Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Honda mtx + Beginner.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 974 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #54212 - Honda mtx + Beginner.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 801 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Thaantje 22-1-2009 7:19 Print topicpost
Posts: 185
Hey allemaal.

Ik ga binnenkort een Honda MTX kopen
maar ik ken niemand die een schakelbrommer heeft.

Nu was mijn vraag hoe ik moet schakelen.
ik heb eerst gegoogled, en nu snap ik het principe wel wat ik moet doen..

maar er staat overal: bij een hoog toerental..
maar wat is nou ongv in cijfers dat toerental?

3000 toeren? 7000 toeren? .. ?

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Grt, Thaantje

p.s.: zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten met de aankoop?

Dit bericht is gewijzigd door Thaantje op 22-1-2009 om 7:21 uur.
 

TECstar 22-1-2009 7:57 Print reply

Posts: 4664
je start hem (lijkt me vanzelfsprekend )

knijp je koppeling in (die linkse hendel)
dan schakel je hem met je linkervoet in zn 1
dan geef je een beetje gas (kweet de setup niet maar zal niet al te snel zijn) tot ong rond de 8k
dan laat je langzaam je koppeling weer opkomen
dan ga je lekker wegrijden en als je voelt of op je kmteller ziet dat je niet meer versnelt dan schakel je weer
gas weg
koppeling in
met je voet schakelen naar zn 2 en dats de andere kant op als net(niet te zacht, je moet namelijk door je vrij heen schakelen meteen )
dan laat je je koppeling weer opkomen en geef je gas

dat doe je ook voor zn 3, zn 4 (en evt ook voor zn 5 en 6)

als je trugschakelt, zorg dan dat er genoeg toeren worden gemaakt, anders voel je wel dat het niet goed ging

dus bij trugschakelen,
koppeling in
ff gas geven
trugschakelen (kan wel 3x meteen)
gasgeven
trugschakelen (naar zn 1 schakelen)
en als je stilstaat naar zn neutraal schakelen

hopelijk snap je er wat van
 
briljant ppl drive briljant machines, thats y House drives Honda
markhispania3 22-1-2009 8:26 Print reply

Posts: 1971
kleine aanvulling: de versnellingsbak zit zo in elkaar dat de eerste versnelling onder de neutraal zit. dus je krijg 1n234. dus voor de eerste versnelling duw je het pookje naar beneden en voor de tweede versnelling haal je hem omhoog.
 
Meegrob 22-1-2009 9:22 Print reply
Posts: 196
nog een aanvulling van een mtx bezitter: met een mtx red je het waarschijnlijk niet eens tot de 8000 toeren (hangt natuurlijk van je setup af) dus je moet waarschijnlijk iets eerder schakelen. je krijgt er wel gevoel voor na een tijdje
 
Makrolon 22-1-2009 9:35 Print reply

Posts: 6733
8000 toeren bij t wegrijden... 4 a 5 will do.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Thaantje 22-1-2009 10:04 Print reply
Posts: 185
Woa, thnx TECstar.
daar heb ik echt wat aan.

en mijn andere vraag?

heb ik inmiddels ook op gegoogled.
- slijtage van het frame
- ophogen van de brommer
- ??
- ??
 
Nipo_5 22-1-2009 10:08 Print reply
Posts: 193
Frame wil wel eens rotten aan de voorkant die vierkante buis bij je voorwiel.

Ophogen kan, maar bij je achterbrug gaat je ketting dan inslijten op je achterbrug.

Mijn brommer heeft een standaard setup en ik schakel bij 6500 toeren. Mijn 70cc schakel ik pas bij 10.500 dus moet je zelf ff uitvinden.
Als ie koud is raad ik je aan ff eerder te schakelen, is beter voor het blok, alhoewel die onverwoestbaar zijn.

Bij aankoop op letten:
Speling op het balhoofd, voorrem inknijpen en ff afzetten met je benen, als je voorvork erg heen en weer gaat heb je speling op het balhoofd.
Let op olielekken, ff stuk rijden kijken of er olie uit het blok komt, klinkt het blok verder wel goed, geen geknars of moeilijk schakelen.
Ketting, tandwielen en banden niet helemaal versleten. Ketting controleer je door midden op je achtertandwiel aan de ketting te trekken, als ie meer dan 1 cm van je tandwiel komt is ie al aardig ingesleten.
Kijk ook naar de algehele staat van de brommer, lakwerk verlichting noem maar op, en let ff op dat de vering goed is, niet nadijnen na een hobbel ofzo dan kunnen de keringen lek zijn.
En niet vergeten ff papier en framenummer checken, framenummer staat aan de rechterkant bij het balhoofd in het frame geslagen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, groeten!

Dit bericht is gewijzigd door Nipo_5 op 22-1-2009 om 10:12 uur.
 
Thaantje 22-1-2009 12:52 Print reply
Posts: 185
Hartelijk bedankt allemaal
nu morgen afwachten of ik behoor tot de mtx rijders :P
 
Frysk 22-1-2009 13:42 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Nipo_5
Frame wil wel eens rotten aan de voorkant die vierkante buis bij je voorwiel.



heb ik nog maar 1x gezien bij een SH dat dat gebeurd is koop je een goed onderhouden MTX die niet voor de cross gebruikt is dan zal dat wel mee vallen
 
giggitybyte
TECstar 22-1-2009 20:28 Print reply

Posts: 4664
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markhispania3
kleine aanvulling: de versnellingsbak zit zo in elkaar dat de eerste versnelling onder de neutraal zit. dus je krijg 1n234. dus voor de eerste versnelling duw je het pookje naar beneden en voor de tweede versnelling haal je hem omhoog.


ja dat wask idd vergeten

maark heb verder geen mtx gereden ooit dusk dacht ik neem het toerental van mn nsr maar :P
(hoewel die std cillinder 10k moet schakelen :P)
 
briljant ppl drive briljant machines, thats y House drives Honda
Tombrom 22-1-2009 20:30 Print reply

Posts: 15925
bij de oudere yamaha`s is het n.1,2,3,4

dat je dat ook ff weet
 
mtx-motard 22-1-2009 20:32 Print reply

Posts: 14947
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Frysk
[...]


heb ik nog maar 1x gezien bij een SH dat dat gebeurd is koop je een goed onderhouden MTX die niet voor de cross gebruikt is dan zal dat wel mee vallen

nouww dat ben ik niet met je eens
je ziet het wel vaker. ik schat 1 op 10 mtx sowieso
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Frysk 22-1-2009 20:40 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
[...]

nouww dat ben ik niet met je eens
je ziet het wel vaker. ik schat 1 op 10 mtx sowieso


ja serieus ?

dan zou ik er inderdaad op letten

 
giggitybyte
Sypie_Honda 22-1-2009 21:05 Print reply

Posts: 13830
idd ik heb het ook al een keer gezien buiten BF om.

gebeurd wel degelijk vaker.


 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.

Dit topic is 801 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved