Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - start niet

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1394 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #53980 - start niet
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3340 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

durbi 6-1-2009 20:32 Print topicpost
Posts: 12
heey ik ben Kris Vlaar en ben nieuw hierzo en ik heb een derbi gpr met het nieuwste blok

nu heb ik mijn brommer uit elkaar gehaald omdat er veel gespoten is en nog moet en het blok heb ik ook aangepast namelijk het volgende:

stage 6 koppelingsplaten
80 cc malossi mhr
24 mm oko carb
mallosi membraam + spruitstuk
twin air filter

en alles in elkaar maar hij wil maar niet starten
hij vonkt, hij krijgt benzine en na een tijdje aan rennen is het soms een heele harde knal waarvan ik denk dat het benzine ophoopt in de uitlaat en daar tot ontploffing komt ?!?
ik heb tot nu toe geprobeerd:
sproeir 115,125,140,180
orgi carb
benzine via bougiegat in gieten
hij heeft compressie
maar ik weet niet hoe je kan controleren of hij koelvloeistof aanzuigt. heb de cilkop eraf gehaald en zag geen sporen ofzo van koelvloeistof of benzine.
na het aanrennen is de bougie nat en is het een beetje donker alsof er heel veel olie door zit, maar heb er geen olie op aangesloten en lijkt mij niet dat het uit mijn karters komt. van de onsteking weet ik niks maar de startmotor doet het gewoon en de lichtjes.

hoop dat iemand mij kan helpen want ik moet nu elke dag fietsen...





Dit bericht is gewijzigd door durbi op 6-1-2009 om 20:35 uur.
 

antonhonda 6-1-2009 20:34 Print reply

Posts: 3616
onsteking stellen.
 
Ri-jen of racen dat maakt heel wat uut, niet enkel de snelheid, maar ook het geluud
Joel_koningslust 6-1-2009 20:35 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: antonhonda
onsteking stellen.



die is niet te stellen geloof ik
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
gateh 6-1-2009 20:39 Print reply
Posts: 45
moet wel, ik had hetzelfde met me puch (totaal ander verhaal maarja) en ik had ook een vettige zwarte bougie zoals je beschrijft en af en toe een flinke knal uit me uitlaat. na de ontsteking goed te hebben gezet liep ie als de brandweer.
 
durbi 6-1-2009 20:47 Print reply
Posts: 12
mmmmm moet je dan je onsteking verzetten met een ander setup?
of is dat verschillend want ik heb er neit aan gezeten.
 
gateh 6-1-2009 21:32 Print reply
Posts: 45
als je bijv. van 50cc naar 80cc gaat moet je je ontsteking verzetten.
 
Derbi GPR Roy 6-1-2009 21:39 Print reply

Posts: 708
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gateh
als je bijv. van 50cc naar 80cc gaat moet je je ontsteking verzetten.


ik reed eerst ook met 50cc, daarna met 70 en nu met 80 maar heb helemaal niks aan de ontsteking hoeven veranderen hoor liep altijd lekker. nu met HPI nog beter natuurlijk
 
durbi 8-1-2009 10:51 Print reply
Posts: 12
ik ga liever niet aan mijn onsteking zitten als ik geen zekerheid heb,er is niemand hier die een duidelijk antwoord kan geven of zo ?
ik zal wel de orgi cilinder erop doen en kijken of hij dan wel loopt.
verder als iemand denkt wat te weten wat mij kan helpen zeg het dan
 
Woutjuh 8-1-2009 12:23 Print reply

Posts: 4422
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gateh
als je bijv. van 50cc naar 80cc gaat moet je je ontsteking verzetten.

Je hoeft niets te veranderen aan de ontsteking als de slag van de krukas niet veranderd.

Af en toe een knal duidt wel degelijk op een ontstekingsprobleem.
Kun je hem wel achteruit aanlopen?

Dit bericht is gewijzigd door Woutjuh op 8-1-2009 om 12:24 uur.
 
veel MT spul te koop!
Henk-88 8-1-2009 14:19 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Woutjuh
Kun je hem wel achteruit aanlopen?



'Don't try this at home'


Klinkt als ontstekingsprobleem idd, maar ik heb geen idee waar je het precies zou moeten zoeken.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Niek de Wildt 8-1-2009 14:42 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gateh
als je bijv. van 50cc naar 80cc gaat moet je je ontsteking verzetten.


je moet niet stellen, top toerental (en slag) blijft ongv gelijk.

Ducati ontsteking op derbi is te stellen, ducati ontsteking op am6 niet. (deze zijn overigens gewoon uit te wisselen, is alleen de grondplaat die anders is)

jij moet gewoon het streepje op het carter uitlijnen met het streepje op de grondplaat.


Als je een vriend hebt met een Derbi (of bijv am6) of andere brommer met Ducati onsteking, probeer dan even ze cdi te lenen om deze uit te wisselen.


kijk even je squish na ---> moet ongv 0,7mm zijn (als die goed staat kun je er namelijk vanuit gaan dat je timingen wel kloppen, als hij bijv 3,4mm is dan weet je dat er iets fout is gegaan bij de voet of kop -pakingen)
Dit check je door je bougie eruit te halen en een stukje tin (1 tot 2mm) in een L -vorm te buigen en door je bougiegat te steken zodat de zuiger het tin plet als je de motor tornt (ff kicken/rennen/electrisch tornen)
Hierna meet je de dikte van het tin op.



Check ook even de sterkte van de vonk door
Doe dan even een boutje (M4) in je bougiedop en kick of draai aan het vliegwiel mbv een boormachine en kijk hoelang de vonk is vanaf het kopje van het boutje tot je cilinder/kop/blok dit moet minimaal een halve cm zijn, maar meestal is het rond de 7 a 8mm het meeste wat ik met een tomos heb meegemaakt is 11mm.
haalt hij dit niet, dan moet je denken aan een andere bobine/ontstekingspoel ---> let op blauwe verkleuring van het metaal, dat duid vaak op oververhitting.




Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 8-1-2009 om 15:43 uur.
 
durbi 8-1-2009 15:51 Print reply
Posts: 12
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Woutjuh
[...]

Je hoeft niets te veranderen aan de ontsteking als de slag van de krukas niet veranderd.

Af en toe een knal duidt wel degelijk op een ontstekingsprobleem.
Kun je hem wel achteruit aanlopen?

Dit bericht is gewijzigd door Woutjuh op 8-1-2009 om 12:24 uur.




Dit dacht ik dus ook dat je niks aan je onsteking moet doen tenzij je je slag veranderd,die knal is niet zomaar een copressieslag het is een keiharde knal dus ik denk niet dat die in mijn cilinder is maar in mijn uitlaat

achteruit aanlopen?!? is er dan een mogelijkheid dat hij aanslaat?!?


@ niek de wildt ik ben eigelijkd e eenige van mijn vriendengroep/mensen die hier wonen en waar ik mee kan opschieten die een brommer heeft ik heb mezelf ook alles aangeleerd via internet me squish checke is een goed idee maar denk dat dat wel in orde zit aangezien de cilinderkit geleverd werd met pakkingen en 4 boutjes waar je cil over schuift die langer zijn dan orgi.
verder dat van mijn vonk nakijken heb ik nog nooit van gehoord en lijkt me een goed plan om te controleren. ik was al bang dat ik alles moest door meten wat ik dan zou moetten laten doen omdat ik geen verstand heb van electronica in mijn brommer
 
Saknet 8-1-2009 15:59 Print reply

Posts: 10355
he ik had een begrenzer op mn MB, die de ontsteking verlaatte
en als ik die aanzette kreeg ik precies die knal.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gateh
als je bijv. van 50cc naar 80cc gaat moet je je ontsteking verzetten.

klopt, hoe meer cilinderinhoud hoe meer voorontsteking nodig
maar hoe meer toptoeren hoe minder voorontsteking nodig

edit:(eigenlijk bedoelde ik ipv cilinderinhoud; hoe meer gewicht de zuiger en krukas/vliegwiel/evt balansas etc, hoe meer voorontsteking nodig)

(voor zover ik het begrepen heb)

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 8-1-2009 om 16:39 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
yamahadt1986 8-1-2009 16:11 Print reply
Posts: 1713
wat voor een uitlaat heb je ???

wel voor een 80cc??

want ik heb wel eens gehad dat een 50cc uitlaat op een 70cc dat mijn brommer het niet deed en met 50cc uitlaat wel.
mischien is dat het probleem?


 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
durbi 8-1-2009 16:51 Print reply
Posts: 12
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
wat voor een uitlaat heb je ???

wel voor een 80cc??

want ik heb wel eens gehad dat een 50cc uitlaat op een 70cc dat mijn brommer het niet deed en met 50cc uitlaat wel.
mischien is dat het probleem?






oh vergeten bij te zetten ik heb een malossi 80 mhr uitlaat



@ niek de wildt

ik heb me onsteking getest.. en bij 4 mm doet hij het wel en 5 pakt hij hem niet elke keer zoals bij 4 mm. nou is mijn accu bijna leeg (me startmotor doet het nog wel maar wel rusiger), ik weet niet of dit er iets mee te maken kan hebben dat hij slecht vonkt

en was net aant aanlopen en me bougie was kletsnat en heelemaal swart.... lijkt mij roet van een heele slechte verbranding...
ik weet niet tot hoeveel toeren de 80 cc mhr gaat, maar mijn oude trok goed tot zon 9,5/10 k toeren. lijkt mij dat de mhr iets hoger toerig is. als ik dan mijn vooronsteking moet afstellen, dan is in het boekje wat ik bij de cil kreeg wel te lezen op hoeveel graden ik hem moet zetten tog?
 
Niek de Wildt 8-1-2009 17:12 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: durbi
[...]




oh vergeten bij te zetten ik heb een malossi 80 mhr uitlaat



@ niek de wildt

ik heb me onsteking getest.. en bij 4 mm doet hij het wel en 5 pakt hij hem niet elke keer zoals bij 4 mm. nou is mijn accu bijna leeg (me startmotor doet het nog wel maar wel rusiger), ik weet niet of dit er iets mee te maken kan hebben dat hij slecht vonkt

en was net aant aanlopen en me bougie was kletsnat en heelemaal swart.... lijkt mij roet van een heele slechte verbranding...
ik weet niet tot hoeveel toeren de 80 cc mhr gaat, maar mijn oude trok goed tot zon 9,5/10 k toeren. lijkt mij dat de mhr iets hoger toerig is. als ik dan mijn vooronsteking moet afstellen, dan is in het boekje wat ik bij de cil kreeg wel te lezen op hoeveel graden ik hem moet zetten tog?


als je hem langzaam tornt wil de vonk wel eens wat krapper zijn, denk dat het wel goed zit.

heb je al een nieuw bougietje geprobeerd?
(ik raad je een hittegraad 9 aan overigens)

kijk nou maar gewoon even of je ontsteking normaal staat (dus streepje op carter moet uitlijnen met streepje op grondplaat) dan moet hij gewoon goed lopen.

En check je squish nog ff.

 

Dit topic is 3340 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved