Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - puch start niet

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1008 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #53891 - puch start niet
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1039 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

AD01 1-1-2009 17:31 Print topicpost

Posts: 118
Hallo,

Ik heb een puchje gekocht, maar deze start niet. Hij vonkt en krijgt benzine. Ook al meerdere bougies geprobeerd. Hij startte even maar viel meteen weer uit.

Wie weet hoe dit komt? Wat is de afstelling van de ontsteking?

mvg
 

alwin mtx 1-1-2009 17:39 Print reply

Posts: 505
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: AD01
Hallo,

Ik heb een puchje gekocht, maar deze start niet. Hij vonkt en krijgt benzine. Ook al meerdere bougies geprobeerd. Hij startte even maar viel meteen weer uit.

Wie weet hoe dit komt? Wat is de afstelling van de ontsteking?

mvg



heb dat ding lang still gestaan?

toen ik een ouwe puch kocht deed hij het ook niet

effe carb schoon gemaakt nieuwe benzine wil ook wel ins helpe.

effe kijke of het lucht filter schoon is

en dan moettie gewoon loope




veel sucses der mee

Dit bericht is gewijzigd door alwin mtx op 1-1-2009 om 17:43 uur.

Dit bericht is gewijzigd door alwin mtx op 1-1-2009 om 18:44 uur.
 
Niek de Wildt 1-1-2009 17:39 Print reply
Posts: 7168
Quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Oorspronkelijk gepost door: StefanBooyink
Ja, die site kende ik a..

Maar als de bougie goed vonkt, staat de ontsteking dan ook al direct goed afgesteld of kan de ontsteking dan nog beter? En wat is daar dan het effect van?
--------------------------------------------------------------------------------


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt

Ja, een ontsteking kan helemaal verkeerd staan en toch goed vonken.
(dan vonkt hij namelijk op het verkeerde tijdstip)

Afstelling hoort te zijn:

Contactpuntjes: moeten totaal 0.4mm open

Voorontsteking: 1,25mm bij 50cc
1,30mm bij 50cc snel of 70 niet echt snel
en 1,35mm bij 70cc snel.

dus zoveel mm voor het BDP moeten de contactpuntjes openen
(std setup/af-fabriek is 1,2)

In graden is dit 14 tot 17.5° voor BDP


Vonkt ie tussen de contactpuntjes?? --> condensator vervangen.
en waarschijnlijk zijn de contactpuntjes dan ook aan vervanging toe (of opschuren indien nog mogelijk)


Twijfel je dan over de vonk?
Doe dan even een boutje (M4) in je bougiedop en kick of draai aan het vliegwiel met een boormachine (bitje 14) en kijk hoelang de vonk is vanaf het kopje van het boutje tot je cilinder/kop/blok dit moet minimaal een halve cm zijn, maar meestal is het rond de 7 a 8mm het meeste wat ik bij een tomos heb meegemaakt is 11mm.
haalt hij dit niet, dan moet je denken aan een andere bobine/ontstekingspoel ---> let op blauwe verkleuring van het metaal, dat duid vaak op oververhitting.


Koop altijd orginele Bosch ontstekingsdelen en geen imitatiezooi.

kosten:
15 euro condensator
15 euro contactpuntjes
ontstekingspoel Bosch 30 euro, immitatie 10tje (hier heb ik geen ervaring mee, dus misschien voldoet immitatie wel, maar ik zou het er niet op wagen als je wat zekerheid wil, dan kun je dingen definitief uitsluiten)

afbeelding
afbeelding

succes,


ediTip: Het vervangen van een condensator moet je voorzichtig doen, een condensator is gevoelig, zeker de isolatie ervan, als je hem te heet stookt bij solderen of als je hem er te grof in tikt kan de isolatie al scheuren.
De condensator eruit halen is simpel --> met (waterpomp)tang eruit trekken)
Er in zetten kun je het best met een pijpje doen die de diameter heeft van de buitenrand en dan (recht/rustig) er in persen of tikken.



http://www.brommerforum.nl/showtopic/51941

In jou geval zal ik hem dus afstellen, de vonklengte checken en het benzinetraject (carb) rein maken.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 1-1-2009 om 18:52 uur.
 
AD01 1-1-2009 17:54 Print reply

Posts: 118
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: alwin mtx
[...]



heb dat ding lang still gestaan?

toen ik een ouwe puch kocht deed hij het ook niet

effe carb schoon gemaakt nieuwe benzine wil ook wel ins helpe.

effe kijke of het lucht filter schoon is

en dan moettie gewoon loope





als je de contact punte van een puch wil afstelle moet je de boegie er uit draaie

een potlood door het gat steeke en dan kijke dat de zuiger 4 mm voor top dead center staat (dacht ik). op dat punt moeten de contact punten uit elkaar gaan.

de contact punten mogen trouwens ook niet in gebrand zijn, en ze moete mooi vlak zijn en goed op elkaar komen.

verder moete ze natuurlijk ook vergenoeg uit elkaar gaan maar dat spreekt voor zich

veel sucses der mee

Dit bericht is gewijzigd door alwin mtx op 1-1-2009 om 17:43 uur.


carb als eerst schoongemaakt en gekeken of hij benzine kreeg. Dat was allemaal in orde. Hoe ver moeten de contactpunten uit elkaar staan? En hij heeft een tijdje stil gestaan.
 
alwin mtx 1-1-2009 18:34 Print reply

Posts: 505
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: AD01
[...]


carb als eerst schoongemaakt en gekeken of hij benzine kreeg. Dat was allemaal in orde. Hoe ver moeten de contactpunten uit elkaar staan? En hij heeft een tijdje stil gestaan.




wat ook was gebeurt bij mijn puchie is dat het stuk waar de contact punten tege het vliegwiel aan zit dat dat was versleten en uit elkaar gevalle. toen liep hij ook niet echt lekker



Dit bericht is gewijzigd door alwin mtx op 1-1-2009 om 18:45 uur.
 
Niek de Wildt 1-1-2009 18:38 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: alwin mtx
[...]



op het moment dat de contact punte open gaan moete ze gewoon en stukkie uit elkaar gaan denk max 1 mm of 1,5.

wat ook was gebeurt bij mijn puchie is dat het stuk waar de contact punten tege het vliegwiel aan zit dat dat was versleten en uit elkaar gevalle. toen liep hij ook niet echt lekker

als je goed duidelijk uit gelegt wil zien wat de maate peresies zijn van voorontsteking kan je in het bericht van niek kijke of op het puch forum.
daar had ik het volgons mij vandaan en het werkt best



Ja je post onzin, ipv 4mm voorontsteking moet je circa 1,3mm vooronsteking hebben.

En je contactpunten moeten circa 0,4mm openen.

Dus post niet als je het niet weet.

beter verwijder je je postst.
 
alwin mtx 1-1-2009 18:44 Print reply

Posts: 505
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]



Ja je post onzin, ipv 4mm voorontsteking moet je circa 1,3mm vooronsteking hebben.

En je contactpunten moeten circa 0,4mm openen.

Dus post niet als je het niet weet.

beter verwijder je je postst.



tis idd lang gelede, maar me puch rijd als een bezetene op een 50cc ori cilinder en 12 mm bing. dacht echt dat ik 4mm voor ontsteking der in had gezet.

maja jij weet het zo te hoore beter.
dus als je der erg blij van word haal ik het wel weg

 
AD01 1-1-2009 19:12 Print reply

Posts: 118
Kan hij vonken als de condensator stuk is?
 
gateh 1-1-2009 19:25 Print reply
Posts: 45
o mijn god, sommige dingen die hier staan....

http://puchmaxi.nl/ontsteking_afstellen.php

lees dat eens heel goed door. print dit vervolgens uit en hang het in je schuur.
 
Woutjuh 1-1-2009 19:32 Print reply

Posts: 4422
Ik had een keer dat ik vonk had en hij kreeg benzine, maar wou niet lopen.

Toen was de spie uit de krukas gelopen en kapot gegaan.
 
veel MT spul te koop!
AD01 2-1-2009 16:44 Print reply

Posts: 118
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Woutjuh
Ik had een keer dat ik vonk had en hij kreeg benzine, maar wou niet lopen.

Toen was de spie uit de krukas gelopen en kapot gegaan.


Als de spie kapot is, gaat je wiel dan niet slippen als je vliegwiel tegenhoud wanneer je gaat rijden?
 

Dit topic is 1039 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved