Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - ontsteking 2cilinder

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 582 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #54229 - ontsteking 2cilinder
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1390 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

lolo10 22-1-2009 22:59 Print topicpost
Posts: 8
Hallo,

ik heb een paar vragen over een ontsteking.

Hoe stel je een 2 cilinder 2tact af. Het gaat om een contactpuntontsteking. Ik weet hoe je de ontsteking van een 1 cilinder moet afstellen. Ik snap niet hoe je beide cilinders op tijd moet krijgen, je hebt namelijk 1 vaste grondplaat met 2 contactpunten erop. Dan kan je toch maar 1 cilinder op tijd zetten?

nou heb ik nog een andere vraag. Hoe kan ik mijn ontsteking doormeten om te weten of deze goed is? kun je bijvoorbeeld de bobine's en de condensators ook doormeten.

nu mijn laatste vraag: moeten de electrische draden die op de condensator zit goed vastzitten? of maakt het niet uit zolang ze maar een gedeelte van de condensator aanraken.

Ik hoop dat iemand antwoord weet op mijn vragen, alvast bedankt

mvg.


 

mtx-bart 22-1-2009 23:01 Print reply
Posts: 816
is het niet zo dat als je die ene cilinder op tijd zet, dat die andere ook gelijk op tijd staat? (ik weet verder niet precies hoe het werkt met contactpunten en 2cilinders)
 
joost125 22-1-2009 23:03 Print reply

Posts: 448
Lijkt me wel logisch inderdaad

enne de condensator heeft een pluspool die moet gewoon aan worden gesloten en de rest is massa en die zit aan de grondplaat als het goed is!
 
lolo10 22-1-2009 23:08 Print reply
Posts: 8
oja, ook als ik de bobine's nog niet heb aangesloten en hard aan het vliegwiel draai komt er een vonkje tussen de contactpunten. dit hoort toch zo? ( ik weet het niet meer helemaal zeker namelijk)
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 22-1-2009 23:24 Print reply

Posts: 10835
Wat voor merk is het?
De zuigers zijn dus niet tegenlijk boven?

Normaal heb je een grondplaat die je kunt verstellen en 1 van de contactpunten zitten op een aparte grondplaat die je onafhankelijk van de grote grondplaat ook kunt verstellen.

Je draadje moet goed op de condensator zitten, het huis is de massa en op de kop zit (geisoleerd van de buitenkant) een metalen vlakje waar de draad op moet. (meestal solderen)
Als het goed is moet je 2 condensatoren hebben.
Juíst de condensator moet zorgen dat hij niet tussen de punten vonkt. Zonder condensator is er heel weinig kans dat hij aan het lopen gaat.

Van de bobine kun je de weerstand meten, maar weet niet wat die moet zijn, dat moet je op zien te zoeken via het type van je blok.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Niek de Wildt 22-1-2009 23:27 Print reply
Posts: 7168
Het is voor mij een beetje onduidelijk wat er van jou ontsteking nou te verstellen is, zoals ik het lees:
grondplaat = vast
contactpunten = verstelbaar

Dat is namelijk hetzelfde als bij bijv de Honda SS50, hier kun je de grondplaat niet stellen, maar de contactpunten.
Deze horen bijv circa 0,4mm te openen, maar als je deze iets versteld gaat hij wat eerder openen en gaat hij wat verder open in totaal.

 
PRO TUNING 23-1-2009 7:37 Print reply

Posts: 4000
Zit er ook een (centrfugaal) vervroeging op ? zoals o.a. Trabant
 
lolo10 23-1-2009 8:10 Print reply
Posts: 8
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
Wat voor merk is het?
De zuigers zijn dus niet tegenlijk boven?

Normaal heb je een grondplaat die je kunt verstellen en 1 van de contactpunten zitten op een aparte grondplaat die je onafhankelijk van de grote grondplaat ook kunt verstellen.

Je draadje moet goed op de condensator zitten, het huis is de massa en op de kop zit (geisoleerd van de buitenkant) een metalen vlakje waar de draad op moet. (meestal solderen)
Als het goed is moet je 2 condensatoren hebben.
Juíst de condensator moet zorgen dat hij niet tussen de punten vonkt. Zonder condensator is er heel weinig kans dat hij aan het lopen gaat.

Van de bobine kun je de weerstand meten, maar weet niet wat die moet zijn, dat moet je op zien te zoeken via het type van je blok.


het gaat hier om een buitenboord motor van volvo penta 9 pk. Ik weet dat het geen brommer motor is maar ik heb geen flauw benul waar ik het anders moest vragen. aangezien het wel om een 2tact gaat, en dit hetzelfde principe is als brommermotoren dacht ik ik vraag het hier.

dus als ik jou goed begrijp mag er nooit een vonk tussen de contactpuntjes zelf komen? Als dit niet zo is heb ik waarschijnlijk een probleem want er zijn geen onderdelen meer te koop van volvo penta. Of kan ik gewoon een andere condensator kopen van een ander merk? Ik weet niet of de zuigers gelijk boven staan, dat zal ik nakijken vanmiddag.

alvast bedankt

mvg
 
Puchdiesel 23-1-2009 13:22 Print reply
Posts: 1
Ik ben het eens met mtx-bart. Er moet als het goed is een nokkenschijfje zitten met twee nokjes die allebei de punten bedienen.
 
maxq 23-1-2009 15:30 Print reply
Posts: 39
in het blok staat een puntje boven je onsteking
en er satt een streepje op de grondplaat van de onsteking
en die moeten gelijk staan

max
 
lolo10 23-1-2009 15:31 Print reply
Posts: 8
de punten worden ook wel bediend. ze gaamn ook goed open enzo. maar ik ga zo kijken of beide cilinders op gelijke hoogte staan.
 
lolo10 23-1-2009 16:34 Print reply
Posts: 8
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: maxq
in het blok staat een puntje boven je onsteking
en er satt een streepje op de grondplaat van de onsteking
en die moeten gelijk staan

max


nee dit klopt niet wat je zegt. dit staat er niet. volges mij is dit alleen zo bij electrische ontsteking soms (tomos wel) maar hier gaat het om een contactpuntontsteking.


Dit bericht is gewijzigd door lolo10 op 23-1-2009 om 16:48 uur.
 
lolo10 23-1-2009 22:28 Print reply
Posts: 8
de ontsteking heb ik op beide cilinders nu goed afgesteld. (als de ene goed staat staat de andere ook goed heb ik uitgezocht). Ik heb ook een vonk op mijn bougie's, maar er zitten ook regelmatig vonkjes tussen mijn contactpunten (soms samengaand met een knetterend geluidje). Nu heb ik dus begrepen dat ik de condensators moet vervangen? Kan dit heel mijn probleem zijn van het niet lopen van de motor?

mvg
 

Dit topic is 1390 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved