoon lekker doortrekken en verder rijden zoals je normaal doet (vooral niet te mieterig) anders wordt je zuiger/cilinder lui.

Het is bijv ook zo, dat als een motor vanaf het begin op half sytetische olie draaid, en daarna gooi je er vol syntestisch olie in, dan moet de motor weer anders inlopen (extra slijtage) dit moetje dus ook niet doen.
 
Han-RS50 6-2-2009 7:58 Print reply

Posts: 259
Bedankt allemaal! Hier heb ik wat aan.
 

Dit topic is 5199 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved