Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - onderhoud yamaha dt

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 739 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #53742 - onderhoud yamaha dt
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 744 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

PymerOne 21-12-2008 14:45 Print topicpost
Posts: 67
Beste Allemaal,

De Suzuki ts50er gaat even in de wachtrij.
Al een paar jaar staat er een Yamaha DT80(ac) in mijn schuurtje te reikhalzen naar conversie tot crosser.
Zijn broertje de DT50(ac) was wegens "versleten motor" voorzien van een puchblokje en in 2 jaar met veel plezier helemaal opgebruikt door de koters van mijn team.
Zaterdag het 50cc en het 80cc blokje eens besnuffeld...
De 80cc5bak heeft forse krukasspeling + lekke krukas simmiring (ademt door ontsteking als ik de inlaat dicht houd) + beschadigde cylinderwand, de 50cc4bak vonkt niet en heeft geen compressie.
Okay....de ontsteking van de 5bak dus op de 4bak geschroefd, 4bak blokje in het frame gehangen, met behulp van een vriend de hele draadboom teruggebracht tot een enkel draadje.
Met het 50cc cylindertje naar de beste brommerzaak ter wereld (Theo van Baden) gegaan.
Tot mijn stomme verbazing blijkt daar de 50 toch echt een 65cc te zijn....met forse veren-en-zuiger slijtage.
Lang verhaal kort: ikke gelukkig met een nieuwe zuiger en opgepoetste cylinder weer naar huis .
Wil ik bigend en krukaslagers van de 4bak nog eens testen, kom ik erachter dat zonder vliegwiel en cylinder het blokje toch doet alsof er compressie is...troep in het krukashuis en/of lagering probleem
Ndussss...5bak weer onder het DT80 frame geplaatst "for easy storage", 4bak op de werkbank gesmeten.
In de komend paar wintermaanden vermaak ik me dus met openhart-chirurgie voor beginners .
Plan is om er een knap blokje van te maken, lagers+keerringen+pakkingen revisie en alle kruiskopschroeven vervangen voor imbusboutjes.

Grtz, PymerOne
 
Ik ben oud genoeg om beter te weten, maar jong genoeg om het toch te proberen....

zijstandaard 21-12-2008 14:58 Print reply

Posts: 1117
oke, leuk
 
Stuur pm als je Honda mt/mb onderdelen zoekt
Aquamaniac 21-12-2008 16:38 Print reply

Posts: 882
Quote:
In de komend paar wintermaanden vermaak ik me dus met openhart-chirurgie voor beginners .
Plan is om er een knap blokje van te maken, lagers+keerringen+pakkingen revisie en alle kruiskopschroeven vervangen voor imbusboutjes



weet niet wat je van plan bent maar revisie van een DT blokje kost je hooguit een paar uurtjes en als je heel netjes bent mischien een hele dag

en als je dan toch bezig bent en het 80 blok niet meer wilt gebruiken zet dan de 80 koppeling en 80 5 bak in het 50cc blok
(je kan natuurlijk ook het 80cc blokje reviseren is net zo makkelijk en snel te doen als het 50 blokje)

 
er gaat niks boven luchtkoeling
PymerOne 22-12-2008 8:02 Print reply
Posts: 67
Sterke tip Aqua...als ik in een dagdeel blokkie open en dicht trap heb ik minder kans om te vergeten hoe hij ook alweer in elkaar zat.
Moet ik wel even vantevoren alle te vervangen onderdeeltjes in huis hebben.
Ik ga nog weer een keertje opnieuw herhaald mijn schuurtje doorploegen, volgens mij had ik ooit lang geleden 2 complete DT's en een compleet los motorblokje....kan ik lekker op oefenen

Grtz, PymerOne
 
Ik ben oud genoeg om beter te weten, maar jong genoeg om het toch te proberen....
markhispania3 22-12-2008 8:47 Print reply

Posts: 1971
dus wat is nu je vraag? misschien dat je beter een projectje aan kan maken.
 
PymerOne 22-12-2008 13:07 Print reply
Posts: 67
Beste Mark,

op dit moment is er nog geen vraag....komt wel als ik het blokje weer dicht heb en er opeens 4 versnellingen achteruit in zitten
Als het nodig is om van mijn posts een project te maken zullen de mod's wel ingrijpen, ik zie even niet 123 hoe-wat-waar ik zoiets doe.

Grtz, PymerOne.
 
Ik ben oud genoeg om beter te weten, maar jong genoeg om het toch te proberen....
PymerOne 28-12-2008 0:21 Print reply
Posts: 67
Beste Allemaal,

het Yammerhoutje loopt weer
Om eerlijk te zijn heb ik het blok niet helemaal open gehad, halverwege het openen kwam ik erachter dat er een stukje pistonpenclip in het krukashuis rondzwierf.
Gauw alles weer dicht en vast gemaakt en het blokje in het frame gehesen.
Carbje extra-superschoon gemaakt (mag ik strakjes nog een keer doen nadat ik de tank gespoeld heb).
Hij start nog niet erg snel, denkelijk door oude benzine en en een nogniet ingelopen zuiger.
Na het spoelen nog even een kabeltje ritselen voor de koppeling en inrijden die hap

Grtz, PymerOne.
 
Ik ben oud genoeg om beter te weten, maar jong genoeg om het toch te proberen....
kenny77 28-12-2008 0:24 Print reply

Posts: 29286
Heb je ook een contactpunten ontsteking?
Zoja, als die niet goed staat afgesteld dan start een dt ook slecht en kost heel veel vermogen verlies.
 
PymerOne 28-12-2008 17:39 Print reply
Posts: 67
Ontsteking is inderdaad contapuntjes.
Om hem op tijd te krijgen (grondplaat is niet verdraaibaar) moet ik de opening griezelig klein zetten, iets van 15/100 mm.
Na het tank-teur-kraan schoonmaken start het pokkeding niet meer
Maandag ff kijken of ik ergens nieuwe contactpuntjes en een verse bougie op de kop kan tikken, dan is dat in ieder geval goed.
Ik loop voorzichtig te spelen met het idee om de grondplaat verstelbaar te maken door de schroefgaatjes een beetje ovaal te freezen.

Grtz, PymerOne.
 
Ik ben oud genoeg om beter te weten, maar jong genoeg om het toch te proberen....
Bart-Derbi 28-12-2008 17:47 Print reply

Posts: 6497
Beter maak je gewoon een project aan, dit is meer iets voor vragen e.d.
 

Dit topic is 744 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved