Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - vliegwiel afdraaien DT50MX

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 998 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #54025 - vliegwiel afdraaien DT50MX
Pagina 3 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 4811 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Niek de Wildt 10-1-2009 18:48 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
ik heb gewoon een orginele ontsteking van dt met nieuwe orginele contactpunten en condensator.

[...]




dan moet je:
een taps asje draaien (net als het uiteinde van de krukas) wat je in middenas steekt.

of net zoals ik bij Puch vliegwielen deed:
inspannen in de gaten.
dan is het belangrijk dat je op het metaal inspant en niet het plastic of de magneten (want vaak zijn de magneten een beetje verzonken en ligt het allemaal helemaal niet niet op gelijke hoogte)


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
ik vind het leuk om te doen en je leert er erg veel van.
en ik zeg altijd alle kleine beetjes helpen.



Je zegt precies waar ik het mee eens ben, iedereen kan geld uitgeven.


begin maar met 110 gram, meer kan altijd nog.

 
Niek de Wildt 10-1-2009 18:50 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
bij yamaha dt's heb je er niet last van omdat er gaatjes in geboord zijn en als je hem dan goed in de draaibank spant dan draait hij erg goed rond en krijg je geen onbalans

[...]




je snapt het niet helemaal.
de onbalans waar we het over hebben is niet een gevolg van onjuist inspannen, maar van oorzaken als frequenties etc.


En als je in het vervolg nog wat vergeten bent te zeggen, zet dat dan gewoon bij je vorige post mbv de knop "edit"
Dit is namelijk nogal overzichtelijk.


Ik heb het nog niet gezegt, omdat dit allemaal in die pagina die ik je gaf beschreven staat:
http://www.brommerfo...ofile/voertuig/10606
maar je moet dus aan de buitenkant afdraaien, en niet aan de voorkant of binnenkant.

Ga het nou maar nog een keer doorlezen.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 10-1-2009 om 18:52 uur.
 
yamahadt1986 10-1-2009 18:57 Print reply
Posts: 1713
ja weet ik
ik weet ook wel dat je het aan de buitenkant moet afdraaien.
maar als je hem gewoon afdraait dan verandert de balans wel maar dat vind ik niet erg dat mijn lagers meer te verduuren krijgen.
mare als mijn vliegwiel maar niet gaat zwabberen.

PS : als ik het vliegwiel afgedraait heb kan ik het balans op de krukas aan iedere kant ook nog goed uitbalanseren dan komt het wel weer goed.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


je snapt het niet helemaal.
de onbalans waar we het over hebben is niet een gevolg van onjuist inspannen, maar van oorzaken als frequenties etc.


En als je in het vervolg nog wat vergeten bent te zeggen, zet dat dan gewoon bij je vorige post mbv de knop "edit"
Dit is namelijk nogal overzichtelijk.


Ik heb het nog niet gezegt, omdat dit allemaal in die pagina die ik je gaf beschreven staat:
http://www.brommerfo...ofile/voertuig/10606
maar je moet dus aan de buitenkant afdraaien, en niet aan de voorkant of binnenkant.

Ga het nou maar nog een keer doorlezen.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 10-1-2009 om 18:52 uur.


 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
Niek de Wildt 10-1-2009 18:59 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Harold
[...]


Heb het net even gelezen; vindt het een beetje raar verhaal.
Volgensmij haalt hij balans en slingering door elkaar. Balans kun je niet met een meetklokje meten je zou het resultaat van onballans wel kunnen zien met een strobo, maar daar heb je dan nog niks aan.
Slingering moet hij zich niet druk om maken, als je alles in 1 opspanning doet icm het conische asje, dan mag dat niet verkeerd gaan.
Balans gaat over de gewicht verdeling in het vliegwiel, dit wil je ze egaal mogelijk hebben. Vanuit de fabriek wordt elk vliegwiel gebalanceerd, en geen enkele is het zelfde (vooral bij de oudere bromfietsen). Soms kom je wel eens een vliegwiel tegen waar ze behoorlijk veel materiaal weg hebben moeten nemen aan een kant om hem in balans te krijgen. Heb je toevallig zo'n vliegwiel en je draaid die af, dan heb je hem behoorlijk in onbalans en dat wil je echt niet.


Ik denk dat ik idd niet helemaal de juiste termen heb gebruikt, maar als je vliegwiel in onbalans is, dan gaat hij natuurlijk slingeren als je hem monteerd
en precies wat jij nou zegt over dat balanceren van vliegwielen is een van de redenen dat je onbalans (en dus slingering) kan krijgen bij het afdraaien van (honda)vliegwielen, maar gelukkig is het zo dat deze onbalans veel minder is als bepaalde hoeveelheden wordt afgedraaid (wat dus volgens mij te maken moet hebben met trilfrequenties)
En dat is dus de manier waarop je kunt afdraaien en toch een toch zorgen dat de onbalans geen slingering veroorzaakt.
 
yamahadt1986 10-1-2009 19:02 Print reply
Posts: 1713
oke ja dat bedoelde ik te zeggen.
dat het niet snel gebeurd bij een DT vliegwiel.
 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
Niek de Wildt 10-1-2009 19:06 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
oke ja dat bedoelde ik te zeggen.
dat het niet snel gebeurd bij een DT vliegwiel.


En hoe kom je daarbij?
 
yamahadt1986 10-1-2009 19:19 Print reply
Posts: 1713
dat hij niet snel uit onbalans raakt een DT vliegwiel
 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
Derbi-Olaf 10-1-2009 19:22 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
dat hij niet snel uit onbalans raakt een DT vliegwiel

en hoe weet je dat ?

 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Sj_dt 10-1-2009 19:57 Print reply
Posts: 886
Ik raad de TS aan om de post van kenny77 nog eens goed te lezen. Daar schiet je namelijk veel mee op. En dan kan je nog altijd met dat viegwiel gaan kloten als je dat leuk vind.
 
yamahadt1986 10-1-2009 20:08 Print reply
Posts: 1713
ja ik heb effe goed gelezen maar dan moet ik wel een DTR ontsteking hebbe toch en dat heb ik niet
 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
Niek de Wildt 10-1-2009 20:10 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
oke ja dat bedoelde ik te zeggen.
dat het niet snel gebeurd bij een DT vliegwiel.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
En hoe kom je daarbij?


Je hebt nog steeds niet geantwoord?
 
yamahadt1986 10-1-2009 20:27 Print reply
Posts: 1713
omdat een vriend van een keertje zon vliegwiel van zijn dt ook heeft afgedraait alleen dat was maar 0,8 mm wat hij eraf haalde en de balans was nog vrij goed.
 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
antonhonda 10-1-2009 20:30 Print reply

Posts: 3616
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
ja ik heb effe goed gelezen maar dan moet ik wel een DTR ontsteking hebbe toch en dat heb ik niet


ik heb ook dtr met die onsteking ook ma trekt ook niet super hoor ofzo

 
Ri-jen of racen dat maakt heel wat uut, niet enkel de snelheid, maar ook het geluud
Dirk_yz 10-1-2009 22:12 Print reply

Posts: 313
dat komt omdat je een dtr onsteking niet kan afstellen, is gewoon 2 gaatjes in de grondplaat en geen sleuven. je kan er met een dremel of een vijl ofzo wel een sleuf van maken, om de ontsteking te vervroegen
 
dirktimmer 10-1-2009 22:16 Print reply

Posts: 1737
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


dan moet je:
een taps asje draaien (net als het uiteinde van de krukas) wat je in middenas steekt.



[...]





Ik lees:
Slijp een oude krukas overmidden, bout daar je vliegwiel op vast en span het zaakje in
 

Dit topic is 4811 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved