Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Honda mb vastloper, géén kras in cilinder...

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 993 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #53598 - Honda mb vastloper, géén kras in ...
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 4120 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Thijsje 11-12-2008 21:21 Print topicpost

Posts: 1687


had last van speling op krukas, het honda probleem... dus carters versleten, had nog een setje carters liggen die beter waren dan de huidige, dus wou deze set carters omwisslenen met het huidige setje carters.
nieuwe krukaslagers gemonteerd, alleen de linkerkant (onstekingkant) ging dr ietwat moeilijk in.. maar dat komt denk ik omdat ik centerpuntjes geslaan heb... hiernaa draaide het lager overigens wel stukje zwaarder, maar ik ging ervan uit dat dit allemaal wel weg zou zijn na het eerste ritje...

blok eronder weg gehaald, uitelkaar gedraait etc je kent het wel.
ander setje carters gepakt, gecenterd, lagers en keeringen erin gedaan, krukas ontdaan van oude keeringen en lagers, en deze gemonteerd. de complete bak gemonteerd, dit allemaal op het rechtercarter, dus het linkercarter zou ik er zo op moeten kunnen leggen, en dan aandraaien.

alleen ging het wat anders, het linker carter ging er niet goed op. er bleef zo'n 4 mm ruimte tussen, aan de voorkant (boven en onder de krukas) achteraan bij 2 ophangpunten nog 1 mm speling, wat dus wel goed zou zijn..

ik vermoed dat dit kwam door het nieuwe lager óf het pasbusje die vervormd is geraakt.

uiteindelijk dichtgekregen, door iets te zetten in bankschroef, (nee niet vol lomp gewicht) en kruislings boutjes aan te draaien.

toen ik het blok dus inelkaar had, merkte ik wel dat ik iets meer kracht moest zetten op het vliegwiel om de krukas rond te kunnen draaien.. maargoed.. dat zou wel weg zijn vermoede [enigsins hoopte] ik.


heb het blok onder mijn mb gehangen, voorzien van het nodige zoals olie, koppelingskabel toerenkabel carburateur etc etc.


toen ik wegreed merkte ik dat ik mínder power had dan voorheen, maar dat kwam *(beredeneerde ikzelf, door het zwaar draaiende krukas) en dat zal na een aantal km wel weg zijn.
echter hoorde ik ook een zwaar geluid zodra ik mn gas vol open trok, terwijl mn luchtslang etc allemaal goed aangesloten was.. het klonk alsof ik een powerfilter gemonteerd zou hebben...
kwam overal redelijk in toeren, maar in de 6 trok hij m niet meer...
dus mooi doortuffen in de 5.
zo'n 3 km verderop, kreeg ik een dikke vette vastloper.. maar dan ook echt n vette, band slipte helemaal mee, brommer gelijk uit...

ik denk dan van, nog een keer kapot is ie toch al.. dus probeer hem weer aan te lopen, en ja hoor, in 1 keer weer gelukkig.
toen reed ik weer, maar na 10 meter kraaak, weer alles vast.. maar daarna kon ik m direct weer aanlopen. vond ik wel appart..

voor angst het hele blok te vernielen ben ik maar weer lopend naar huis gegaan. dus een donkere wandeling van 4 km, met een brommer. geen pretje.

toen ik thuis gekomen ben, heb ik de brommer in de schuur gezet en wou vandaag weerkijken.

vanavond dus cilinder afgehaald, omdat ik vermoede dat daar het probleem zat.. echter, géén 1 kras of vastloper zichtbaar.

toen dacht ik dus, even kijken welk geluid hij geeft als ik hem met de boormachine draai (de krukas draai)
ik hoorde een lagerend geluid.. dat zegt dus genoeg.





hoop dat t zo stuk duidelijk is. was inderdaad ondduidelijk. excuses.











Dit bericht is gewijzigd door Thijsje op 11-12-2008 om 22:23 uur.
 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8

MBjorn 11-12-2008 21:28 Print reply
Posts: 131
Pak maar een andere set carters.

De buitenring van het lager draait mee in het carter.

Vandaar dat schurende geluid en geen speling op het lager.

Dit heb ik vorige week namelijk ook gehad.
 
Ozz 11-12-2008 21:54 Print reply

Posts: 1259
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
dit wil dus betekenen dat mn lager kapot is, toch?

wie wil uitleg geven,
lol trappen
mij kapot uitlaggen
mij een goede uitleg geven
t mag allemaal, als t maar duudlijk is.
medelijden hebben

Ik lach je een beetje uit maar heb wel medelijden met je hoor, is echt kut, de hele tij d zitten kloten met je brom. Succes ermee


 
They Wanna Kill Rock and Roll Because they know it's make us Horny, man!!!!
Niek de Wildt 11-12-2008 22:02 Print reply
Posts: 7168
als jij je beginpost duidelijk maakt, krijg je van mij een duidelijk antwoord.
 
Aquamaniac 11-12-2008 22:21 Print reply

Posts: 882
ik zal je niet uitlachen, voor lul zetten of wat dan ook
(heb toen ik 16 was vaak dezelfde fouten gemaakt)


trek nu maar gewoon je hele blok uit elkaar
controleer welk lager in welke carterhelft speling heeft
(zowieso alle lagers controleren in de carterhelften en tenopzichte van de assen waar ze op zitten)

laat de carterhelften uitdraaien en bussen erin zetten zodat de lagers weer goed passen

vervang alle lagers

zet de bende weer netjes in elkaar
en ga dan een stuk rijden (max 5 a 6k rpm)
als alles dan goed klinkt kan je gezelig doorrijden en rustigaan je toerental gaan opbouwen naar maximum hoor je vreemde geluiden stop dan en neem rustig de tijd om uit te zoeken waar het vandaan komt

 
er gaat niks boven luchtkoeling
Thijsje 11-12-2008 22:28 Print reply

Posts: 1687
ja.. maar ik voel me zelf wel mooi lullig..
niek, heb m aangepast, was inderdaad erg onduidelijk.. stuk beter zo hoop ik.




heb er met MBjorn op msn overgehad..
vermoed ik het balansaslager.. mischien nog bekend uit het vorig topic, die was gaar.. maar nooit aangedacht deze helemaal om te wisselen... het lager had veel speling en 'stoekerde' helemaal.. niet lekker dus.

zaterdag haal ik het blok uit elkaar, en controleer nogmaals alles. ga ervanuit dat het deze keer beter lukt.
of ik breng het blokje even naar bromboer om hun alles te laten controleren.. word een mooi kostenplaatje zo, wat ik liefer niet heb...




graag nog reacties, tips oid wat het zou kunnen zijn..

 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8
Aquamaniac 11-12-2008 22:53 Print reply

Posts: 882
ik denk dat als je je vorige topic erbij pakt je wel kan bedenken wat de oorzaken en gevolgen kunnen zijn

laat het nu maar gewoon goed en netjes in orde maken voordat je door steeds te klooien een blok van 200,- naar 400,- omhoogbrengt

wederom beter een maand fietsen als 200,- te veel uitgeven aan slecht gebeun

 
er gaat niks boven luchtkoeling
mr200r 12-12-2008 1:14 Print reply
Posts: 5122
Een tip centreer je krukas de volgende keer.
Vervang alleen slechtelagers( niet van omdat het open is vervang ik
alles)een goed lager is goed.
Heb je een 50 of 80 blok ?
Gebruik normale lagers geen C3 of 4.

 
mr200r
Saknet 12-12-2008 4:37 Print reply

Posts: 10355
hej hetzelfde had ik ook, maar toen was de balansas lager kapot gelopen

koppelingsdeksel eraf, toerenteller asje deruit en gassen

trilt mogelijk wel iets meer, afhankelijk van je krukas, en je krukas slijt misschien iets harder dan normaal (met name als ie dus erg trilt), afhankelijk van je setup enzo, en krukas slingering fabrieksafwijking.

en idd heb je krukas wel gecentreerd in carters?

btw heb nog nooit probs met c3 kruk lagers gehad, maar ori lagers is meestal wel de beste keus

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 12-12-2008 om 4:46 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
De Schout 13-12-2008 12:11 Print reply
Posts: 5327
maak het nou maar in een keer goed in plaats van iedere keer opnieuw prullen.

en @ mr200r, als ik een blok open heb flikker ik gewoon alle lagers weg, ook big-end. kost je een paar tientjes meer maar dan weet je ook zeker dat alles goed is. vooral big-ends zijn verradelijk, die kunnen nog erg goed voelen en als je ze uit elkaar perst schrik je jezelf een ongeluk..
 
tune tweak fiddle bang bummer
Banaan 13-12-2008 12:31 Print reply

Posts: 5725
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mr200r
Een tip centreer je krukas de volgende keer.
Vervang alleen slechtelagers( niet van omdat het open is vervang ik
alles)een goed lager is goed.
Heb je een 50 of 80 blok ?
Gebruik normale lagers geen C3 of 4.



Waarom geen c3?

c4 begrijp ik nog wel
 
Thijsje 13-12-2008 12:46 Print reply

Posts: 1687
ik trek vandaag mn blokje even los.. breng m na bromhoer, laat hem alles controleren en dichtdraaien.. weet ik zeker dat t niet meer aan mij liggen kan

verder heb ik wel c4 lager aan de rechterzijde van de krukas.. deze licht wel altijd in olie dus die zal wel niet zo snel kapot gaan toch..

maar c4 is toch 'sterker' dan c3?
kan meer toeren aan toch... of is dat dan juist andersom..


btw, gewoon 50cc blok hoor..



denk dat ik cilinder ook ff laat oppoetsen...
nieuwe zuiger+veren, want dit is niet alles meer.. naar mijn idee..




 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8
kenny77 13-12-2008 12:49 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
ik trek vandaag mn blokje even los.. breng m na bromhoer, laat hem alles controleren en dichtdraaien.. weet ik zeker dat t niet meer aan mij liggen kan

verder heb ik wel c4 lager aan de rechterzijde van de krukas.. deze licht wel altijd in olie dus die zal wel niet zo snel kapot gaan toch..

maar c4 is toch 'sterker' dan c3?
kan meer toeren aan toch... of is dat dan juist andersom..


btw, gewoon 50cc blok hoor..



denk dat ik cilinder ook ff laat oppoetsen...
nieuwe zuiger+veren, want dit is niet alles meer.. naar mijn idee..






Ja kan meer toeren , maar dat red jij toch niet met je mb, dus had je gewoon C3 lager kunnen pakken.

Maar zou het niet uitmaken dat je 2 verschillende lagers hebt?

 
Thijsje 13-12-2008 13:02 Print reply

Posts: 1687
ik kreeg ze mee van bromboer, ze hebben zelf ok 2 mb en 1 mt staan.. dusja, ze weten wel wat je moet hebben enzo

wat word precies bedoelt met krukascentreren?

dat ie goed in midden zat?.. krukaskeerring had ik er al in, schoof die krukas dus zo door, en dus lijkt me logisch dat ie wel recht zat.. toch...

 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8
Joel_koningslust 13-12-2008 13:03 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
ik kreeg ze mee van bromboer, ze hebben zelf ok 2 mb en 1 mt staan.. dusja, ze weten wel wat je moet hebben enzo

wat word precies bedoelt met krukascentreren?

dat ie goed in midden zat?.. krukaskeerring had ik er al in, schoof die krukas dus zo door, en dus lijkt me logisch dat ie wel recht zat.. toch...



dat blijkt wel ja

c4 heeft veels te veel speling voor in een brommer, zeker voor in een ori mt die met moeite 10k draait
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Thijsje 13-12-2008 13:05 Print reply

Posts: 1687
uh, met moeite 10k... rijd in e 6 tegen de 11 k hoor
(het rode gedeelte op je toerenteller, is btw ori belgische, zo'n snellerd.
trap m altijd wel helemaal door tot zo'n 10.5/11k.


 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8

Dit topic is 4120 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved