Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Nieuw opmaat -uitlaat programma

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1074 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #53739 - Nieuw opmaat -uitlaat programma
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
Dit topic is 8810 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

blair 3-1-2009 16:50 Print reply
Posts: 150
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mt5_grolsch
wat denken jullie hier van ik denk dat het wel goed moet zijn zo:




Invoer data
Gemiddelde Geluidsnelheid 628,68 m/s
Min. Toerental 9.000 tpm
Max. Toerental 12.000 tpm
Uitlaatpoorttiming 180 graden
Effectieve uitlaattiming 180 graden
Cilinder inhoud 49,02 cc
Lengte flens + uitlaatschacht 76 mm


Boring 39,5 mm
Slag 40 mm
Maximale zuigersnelheid 21 m/s
Maximaal haalbaar toerental 15.849 toeren


Powerband breedte 1,33 factor


BMEP 18,08 Bar
Gemiddelde uitlaatgastemp. 795,00 °K

Gemiddelde uitlaatgastemp. 795,00 °K
Gemiddelde geluidsnelheid 565,00 m/s


Het BMEP kan benaderd worden met:
Krukas vermogen 15,0 pk
Toerental waarbij max. vermogen 11.000 toeren
Cilinderinhoud 49,02 cc
BMEP 18,08 Bar



Lengtes
Flens + Schacht - L1 7,6 cm
Header - L2 4,97 cm
Diffusor 1 - L3 17,29 cm
Diffusor 2 - L4 20,43 cm
Diffusor 3 - L5 17,29 cm
Midsection - L6 11,00 cm
Compression 1 - L7 20,96 cm
Compression 2 - L8 5,24 cm
Tailpijp richtlijn - L9 15,00 cm
Totale lengte 119,78 cm

Diameters
D1 2,40 cm
D2 2,86 cm
D3 4,90 cm
Dmax 7,92 cm
D4 3,60 cm
Dt 1,20 cm


Onnodige lengtes
Tot compression 78,59 cm
Tot tailpijp 104,78 cm


Hoeken
A 0,74 graden
B 2,23 graden
C 3,27 graden
D -3,11 graden
E -9,58 graden


Nauwkeurigere formule voor diameter tailpijp
Krukas vermogen 15,0 pk
Tailpijp diameter 11,85 mm
Het krukas vermogen is circa 3 pk meer als het aantal Achterwiel pk's.









ik zou graag even willen weten of dit zo een beetje goed is?


BMEP 18 bar?! Dit is wel heel erg hoog. Je hebt een uitlaatpoort timing van 180 graden en wilt te veel toeren en vermogen.


 
http://membres.lycos.fr/mb50tuned/index.htm
Niek de Wildt 3-1-2009 17:09 Print reply
Posts: 7168
Je vult de gegevens te makkelijk in.


effectieve uitlaatpoort timing moet 160 zijn.


15pk haal je nooit, 10pk al een hoop terwijl je de cilinder ook nog eens niet bewerkt!

Het BMEP wordt dan circa 12 wat normaal/redelijk ruim is.
Wat ik jammer vind, is dat men niet begrijpt dat dit maar een benadering is (een emperische formule die is opgesteld door veel resultaten te bekijken) net als dat ik bijv de tailpijp als een factor van de voorbocht neem die in de buurt komt bij de tailpijpdiameter die je krijgt met de formule met het krukasvermogen.
met alleen het doel dat mensen die het krukasvermogen niet weten toch een goede diameter krijgen.

Wil je dus echt een goede pijp krijgen dan bereken je het BMEP op de manier waarop het hoort (de uitleg hoe staat in een link bij het BMEP gedeelte)


jou maximale zuigersnelheid van ze leven niet 21m/s maar gewoon 19m/s wat al een hele hoge snelheid is!
21m/s is pas haalbaar met alles bewerkt en dan kom je bij van veen kreidlers in de buurt!
En dat kom jij niet met een onbewerkte doppler cilinder.
ik had gehoopt dat men niet dacht van mijn cilinder is best hoogtoerig dus het zal wel 21m/s zijn...


Ik ga vanavond een extra stukje toevoegen aan het bestandje waarbij de mensen die toch een ruimere tailpijp dia willen, de juiste diameter van D4 en Dt krijgen.


Dus ik raad je aan je BMEP te gaan echt te gaan berekenen en vanavond weer alles in te vullen (met de nieuwe tailpijp maten) en als je tegen iets aanloopt waarvan je het niet zeker bent, het hier te vragen ipv te gokken.
 
Niek de Wildt 3-1-2009 17:14 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: - Kevin -

  • 18.7 pk aan de krukas
  • 16.1 pk aan het achterwiel
  • 125,54 km/h topsnelheid


Resultaat van de GPT digitale toerenteller:

Toerental powerband Honda MT8:
7500 Rpm - 11300 Rpm

Max. toerental Honda MT8:
12500 Rpm


bedankt kev!

En weet je bij welk toeren het max vermogen wordt behaald?
(heb je anders een grafiek?)

 
jeroentjen13 3-1-2009 19:39 Print reply
Posts: 850
kun je soms ook gene programmatje maken voor de bochten? :p
en hoe doen jullie die bochten?
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 3-1-2009 19:47 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jeroentjen13
kun je soms ook gene programmatje maken voor de bochten? :p
en hoe doen jullie die bochten?



ff googlen naar cone.exe
 
Derbi-Olaf 3-1-2009 19:50 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


bedankt kev!

En weet je bij welk toeren het max vermogen wordt behaald?
(heb je anders een grafiek?)


niek, nu kan ik het je vragen... heeft ook wel wat te maken met je programma, de maximale zuigersnelheid voor een gedraaide (gegoten) zuiger ligt toch rond de 21 m/s ofniet?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Niek de Wildt 4-1-2009 2:46 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

niek, nu kan ik het je vragen... heeft ook wel wat te maken met je programma, de maximale zuigersnelheid voor een gedraaide (gegoten) zuiger ligt toch rond de 21 m/s ofniet?


moeilijk te zeggen, ik draai 22m/s met een gegoten zuiger (maar dat draaid hij ook niet continue, de powerband eindigd al eerder bij een ruime 20m/s bijv.)
als je het hebt zuigersnelheden heb je het meestal over getallen die de motor wel vrij vaak draaid.

Welke zuigersnelheden te behalen zijn hangt meer af van de cilinderporting, uitlaat etc.
en de vraag is dan alleen of de zuiger het volhoud.

Ik denk dat je voor dit onderwerp beter bij Pro Tuning terecht kan, die heeft hier gewoon veel meer ervaring mee als ik.


Wat me alleen wel opvalt bij Pro Tuning, is dat hij geen rekening houd met de verhouding boring/slag, bij een grotere boring heb je immers een grotere zuiger en dus meer gewicht.
Ik heb bij de formule in het Opmaat uitlaat programma dan ook een formule opgesteld waarbij deze niet buiten beschouwing valt.

ik denk dat je dus kan zeggen dat voor de gemiddelde gegoten zuiger vanaf 20m/s wel eng gaat worden.
 
Niek de Wildt 4-1-2009 3:13 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jeroentjen13
kun je soms ook gene programmatje maken voor de bochten? :p
en hoe doen jullie die bochten?


staat ook in mijn excel bestand bij de uitleg onderaan.
Het valt me op dat sommige mensen echt gewoon niet kunnen/willen
lezen, maar liever vragen.

Ik dacht dat ik het programma "mongooltje-proof" had gemaakt, maar ik krijg toch heel vaak vragen waarop ik gewoon kan zeggen: "kijk hier staat het"

http://members.tele2.nl/w.de.wildt/cone13.exe



De nieuwe versie met een optie tot andere diameter tailpijp en D4 komt morgen, ben nu een beetje moe.

 
jan-dx11 4-1-2009 9:47 Print reply

Posts: 4931
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Ik dacht dat ik het programma "mongooltje-proof" had gemaakt,

Jah, is hij ook wel, ik begrijp het wel redelijk

Dit bericht is gewijzigd door jan-dx11 op 4-1-2009 om 9:48 uur.
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
Derbi-Olaf 4-1-2009 11:12 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


moeilijk te zeggen, ik draai 22m/s met een gegoten zuiger (maar dat draaid hij ook niet continue, de powerband eindigd al eerder bij een ruime 20m/s bijv.)
als je het hebt zuigersnelheden heb je het meestal over getallen die de motor wel vrij vaak draaid.

Welke zuigersnelheden te behalen zijn hangt meer af van de cilinderporting, uitlaat etc.
en de vraag is dan alleen of de zuiger het volhoud.

Ik denk dat je voor dit onderwerp beter bij Pro Tuning terecht kan, die heeft hier gewoon veel meer ervaring mee als ik.


Wat me alleen wel opvalt bij Pro Tuning, is dat hij geen rekening houd met de verhouding boring/slag, bij een grotere boring heb je immers een grotere zuiger en dus meer gewicht.
Ik heb bij de formule in het Opmaat uitlaat programma dan ook een formule opgesteld waarbij deze niet buiten beschouwing valt.

ik denk dat je dus kan zeggen dat voor de gemiddelde gegoten zuiger vanaf 20m/s wel eng gaat worden.

okido
het is juist omdat ik met heel extreme timingen, en dan nog een opmaatpijp e.d. ga rijden...
20m/s komt bij derbi overeen met 15000 toeren. Dat kan je dan ongeveer, bij benadering continue draaien?

(de zuiger is nog origineel, en in perfecte staat , de kwaliteit vertrouw ik eigenlijk wel op... ik Heb ook nog een imitatie-zuigertje liggen, maar die vertrouw ik niet echt. Ben wel al opzoek geweest naar een gesmede zuiger, maar dat wil ook niet echt...)

 
Heeft een SOHC in z'n broek!

Dit topic is 8810 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved