Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #54058 - Laten honen, of een nieuwe zuiger.....
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 5177 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Thijsje |
12-1-2009 22:21 |
Posts: 1687 |
heey
heb laast vastloper gekregen met mn HONDA MB.
toen ik stilstond, kon ik hem zo weer aanlopen.. enig verschil was niet duidelijk te merken.
vandaag weer zo'n 15km gereden, maar ik vond het niet lekker gaan. totaal geen kracht in de 5 en 6.
heb dus de cilinder erafgehaald...
hier fotos voor de duidelijkheid:
je ziet dat bij de uitlaat poort iets is gaan happen.. maar de zuigerveer niet, aangezien deze nog heel is..
wat wel opvallend is, dat 1 zuigerslotje weg is.. dus de zuigerveer helemaal rond kon draaien...
gaat heir wel om een Prox zuiger, die zo'n 3800 km heeft gereden...
wat is wijsheid, laten honen, of doorrijden. beschadigingen bij uitlaatpoort zijn niet scherp of iets dergelijks.
verder zitten er wel wat vegen(krassjes) in de wand..
39.50 mm boring, gietijzer.
honen of nieuwe zuiger en weer gaan?
wie brengt duidelijkheid...
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8 |
|
BIET |
12-1-2009 22:23 |
Posts: 22355 |
Als een nieuwe zuiger van plan bent te nemen kan je net zo goed gelijk honen, dat kost namelijk niet zoveel
|
|
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel! |
|
mtx-motard |
12-1-2009 22:23 |
Posts: 14947 |
honen en nieuwe zuiger en gaan
ja als het een cross ding is dan niet natuurlijk
|
|
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
12-1-2009 22:51 |
Posts: 9841 |
boren en honen naar eerste overmaat. zal me niets verbazen als ie ook ovaal is. Beter meteen goed doen.
hoewel met die brommertjes je dan mss wel goedkoper uit bent met een nieuwe cilinderkit.
|
|
Too cool for school! |
|
mtx-motard |
12-1-2009 22:53 |
Posts: 14947 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
boren en honen naar eerste overmaat. zal me niets verbazen als ie ook ovaal is. Beter meteen goed doen.
hoewel met die brommertjes je dan mss wel goedkoper uit bent met een nieuwe cilinderkit.
voor zo'n imitatie cilinder zou ik niet gaan!
|
|
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami |
|
ikkejw |
12-1-2009 23:50 |
Posts: 9886 |
jij bent ook al een zuigerslotje kwijt geraakt?
volgens mij hebben we een nieuwe plaag, zuigerslotvreters
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
mb-rider |
12-1-2009 23:56 |
Posts: 453 |
gewoon laten honen met een mooie zuiger... ik had het ook een x maar dat was bij een imi zuiger.. (en die hap even wegwerken freesje oid, daarna glad maken.)
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
13-1-2009 0:50 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
[...]
voor zo'n imitatie cilinder zou ik niet gaan!
dan overmaatje erin
|
|
Too cool for school! |
|
Saknet |
13-1-2009 9:17 |
Posts: 10355 |
wat er bij de uitlaatpoort is gaan happen? nou, wat dacht je van dat zuigerslotje
ik had dit laatst ook is niks aan te doen.. ja voor je een zuiger monteerd kijken of die dingen wel vast genoeg zitten, gezien zuigers gegoten worden heb je nat. altijd kans dat het net niet 100% goed is.
(lees: 0.02mm afwijking)
het kan heel goed ook een productiefout zijn die bij een hele reeks zuigers is voorgekomen.
er zijn ook mensen die deze slotjes verplaatsen,
stond iig ooit ook ergens op het net hoe je dat kan doen
stond ook bij hoe je ze dan vast zet :p
die cilinder moet je absoluut honen (laten).
honen verhelpt ook eventuele ovaalheid (welke op te meten valt met CE gekeurde precisie meetgereedschap *kuch* bvb merk vogel)
of met hele dure Sunnen hoonmachines die van alle gemakken voorzien zijn. Maar dat heb je niet persee nodig om zelf te honen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Honen
je moet dan eerst een zuiger kopen voor je gaat honen ivm zuigerspeling, en zuigerslot speling
controleer wel je krukas lagers en big end op speling. controleer dan op meerdere punten in de roulatie, om cker te zijn dat dat pennetje niet ergens tussen is gaan zitten huishouden
Als je er nu enkel een nieuwe zuiger indoet heb je overmatig benzine verbruik door gebrek aan compressie, extreme slijtage aan zuiger door de staat vd wand (spekglad, verticale strepen ipv oliebuffertjes = slechte zuigerveer smering)
normal honen ze enkel de laatste 0,05mm, maar omdat een cilinderboor machine nogal duur is kan je ervoor kiezen om een paar hoonstenen op te offeren om de 1e overmaat te bereiken, duurt wel langer
oja, en controleer je drijfstang oog (1 oneffenheid is al dodelijk voor de motor in de racerij) en small end naaldlager bij voorkeur met vergrootglas op harscheurtjes, of beschadigde pennetjes, en op speling ook op meerdere punten in de roulatie, met een losse pistonpen erdoor. die je overigens nog maar net met je duim er in hoort te kunnen drukken zie ook artikel op kreidler.nl
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 13-1-2009 om 9:58 uur.
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
dirktimmer |
13-1-2009 10:32 |
Posts: 1737 |
cilindertje gewoon laten poetsen, nieuwe zuigertje bestellen, dan is er weer prima mee te rijden.
Dit bericht is gewijzigd door wipe-out op 13-1-2009 om 10:42 uur.
|
|
|
|
Thijsje |
13-1-2009 18:15 |
Posts: 1687 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Saknet
wat er bij de uitlaatpoort is gaan happen? nou, wat dacht je van dat zuigerslotje
ik had dit laatst ook is niks aan te doen.. ja voor je een zuiger monteerd kijken of die dingen wel vast genoeg zitten, gezien zuigers gegoten worden heb je nat. altijd kans dat het net niet 100% goed is.
(lees: 0.02mm afwijking)
het kan heel goed ook een productiefout zijn die bij een hele reeks zuigers is voorgekomen.
er zijn ook mensen die deze slotjes verplaatsen,
stond iig ooit ook ergens op het net hoe je dat kan doen
stond ook bij hoe je ze dan vast zet :p
die cilinder moet je absoluut honen (laten).
honen verhelpt ook eventuele ovaalheid (welke op te meten valt met CE gekeurde precisie meetgereedschap *kuch* bvb merk vogel)
of met hele dure Sunnen hoonmachines die van alle gemakken voorzien zijn. Maar dat heb je niet persee nodig om zelf te honen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Honen
je moet dan eerst een zuiger kopen voor je gaat honen ivm zuigerspeling, en zuigerslot speling
controleer wel je krukas lagers en big end op speling. controleer dan op meerdere punten in de roulatie, om cker te zijn dat dat pennetje niet ergens tussen is gaan zitten huishouden
Als je er nu enkel een nieuwe zuiger indoet heb je overmatig benzine verbruik door gebrek aan compressie, extreme slijtage aan zuiger door de staat vd wand (spekglad, verticale strepen ipv oliebuffertjes = slechte zuigerveer smering)
normal honen ze enkel de laatste 0,05mm, maar omdat een cilinderboor machine nogal duur is kan je ervoor kiezen om een paar hoonstenen op te offeren om de 1e overmaat te bereiken, duurt wel langer
oja, en controleer je drijfstang oog (1 oneffenheid is al dodelijk voor de motor in de racerij) en small end naaldlager bij voorkeur met vergrootglas op harscheurtjes, of beschadigde pennetjes, en op speling ook op meerdere punten in de roulatie, met een losse pistonpen erdoor. die je overigens nog maar net met je duim er in hoort te kunnen drukken zie ook artikel op kreidler.nl
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 13-1-2009 om 9:58 uur.
ik snap zelf ook dat de zuigerveer is gaan happen. DOORDAT het zuigerslotje is weggegaan...
de zuigerveer is gaan ronddraaien, en dan kun je er opwachten dat hij een keer in de uitlaatpoort vastnaait...
zuiger eens goed bekeken, zie ook helemaal een rond in de zuiger, waar die zuigerveer tegenaan drukte..
oorzaak is dus duidelijk..
heb cilinder naar bromboer gezegd, en deze zei nieuw cilindertje..
ik lekker eigenwijs, nee meneer het is de hm167, heb hem gekocht vooor heel veel centjes, dus hier komt geen andere cilinder voor in de plek..
dus voor 55 euro, word hij gehoont + een nieuwe zuiger..
bra..... ??? zuiger.. was volges hem beter dna de Prox..
en weer word er tegen me gezegd, het komt niet vaak voor dat dit dat die.. etc...
oftewel, weer wat speciaals met die brommers :S
komt zoiezo nieuw naaldlagertje in.. vervang ik elke keer met nieuwe zuiger...
zal inderdaad krukas etc ff controleren. goed dat je het benoemd!
post van Saknet:thumbup:
nee, met poetsen bereik je niet het gewilde resultaat., zoals saknet zegt, honen voldoet nog alleen.. of een nieuwe cilinder..
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8 |
|
Timx |
13-1-2009 18:26 |
Posts: 949 |
zit nog genoeg vlees op , laten honen + nieuwe zuigert
|
|
|
|
Rody9933 |
13-1-2009 18:31 |
Posts: 494 |
Hoi,
Als ik jou was zou ik hem laten honen aangezien dat het een gietijzer cilinder is, en dat het honen dan goedkoop is.
Als het een aluminium cilinder geweest was had ik gezecht een andere cilinder kopen vanwege de kosten.
|
|
Het Maakt Niet Uit Met Hoeveel Voorsprong Je Wint, Winnen Is Winnen. |
|
Thijsje |
13-1-2009 18:31 |
Posts: 1687 |
cilindetje zit nu op 39.50mm.
ná de hoonbeurt zal het zo'n 39.75 denks..?
niet genoeg om die plek wegte krijgen, maar wel genoeg om hem weer lopend te krijgen
@rody9933
het honen is niets duurder bij aluminium..
de wand laten nicaliseren, dát is duur
keuze al gemaakt, richting de hoonsteen
Dit bericht is gewijzigd door Thijsje op 13-1-2009 om 19:22 uur.
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8 |
|
De Schout |
13-1-2009 22:25 |
Posts: 5327 |
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Thijsje |
14-1-2009 18:57 |
Posts: 1687 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: De Schout
[...]
nica honen doe je met diamantstenen. dus verwacht dat t honen ook wel iets duurder zal zijn.
voor mij zowizo, want gietijzer doe ik zelf
joah da was mij dan onbekend hea :P haha.
iemand tips enzo of andere nuttige informatie?
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8 |
|
Dit topic is 5177 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|