Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - membraan "tuning"

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1136 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #54364 - membraan "tuning"
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 7112 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Niek de Wildt 28-1-2009 20:09 Print reply
Posts: 7168
Waar jij het over hebt (het verbuigen van de "membraan-stops" of in het engels "reed-stops" is eigenlijk het "afstellen" van een membraan.

Onder tunen wordt verstaan:
Het "flowen" van het membraan (zorgen dat er geen randen etc zijn waardoor turbulentie kan optreden en een zo hoog mogelijke luchtsnelheid te krijgen)
Ook het veranderen van de vorm van de gaten hoort daarbij om het mooier aan te laten sluiten op bijv het spruitstuk.
En ook het veranderen van het de grote/van de gaten om te zorgen dat de kleppen minder ver open hoeven om genoeg doorlaat oppervlakte te krijgen.


Hoe je je membraan stops (die dikke plaatjes dus...) afsteld:

Bereken het oppervlakt van de carb:
Dus bij een 21mm carb:
straal x straal x PI
of te wel 10,5 x 10,5 x 3,14 = 346,2mm2

Bereken het oppevlakte van de membraandoorlaat:
Je meet je de breedte van de gaten van het membraan
Dus bijv een 4kleps membraan met dus 4 gaten van bijv 10mm breed
En die moet dus een doorlaat oppervlakte krijgen van circa 345mm2
dat is dus 345 / (4x10) = 8,6mm moeten de membraanstops dan staan.

Maar in de werkelijkheid is een doorlaat van 80-85% al voldoende, dus hoeft de doorlaat van het membraan in dit geval maar 0,85 x 345 = 293mm2 te zijn.

Bij een snelle honda met membraan met stalen kleppen voldoet dit gewoon (stalen kleppen zijn wat gevoeliger dan carbonne) kun je dit gewoon aanhouden tenzij je een sprinter maakt dan moet je dus echt betere klepjes kopen of/en de gaten vergroten zodat de kleppen minder ver open moeten.
Bij een std Am6je of Derbitje staan de membraanstops al zo ver dat je zelfs niks hoeft te verbuigen bij zelfs een 21mm carb.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 30-1-2009 om 20:35 uur.
 
Henk-88 29-1-2009 14:18 Print reply

Posts: 26703
Doe ff een bronvermelding bij bovenstaand verhaal, Niek
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 29-1-2009 14:34 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Waar jij het over hebt (het verbuigen van de "membraan-stops" of in het engels "reed-stops" is eigenlijk het "afstellen" van een membraan.

Onder tunen wordt verstaan:
Het "flowen" van het membraan (zorgen dat er geen randen etc zijn waardoor turbulentie kan optreden en een zo hoog mogelijke luchtsnelheid te krijgen)
Ook het veranderen van de vorm van de gaten hoort daarbij om het mooier aan te laten sluiten op bijv het spruitstuk.
En ook het veranderen van het de grote/van de gaten om te zorgen dat de kleppen minder ver open hoeven om genoeg doorlaat oppervlakte te krijgen.


Hoe je je membraan stops (die dikke plaatjes dus...) afsteld:

Bereken het oppervlakt van de carb:
Dus bij een 21mm carb:
straal x straal x PI
of te wel 10,5 x 10,5 x 3,14 = 346,2mm2

Bereken het oppevlakte van de membraandoorlaat:
Je meet je de breedte van de gaten van het membraan
Dus bijv een 4kleps membraan met dus 4 gaten van bijv 10mm breed
En die moet dus een doorlaat oppervlakte krijgen van circa 345mm2
dat is dus 345 / (4x10) = 8,6mm moeten de membraanstops dan staan.

Maar in de werkelijkheid is een doorlaat van 80-85% al voldoende, dus hoeft de doorlaat in dit geval meer 0,85 x 345 = 293mm2 te zijn.

Bij een snelle honda met membraan met stalen kleppen voldoet dit gewoon (stalen kleppen zijn wat gevoeliger dan carbonne) kun je dit gewoon aanhouden tenzij je een sprinter maakt dan moet je dus echt betere klepjes kopen of/en de gaten vergroten zodat de kleppen minder ver open moeten.
Bij een std Am6je of Derbitje staan de membraanstops al zo ver dat je zelfs niks hoeft te verbuigen bij zelfs een 21mm carb.



die berekening slaat op niks, het gaat om het oppervlak tussen de klep en het membraan zelf, dat is nogal wat moeilijker uit te voeren


Dit bericht is gewijzigd door Thijsse op 29-1-2009 om 14:37 uur.
 
Niek de Wildt 30-1-2009 20:33 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
Doe ff een bronvermelding bij bovenstaand verhaal, Niek


Is een zelf geschreven stukkie.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]

die berekening slaat op niks, het gaat om het oppervlak tussen de klep en het membraan zelf, dat is nogal wat moeilijker uit te voeren



Een tekeningetje ter verduidelijking:

De lengte van (2) is dus aan te passen door de membraanstops te verbuigen.
En je vergelijkt dus het doorlaat oppervlakte van de (in dit voorbeeld vier)rechthoekige vlakjes met het doorlaat oppervlakte van de carb.

Er zijn idd een paar dingen versimpeld maar er is wel rekening met het doorlaat oppervlakte van de (driehoekige)zijkanten van de kleppen. (vandaar de 80-85%)

Maar als je beweerd dat iets niet de juiste manier is, dan moet je uiteraard wel kunnen uitleggen waarom dat niet de juiste manier is of wat wel de juiste manier is.
Ik hoop dus nog op een uitleg.

 

Dit topic is 7112 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved