Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - zuiger optimaal bewerken

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 830 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #53839 - zuiger optimaal bewerken
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1515 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Arjan 2-Stroke 28-12-2008 13:25 Print topicpost

Posts: 595
hallo, heb er al veel naar gezocht, maar kan het niet duidelijk vinden.
hoe kan ik een zuiger 'beter' afwerken dan origineel?
het gaat om een 80cc yamaha ty cilinder (met 2 inlaat gaten in de zuiger)
moet ik dan kijken op het bdp, of odp, en dat dat de poorten van de zuiger gelijk maken met de cilinder?
en ik heb ook wel eens gezien dat ze de zuiger inkorten, en een stukken er uit halen wie kan mij hier meer over vertellen?
en ik heb al heel wat van die tunings pagina's gezien, maar mijn engels is niet 100procent, dus wie kan met een beetje opweg helpen om mijn cilinder wat meer koppel te geven?

alle nuttige informatie en tips zijn welkom!

Dit bericht is gewijzigd door Arjan 2-Stroke op 28-12-2008 om 13:26 uur.
 
Trekhaak FM 106.0MHz

Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 28-12-2008 15:08 Print reply

Posts: 17929
compressie = koppel, dus moet je meer compressie hebben.
zuiger tunen merk je niet heel veel van, misschien wat meer topvermogen als je die gaten wat groter maakt naar boven
 
Arjan 2-Stroke 28-12-2008 19:59 Print reply

Posts: 595
ja, maar je kunt toch ook meer koppel/trekkracht krijgen door iets met je poorten te doen, volgens mij verbreden ofzo?
 
Trekhaak FM 106.0MHz
Saknet 28-12-2008 21:09 Print reply

Posts: 10355
voor je zomaar even je zuiger gewichtsverdeling modificeerd moet je eerst even hier de inleiding lezen:
http://members.chell.../educatie/zuiger.htm
(met name dat over dimensionering, gezien dat iig in dit geval samenhangt met het begrip balans)

verder is een woordenboek icm www.wiktionary.com ook wel handig
(gewoon stug volhouden elk woord wat je niet snapt opzoeken, zo doe ik het ook en werkt al jaren effectief)

het aanpassen van de inlaat vd zuiger heeft enkel nut als je de cilinder er ook op aanpast, en voordat je daar zomaar aan gaat zitten kan je toch beter eerst een paar goeie boeken lezen.

maaar euh ga je wedstrijden rijden ofzo? dat je net dat laatste beetje deruit wil persen op deze manier

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 28-12-2008 om 21:12 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Arjan 2-Stroke 28-12-2008 21:45 Print reply

Posts: 595
oke, nee, ik doe niet aan racen, maar elk extra beetje is mooi megenomen
en helpt het ook als je de carter gelijk maakt met de spoelers in de cilinder (voor de flow)?
 
Trekhaak FM 106.0MHz
Saknet 29-12-2008 17:07 Print reply

Posts: 10355
yuh dat helpt wel

cilinder afwerken helpt ook, even argusogen opzetten ivm symmetrie en evt de poortjes betasten van dat ding (met een marker)

toen ik men 70 athena voor honda kocht stond ik versteld iig van wat er nog af te werken viel. een mogelijk aanwezig randje aan onderkant vd cilinder tussen zijspoelers en cilinderhemd moet je btw ook weg halen, tenminste, als ik de cilinder van m'n aprilia ditech bekijk, die heeft dat niet

die spoelers sluiten ook voor geen meter aan van die athena op mn blokje, die van het blok zijn veel kleiner dat zal meestal wel een verschil leveren ja.

heb wel gelezen dat mensen een natte doek met olie in hun carter leggen en zo de boel wegdremelen/frezen/ met de nagel verwijderen, zonder blok uit elkaar te halen, zonder problemen.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 29-12-2008 om 17:11 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Arjan 2-Stroke 29-12-2008 18:06 Print reply

Posts: 595
oke, dan ga ik dat ff uitproberen
 
Trekhaak FM 106.0MHz

Dit topic is 1515 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved