Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Alu achterbrug in MTX-sh

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1227 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #54392 - Alu achterbrug in MTX-sh
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1858 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

daboss 30-1-2009 12:05 Print topicpost

Posts: 170
Ik wil mijn MTX-sh ombouwen tot een solide crosser. Ik ben een projectje begonnen..

Ik wil een alu achterbrug inbouwen om de cross eigenscahppen te verbeteren. Ik ben er echter niet over uit wat het moet worden. Ik wil niet over één nacht ijs gaan, het moet ook echt goed gebeuren, geen beunwerk

Ik denk dat een alu achterbrug uit een Honda cr 125/250 geschikt is, of misschien liever nog een cr 80/85

Ik heb al wat research gedaan en er komen een aantal probleempjes kijken bij deze klus. Voor zover ik weet

*Achterwiel: Vervangen door een wiel dat past bij de achterbrug, of de ori MTX wiel inbouwen. Dat lijkt me makkelijker met kettinguitlijning, maar is een ori wiel wel stevig genoeg, ondermeer de assen? En past een ori achterwiel nog wel (bussen?)

*Pas maken van de veer. Is dit lastig?

*Verstevigen van het frame? Ik doe alles in één keer goed. Als het nodig is wordt het frame dus verstevigd.. Is dit nodig?

*Schijfrem of trommel? Het maakt me niet zoveel uit, Is een van beide veel lastiger te monteren?

*En het belangrijkste: Is er iemand die een suggestie heeft naar welk type achterbrug ik het best op zoek kan gaan?

Hier twee voorbeelden van hoe het ongeveer moet worden:

http://www.brommerfo.../detail_gallery/18/1

http://www.brommerfo...rofile/voertuig/1003

Excuus voor de vele vragen. Heb je een goede tip, dan is die zeer welkom!

 

Frysk 30-1-2009 12:07 Print reply

Posts: 34928
Waarom CR80/85 ?
ik zou CR125 spul pakken, komt veel mooier uit kwa grootte bij MTX

en niks is makkelijk pas te maken van een crossmotor

voorvork :
Balhoofdpen afdraaien of nieuwe laten draaien en persen

achterbrug :
inbouwbreedte moet hetzelfde zijn als MTX of een beetje te groot/klein dat je de randjes af kunt slijpen of busjes moet gebruiken.

Achterveer :
eventueel zo te monteren als de ophangpunten overeen komen
MAAR dan heb je geen pro-link meer of je moet dat ook overbouwen en geloof me dat is een héél gedoe (http://www.brommerforum.nl/projects/detail_main/18)

en als je achter schijf hebt moet je je rempedaal aanpassen en een ophanging maken voor je rempomp

MTX-SH is opzich goed mee te crossen mits er geen speling op het pro-link zit

Dit bericht is gewijzigd door Frysk op 30-1-2009 om 12:10 uur.
 
giggitybyte
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 30-1-2009 12:10 Print reply

Posts: 8584
Als je een schijfrem wil monteren zul je bevestigingen voor je rempomp aan je frame moeten lassen.
Een achterbrug voor een schijfrem en een trommelrem is ook niet hetzelfde, voor een trommelrem is er een uitsparing o.d. om de trommel vast te houden, bij een schijfrem is er een bevestiging voor de klauw
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
daboss 30-1-2009 12:10 Print reply

Posts: 170
Okay, ik dacht dat het wel mooi zou passen. Dan streep ik dat CR 80/85 idee direct door!
 
Frysk 30-1-2009 12:13 Print reply

Posts: 34928
Frame verstevigen is trouwens niet nodig

als je een goede brug + schokbreker en voorvork hebt krijg je het frame echt niet krom hoor gebeurd niks mee
 
giggitybyte
daboss 30-1-2009 12:46 Print reply

Posts: 170
De pro- link werkt niet meer als ik de veer ook overbouw?

Uhm, eerlijk gezegd snap ik het niet helemaal. Zolang de vering gewoon perfect werkt vindt ik het prima, pro link of niet

 
Frysk 30-1-2009 12:59 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: daboss
De pro- link werkt niet meer als ik de veer ook overbouw?

Uhm, eerlijk gezegd snap ik het niet helemaal. Zolang de vering gewoon perfect werkt vindt ik het prima, pro link of niet



Door het pro-link heb je een veer betere cross veerweg om het maar zo te zeggen

het versterkt het effect van de veer

hoe meer je inveert hoe stugger hij gaat worden (beter dan bij alleen een schokbreker)

aangezien er dit staat :
Quote:
Ik wil mijn MTX-sh ombouwen tot een solide crosser


Solide crosser dus in het opzicht van optisch of echt crosser je moet wel die keuze maken
 
giggitybyte
buldogo2 30-1-2009 13:22 Print reply

Posts: 2101
Altijd leuk als me mtx als voorbeeld genomen word .

Ik zou voor een abrug gaan van een cr 125 MET wiel van bouwjaar 89/90 of 90/91...ik heb er een van een 89er,, daarbij zit de bevestiging van de prolink aan de bovenkant van de brug...bij de 91er zit deze in de brug...ik geloof dat deze dan beter uit zou komen.

Het pas maken tussen het frame is werkelijk geen werk...gewoon stukje van de brug af freesen, nylon of coperen lagerbusjes draaie en erin perse en je brug zit...de prolink/veer pas maken is en ander verhaal...zoiso kan je GEEN cr125 veer pakken...die zijn zo gruwelijk veel te lang da kreig je nooit mooi pas.

Bij mij heb ik er een yamaha yz125 veer in zitte (weet zo niet welk bouwjaar),, deze was eigelijk net iets te lang...maar hij is er tussen te kreige als je de veervoorspanning wat lager zet.

Dan kom je nog in probleme met je pro-link...bij mij moest ik daarvan het ophangpunt van de veer wat lager en verder naar achtern plaatsen,, dit was mede om de langere veer passent te kreige in het sh frame,, maar ook omdat me veer anders tegen me blok zou komen...

Ook heb ik zelf dogbones moeten maken voor de pro-link omdat de orgineele van de cr de verkeerde lenkte en breedte had.

Tandwiel uitlijnen is goed te doen,, je moet geloof ik ongeveer 8mm van de tandwiel drager af draaie bij het cr125 wiel...dan kan je er een blind tandwiel voor kopen zodat je er nog brommer kettingen op kan leggen...of het voortw aan late passen zodat je een 125 cross ketting er op kan leggen.

verder is remstang aanpasse voor de rem pomp en de pomp ophange amel gn werk als je kan lasse .

Voorvork is altijd lastig om te vervangen voor een zwaardere...ik denk dat een 125 cros vork te lang is...dus zal je het moete gaan doen met die van een mtx-r2 of cr80/85 voor bijde moet je of je balhooft pen aanpassen (niet echt mijn favo,, zkr niet als je gaat corssen...balhooft lagers zijn ngal klien namelijk) of je kan je balgooft aanpassen net als ik gedaan heb...bijde is secuur en moeilijk werk. dus ik zou altijd gaan voor balhooft aanpassen (mits je goede lasser/draaier kent of zelf over deze vaardigheden beschikt).

Zoals al gezecht hierboven hoef je in mijn ogen niet veel aan her frame te doen,, ms de voorste frame buis wat steviger maken door er een buis in te schuiven en deze vast te lassen oid...maar verder zijn het prima frames
 
Born to ride
daboss 30-1-2009 18:56 Print reply

Posts: 170
Bedankt voor alle reactie! Speciale dank voor 'the Bulldog'? Respect voor jouw project, niet alleen omdat het mooi wordt, maar vooral omdat jij kwaliteit leverd! Dat is ook mijn streven

Ik ben al een hoop duidelijker

Ik ga dus voor een achterbrug van een CR 125. Met Wiel, zonder veer (250 is hetzelfde toch?)
Het liefst uit 1990 1991, opletten dat de prolink in de brug zit. Een achterbrug uit een latere periode, pak em beet '95 is minder dus...?

Het is ook handig om direct wat te weten over de voorvork. Op termijn komt daar ook een nieuwe in, maar ik werk met kleine stapjes. Eerst de achterbrug maar eens vinden, en ondertussen ben ik ook het ori blokje nog aan het reviceren.

Het frame hoeft dus niet persé verstevigd te worden. Er moet wel sowieso aan gelast worden, er zit namelijk een rotte plek aan de voorkant. En er komen ook radiateurs op, daar moet een bevestiging voor komen. En zoals ik het nu begrijp moet er ook nog wat gelast worden voor de bevestiging van de schijfrem... Genoeg aanpassingen dus


By the way: Ik heb nog helemaal geen ervaring met brommers, lassen en draaien kan ik ook niet. De uitdaging is dus groot!
 

Dit topic is 1858 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved