Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - vliegwiel afdraaien DT50MX

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 956 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #54025 - vliegwiel afdraaien DT50MX
Pagina 2 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 4813 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

yamahadt1986 10-1-2009 12:52 Print reply
Posts: 1713
dat zal ik dan zeker doen maar ik heb nog zat vliegwielen dus als het een keertje fout gaat heb ik in iedergeval niet mijn goed vliegwiel naar de klote geholpen.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Harold
Dat balansverhaal vind ik nog niet zo onzinnig. Vliegwielen zijn heel vaak uitgebalanceert, kun je vaak zien dat er in de buitenste rand gaatjes zijn geboort of hapjes uit zijn gefreest.
Die gaatjes draai je als het ware weg, dus heb je hem weer in onbalans gebracht. En onbalans resulteerd in minder vermogen en meer slijtage. (heb het zelf ook eens gedaan, je krukaslager is echt sneller op!)
Als ik jou was zou ik hem naderhand toch nog even balanceren.


 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
kenny77 10-1-2009 12:52 Print reply

Posts: 29286
Heb je geen dtr ontsteking?, die vliegwielen zijn al iets kleiner.
En loopt veel beter met die ontsteking, meer trekkracht gaat langer door, pakt mooier op, nog iets sneller starten. ;-b

en omdat je je cilinder aan het tunen bent, ik weet niet hoeveel toeren je gaat draaien dadelijk?
Maar bij een bepaald punt gaan dan de contactpuntje "zweven".

 
yamahadt1986 10-1-2009 12:53 Print reply
Posts: 1713
ja dat ook ja

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan-dx11
[...]

kost ook 200 meer als dit


 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
yamahadt1986 10-1-2009 12:53 Print reply
Posts: 1713
ja klopt heb ik ook wat over gelezen want die dingen hebben ook nog wel een wat onballans
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: grasmaaier89
[...]



tis nogal duur, en de kans dat er minder kapot gaat is ook niet deels waar


 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
De Schout 10-1-2009 12:54 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Harold
Dat balansverhaal vind ik nog niet zo onzinnig. Vliegwielen zijn heel vaak uitgebalanceert, kun je vaak zien dat er in de buitenste rand gaatjes zijn geboort of hapjes uit zijn gefreest.
Die gaatjes draai je als het ware weg, dus heb je hem weer in onbalans gebracht. En onbalans resulteerd in minder vermogen en meer slijtage. (heb het zelf ook eens gedaan, je krukaslager is echt sneller op!)
Als ik jou was zou ik hem naderhand toch nog even balanceren.


daar heb je wel gelijk in dat het beter is, maar het verhaal van niek gaat daar niet over en is verder onzinnig imho
 
tune tweak fiddle bang bummer
mrgforce 10-1-2009 12:55 Print reply

Posts: 572
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
ja maar dat kost me dan weer zoveel geld en ik wil dit gewoon omdat ik zelf dingen tunen leuker vind dan effe een HPI kope.
een HPI kope kan iedereen wel snapie

[...]





ja oke daar geef ik je gelijk in dat het veel kost en leuker is om zelf te tunen maar ik dacht dat je echt voor prestatie wou! en net zoals wat er werd gezegt je gasreactie zal ietsjes sneler zijn maar heel veel zal je er niet van merken! maar wel leuk om een keertje te hebben gedaan! zal wel voor de zekerheid een vliegwiel bij kopen Sucses!
 
Harold 10-1-2009 13:53 Print reply

Posts: 1052
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
[...]


daar heb je wel gelijk in dat het beter is, maar het verhaal van niek gaat daar niet over en is verder onzinnig imho


Heb het net even gelezen; vindt het een beetje raar verhaal.
Volgensmij haalt hij balans en slingering door elkaar. Balans kun je niet met een meetklokje meten je zou het resultaat van onballans wel kunnen zien met een strobo, maar daar heb je dan nog niks aan.
Slingering moet hij zich niet druk om maken, als je alles in 1 opspanning doet icm het conische asje, dan mag dat niet verkeerd gaan.
Balans gaat over de gewicht verdeling in het vliegwiel, dit wil je ze egaal mogelijk hebben. Vanuit de fabriek wordt elk vliegwiel gebalanceerd, en geen enkele is het zelfde (vooral bij de oudere bromfietsen). Soms kom je wel eens een vliegwiel tegen waar ze behoorlijk veel materiaal weg hebben moeten nemen aan een kant om hem in balans te krijgen. Heb je toevallig zo'n vliegwiel en je draaid die af, dan heb je hem behoorlijk in onbalans en dat wil je echt niet.
 
Saknet 10-1-2009 18:06 Print reply

Posts: 10355
ik zou der niet aan beginnen, al die moeite voor een minimaal beetje winst..

edit: wil je goeie gasreactie onderin moet je gewoon goeie setup hebben daarvoor, met name uitlaat maakt wereld van verschil.

heb op mn mb ook 2 uitlaten geprobeerd, de 1e doet enkel wat op erg hoge toeren, de 2e kapt waar die 1e begint, met die 2e super gas reactie en koppel onderin, met die 1e kut gasreactie onderin (en trekt bagger) maar meer kracht uiteindelijk dan met die andere uitlaat simpelweg doordat die daarmee amper toeren wil maken

uitlaat bepaald zo'n 50% van het vermogen vd 2takt dus je kan btr daarin investeren.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 10-1-2009 om 18:34 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
markRD 10-1-2009 18:25 Print reply

Posts: 1181
Je kunt het gerust proberen, die vliegwielen zijn er zat. Heb je wel een statiefje en een meetklokje bij je draaibank om iig de slinger eruit te halen?! Voor de rest succes, al denk ik dat de winst erg gering blijft, maar nogmaals succes!!
 
Niek de Wildt 10-1-2009 18:35 Print reply
Posts: 7168
@TOPIC STARTER:

110gram is idd een mooie maat.
een honda vliegwiel weegt origineel 1142gram en daar haal ik ook 100 gram vanaf.
dit staat gelijk met ongeveer 2mm (dus 1mm afdraaien! want het gebeurd natuurlijk aan 2 kanten!)

Ik weet niet of je bij een yamaha vliegwiel last van onbalans zult krijgen bij bepaalde gewichten, ik ben het tot nu toe alleen bij honda tegengekomen namelijk.
Bij puch/tomos etc kon ik gewoon een willekeurig gewicht afdraaien.

Ga deze pagina nog maar een keer heel goed lezen:
http://www.brommerfo...ofile/voertuig/10606


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
heel dat balansverhaal van niek moet je je wat mij betreft geen zorgen over maken. het verhaal is theoretisch niet te onderbouwen en in de praktijd heb ik er ook heel andere ervaringen mee.

vliegwiel afdraaien is leuk voor je gasreactie, je merkt het in de eerste 2 versnellingen een heel klein beetje, maar verder niets. ofja, hij slaat sneller af als je heel rustig vertrekt.

als je het toch wil doen zorg dan dat je je vliegwiel goed opspant in de draaibank, dus niet zo maar ff in de klauwplaat frotten, maar mooi hulpstukje draaien waar de conus van het vliegwiel overgaat en dan stukje schroefdraad erop dat je em ook nog aan kunt trekken. alles in een opspanning doen, dus conusje draaien, vliegwiel erop en afdraaien. als je conusje uit de klauw haalt en trug inspant moet je em weer keertje nadraaien.


Dit is zeker wel theoretisch te verklaren.
Ik ben er alleen niet veel verder op in gegaan, omdat dit immens veel werk is om te berekenen, en je heel veel dingen moet weten (frequenties van metalen, vervorming van metalen, sterktes van metalen etc etc, dingen die je niet zomaar even kunt meten bij je vliegwiel) en ik het zelf ook niet altijd even goed begrijp.
Ik weet dus zeker dat niemand dat wil gaan proberen te bereken.

Wel heb ik de bronnen waarin alles erover te vinden is erbij gezet, en heb ik een beginnetje gemaakt in een verklaring.
Zodat met zelf kan kiezen of ze gewoon in de praktijk testen zoals ik aanraad (bij steeds wat verder afdraaien tot geen er geen onbalans is) of willen gaan rekenen.

http://nl.wikipedia....ment#Vaste_rotatieas

ik zie net dat het belangrijkste word-document waarin de meeste uitleg stond, verwijderd is van easyshare, en zal hem dus even opnieuw uploaden, wacht hier maar even op.

http://i421.photobuc...hanger/vliegwiel.jpg

http://i421.photobuc...anger/vliegwiel2.jpg



Ooh en verder heb ik alle vliegwielen gewoon ingespannen op het middenasje (of in de gaten in het geval van een contactpunten vliegwiel ---> dus een ei-vorming middenasje --> puch bijv)
En als je een beetje netjes te werk gaat is dit allemaal perfect netjes in te spannen.
En als je hem dan vervolgens op hoge snelheid laat ronddraaien kun je van zelf zien of er een slagje in zit (door er een bijteltje vlakbij te houden, dan zie je of hij dichterbij komt of verderaf gaat).

En een uitmeetklokje om uiteindelijkt te kijken is natuurlijk ideaal, maar omdat niet veel mensen dit hebben, maar wel een stroboscoop, heb ik een manier beschreven waarmee dit vrij nauwkeurig is the checken.
als je de stroboscoop 2x zo snel laat flitsen als het toerental, dan kun je precies zien of het vliegwiel op en neer gaat.


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 10-1-2009 om 18:42 uur.
 
yamahadt1986 10-1-2009 18:42 Print reply
Posts: 1713
ik heb gewoon een orginele ontsteking van dt met nieuwe orginele contactpunten en condensator.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Heb je geen dtr ontsteking?, die vliegwielen zijn al iets kleiner.
En loopt veel beter met die ontsteking, meer trekkracht gaat langer door, pakt mooier op, nog iets sneller starten. ;-b

en omdat je je cilinder aan het tunen bent, ik weet niet hoeveel toeren je gaat draaien dadelijk?
Maar bij een bepaald punt gaan dan de contactpuntje "zweven".



 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
yamahadt1986 10-1-2009 18:43 Print reply
Posts: 1713
heb nog 3 vliegwielen over dus kan een keertje fout gaan en voor 1 euri heb je een nieuwe op een beursje zo gevonden.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mrgforce
[...]



ja oke daar geef ik je gelijk in dat het veel kost en leuker is om zelf te tunen maar ik dacht dat je echt voor prestatie wou! en net zoals wat er werd gezegt je gasreactie zal ietsjes sneler zijn maar heel veel zal je er niet van merken! maar wel leuk om een keertje te hebben gedaan! zal wel voor de zekerheid een vliegwiel bij kopen Sucses!


 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
yamahadt1986 10-1-2009 18:44 Print reply
Posts: 1713
ik vind het leuk om te doen en je leert er erg veel van.
en ik zeg altijd alle kleine beetjes helpen.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
ik zou der niet aan beginnen, al die moeite voor een minimaal beetje winst..

edit: wil je goeie gasreactie onderin moet je gewoon goeie setup hebben daarvoor, met name uitlaat maakt wereld van verschil.

heb op mn mb ook 2 uitlaten geprobeerd, de 1e doet enkel wat op erg hoge toeren, de 2e kapt waar die 1e begint, met die 2e super gas reactie en koppel onderin, met die 1e kut gasreactie onderin (en trekt bagger) maar meer kracht uiteindelijk dan met die andere uitlaat simpelweg doordat die daarmee amper toeren wil maken

uitlaat bepaald zo'n 50% van het vermogen vd 2takt dus je kan btr daarin investeren.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 10-1-2009 om 18:34 uur.


 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
yamahadt1986 10-1-2009 18:45 Print reply
Posts: 1713
bij ons op school hebben we de instrumenten er wel voor is school toch ergens goed voor whahahaaa
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
Je kunt het gerust proberen, die vliegwielen zijn er zat. Heb je wel een statiefje en een meetklokje bij je draaibank om iig de slinger eruit te halen?! Voor de rest succes, al denk ik dat de winst erg gering blijft, maar nogmaals succes!!


 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
yamahadt1986 10-1-2009 18:46 Print reply
Posts: 1713
bij yamaha dt's heb je er niet last van omdat er gaatjes in geboord zijn en als je hem dan goed in de draaibank spant dan draait hij erg goed rond en krijg je geen onbalans

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
@TOPIC STARTER:

110gram is idd een mooie maat.
een honda vliegwiel weegt origineel 1142gram en daar haal ik ook 100 gram vanaf.
dit staat gelijk met ongeveer 2mm (dus 1mm afdraaien! want het gebeurd natuurlijk aan 2 kanten!)

Ik weet niet of je bij een yamaha vliegwiel last van onbalans zult krijgen bij bepaalde gewichten, ik ben het tot nu toe alleen bij honda tegengekomen namelijk.
Bij puch/tomos etc kon ik gewoon een willekeurig gewicht afdraaien.

Ga deze pagina nog maar een keer heel goed lezen:
http://www.brommerfo...ofile/voertuig/10606


[...]


Dit is zeker wel theoretisch te verklaren.
Ik ben er alleen niet veel verder op in gegaan, omdat dit immens veel werk is om te berekenen, en je heel veel dingen moet weten (frequenties van metalen, vervorming van metalen, sterktes van metalen etc etc, dingen die je niet zomaar even kunt meten bij je vliegwiel) en ik het zelf ook niet altijd even goed begrijp.
Ik weet dus zeker dat niemand dat wil gaan proberen te bereken.

Wel heb ik de bronnen waarin alles erover te vinden is erbij gezet, en heb ik een beginnetje gemaakt in een verklaring.
Zodat met zelf kan kiezen of ze gewoon in de praktijk testen zoals ik aanraad (bij steeds wat verder afdraaien tot geen er geen onbalans is) of willen gaan rekenen.

http://nl.wikipedia....ment#Vaste_rotatieas

ik zie net dat het belangrijkste word-document waarin de meeste uitleg stond, verwijderd is van easyshare, en zal hem dus even opnieuw uploaden, wacht hier maar even op.

http://i421.photobuc...hanger/vliegwiel.jpg

http://i421.photobuc...anger/vliegwiel2.jpg



Ooh en verder heb ik alle vliegwielen gewoon ingespannen op het middenasje (of in de gaten in het geval van een contactpunten vliegwiel ---> dus een ei-vorming middenasje --> puch bijv)
En als je een beetje netjes te werk gaat is dit allemaal perfect netjes in te spannen.
En als je hem dan vervolgens op hoge snelheid laat ronddraaien kun je van zelf zien of er een slagje in zit (door er een bijteltje vlakbij te houden, dan zie je of hij dichterbij komt of verderaf gaat).

En een uitmeetklokje om uiteindelijkt te kijken is natuurlijk ideaal, maar omdat niet veel mensen dit hebben, maar wel een stroboscoop, heb ik een manier beschreven waarmee dit vrij nauwkeurig is the checken.
als je de stroboscoop 2x zo snel laat flitsen als het toerental, dan kun je precies zien of het vliegwiel op en neer gaat.


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 10-1-2009 om 18:42 uur.


 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!

Dit topic is 4813 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved