Waar jij het over hebt (het verbuigen van de "membraan-stops" of in het engels "reed-stops"
is eigenlijk het "afstellen" van een membraan.
Onder tunen wordt verstaan:
Het "flowen" van het membraan (zorgen dat er geen randen etc zijn waardoor turbulentie kan optreden en een zo hoog mogelijke luchtsnelheid te krijgen)
Ook het veranderen van de vorm van de gaten hoort daarbij om het mooier aan te laten sluiten op bijv het spruitstuk.
En ook het veranderen van het de grote/van de gaten om te zorgen dat de kleppen minder ver open hoeven om genoeg doorlaat oppervlakte te krijgen.
Hoe je je membraan stops (die dikke plaatjes dus...
) afsteld:
Bereken het oppervlakt van de carb:
Dus bij een 21mm carb:
straal x straal x PI
of te wel 10,5 x 10,5 x 3,14 = 346,2mm2
Bereken het oppevlakte van de membraandoorlaat:
Je meet je de breedte van de gaten van het membraan
Dus bijv een 4kleps membraan met dus 4 gaten van bijv 10mm breed
En die moet dus een doorlaat oppervlakte krijgen van circa 345mm2
dat is dus 345 / (4x10) = 8,6mm moeten de membraanstops dan staan.
Maar in de werkelijkheid is een doorlaat van 80-85% al voldoende, dus hoeft de doorlaat van het membraan in dit geval maar 0,85 x 345 = 293mm2 te zijn.
Bij een snelle honda met membraan met stalen kleppen voldoet dit gewoon (stalen kleppen zijn wat gevoeliger dan carbonne) kun je dit gewoon aanhouden tenzij je een sprinter maakt dan moet je dus echt betere klepjes kopen of/en de gaten vergroten zodat de kleppen minder ver open moeten.
Bij een std Am6je of Derbitje staan de membraanstops al zo ver dat je zelfs niks hoeft te verbuigen bij zelfs een 21mm carb.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 30-1-2009 om 20:35 uur.