Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - vraagjes over cilinder

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 929 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #53647 - vraagjes over cilinder
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1692 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Meegrob 14-12-2008 22:57 Print topicpost
Posts: 196
Ik heb ff me cilinder er afgehaald, om te kijken hoe of wat. nou heb ik een paar vragen. het gaat om een ori HM166 cil
Ten eerste, is alles helemaal pikzwart, met aangekoekte zwarte troep, niet in me cilinder maar wel in me cilinderkop en op de zuiger. Hoe kan ik dit het beste schoonmaken? gewoon met benzine?
Ten tweede, de cilinder is helemaal gaaf vanbinnen, maar wel zwart. hoort dit?
Ook kan ik de zuiger ongeveer 1cm opzij schuiven op die arm (ben ff naam kwijt :P), en die ringetjes die om je zuiger zitten zeg maar, kan je ook ronddraaien. Hoort dit zo? Kan iemand mij trouwens ook uitleggen hoe ik een zuiger losmaak? dat snapte ik ook niet helemaal :P
Hier nog wat foto's: (geen geweldige kwaliteit, maar gaat ff om het idee
cilinderkop:

cilinder, beetje rare lichtspiegeling:

zuiger:




 

Aquamaniac 14-12-2008 23:04 Print reply

Posts: 882
dat zwarte is koolaanslag en in jouw geval erg vette koolaanslag kan duiden op te veel olie in de benzine of een slechte ontbranding (bv versleten zuigerveren)

de ringen die om je zuiger zitten die je kan draaien zijn je zuigerveren
let bij montage goed op dat ze op de juiste manier zitten (opening in de zuigerveer moet precies bij het slotje komen das het pennetje dat in de zuigerveergroef zit )

schoonmaken van zuiger en cillinderkop kan inderdaad het beste met benzine ofzo gewoon even laten weken en met een doek wegvegen (niet gaan schuren daar krijg je krassen van)

om de zuiger te demonteren moet je naar de zijkant kijken in het ronde gaatje daar zie je een borgveertje zitten (aan beide kanten) deze moeten eruit, dan kan je de pistonpen/zuigerpen er met een schroevendraaier uitdrukken en dan kan de zuiger eraf

dat ze zuiger van links naar rechts kan is normaal zolang dit alleen kan als hij vrij hangt (in de cillinder kan dit niet neem ik aan)

 
er gaat niks boven luchtkoeling
Tommyofzo 14-12-2008 23:04 Print reply

Posts: 6934
is dacht ik vrij normaal dat je zuiger van horizontaal heen en weer kan is normaal ja, zolang het maar niet vertikaal is.

Zuiger los maken doe je door 1 van de 2 clipjes (pistonclipjes) er uit te halen die in het gat van de zuiger zitten, dan kan je de pistonpen er zo uit halen. Die clipjes moet je btw niet 2 keer gebruiken!

 
Aquamaniac 14-12-2008 23:10 Print reply

Posts: 882
Quote:
Die clipjes moet je btw niet 2 keer gebruiken!



ben heel erg benieuwd waarom niet
zolang ze niet vervormd zijn kan het weinig kwaad
gewoon bij montage controleren of de clipjes weer goed aansluiten in de zitting waar ze in komen dan kan het helemaal geen kwaad

 
er gaat niks boven luchtkoeling
Tommyofzo 14-12-2008 23:13 Print reply

Posts: 6934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aquamaniac
[...]


ben heel erg benieuwd waarom niet
zolang ze niet vervormd zijn kan het weinig kwaad
gewoon bij montage controleren of de clipjes weer goed aansluiten in de zitting waar ze in komen dan kan het helemaal geen kwaad


kleine moeite om er nieuwe in te zetten kost geen drol, en die dingetjes kunnen niks hebben, zit zomaar een zwak punt in.
 
Meegrob 14-12-2008 23:14 Print reply
Posts: 196
ik had die clipjes al zien zitten maar omdat ik ze niet meteen los kreeg en niet wilde gaan forceren dacht ik beter laat ik ze nog ff zitten :P.
die koolaanslag komt waarschijnlijk omdat me carb nog steeds niet goed afgesteld is (ben nog op zoek naar een 16mm)
ook nog ff een andere vraag: dit is mijn eerste brommer, khad er toen ik hem kocht de balle verstand van, nou begint het een beetje te komen :P. maar de verkoper zei dat het een mtx-ot was. nou kwam ik laatst iets tegen op internet (zou hier kunnen zijn maar kon het iig niet meer vinden) waar stond dat AD09 framenummers van mtx-sh zijn. aangezien mijn framenummer daarmee begint was ik wel benieuwd :P. op het blok staat een ander nummer, nml AC0 nog iets, maar dat kon ik niet zo goed lezen (iig niet AD09). zou ik misschien een verbeunde mtx-sh hebben met mt5 blok?
 
Aquamaniac 14-12-2008 23:17 Print reply

Posts: 882
dat is natuurlijk altijd mogenlijk

als je gewoon een foto van de brommer en het blok (met cillinder erop) hier neerzet dan kunnen we je het zo vertellen

 
er gaat niks boven luchtkoeling
Meegrob 14-12-2008 23:18 Print reply
Posts: 196
ok zal ik ff een foto maken. is het nodig dat de cilinder er op zit? want ik heb op dit moment niet meer zo heel veel zin om de cilinder er weer op te zetten.
 
Aquamaniac 14-12-2008 23:21 Print reply

Posts: 882
niet echt nodig
maar aangezien mijn verstand van honda blokken beperkt is tot de ot blokken zoals onder de mtx :p
is dat voor mij het handigst om te herkennen

 
er gaat niks boven luchtkoeling
Meegrob 14-12-2008 23:22 Print reply
Posts: 196
ik zet het er wel ff los op :P
EDIT: bah.. zuigerveer gebroken >:(
hier dan foto's (zonder cilinder dus want die kreeg ik er niet goed op)
links:

rechts:

blok links:

ook blok links.

blok rechts:

bloknummer, misschien dat iemand hier nog wijs uit word:

zoals je ziet op de laatste 2 foto's lijkt het blok niet goed aan te sluiten op het frame.

Dit bericht is gewijzigd door Meegrob op 15-12-2008 om 0:01 uur.
 
Meegrob 15-12-2008 0:08 Print reply
Posts: 196
ik lees hier http://www.mt5.nl/ho...hniek/hondamtxsh.php dat ik dus blijkbaar wel een mtx-sh heb (aangezien mijn framenummer met AD09 begint) nou is het grote mysterie wat voor blok of ik er in heb? volgens mij beginnen alle mt blokken namelik met AD
 
Aquamaniac 15-12-2008 0:10 Print reply

Posts: 882
blok lijkt wel van een mt af te komen ofzo

 
er gaat niks boven luchtkoeling
Meegrob 15-12-2008 0:14 Print reply
Posts: 196
http://www.mt5.nl/ho...echniek/hondamb5.php
blijkbaar is het dus een mb blok
damn ik wou dat ik wat meer van brommers wist voor ik deze kocht... ik kom steeds meer dingen tegen waar ik niet zo tevreden over ben.
 
Aquamaniac 15-12-2008 0:15 Print reply

Posts: 882
op de volgende pagina vind je info betreffende type en framenummer uitleg

http://www.hondamt.n...techniekoverige.html
 
er gaat niks boven luchtkoeling
Meegrob 15-12-2008 0:19 Print reply
Posts: 196
ja maar als ik het dus goed begrijp heb ik een mtx sh met mb blok.
nou ik vraag aan de kerstman maar een mooi 5/6-bakje voor een mtx sh dan, is dat ook weer geregeld
 
Aquamaniac 15-12-2008 0:22 Print reply

Posts: 882
och opzich als je de boel netjes in elkaar zet is er prima mee te rijden alleen echte top prestaties zou ik dan niet verwachten

 
er gaat niks boven luchtkoeling

Dit topic is 1692 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved