Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - E85

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 859 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #53947 - E85
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 7796 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Onevia 4-1-2009 14:44 Print topicpost

Posts: 153
Bf ,

Voor profielwerkstuk gaan ik en een vriend een viertakt 107cc pitbike (met koppeling) ombouwen voor het gebruik van E85. E85 is een brandstof die bestaat uit 15% benzine en 85% ethanol.



- bougie moet worden veranderd, kouder wss
- andere brandstofleiding tege verwering van de ethanol
- 30/40% meer brandstof nodig en dus grotere sproeier
- Y splitsing in benzine leiding met kraantje, opwarmen met benzine, rijden met e85.

We willen het verbruik op een rollerbank meten. We hebbe een digi temp en toeren meter aangeschaft om temp in de gaten te houden en bij gelijke toerentallen het verbruik te meten. Op welk toerental en welke versnellinge kunne we dit het best meten?

Wij zelf dachten om bijv een reele situaties na te bootsen bijv. constant 45km/u


Vermogen testen we een op testbank en uitstoot in een garage met daarvoor bestemde meet apperatuur.


Vandaag zijn we op een probleem gestuit. Op de sproeier staat niet hoe groot deze is Heeft iemand een idee?





Het gaat om de sproeier links onder.
Op de carb staat '' K Standard of Japan''

Suggesties of ideen zijn altijd welkom
 

Martijn II - Forum en Sales Moderator 4-1-2009 14:52 Print reply

Posts: 9841
die sproeier is vlgs mij je stationairsproeier maargoed.

hoop dat dat chinese ding het een beetje aankan je wilt het liefste je verbruik meten op je maximale koppel, omdat dan de motor het meest efficiente loopt (daarom heb je ook daar je maximale koppel).

De vraag is of dat bij 45 ligt of bij 70... weet ook niet of je daar makkelijk achter kunt komen en je maximum koppel zou zelfs verplaatst kunnen worden met E85.

Moet er niets met de ontsteking gebeuren? voor zover ik weet verbrandt E85 langzamer en moet dus je ontsteking eerder.

 
Too cool for school!
Onevia 4-1-2009 15:00 Print reply

Posts: 153
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
die sproeier is vlgs mij je stationairsproeier maargoed.

hoop dat dat chinese ding het een beetje aankan je wilt het liefste je verbruik meten op je maximale koppel, omdat dan de motor het meest efficiente loopt (daarom heb je ook daar je maximale koppel).

De vraag is of dat bij 45 ligt of bij 70... weet ook niet of je daar makkelijk achter kunt komen en je maximum koppel zou zelfs verplaatst kunnen worden met E85.

Moet er niets met de ontsteking gebeuren? voor zover ik weet verbrandt E85 langzamer en moet dus je ontsteking eerder.



Kijk daar hebbe we wat aan!

Dat is een goed punt om bij max koppel het verbruik te testen! Het chineese blok kan het denk ik wel aangezien het vermogen maar 20% groter word. Het framepje buigt eerder krom dan dat de motor het begeeft, dat doet hij namelijk nu al terwijl hij net nieuw gekocht is voor dit project! Achter het max koppel kunne we wel komen omdat hij toch op de testbank gaat

Ontsteking moet idd iets worden vervroegd. We gaan hem eerst gewoon proberen te starten en kijken hier later zeker nog naar..

bedankt voor je reply!

Dit bericht is gewijzigd door Onevia op 4-1-2009 om 15:02 uur.
 
Niek de Wildt 4-1-2009 15:00 Print reply
Posts: 7168
verbruik kun je het best meten onder zware belasting (hoge versnelling en hoge snelheid) en dan bij een laag toerental (lees 3 a 4 duizend) waarbij het vermogen bijna top is.

die kleine sproeier is je stationair sproeier (of chokesproeier, dat kun je zien aan welk gat hij zit, dat kanaal volgen en dan kijken waar je uitkomt)

En dit is waarschijnlijk een immitatie carb dus moeilijk te zeggen wat het standaard is.
Een aantal brommerboeren heeft een sproeier meet/ruim setje, daarmee kan je de doorlaat bepalen.

maar je kunt ook met een naald kijken tot hoever die er door gaat, en als hij bijv op het midden blijft steken, dan zoek je een sproeier die ook op het midden blijft steken (of iets later pas) want dan is hij iig iets groter wat jij moet hebben.
En dan kun je vanuit daar gaan afstellen (je moet toch daarna nog kijken of het groter of kleiner moet, dus je kan best met een grove sproeier beginnen)
 
mr200r 4-1-2009 15:18 Print reply
Posts: 5122
Je moet de MOTO 73 nr25 eens lezen.
Henno v bergeijk(nu rijd hij dakar) die rijd zware rallys op E85.
rubber-aluminium-magnesium-moet veranderd worden.
Kijk ook bij saab en volvo in scandinavie kun je bij bijna elke pomp
E85 tanken.
Is mogelijk,maar niet met dat carberateurtje.
RVS het hele inlaat traject,maarmoto73 nr 25,weet je meer
zal nog wel op Inet staan.
 
mr200r
Onevia 4-1-2009 15:29 Print reply

Posts: 153


De middelste sproeier had ik er uit gedraaid.. Dat is de hoofdsproeier (waar dus geen grote opstaat) en die andere de stationair sproeier. Carb heeft in de inlaat een klep die digt kan en zo is te gebruiken als chocke.

Van die naald is een goed idee

@ mr200r

Ikga hem nu op internet opzoeken.

Ik denk dat de verwering van alu en rubber wel meevalt, alleen op lange termijn. Omgebouwde auto's gebruike meestal originele injectoren met slechts andere brandstofleiding en andere mapping in de ECU. In die injectoren zitten meen ik enkele rubber seals bijv tussen de (alu) intake en injector zelf.

Ik denk voor dat enkele testjes die wij doen het niet een erg probleem opleverd. Wel misschien handig om na gebruik van E85 de carberateur en hele inlaat traject te ''spoelen'' met benzine?

Thanks voor de nuttige reply's!

Dit bericht is gewijzigd door Onevia op 4-1-2009 om 15:32 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Onevia op 4-1-2009 om 15:32 uur.
 
linge-tuning 4-1-2009 16:38 Print reply

Posts: 460
verwering van rubber valt niet mee, heb ooit een puch typhoon scooter omgebouwd naar E85. maar spruitstukje trek je zo uitelkaar na 2 weken, vreet echt in.

maar vermogen hehe
 
tvmierlo 4-1-2009 18:42 Print reply
Posts: 277
alle rubberen delen moeten vervangen worden ja, dus ook keringen enz.

voor de rest weet je al best veel, 30%grotere sproeier etc klopt idd.
 
Onevia 4-1-2009 19:08 Print reply

Posts: 153
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tvmierlo
alle rubberen delen moeten vervangen worden ja, dus ook keringen enz.

voor de rest weet je al best veel, 30%grotere sproeier etc klopt idd.



We gebruiken een 4takt blok dus de ethanol komt niet in contact met de krukaskeeringen als je daar op doelt. Ethanol en 2takt smeer olie mengen waarschijnlijk niet goed dus hebben we 4takt gekozen zodat we van het mengsmering probleem af zijn.
 
Joel_koningslust 4-1-2009 19:10 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Onevia
[...]



We gebruiken een 4takt blok dus de ethanol komt niet in contact met de krukaskeeringen als je daar op doelt. Ethanol en 2takt smeer olie mengen waarschijnlijk niet goed dus hebben we 4takt gekozen zodat we van het mengsmering probleem af zijn.



maar het komt wel in aanraking met je klepseals. die zullen wss binnen de kortste keren gaan lekken waardoor dat ding olie gaat zuipen als een idioot
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
De Schout 4-1-2009 19:23 Print reply
Posts: 5327
dat zal ook allemaal wel meevallen hoor... t in aanraking komen zal wel heel erg meevallen, en als de klepstelen en geleiders nieuw zijn zal t olieverbruik langs de klep ook niet veel voorstellen. vroegah werden maar zat 4 takten geleverd zonder klepseals. pluimt een keer als je t gas dicht gooit en dan weer open als je pech hebt. verder nix.


om je E85 optimaal te benutten zou het ook wel leuk zijn om de compressie beetje omhoog te gooien.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Joel_koningslust 4-1-2009 19:26 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
dat zal ook allemaal wel meevallen hoor... t in aanraking komen zal wel heel erg meevallen, en als de klepstelen en geleiders nieuw zijn zal t olieverbruik langs de klep ook niet veel voorstellen. vroegah werden maar zat 4 takten geleverd zonder klepseals. pluimt een keer als je t gas dicht gooit en dan weer open als je pech hebt. verder nix.


om je E85 optimaal te benutten zou het ook wel leuk zijn om de compressie beetje omhoog te gooien.



maar zon chinees ding is zowiezo al veels te ruim. die motoren zonder klepseals waren daar ook speciaal op gemaakt. een moderne motor waar je gewoon geen seals op zet gaat echt super veel olie zuipen
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
De Schout 4-1-2009 19:50 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]



maar zon chinees ding is zowiezo al veels te ruim.de passingen in de chinezen van tegenwoordig zijn best goed die motoren zonder klepseals waren daar ook speciaal op gemaakt. een kleine afschuining aan de klepgeleider een moderne motor waar je gewoon geen seals op zet gaat echt super veel olie zuipenzo'n chineze blok is niet modern, blijft altijd nog een replica van een honda uit de jaren 60 oid



 
tune tweak fiddle bang bummer
Onevia 4-1-2009 19:55 Print reply

Posts: 153
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]



maar het komt wel in aanraking met je klepseals. die zullen wss binnen de kortste keren gaan lekken waardoor dat ding olie gaat zuipen als een idioot



Daar heb ik dus nog niet aan gedacht

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
dat zal ook allemaal wel meevallen hoor... t in aanraking komen zal wel heel erg meevallen, en als de klepstelen en geleiders nieuw zijn zal t olieverbruik langs de klep ook niet veel voorstellen. vroegah werden maar zat 4 takten geleverd zonder klepseals. pluimt een keer als je t gas dicht gooit en dan weer open als je pech hebt. verder nix.


om je E85 optimaal te benutten zou het ook wel leuk zijn om de compressie beetje omhoog te gooien.



Grasmaaiers hebbe ook niet lang allemaal seals ..

Quote van MF: Als je alleen de seals vervangt, is het een tijdelije oplossing, de rubbertjes zijn eigenlijk maar een EXTRA afdichting, je klepgeleiders zouden eigenlijk zelf al voldoende moeten afdichten.

En zat ook al te denken aan compressie verhogen, misschien dat we dit ook nog doen als het budget het toelaat want moeten alles zelf betalen. Het kan namelijk makkelijk door het hoge octaan gehaalte van E85.
 
Joel_koningslust 4-1-2009 19:56 Print reply

Posts: 14514
compressie verhogen is wel vrij moeilijk

omdat je dan je cilinder of kop moet vlakken waardoor je ook een verstelbaar nokkenastandwiel moet maken enzo
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
crossgek - Forum en Sales Moderator 4-1-2009 19:56 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Onevia
[...]



Daar heb ik dus nog niet aan gedacht

[...]



Grasmaaiers hebbe ook niet lang allemaal seals ..

Quote van MF: Als je alleen de seals vervangt, is het een tijdelije oplossing, de rubbertjes zijn eigenlijk maar een EXTRA afdichting, je klepgeleiders zouden eigenlijk zelf al voldoende moeten afdichten.

En zat ook al te denken aan compressie verhogen, misschien dat we dit ook nog doen als het budget het toelaat want moeten alles zelf betalen. Het kan namelijk makkelijk door het hoge octaan gehaalte van E85.


en grasmaaier vreet ook olie..

 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning

Dit topic is 7796 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved