Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Probleem schroefdraad

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1004 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #54477 - Probleem schroefdraad
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2112 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Garciyano 4-2-2009 20:31 Print topicpost

Posts: 616
Me uitlaat was los getrilt, en toen heb ik dat boutje met een dopsleutel aangedraaid wat dus niet slim was maar ik had geen zin om een half uur elke keer een kleine slag te draainen met een steeksleutel.

ma iig het boutje is afgebroken omdat ik geen weerstand voelde dat ie al vast zat.

dit boutje heb ik laten uitboren en dat is scheef gegaan helaas. dus ook scheef nieuw draad in getapt maar dit was waarschijnlijk niet goed gedaan want het nieuwe boutje ging heel stroef en ze vertelde mij dat het goed zat, dus ik draaien brak dat boutje weer af.

nou toen maar naar huis gereden. en daar m'n brommer uit elkaar gehaald zo dat niets in de weg zat en er onder gaan liggen en het 2de boutje uit geboord.

ik had geen tijd en geen gereedschap op een nieuw schroef draad te tappen dus heb probeerde ik maar een schroef ik d8 als het lukt is het mooi mee genomen en ja hoor hij zat muur vast

maar dit is natuurlijk tijdelijk, ik wil het binne kort in een keer goed doen en dan haal ik me cilinder er ook af en zet ik hem in de schroef bank en doe ik het mooi zelf.

maar nu vroeg ik me dus af hoe moet je schroef draad tappen?
wilt iemand dit uitleggen? en heeft iemand tips?

(ik liet het eerst doen omdat ik bang was dat als ik dit zou doen het verkeer zou gaan want ik heb nog nooit nieuw draad getapt) btw. dit liet ik doen door mensen van staal techniek ik doe voertuig techniek dus nog nooit gedaan :P

tips zijn welkom?

Mvg. Aymen
 
Senda DRD RACING 07 ||

mtx-motard 4-2-2009 20:32 Print reply

Posts: 14947
ik zou de cilinder eraf halen, hem inspannen onder een kolom boor. recht boren en er eventueel een stalen bus in zetten. daar schroefdraad in tappen (m8) en klaar.
als je niet precies weet hoe dit allemaal werkt kun je beter de cilinder wegbrengen naar een bedrijf, voordat alles kapot is
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Garciyano 4-2-2009 20:34 Print reply

Posts: 616
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
ik zou de cilinder eraf halen, hem inspannen onder een kolom boor. recht boren en er eventueel een stalen bus in zetten. daar schroefdraad in tappen (m8) en klaar.
als je niet precies weet hoe dit allemaal werkt kun je beter de cilinder wegbrengen naar een bedrijf, voordat alles kapot is


Oke en gaat me dit veel geld kosten?

ik zat te denken aan een tijdelijke goedkope tnt cilinder dan heb ik tijd genoeg om me org. cilinder goed te maken

snapie dan kan die er onder uit maar kan ik als nog rijden

Dit bericht is gewijzigd door Garciyano op 4-2-2009 om 20:34 uur.
 
Senda DRD RACING 07 ||
zijstandaard 4-2-2009 20:34 Print reply

Posts: 1117
eerst boren, daarna met een tappensetje met hetzelfde formaat tappen(volgensmij eerst met 1 streepjes op tap, daarna 2 streepjes op tap, en daarna zonder streepjes tappen)


btw.. dit heb ik in klas1 al geleerd
 
Stuur pm als je Honda mt/mb onderdelen zoekt
mtx-motard 4-2-2009 20:37 Print reply

Posts: 14947
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Garciyano
[...]


Oke en gaat me dit veel geld kosten?

ik zat te denken aan een tijdelijke goedkope tnt cilinder dan heb ik tijd genoeg om me org. cilinder goed te maken

snapie dan kan die er onder uit maar kan ik als nog rijden

Dit bericht is gewijzigd door Garciyano op 4-2-2009 om 20:34 uur.

is in een paar dagen wel klaar.
gaat je wss 40 euro ofzo kosten
dan is het helemaal netjes en goed.

en die paar dagen ga je maar fietsen
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Garciyano 4-2-2009 20:37 Print reply

Posts: 616
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zijstandaard
eerst boren, daarna met een tappensetje met hetzelfde formaat tappen(volgensmij eerst met 1 streepjes op tap, daarna 2 streepjes op tap, en daarna zonder streepjes tappen)


btw.. dit heb ik in klas1 al geleerd


Lol mochten ze ons ook wel leren dan.

thanks voor tip
 
Senda DRD RACING 07 ||
pckor 4-2-2009 20:38 Print reply

Posts: 1364
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Garciyano
[...]


Oke en gaat me dit veel geld kosten?

ik zat te denken aan een tijdelijke goedkope tnt cilinder dan heb ik tijd genoeg om me org. cilinder goed te maken

snapie dan kan die er onder uit maar kan ik als nog rijden

Dit bericht is gewijzigd door Garciyano op 4-2-2009 om 20:34 uur.

daar hoef je niet perzee een andere cilinder voor aan te schaffen dat is ongeveer 15minuutjes werk.
gebruik bij het tappen trouwens wel snijolie oid

Dit bericht is gewijzigd door pckor op 4-2-2009 om 20:39 uur.
 
Garciyano 4-2-2009 20:42 Print reply

Posts: 616
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pckor
[...]

daar hoef je niet perzee een andere cilinder voor aan te schaffen dat is ongeveer 15minuutjes werk.
gebruik bij het tappen trouwens wel snijolie oid

Dit bericht is gewijzigd door pckor op 4-2-2009 om 20:39 uur.


snijolie?
oke hoezo? koeling? of snijd het dan beter?

waar kan ik dat kopen?
 
Senda DRD RACING 07 ||
mtx-motard 4-2-2009 20:43 Print reply

Posts: 14947
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Garciyano
[...]


snijolie?
oke hoezo? koeling? of snijd het dan beter?

waar kan ik dat kopen?

ja koeling, en je krijgt een zuiverdere draad. en je tapset slijt niet zo snel

ja zoek maar ff rond bij de bouwmarkten


 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
pckor 4-2-2009 20:44 Print reply

Posts: 1364
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Garciyano
[...]


snijolie?
oke hoezo? koeling? of snijd het dan beter?

waar kan ik dat kopen?

snijd het beter heb je minder kans dat je de boel weer afknapt.
is trouwens ook wel handig om bij het boren te gebruiken
ik weet zo niet waar je dat zo zou kunnen kopen gewoon bij de gamma ofzo?
 
mtx-motard 4-2-2009 20:44 Print reply

Posts: 14947
en als je voortaan een bout ergens in draait moet een klein beetje vet erop doen (op het schroefdraad) dan heb je veel minder kans dat het vast roest/afknapt enzo
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Garciyano 4-2-2009 20:49 Print reply

Posts: 616
oke nice,

als ik aan de slag ga haal ik gelijk snij olie en vet.

en een kolom boor is dat zo'n boor wat op de grond staat? :P
zo'n machine dus? :P

Edit:/ heb al gegoogled voor kolom boor en daar hebben we er genoeg van staan op school :P

ik laat het echt niemand meer doen ga het mooi zelf doen volgens mij komt dat helemaal goed.

en dan boor ik dus gewoon het kleine beetje bout wat over is helemaal uit + oude schroef draad zodat het lekker glad is en dan moet ik er gewoon zo'n tap in draaien met snij olie er tussen? doe ik het dan goed?

Dit bericht is gewijzigd door Garciyano op 4-2-2009 om 20:52 uur.
 
Senda DRD RACING 07 ||
pckor 4-2-2009 20:52 Print reply

Posts: 1364
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Garciyano
oke nice,

als ik aan de slag ga haal ik gelijk snij olie en vet.

en een kolom boor is dat zo'n boor wat op de grond staat? :P
zo'n machine dus? :P

Edit:/ heb al gegoogled voor kolom boor en daar hebben we er genoeg van staan op school :P

Dit bericht is gewijzigd door Garciyano op 4-2-2009 om 20:50 uur.

ja goed inklemmen niet te strak natuurlijk want dan mol je je cilinder en even kijken of hij goed recht staat
rustig boren niet te hoog en te laag toerental vraag ma ff aan die metaal lui en goed koelen met olie de boor.
dan moet er al heel wat gebeuren wil je de boor laten breken.
mischien nog even voorboren met een kleinere boor

Dit bericht is gewijzigd door pckor op 4-2-2009 om 20:55 uur.
 
pckor 4-2-2009 20:57 Print reply

Posts: 1364
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pckor
[...]

ja goed inklemmen niet te strak natuurlijk want dan mol je je cilinder en even kijken of hij goed recht staat
rustig boren niet te hoog en te laag toerental vraag ma ff aan die metaal lui en goed koelen met olie de boor.
dan moet er al heel wat gebeuren wil je de boor laten breken.
mischien nog even voorboren met een kleinere boor

en niet te groot boren anders krijg je de tap er niet doorheen.
als je bijvoorbeeld m8 wil tappen ongeveer 6,5 boren!
 
Garciyano 4-2-2009 21:06 Print reply

Posts: 616
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pckor
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pckor
[...]

ja goed inklemmen niet te strak natuurlijk want dan mol je je cilinder en even kijken of hij goed recht staat
rustig boren niet te hoog en te laag toerental vraag ma ff aan die metaal lui en goed koelen met olie de boor.
dan moet er al heel wat gebeuren wil je de boor laten breken.
mischien nog even voorboren met een kleinere boor

en niet te groot boren anders krijg je de tap er niet doorheen.
als je bijvoorbeeld m8 wil tappen ongeveer 6,5 boren!


boor 6,5 en daarna m8 tappen oke en dat tappen is gewoon er indraaien en klaar is kees? en moet ik dat ook koelen? snij olie moet zowiezo op de boor toch? en als het nieuwe draad er dan in zit moet ik dan nog wat doen? want de vorige keer zat er ook weer draad in en ging ie heel erg stroef en brak ie weer af
 
Senda DRD RACING 07 ||
pckor 4-2-2009 21:10 Print reply

Posts: 1364
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Garciyano
[...]


boor 6,5 en daarna m8 tappen oke en dat tappen is gewoon er indraaien en klaar is kees? en moet ik dat ook koelen? snij olie moet zowiezo op de boor toch? en als het nieuwe draad er dan in zit moet ik dan nog wat doen? want de vorige keer zat er ook weer draad in en ging ie heel erg stroef en brak ie weer af

officieel is het zo.
je hebt drie tapjes 1 met 1 streep 1 met 2 streepjes en 1 zonder streepjes.
in deze volgorde haal je ze door je net geboorde gat.
je zet de tap mooi recht in je gat en tapt er een stukje in vier vijf slagen met natuurlijk snij olie er door.

tap paar slagen terug draaien weer in tappen vier vijf slagen todat je niet verder kan.
dat merk je vanzelf niet als een onnozele op die tap lopen hengsten.
volgende tap precies hetzelfde.

als je dit klaar heb gat goed schoonmaken moet je zelf maar zien hoe je dat doet.

beedje vet aan de bout en draaien maar

lijkt me duidelijk zo?
 

Dit topic is 2112 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved