Dyoma |
22-12-2008 11:11 |
Posts: 72 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]
Als er semisynthetische is in geweest, kan je geen synthetische meer gebruiken want de olie trekt in de platen en dan krijg je een slippende koppeling doordat de twee olien 'botsen'...dus wat je zegt klopt wel in de meeste gevallen, maar voor een nieuwe brommer zou ik voor de volsyntheet gaan.
Het gaat om nieuwe platen dus dan zou 10W40 wel kunnen?
Dit heb ik namelijk nog in overvloed liggen haha
|
|
|
|
-Bassie- |
22-12-2008 11:14 |
Posts: 6617 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Dyoma
[...]
Het gaat om nieuwe platen dus dan zou 10W40 wel kunnen?
Dit heb ik namelijk nog in overvloed liggen haha
alleen als het olie is voor natte platen koppeling.
en alleen als je motorblok gereviseerd is want anders wil het je keeringen nog wel eens heel erg snel slopen
|
|
The way of life is just like the car you drive its good or bad |
|
De Schout |
22-12-2008 11:21 |
Posts: 5327 |
bij een mt verwacht ik geen problemen als je er atf in knikkerd.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
-Bassie- |
22-12-2008 11:26 |
Posts: 6617 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: De Schout
bij een mt verwacht ik geen problemen als je er atf in knikkerd.
en tog gewoon even olie halen voor een schakelbrommer.
klaar kost niks meer.
|
|
The way of life is just like the car you drive its good or bad |
|
honda fryslan |
22-12-2008 11:30 |
Posts: 1914 |
idd die olie van kroon die ik net poste kost bij motoimport 7 euro per liter.. daar heb je dus al genoeg aan en weet je zeker dat het goed is..
|
|
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
22-12-2008 11:59 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]
Als er semisynthetische is in geweest, kan je geen synthetische meer gebruiken want de olie trekt in de platen en dan krijg je een slippende koppeling doordat de twee olien 'botsen'...dus wat je zegt klopt wel in de meeste gevallen, maar voor een nieuwe brommer zou ik voor de volsyntheet gaan.
onzin, halfsyntheet is volledig mengbaar met volsyntheet.
als ie daardoor zou gaan slippen komt het gewoon door de volsyntheet en dan zou ie dus ook gaan slippen als je nooit halfsyntheet hebt gebruikt.
|
|
Too cool for school! |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
22-12-2008 12:32 |
Posts: 8591 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]
onzin, halfsyntheet is volledig mengbaar met volsyntheet.
als ie daardoor zou gaan slippen komt het gewoon door de volsyntheet en dan zou ie dus ook gaan slippen als je nooit halfsyntheet hebt gebruikt.
Je kan veel vloeistoffen mengen maar er kan een reactie zijn zodanig dat de eigenschappen veranderen (smering enz.). En olie die in de platen zit krijgt weinig kans om er uit te komen als ze omringd wordt door verse olie, je zou ze eigenlijk in de oven moeten drogen, en dan nog.
Voor de auto is het ook dikwijls zo, dat er 2 mogelijke smeerintervallen zijn ngl de olie, en dat je niet meer kan overschakelen. En de auto heeft zelfs geen natte platen.
Veel van de theorie hebben we waarschijnlijk te danken aan de enorm commerciele olie-industrie, maar er is dikwijls toch wel iets aan de hand. Olien mengen zou ik nooit doen, het kost eigenlijk niets extra, een restje olie komt hier en daar toch wel eens van pas.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Saknet |
22-12-2008 12:57 |
Posts: 10355 |
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
22-12-2008 13:06 |
Posts: 8591 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Saknet
http://www.xjrowners...tleg.html#Hoofdstuk9
Interessant saknet !
"Een tweede punt: aangekookt vuil in een motorblok wordt deels opgelost door synthetische oliën (vanwege de additieven). Wanneer een motor altijd op een minerale olie heeft gelopen en dan zonder reiniging (bijvoorbeeld na revisie is het blok wel schoon) een moderne olie krijgt, bestaat het risico dat het vuil los komt en de oliekanalen verstopt. Dit kan dan grote problemen veroorzaken."
Mengen van halfsynthetische en minerale olie :
"Wees echter voorzichtig met het mengen van de verschillende oliën onderling en volg altijd de aanwijzingen van de fabrikant."
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Dyoma |
22-12-2008 15:37 |
Posts: 72 |
Wat ik er nu van begrijp kan je als je nieuwe platen gebruikt wel 10W40 olie gebruiken en als je alleen de kap openmaakt om iets te controleren en je laat dus de platen er in zitten dan moet je die kroon olie hebben.
Toch????
Dit bericht is gewijzigd door Dyoma op 22-12-2008 om 15:37 uur.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
22-12-2008 15:43 |
Posts: 8591 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Dyoma
Wat ik er nu van begrijp kan je als je nieuwe platen gebruikt wel 10W40 olie gebruiken en als je alleen de kap openmaakt om iets te controleren en je laat dus de platen er in zitten dan moet je die kroon olie hebben.
Toch????
Dit bericht is gewijzigd door Dyoma op 22-12-2008 om 15:37 uur.
Ja hallo zeg
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
-simon- |
22-12-2008 16:48 |
Posts: 8211 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Dyoma
Wat ik er nu van begrijp kan je als je nieuwe platen gebruikt wel 10W40 olie gebruiken en als je alleen de kap openmaakt om iets te controleren en je laat dus de platen er in zitten dan moet je die kroon olie hebben.
Toch????
Dit bericht is gewijzigd door Dyoma op 22-12-2008 om 15:37 uur.
die van kroon olie kan ook goed 10w40 zijn. ik zou het zo niet weten.
maar als je gewoon 10w40 voor natte platen koppeling haalt komt het wel goed.
|
|
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed |
|
Dyoma |
23-12-2008 8:22 |
Posts: 72 |
Gisteren de koppelings platen vervangen en tevens de kickstarter weer in elkaar gezet. Alle tandwielen zien er nog als nieuw uit daar binnen alleen kon wel merken dat de olie er al heeeel lang in zat aangzien het er uit kwam als zwarte motor olie en de koppelings platen waren helemaal glad haha. Kickstarter zit er nu ook weer mooi strak in aangezien hij de laatste tijd ook heel erg licht naar beneden ging.
Nu heb ik gisteren ook even geprobeerd hem te starten (dit was nog voor dat ik de platen en kickstarter heb gerepareerd) Alleen wou hij niet starten. heb de bougie er uit gehad die was helemaal zwart. Ook wou hij niet vonken in de dop (bougie los en dan weer in de dop drukken en kickstarter trappen.
Wel zat er bij mijn ontsteking allemaal zand enz in.
Kan ik dit gewoon uit spuiten met water???
Wat zou de reden kunnen zijn dat hij niet wil starten?
Bougie gewoon niet goed?
Of zou het komen dat hij al maandje/ 2 maandjes niet gestart is (dus oude benzine er uit meteen benzine kraantje vervangen en dan nieuwe er in???
Dit bericht is gewijzigd door Dyoma op 23-12-2008 om 8:28 uur.
|
|
|
|
Dyoma |
23-12-2008 13:43 |
|