Derbi-Olaf |
4-1-2009 19:58 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
compressie verhogen is wel vrij moeilijk
omdat je dan je cilinder of kop moet vlakken waardoor je ook een verstelbaar nokkenastandwiel moet maken enzo
dingen hebben een automatische kettingspanner of niet?
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Joel_koningslust |
4-1-2009 20:00 |
Posts: 14514 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]
dingen hebben een automatische kettingspanner of niet?
ja. maar die spant de kant waar niet aan getrokken wordt zegmaar
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
Derbi-Olaf |
4-1-2009 20:03 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]
ja. maar die spant de kant waar niet aan getrokken wordt zegmaar
aight, ik vat hem je komt anders uit met je kleptimingen als je hem gewoon zo afvlakt.
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
daanmtx |
4-1-2009 20:05 |
Posts: 3759 |
Je sproeier zal een stuk groter moeten omdat de thermodynamische efficientie van E85 een stuk lager ligt dan van benzine. Kort gezegd heeft 1.5L E85 de verbrandingswarmte van ca. 1 liter 95.
Wel leuk dat je 't onderzoekt ik ben er zelf ook mee bezig bij een project op de TU delft (www.dutracing.nl).
Succes hoop dat je 't goed aanpakt.
Ik weet iig dat er bij ons heel veel aan de ontsteking wordt bijgesteld, en dat brandstofleidingen worden vervangen omdat E85 door normale leidingen niet goed gaat.
|
|
Honda VFR400R |
|
PRO TUNING |
4-1-2009 20:07 |
Posts: 4000 |
Cilindervoet afdraaien voor hogere compressie
Sleufgaten in je nokkenastandwiel maken en met gradenschijf afstellen.
|
|
|
|
De Schout |
4-1-2009 20:49 |
Posts: 5327 |
je kunt ook is bekijken wat de boring is. en kijken of er misschien hogere zuiger is ofzo. is enorm veel verschillend spul leverbaar voor die ss blok replica's.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Onevia |
4-1-2009 20:57 |
Posts: 153 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: daanmtx
Je sproeier zal een stuk groter moeten omdat de thermodynamische efficientie van E85 een stuk lager ligt dan van benzine. Kort gezegd heeft 1.5L E85 de verbrandingswarmte van ca. 1 liter 95.
Wel leuk dat je 't onderzoekt ik ben er zelf ook mee bezig bij een project op de TU delft (www.dutracing.nl).
Succes hoop dat je 't goed aanpakt.
Ik weet iig dat er bij ons heel veel aan de ontsteking wordt bijgesteld, en dat brandstofleidingen worden vervangen omdat E85 door normale leidingen niet goed gaat.
Ja klopt, vandaar ook de koudere bougie en grotere sproeier etc. Hebben ze de kleppen seals bij jullie project veranderd of niet? Ontsteking zal zeker vervroegd worden?
Misschien leuk als je dit met ons deeld, is heel interesant en relevant onderwerp! Heb net jullie website bekeken. Echt vet, is op een veel grotere schaal, wss injectie ecu aangestuurd enz
Edit:
Dit is de kop van een (chinees) 4T blok. Ik zie echter geen olie in de kop zitten
Dit bericht is gewijzigd door Onevia op 4-1-2009 om 22:23 uur.
|
|
|
|
-Contactsleutel- |
5-1-2009 0:24 |
Posts: 356 |
olie in de kop komt pas als je motor loopt.. door het 'lepeltje' aan je krukas.. daar hoef je je geen zorgen over te maken, smeren doet hij genoeg..
ik weet niet wat voor stationairsproeier je nu hebt, aardig groot denk ik, maar pas die maar niet aan.. die heeft maar een kleine functie.
en je klepseals houden wel.. ik kreeg ze met 12 procent nitromethaan door de benzine op 149 graden aan de buitenkant van de kop en roodgloeiende uitlaatbocht nog niet stuk.. en dat was ook een chinees.. je spruitstukpakking en je zuigerveren zijn sneller stuk dan je klepzittingen..
succes gewenst nog!
Dit bericht is gewijzigd door -Contactsleutel- op 5-1-2009 om 0:25 uur.
|
|
|
|
Onevia |
12-1-2009 12:05 |
Posts: 153 |
Kleine update:
Hij loopt!
De sproeier bleek na het op te hebben gemeten met een kaliber set 75 groot te zijn.
Na paar verschillende sproeiers hebben te geprobeerd, kwamen we uit op 100. We hadde dit al ongeveer geschat. Voor ethanol moet je namelijk 30% meer brandstof dan bij benzine in je cilinder krijgen. De sproeier moet dus 75 X 1,3 = 97,5 theoretisch groot zijn. Hij rijd super! De temperatuur blijft stabiel rond de 80 graden.
Miss dat we ontsteking nog iets anders zetten. Hij knalt af en toe bij het gas los laten. Om hem stationair te laten lopen moet de chocke aan omdat we nog steeds de ori stationair sproeier gebruiken. Deze moet vervangen worden voor een grotere..
Als iemand nog een Testbank in regio utrecht weet... laat het weten!
|
|
|
|
Royal Club |
12-1-2009 13:13 |
Posts: 60390 |
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
Blukaap2 |
12-1-2009 13:20 |
Posts: 9955 |
Houd er rekening mee dat een stationairsproeier wel degelijk invloed blijft houden over het hele toerenbereik van je motor, dus als die groter moet zul je de rest ook nog even moeten controleren.
Tevens kan dat knallen dr ook door komen.
Leuk project verder, kun je in scandinavie lekker goedkoop tanken
|
|
Stoere brommers |
|
Onevia |
12-1-2009 18:37 |
Posts: 153 |
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
12-1-2009 19:06 |
Posts: 9841 |
motorxtra in kockengen (of portengensebrug, whatever) heeft ook een testbank.
ga er maar vanuit dat die klepseals het sowieso wel houden de brandstof kan nooit met de klepseals in aanraking komen want bij de inlaatkleppen staat er eigenlijk altijd een vacuum op (dus wordt er eerder olie naar binnen gezogen) en bij de uitlaat zou je uitlaatpijp volledig dicht moeten zitten om een keer druk op de klepseals te gooien...en dan is die shit toch al verbrand dus is er geen ethanol meer.
tof dat het gelukt is
edit: snap sowieso niet waarom de compressie ter sprake kwam, als je daar aan gaat kutten dan zit je eigenlijk niet meer hetzelfde blok te vergelijken en introduceer je weer een nieuwe variable waardoor je meetresultaten minder betrouwbaar worden.
Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 12-1-2009 om 19:08 uur.
|
|
Too cool for school! |
|
J_oram |
12-1-2009 19:32 |
Posts: 247 |
heb je al een merkbaar verschil tegenover gewone benzine? leuk project! succes verder met testen enzo...
|
|
aprilia rs50 |
|
Onevia |
12-1-2009 19:46 |
Posts: 153 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
motorxtra in kockengen (of portengensebrug, whatever) heeft ook een testbank.
ga er maar vanuit dat die klepseals het sowieso wel houden de brandstof kan nooit met de klepseals in aanraking komen want bij de inlaatkleppen staat er eigenlijk altijd een vacuum op (dus wordt er eerder olie naar binnen gezogen) en bij de uitlaat zou je uitlaatpijp volledig dicht moeten zitten om een keer druk op de klepseals te gooien...en dan is die shit toch al verbrand dus is er geen ethanol meer.
tof dat het gelukt is
edit: snap sowieso niet waarom de compressie ter sprake kwam, als je daar aan gaat kutten dan zit je eigenlijk niet meer hetzelfde blok te vergelijken en introduceer je weer een nieuwe variable waardoor je meetresultaten minder betrouwbaar worden.
Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 12-1-2009 om 19:08 uur.
Thanks voor je nuttige reply!
E85 leverd minder energie op vergeleke met benzine. Het verbruik word hierdoor hoger. Als vervolg-proef is het misschien interesant om het verbruik te proberen te verminderen. E85 heeft een octaan getal van 105. Dat betekend dat de brandstof 'klopvaster' is dan benzine. Je zou dus theoretisch met een hogere compressie of zelfs turbo druk kunnen rijden zonder dat je last hebt van detonatie etc. Als je het octaan gehalte goed benut door bijv. hogere compressie te gebruiken, kan je met een kleinere motor evenveel (of zelfs meer) vermogen en allicht een lager verbruik behalen dan een motor die op e85 met standard compressie voor normale benzine loopt.
Dit bericht is gewijzigd door Onevia op 12-1-2009 om 19:49 uur.
|
|
|
|