Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Vraagje over Orion crossbrommers

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 789 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #54040 - Vraagje over Orion crossbrommers
Pagina 1 van 15
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 13, 14, 15Volgende pagina >
Dit topic is 103883 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

ACS 11-1-2009 16:03 Print topicpost
Posts: 24
Hallo.

Ik heb me aangemeld op dit forum met een vraagje aan de kenners onder jullie. Ik ben namelijk al een paar maandjes zestien en mag dus officieel de brommer op. Echter ben ik niet van plan om voor een “gewone brommer/scooter” (lees: Aerox, Fox of Tomos) of voor een schakel te gaan, maar voor een 50cc crossbrommer.

Aangezien er weinig dealers in mijn regio zitten (Noord-Groningen) ben ik maar eens op het internet aan het zoeken gegaan. Tijdens mijn zoektocht op het internet kwam ik de volgende website tegen www.orionmotors.nl (ik weet niet of ik hier websites mag noemen). De AGB-30, te vinden “straatlegaal 50cc” leek mij een erg netjes ding voor ¤1370. Echter, het merk Orion is Chinees dus zoals zo veel mensen zul je bij het woord Chinees toch wat achterdochtig zijn als het over de kwaliteit gaat.

Ik citeer:

Straatlegale 50cc 2-persoons brommer, model AGB-30
Mooi uitgevoerde schakelbrommer met 50cc motorblok met staande cilinder (!)
Gegarandeerd asbest-vrij.

Slechts beperkt beschikbaar
Reserveren alleen met aanbetaling
Neem hiervoor contact met ons op, +31 653 236495

Prijs is inclusief BTW en exclusief kosten rijklaar maken en kenteken.
(Kosten rijklaar maken + kenteken (voor Nederland) = ¤ 140,00)

EEC typegoedkeuring nummer: e4*2002/24*1863*00
Voldoet aan de strenge Europese EUR-3 emissie milieunormen

Kleur: Carbon-look

Motorblok:
Merk: Lifan
Type: 50cc, 4-takt, één cilinder (staande cilinder), luchtgekoeld
Cilinderinhoud: 39 mm x 41,5mm (50cc)
Start: kick-start + electrische start
Carburateur: 22mm, dubbele vlotter
4-takt CDI motorontsteking
Vermogen: 2,2 kW of 3,2 pk bij 7.500 toeren per minuut (+/-375 tpm)
Bougie: NGK kwalitietsbougie
Verbruik: gemiddeld 35 Km met 1 liter Euro95.

Overdracht
Versnellingen: 4 (1-N-2-3-4-)
Koppeling: Handmatig
Aandrijving: 15-tands voortandwiel, 58-tands achtertandwiel
Ketting: KMC kwaliteitsketting, type: 428

Frame/Vering/Remmen
Frame: oorspronkelijk frame van onze 250cc crossmotor, daardoor enorm robuust en schok- en breekbestendig. Vering voor: Upside down hydraulische vork
Vering achter: Schokbreker op gas (instelbaar)
Remmen: Geventileerde dikke hydraulische vlinderschijfremmen. Asbestvrije remblokken.

Afmetingen:
2,15 x 17" wiel achter, 2,15 x 17" wiel voor, in de kleur van de bike geanodiseerde aluminium velgen, met 110/70x17'' straatbanden.
Afmetingen (lengtexbreedtexhoogte): 1880 x 800 x 1300 mm
Afmeting zadel: 80cm
Zit hoogte: 90 cm
Max. toelaatbaar gewicht 256Kg
Eigen gewicht: 112 Kg
Tank: 4,5 liter

Maximum snelheid: Begrensd op 45 Km per uur

Einde citaat

Dus nou volgt mijn vraag, qua specificaties is de AGB-30 vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Derbi Senda. Mijn vraag is dan ook of de kwaliteit vergelijkbaar is? En als er eigenaars van een Orion AGB straatlegaal zijn; bevalt deze crossbrommer jullie een beetje? Rijdt ie goed? Heeft de motor genoeg pit voor deze 112kg zware brommer?

Mocht ik er eentje kopen, dan zal ie uiteraard zuinig behandeld worden. Ik zal er zo’n 50km per week mee rijden en opvoeren denk ik nog niet over (gezien de overactieve motormuizen in de buurt, menig scooter is al afgepakt).

Dus ja, is ’t wat; deze Orion?

ACS

Dit bericht is gewijzigd door ACS op 11-1-2009 om 16:04 uur.

Dit bericht is gewijzigd door ACS op 11-1-2009 om 16:04 uur.
 

BrommertJacco 11-1-2009 16:06 Print reply

Posts: 2328
Orion is chinees, maar met meer kwaliteit dan die andere beunmerken. Als jij 'm mooi vindt meot je t gewoon doen!


Dit bericht is gewijzigd door BrommertJacco op 11-1-2009 om 16:06 uur.
 
Modderfokker
Knipperlicht 11-1-2009 16:41 Print reply

Posts: 1833
Ik heb er laatst een gezien, vond het best netjes uitzien voor de prijs. Al denk ik dat het in kwaliteit minder is dan een derbi bijv. Denk dat je rekening mee moet houden dat de boel sneller slijt.


 
If you eat LEGO, you will shit bricks.
Motorhispaniafuria19 11-1-2009 16:47 Print reply
Posts: 96
een paar dingen waar je rekening mee moet houden zijn wel dat het een 50cc 4takt is. en begrensd. ze komen dus totaal niet vooruit. en ik weet niet hoe groot je bent?. Maar de brommers zijn nogal klein. dus stel je bent rond de 1.90 dan ziet het er niet uit en lijkt het me niet dat het fijn zal rijden.
Als je 50km per dag rijd dan zul je vaak onderhoud moeten plegen. vooral kleppen stellen elke 2500km. Voor de rest is viertakt gewoon hardstikke sterk. En op de voorkap na vind ik het ook nog eens een mooie brommer!
 
Frysk 11-1-2009 17:02 Print reply

Posts: 34930
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Knipperlicht
Ik heb er laatst een gezien, vond het best netjes uitzien voor de prijs. Al denk ik dat het in kwaliteit minder is dan een derbi bijv. Denk dat je rekening mee moet houden dat de boel sneller slijt.

afbeelding



nee derbi is goede kwaliteit wil je zeggen


ziet er opzich voor een chinees erg goed uit ..

Dit bericht is gewijzigd door Frysk op 11-1-2009 om 17:11 uur.
 
giggitybyte
kennyibanez 11-1-2009 17:24 Print reply

Posts: 529
zal wat onderhoud vragen zoals vermeld, maar4takt ie oersterk en zal je lange tijd mee doen, het frame daarentegen weet ik niet zal mss op sommige plaatsen al is wat scheeftrekken door kwaliteit
 
why drive a car, if you can fly an airplane?
Viertakt 11-1-2009 17:27 Print reply

Posts: 3586
Lifan blokjes zijn opzich wel OK
 
Viertakt uber alles.
harmor 11-1-2009 17:27 Print reply

Posts: 125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kennyibanez
het frame daarentegen weet ik niet zal mss op sommige plaatsen al is wat scheeftrekken door kwaliteit

staat dat t van een 250 crosser komt, dn moet t wel heel hard gaan wil je je frame verkloten

 
steef ts70xk 11-1-2009 17:27 Print reply

Posts: 3244
kwa frame zal toch wel meevallen?? blok zou mis wat meer onderhoud moeten hbbn maar voorderest lijkt het me goede brom zie ze regematig
 
ACS 11-1-2009 17:53 Print reply
Posts: 24
Allemaal dank voor jullie reacties, fijn dat ik zo snel geholpen wordt!

BrommertJacco: Hem mooi vinden is natuurlijk eis nummer één, maar aangezien het voor mij een compleet onbekend merk is was ik toch wel nieuwsgierig naar de ervaringen.

Knipperlicht: Wat zou jij zien als kwetsbaarste onderdelen dan? Wat ik wel gehoord heb is dat het slim zou zijn om een hoop boutjes te vervangen door 8.8's. Onderdelen vervangen is op zich geen probleem, we hebben thuis een boerderij met een flinke werkplaats en op 't werk kan ik ook wel terecht.

Motorhispaniafuria19: Het nadeel is inderdaad dat het een tam gemaakte crosser is, een maat van me heeft een Senda, maar die trekt ook als een brommer van de Aldi en met het geluid van een brommobiel. Ik ben inderdaad aan de lange kant, bijna 1m90, dat was ook één van de redenen dat ik een schakel af vond vallen. Met een crosser maak ik me er minder druk om aangezien ze niet kleiner zijn dan bijvoorbeeld een gewone Aerox waar ik zat op pas.

Kennyibanez: Wat harmor al zei, het frame komt van een 250cc crosser. Daar moet volgensmij niks mis mee zijn. Ik ga er verder niet mee off-road scheuren dus in het frame heb ik wel vertrouwen.

Steef ts70xk: Wat voor onderhoud moet ik dan aan denken? Kleine dingen, of echt grotere dingen die ook nog eens veel geld gaan kosten? Wat ik over Lifan gelezen heb is dat die blokken goede kwaliteit zouden zijn.

Overigens, een straatlegale RX50, iemand die daar wat over te vertellen heeft? Die ziet er ook super uit .

Dit bericht is gewijzigd door ACS op 11-1-2009 om 17:54 uur.
 
Royal Club 11-1-2009 17:55 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: harmor
[...]

staat dat t van een 250 crosser komt, dn moet t wel heel hard gaan wil je je frame verkloten



welke garantie heb je dat het 250frame van orion wél kwaliteit is?

Dit bericht is gewijzigd door Royal Club op 11-1-2009 om 17:55 uur.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
BrommertJacco 11-1-2009 18:11 Print reply

Posts: 2328
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Frysk
nee derbi is goede kwaliteit wil je zeggen


ziet er opzich voor een chinees erg goed uit ..

Dit bericht is gewijzigd door Frysk op 11-1-2009 om 17:11 uur.

Ik weet niet precies hoe groot ze zijn, maar ze zijn wel mooi. Alleen jammer dat het 4takt is.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ACSBrommertJacco: Hem mooi vinden is natuurlijk eis nummer één, maar aangezien het voor mij een compleet onbekend merk is was ik toch wel nieuwsgierig naar de ervaringen.

Orion staat bekent als een kwalitatief goed merk. Een van de beste van de chinese. Als je hem daar bij ook nog eens mooi vindt, wat ik ook vindt, waarom dan niet?

Dit bericht is gewijzigd door BrommertJacco op 11-1-2009 om 18:15 uur.
 
Modderfokker
De Schout 11-1-2009 18:14 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ACS
Allemaal dank voor jullie reacties, fijn dat ik zo snel geholpen wordt!

BrommertJacco: Hem mooi vinden is natuurlijk eis nummer één, maar aangezien het voor mij een compleet onbekend merk is was ik toch wel nieuwsgierig naar de ervaringen.

Knipperlicht: Wat zou jij zien als kwetsbaarste onderdelen dan? Wat ik wel gehoord heb is dat het slim zou zijn om een hoop boutjes te vervangen door 8.8's. Onderdelen vervangen is op zich geen probleem, we hebben thuis een boerderij met een flinke werkplaats en op 't werk kan ik ook wel terecht.

Motorhispaniafuria19: Het nadeel is inderdaad dat het een tam gemaakte crosser is, een maat van me heeft een Senda, maar die trekt ook als een brommer van de Aldi en met het geluid van een brommobiel. Ik ben inderdaad aan de lange kant, bijna 1m90, dat was ook één van de redenen dat ik een schakel af vond vallen. en dit is een automaat of wat? dit is toch ook een schakel... Met een crosser maak ik me er minder druk om aangezien ze niet kleiner zijn dan bijvoorbeeld een gewone Aerox waar ik zat op pas.

Kennyibanez: Wat harmor al zei, het frame komt van een 250cc crosser. Daar moet volgensmij niks mis mee zijn. Ik ga er verder niet mee off-road scheuren dus in het frame heb ik wel vertrouwen.

Steef ts70xk: Wat voor onderhoud moet ik dan aan denken? Kleine dingen, of echt grotere dingen die ook nog eens veel geld gaan kosten? Wat ik over Lifan gelezen heb is dat die blokken goede kwaliteit zouden zijn.

Overigens, een straatlegale RX50, iemand die daar wat over te vertellen heeft? Die ziet er ook super uit .

Dit bericht is gewijzigd door ACS op 11-1-2009 om 17:54 uur.


 
tune tweak fiddle bang bummer
Royal Club 11-1-2009 18:22 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BrommertJacco
[...]

Ik weet niet precies hoe groot ze zijn, maar ze zijn wel mooi. Alleen jammer dat het 4takt is.

[...]

Orion staat bekent als een kwalitatief goed merk. Een van de beste van de chinese. Als je hem daar bij ook nog eens mooi vindt, wat ik ook vindt, waarom dan niet?

Dit bericht is gewijzigd door BrommertJacco op 11-1-2009 om 18:15 uur.


waar haal je vandaan dat orion een kwalitatief goed merk is?
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
ACS 11-1-2009 18:29 Print reply
Posts: 24
De Schout, komt doordat ik uit 't Noorden kom. Zijn hier gewend om o.a. een Derbi GPR een schakelbrommer te noemen en de Senda een crossbrommer. In die zin bedoelde ik dus brommers in de categorie Derbi GPR.
 
RS2Racer91 11-1-2009 18:29 Print reply

Posts: 1540
het nieuwe model is nog leuker


http://www.orionmoto...72472f76d28d194ae402
 

Dit topic is 103883 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 15
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 13, 14, 15Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved