Beste Allemaal,
De Suzuki ts50er gaat even in de wachtrij.
Al een paar jaar staat er een Yamaha DT80(ac) in mijn schuurtje te reikhalzen naar conversie tot crosser.
Zijn broertje de DT50(ac) was wegens "versleten motor" voorzien van een puchblokje en in 2 jaar met veel plezier helemaal opgebruikt door de koters van mijn team.
Zaterdag het 50cc en het 80cc blokje eens besnuffeld...
De 80cc5bak heeft forse krukasspeling + lekke krukas simmiring (ademt door ontsteking als ik de inlaat dicht houd) + beschadigde cylinderwand, de 50cc4bak vonkt niet en heeft geen compressie.
Okay....de ontsteking van de 5bak dus op de 4bak geschroefd, 4bak blokje in het frame gehangen, met behulp van een vriend de hele draadboom teruggebracht tot een enkel draadje.
Met het 50cc cylindertje naar de beste brommerzaak ter wereld (Theo van Baden) gegaan.
Tot mijn stomme verbazing blijkt daar de 50 toch echt een 65cc te zijn....met forse veren-en-zuiger slijtage.
Lang verhaal kort: ikke gelukkig met een nieuwe zuiger en opgepoetste cylinder weer naar huis
.
Wil ik bigend en krukaslagers van de 4bak nog eens testen, kom ik erachter dat zonder vliegwiel en cylinder het blokje toch doet alsof er compressie is...troep in het krukashuis en/of lagering probleem
Ndussss...5bak weer onder het DT80 frame geplaatst "for easy storage", 4bak op de werkbank gesmeten.
In de komend paar wintermaanden vermaak ik me dus met openhart-chirurgie voor beginners
.
Plan is om er een knap blokje van te maken, lagers+keerringen+pakkingen revisie en alle kruiskopschroeven vervangen voor imbusboutjes.
Grtz, PymerOne