Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Laten honen, of een nieuwe zuiger...

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 973 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #54058 - Laten honen, of een nieuwe zuiger.....
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5177 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Thijsje 12-1-2009 22:21 Print topicpost

Posts: 1687
heey

heb laast vastloper gekregen met mn HONDA MB.
toen ik stilstond, kon ik hem zo weer aanlopen.. enig verschil was niet duidelijk te merken.

vandaag weer zo'n 15km gereden, maar ik vond het niet lekker gaan. totaal geen kracht in de 5 en 6.

heb dus de cilinder erafgehaald...
hier fotos voor de duidelijkheid:


je ziet dat bij de uitlaat poort iets is gaan happen.. maar de zuigerveer niet, aangezien deze nog heel is..


wat wel opvallend is, dat 1 zuigerslotje weg is.. dus de zuigerveer helemaal rond kon draaien...
gaat heir wel om een Prox zuiger, die zo'n 3800 km heeft gereden...














wat is wijsheid, laten honen, of doorrijden. beschadigingen bij uitlaatpoort zijn niet scherp of iets dergelijks.

verder zitten er wel wat vegen(krassjes) in de wand..

39.50 mm boring, gietijzer.
honen of nieuwe zuiger en weer gaan?




wie brengt duidelijkheid...



 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8

BIET 12-1-2009 22:23 Print reply

Posts: 22355
Als een nieuwe zuiger van plan bent te nemen kan je net zo goed gelijk honen, dat kost namelijk niet zoveel
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
mtx-motard 12-1-2009 22:23 Print reply

Posts: 14947
honen en nieuwe zuiger en gaan

ja als het een cross ding is dan niet natuurlijk
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Martijn II - Forum en Sales Moderator 12-1-2009 22:51 Print reply

Posts: 9841
boren en honen naar eerste overmaat. zal me niets verbazen als ie ook ovaal is. Beter meteen goed doen.

hoewel met die brommertjes je dan mss wel goedkoper uit bent met een nieuwe cilinderkit.


 
Too cool for school!
mtx-motard 12-1-2009 22:53 Print reply

Posts: 14947
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
boren en honen naar eerste overmaat. zal me niets verbazen als ie ook ovaal is. Beter meteen goed doen.

hoewel met die brommertjes je dan mss wel goedkoper uit bent met een nieuwe cilinderkit.



voor zo'n imitatie cilinder zou ik niet gaan!


 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
ikkejw 12-1-2009 23:50 Print reply

Posts: 9886
jij bent ook al een zuigerslotje kwijt geraakt?

volgens mij hebben we een nieuwe plaag, zuigerslotvreters
 
Preserve nature - Always wear a helmet
mb-rider 12-1-2009 23:56 Print reply

Posts: 453
gewoon laten honen met een mooie zuiger... ik had het ook een x maar dat was bij een imi zuiger.. (en die hap even wegwerken freesje oid, daarna glad maken.)


 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 13-1-2009 0:50 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
[...]

voor zo'n imitatie cilinder zou ik niet gaan!




dan overmaatje erin

 
Too cool for school!
Saknet 13-1-2009 9:17 Print reply

Posts: 10355
wat er bij de uitlaatpoort is gaan happen? nou, wat dacht je van dat zuigerslotje


ik had dit laatst ook is niks aan te doen.. ja voor je een zuiger monteerd kijken of die dingen wel vast genoeg zitten, gezien zuigers gegoten worden heb je nat. altijd kans dat het net niet 100% goed is.
(lees: 0.02mm afwijking)

het kan heel goed ook een productiefout zijn die bij een hele reeks zuigers is voorgekomen.

er zijn ook mensen die deze slotjes verplaatsen,
stond iig ooit ook ergens op het net hoe je dat kan doen
stond ook bij hoe je ze dan vast zet :p

die cilinder moet je absoluut honen (laten).
honen verhelpt ook eventuele ovaalheid (welke op te meten valt met CE gekeurde precisie meetgereedschap *kuch* bvb merk vogel)

of met hele dure Sunnen hoonmachines die van alle gemakken voorzien zijn. Maar dat heb je niet persee nodig om zelf te honen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Honen

je moet dan eerst een zuiger kopen voor je gaat honen ivm zuigerspeling, en zuigerslot speling

controleer wel je krukas lagers en big end op speling. controleer dan op meerdere punten in de roulatie, om cker te zijn dat dat pennetje niet ergens tussen is gaan zitten huishouden

Als je er nu enkel een nieuwe zuiger indoet heb je overmatig benzine verbruik door gebrek aan compressie, extreme slijtage aan zuiger door de staat vd wand (spekglad, verticale strepen ipv oliebuffertjes = slechte zuigerveer smering)

normal honen ze enkel de laatste 0,05mm, maar omdat een cilinderboor machine nogal duur is kan je ervoor kiezen om een paar hoonstenen op te offeren om de 1e overmaat te bereiken, duurt wel langer

oja, en controleer je drijfstang oog (1 oneffenheid is al dodelijk voor de motor in de racerij) en small end naaldlager bij voorkeur met vergrootglas op harscheurtjes, of beschadigde pennetjes, en op speling ook op meerdere punten in de roulatie, met een losse pistonpen erdoor. die je overigens nog maar net met je duim er in hoort te kunnen drukken zie ook artikel op kreidler.nl

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 13-1-2009 om 9:58 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
dirktimmer 13-1-2009 10:32 Print reply

Posts: 1737
cilindertje gewoon laten poetsen, nieuwe zuigertje bestellen, dan is er weer prima mee te rijden.

Dit bericht is gewijzigd door wipe-out op 13-1-2009 om 10:42 uur.
 
Thijsje 13-1-2009 18:15 Print reply

Posts: 1687
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
wat er bij de uitlaatpoort is gaan happen? nou, wat dacht je van dat zuigerslotje


ik had dit laatst ook is niks aan te doen.. ja voor je een zuiger monteerd kijken of die dingen wel vast genoeg zitten, gezien zuigers gegoten worden heb je nat. altijd kans dat het net niet 100% goed is.
(lees: 0.02mm afwijking)

het kan heel goed ook een productiefout zijn die bij een hele reeks zuigers is voorgekomen.

er zijn ook mensen die deze slotjes verplaatsen,
stond iig ooit ook ergens op het net hoe je dat kan doen
stond ook bij hoe je ze dan vast zet :p

die cilinder moet je absoluut honen (laten).
honen verhelpt ook eventuele ovaalheid (welke op te meten valt met CE gekeurde precisie meetgereedschap *kuch* bvb merk vogel)

of met hele dure Sunnen hoonmachines die van alle gemakken voorzien zijn. Maar dat heb je niet persee nodig om zelf te honen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Honen

je moet dan eerst een zuiger kopen voor je gaat honen ivm zuigerspeling, en zuigerslot speling

controleer wel je krukas lagers en big end op speling. controleer dan op meerdere punten in de roulatie, om cker te zijn dat dat pennetje niet ergens tussen is gaan zitten huishouden

Als je er nu enkel een nieuwe zuiger indoet heb je overmatig benzine verbruik door gebrek aan compressie, extreme slijtage aan zuiger door de staat vd wand (spekglad, verticale strepen ipv oliebuffertjes = slechte zuigerveer smering)

normal honen ze enkel de laatste 0,05mm, maar omdat een cilinderboor machine nogal duur is kan je ervoor kiezen om een paar hoonstenen op te offeren om de 1e overmaat te bereiken, duurt wel langer

oja, en controleer je drijfstang oog (1 oneffenheid is al dodelijk voor de motor in de racerij) en small end naaldlager bij voorkeur met vergrootglas op harscheurtjes, of beschadigde pennetjes, en op speling ook op meerdere punten in de roulatie, met een losse pistonpen erdoor. die je overigens nog maar net met je duim er in hoort te kunnen drukken zie ook artikel op kreidler.nl

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 13-1-2009 om 9:58 uur.

ik snap zelf ook dat de zuigerveer is gaan happen. DOORDAT het zuigerslotje is weggegaan...
de zuigerveer is gaan ronddraaien, en dan kun je er opwachten dat hij een keer in de uitlaatpoort vastnaait...

zuiger eens goed bekeken, zie ook helemaal een rond in de zuiger, waar die zuigerveer tegenaan drukte..

oorzaak is dus duidelijk..


heb cilinder naar bromboer gezegd, en deze zei nieuw cilindertje..
ik lekker eigenwijs, nee meneer het is de hm167, heb hem gekocht vooor heel veel centjes, dus hier komt geen andere cilinder voor in de plek..
dus voor 55 euro, word hij gehoont + een nieuwe zuiger..

bra.....??? zuiger.. was volges hem beter dna de Prox..
en weer word er tegen me gezegd, het komt niet vaak voor dat dit dat die.. etc...
oftewel, weer wat speciaals met die brommers :S

komt zoiezo nieuw naaldlagertje in.. vervang ik elke keer met nieuwe zuiger...

zal inderdaad krukas etc ff controleren. goed dat je het benoemd!

post van Saknet:thumbup:


nee, met poetsen bereik je niet het gewilde resultaat., zoals saknet zegt, honen voldoet nog alleen.. of een nieuwe cilinder..



 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8
Timx 13-1-2009 18:26 Print reply

Posts: 949
zit nog genoeg vlees op , laten honen + nieuwe zuigert
 
Rody9933 13-1-2009 18:31 Print reply

Posts: 494
Hoi,
Als ik jou was zou ik hem laten honen aangezien dat het een gietijzer cilinder is, en dat het honen dan goedkoop is.
Als het een aluminium cilinder geweest was had ik gezecht een andere cilinder kopen vanwege de kosten.
 
Het Maakt Niet Uit Met Hoeveel Voorsprong Je Wint, Winnen Is Winnen.
Thijsje 13-1-2009 18:31 Print reply

Posts: 1687
cilindetje zit nu op 39.50mm.
ná de hoonbeurt zal het zo'n 39.75 denks..?

niet genoeg om die plek wegte krijgen, maar wel genoeg om hem weer lopend te krijgen

@rody9933
het honen is niets duurder bij aluminium..
de wand laten nicaliseren, dát is duur

keuze al gemaakt, richting de hoonsteen

Dit bericht is gewijzigd door Thijsje op 13-1-2009 om 19:22 uur.
 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8
De Schout 13-1-2009 22:25 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
cilindetje zit nu op 39.50mm.
ná de hoonbeurt zal het zo'n 39.75 denks..?

niet genoeg om die plek wegte krijgen, maar wel genoeg om hem weer lopend te krijgen

@rody9933
het honen is niets duurder bij aluminium..
de wand laten nicaliseren, dát is duur

keuze al gemaakt, richting de hoonsteen

Dit bericht is gewijzigd door Thijsje op 13-1-2009 om 19:22 uur.


nica honen doe je met diamantstenen. dus verwacht dat t honen ook wel iets duurder zal zijn.
voor mij zowizo, want gietijzer doe ik zelf
 
tune tweak fiddle bang bummer
Thijsje 14-1-2009 18:57 Print reply

Posts: 1687
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
[...]


nica honen doe je met diamantstenen. dus verwacht dat t honen ook wel iets duurder zal zijn.
voor mij zowizo, want gietijzer doe ik zelf

joah da was mij dan onbekend hea :P haha.

iemand tips enzo of andere nuttige informatie?

 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8

Dit topic is 5177 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved