Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Centrifugaal koppeling.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1153 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #54367 - Centrifugaal koppeling.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4515 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

jan-dx11 28-1-2009 19:19 Print topicpost

Posts: 4931
Nou, die jongen waar ik de skelter mee hebt gebouwd ziet het nog steed wel zitten om een koppeling op de motorskelter te bouwen.

Het makkelijkste (en nagenoeg enige mogelijke) is natuurlijk een centrifugaalkoppeling.

Nu heb ik de ballen verstand van scoetoes, maar er komt wel flink wat kr8 op, hij kan nu een landrol van 300kg trekken, en het is wel tov als hij dat straks nog kan

Het blokje is 5pk, maar er komt wel een overbrenging van 1:2 op zodat hij ook wat sneller gaat. maar hij wordt natuurlijk wel maximaal belast.

Nu zijn er wel scooters die 20pk draaien, met watvoor een koppeling rijden die??

En het koppelingshuis is dat van speciaal spul?? of kan dat ook van gewoon staal??


 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.

Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 28-1-2009 19:21 Print reply

Posts: 17929
gooi dat blok eraf en koop een mt8 blok of koop een koppeling van een kart, dat is het meest universeel

en een overbrenging van 1:2? hoop dat die as van je nog flink vertraagd
 
Markjo 28-1-2009 19:23 Print reply

Posts: 1061
je zou er volgens mij wel gewoon een (std) koppeling van een scoot erop kunnen zetten.

je moet dan wel de beschikking hebben tot een draai/freesbank denk ik?

een citta koppeling is nog makkelijker, dan hoef je alleen een vlakke kant aan de (te aandrijven) as de slijpen

als ie al de goede dia is. een koppelingschaal van een scoot zit met splines. dat is er wat lastiger in te slijpen

edit:
dit zit op de primaire as? dan hoeft 't niet heel sterk te zijn. de kracht zit 'm daar in de toeren

Dit bericht is gewijzigd door Markjo op 28-1-2009 om 19:25 uur.
 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten
jan-dx11 28-1-2009 19:24 Print reply

Posts: 4931
flink vertragen doet hij ckr, een mt8 blok is wel cool, maar als wij die hier op willen bouwe, kunnen we net zo goed over nieuw beginne, want een skelter kost minder als het staal wat nodig is om dit ding weer zover te krijgen.

het is eigenlijk nog ff een koppeling er op, en dan is hij perfect
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
Derbi-Olaf 28-1-2009 19:27 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan-dx11
flink vertragen doet hij ckr, een mt8 blok is wel cool, maar als wij die hier op willen bouwe, kunnen we net zo goed over nieuw beginne, want een skelter kost minder als het staal wat nodig is om dit ding weer zover te krijgen.

het is eigenlijk nog ff een koppeling er op, en dan is hij perfect

koppeling werkt prima met gewoon een bedienbare riemspanner. (zo zat het ook bij mijn crosszitmaaier)
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Viertakt 28-1-2009 19:30 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

koppeling werkt prima met gewoon een bedienbare riemspanner. (zo zat het ook bij mijn crosszitmaaier)


Waardeloos systeem als je veel kracht over moet brengen.
 
Viertakt uber alles.
jan-dx11 28-1-2009 19:31 Print reply

Posts: 4931
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

koppeling werkt prima met gewoon een bedienbare riemspanner. (zo zat het ook bij mijn crosszitmaaier)

dit hebben wij 2 jaar geleden ook geprobeerd, maa r naar een week kwamen wij tot de conclusie dat dat niet ging werken.

maar heb jij er toevallig een fototje van??
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
Derbi-Olaf 28-1-2009 19:32 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
[...]


Waardeloos systeem als je veel kracht over moet brengen.

onderbouw? enige praktijkervaring mee? ik wel.
het enige nadeel was als ik onderwater ging met de riem, dat 'ie ging slippen.

edit: foto heb ik niet.

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 28-1-2009 om 19:32 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
just_pelmke 28-1-2009 19:32 Print reply

Posts: 1349
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
[...]


Waardeloos systeem als je veel kracht over moet brengen.


als je het goed doet niet
in het begin met optrekker slipt ie miss maar als het pakt pakt het
 
86 cc rs XD ---- trek limburgse wijsheid nooit in twijfel
Derbi-Olaf 28-1-2009 19:33 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: just_pelmke
[...]


als je het goed doet niet
in het begin met optrekker slipt ie miss maar als het pakt pakt het

dat is zo verholpen met een strakker veertje
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
just_pelmke 28-1-2009 19:35 Print reply

Posts: 1349
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

dat is zo verholpen met een strakker veertje


idd.
en de goede riem
in het begin met mijn zitmaaier had ik ook nog geen beugel om de poellie op de motor,dan ontspant ie niet (dat je t ff weet)
koppeling in reed gewoon door riem niet gespannen

 
86 cc rs XD ---- trek limburgse wijsheid nooit in twijfel
driver004 28-1-2009 19:37 Print reply

Posts: 3418
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

koppeling werkt prima met gewoon een bedienbare riemspanner. (zo zat het ook bij mijn crosszitmaaier)


zo werkt het wel bij meer kleine landbouw machines tot ong 12 pk

dus kan makkelijk
 
2 fast , 2 stroke | [DTB]Mtx --> crosser.. ][
jan-dx11 28-1-2009 19:46 Print reply

Posts: 4931
jah, wij hebben dit geprobeert zelf te fabriseren, maar is dus mislukt.

 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
Harold 28-1-2009 20:55 Print reply

Posts: 1052
Heb je het toerental van je blokje als eens vergeleken met het aangrijp toerental van een scooter. Kon nog wel eens aardig gelijk liggen.
Alleen bij de scooter slipt hij dan nog door tot een bepaald toerental voordat het echt een vaste koppeling is. Dus zou maar zo eens kunnen dat hij dan constant blijft slippen en dus de schoentjes te ligt zijn.
 
De Schout 29-1-2009 0:41 Print reply
Posts: 5327
ik zou gaan voor een variabele riemspanner. scooter koppeling kan het koppel niet echt aan. je hebt vast m'n racefiets gallerie wel is gezien, daar hebben we scooter koppeling op gebeunt uiteindelijk. zelfde soort blokje, alleen voertuig weegt niets. kun je pas vanaf 30km/h volgas geven zonder!! trekveertjes erin. en na kort ritje over asfalt is de koppeling 100+ graden.


nou hadden wij wel een vertraging van 1.5 ongeveer voor de koppeling zitten. als je de as waar je de koppeling opzet flink versnelt zou heb misschien wel moeten kunnen.

 
tune tweak fiddle bang bummer
jan-dx11 3-2-2009 18:19 Print reply

Posts: 4931
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
ik zou gaan voor een variabele riemspanner. scooter koppeling kan het koppel niet echt aan. je hebt vast m'n racefiets gallerie wel is gezien, daar hebben we scooter koppeling op gebeunt uiteindelijk. zelfde soort blokje, alleen voertuig weegt niets. kun je pas vanaf 30km/h volgas geven zonder!! trekveertjes erin. en na kort ritje over asfalt is de koppeling 100+ graden.


nou hadden wij wel een vertraging van 1.5 ongeveer voor de koppeling zitten. als je de as waar je de koppeling opzet flink versnelt zou heb misschien wel moeten kunnen.


dus als wij dit willen moeten we hem dik versnellen, en na de koppeling weert vertragen?? hoeveel toeren maakt zon ding?? begint bij 2500 en einigt bij 3500 toeren ofzo?? ik kan er namelijk niets over vinden. ook geen type plaatje
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.

Dit topic is 4515 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved