Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Aantrekkoppels gezocht!

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 903 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #53581 - Aantrekkoppels gezocht!
Pagina 7 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina
Dit topic is 7164 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Tommyofzo 10-12-2008 23:27 Print reply

Posts: 6934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


zoals ik al zei. ik had heel mooi 4strepen in mn wand staan van een cilinder.

Nee je zei alleen maar dat hij vastgenaaid was en dat zou gekomen zijn door je kop die te strak zat. echte feiten waren niet aanwezig in je zin.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]



ik had een 50cc cilinder met vlinderpoort op mn rieju zitten. nieuwe wand erin gezet, spijltje netjes dieper gelegd zag er allemaal prima uit. door mn pa gemonteerd, wel squis en alles netjes gezet. en dan veels te vast aan gedraaid


nu had ik er zon 1000km mee gereden, eraf gehaald voor blokrevisie. had dus de zuiger flink in de wand zitten vreten rond het spijltje ( omdat het materiaal daar dunner is buigt het meer ) en de kop was zo krom als een hoepel omdat bij am6 de binnenste bus in de cilinder ietwat hoger ligt dan de buitenste pakkingring, doordat die binnenbus hoger lag en de pakking helemaal ingetrokken was is dus de kop helemaal krom gegaan


Ok, eindelijk duidelijke gevolgen. maar dan weet ik natuurlijk niet hoestrak je pa ze had gezet (weet niet of hij verder verstand van gang van zaken heeft of dat hij ze gewoon zo strak mogelijk vast geknald heeft?)

Dit bericht is gewijzigd door Tommyofzo op 10-12-2008 om 23:28 uur.
 
Joel_koningslust 10-12-2008 23:30 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tommyofzo
[...]

Nee je zei alleen maar dat hij vastgenaaid was en dat zou gekomen zijn door je kop die te strak zat. echte feiten waren niet aanwezig in je zin.

[...]


Ok, eindelijk duidelijke gevolgen. maar dan weet ik natuurlijk niet hoestrak je pa ze had gezet (weet niet of hij verder verstand van gang van zaken heeft of dat hij ze gewoon zo strak mogelijk vast geknald heeft?)

Dit bericht is gewijzigd door Tommyofzo op 10-12-2008 om 23:28 uur.



nou, mn pa heeft er toch wel redelijk verstand van. hij had ze ( volgens hemzelf ) ook niet mega hard vast gepeerd. maar met losdraaien kwam ik er al achter dat het zowiezo veels te strak zat allemaal

hij heeft zelf vroeger altijd met gietijzeren cilinders gewerkt. die zijn daar niet zo gevoelig voor als aluminium cilinders
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Royal Club 10-12-2008 23:32 Print reply

Posts: 60390
als je een keertje oplet tijdens het aandraaien merk je wel dat je zo op de 13nm (voorbeeld) zit.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 10-12-2008 23:34 Print reply

Posts: 13700
Ik denk dat aanhaal momenten op enkele dingen nuttig zijn. Als je vaker een sleutel hebt vastgehad dan weet je ong wat het kan hebben (soms miss wel door de ervaring geleerd). Denk maar niet dat als jij jouw auto/brommer naar de garage brengt alles met een moment sleutel wordt aangedraaid. Ik denk dat je na een tijdje beetje het moment in je arm hebt zitten wat 'vast is vast' is.
 
Tommyofzo 10-12-2008 23:36 Print reply

Posts: 6934
Amen. nou ga ik pitten
 
Joel_koningslust 10-12-2008 23:38 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Trax
Ik denk dat aanhaal momenten op enkele dingen nuttig zijn. Als je vaker een sleutel hebt vastgehad dan weet je ong wat het kan hebben (soms miss wel door de ervaring geleerd). Denk maar niet dat als jij jouw auto/brommer naar de garage brengt alles met een moment sleutel wordt aangedraaid. Ik denk dat je na een tijdje beetje het moment in je arm hebt zitten wat 'vast is vast' is.



als je zoiets dagelijks meerdere malen doet krijg je het idd wel redelijk in de arm. maar toch worden bij de zaak waar ik altijd kom ( zit in het zelfde pand als mijn werk ) de cilinders altijd op moment aangedraait
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
S1lv3r 10-12-2008 23:46 Print reply

Posts: 5213
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]



als je zoiets dagelijks meerdere malen doet krijg je het idd wel redelijk in de arm. maar toch worden bij de zaak waar ik altijd kom ( zit in het zelfde pand als mijn werk ) de cilinders altijd op moment aangedraait


Moet het ook nog goed gedaan worden. Grote kans dat de eerste bout die je op het goeie Nm aandraaid, bij het aandraaien van de laaste bout als een stúk hoger zit qua Nm dan bedoelt was.

Of als die bouten fucking smerig zijn zit je al koppel te 'verspillen' aan de weerstand die dat vuil geeft, waardoor het moer uiteindelijk met een lager koppel vast komt te zitten. Allemaal dingen waar je rekening mee moet houden als je het écht goed wil doen. Met andere woorden: voor je brommertje zou ik het persoonlijk niet gebruiken, vrij onnodig en daarnaast wordt de momentsleutel toch 80% van de keren verkeerd gebruikt.
 
Joel_koningslust 10-12-2008 23:49 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: S1lv3r
[...]


Moet het ook nog goed gedaan worden. Grote kans dat de eerste bout die je op het goeie Nm aandraaid, bij het aandraaien van de laaste bout als een stúk hoger zit qua Nm dan bedoelt was.

Of als die bouten fucking smerig zijn zit je al koppel te 'verspillen' aan de weerstand die dat vuil geeft, waardoor het moer uiteindelijk met een lager koppel vast komt te zitten. Allemaal dingen waar je rekening mee moet houden als je het écht goed wil doen. Met andere woorden: voor je brommertje zou ik het persoonlijk niet gebruiken, vrij onnodig en daarnaast wordt de momentsleutel toch 80% van de keren verkeerd gebruikt.


kruislinks aandraaien moet zowiezo

en ik ga er vanuit dat als je met cilinders gaat werken dat het schoon gebeurt. en ik neem aan dat dat bij de meeste brommerzaken ook gebeurt
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
S1lv3r 10-12-2008 23:53 Print reply

Posts: 5213
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]


kruislinks aandraaien moet zowiezo

en ik ga er vanuit dat als je met cilinders gaat werken dat het schoon gebeurt. en ik neem aan dat dat bij de meeste brommerzaken ook gebeurt


Oeps, was niet de bedoeling jou te qouten. Was meer een algemene opmerking naar iedereen die er naar wil luisteren ;p.
 
philipke 11-12-2008 1:04 Print reply
Posts: 38
Bon,

Na alle 99 reacties doorgelezen te hebben, toch wel de volle 3 waar een nuttig antwoord in stond voor mij! Ik had dus een vraag gesteld, geen discussie opgestart...

Zoals eerder vermeld in een ander topic ben ik gewend te werken aan moteurs van auto's.
Als je daar je cilinderkop 'op het gevoel' wilt vastzetten, mij goed. Maar kom achteraf niet klagen over een lekke koppakking en waterverbruik.
De fabrieksvoorschriften zijn er niet voor niets hé!

En of het nu een 70cc, of een 2500cc is, je zit te werken met op-elkaar-spannende delen
waarbinnen een ontploffing/verbranding gebeurd. Dus is het zo abnormaal dat ik graag had geweten met welke moment je die delen op elkaar zet?

Enfin, toch bedankt!

Philipke
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 11-12-2008 2:46 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: philipke
Bon,

Na alle 99 reacties doorgelezen te hebben, toch wel de volle 3 waar een nuttig antwoord in stond voor mij! Ik had dus een vraag gesteld, geen discussie opgestart...

Zoals eerder vermeld in een ander topic ben ik gewend te werken aan moteurs van auto's.
Als je daar je cilinderkop 'op het gevoel' wilt vastzetten, mij goed. Maar kom achteraf niet klagen over een lekke koppakking en waterverbruik.
De fabrieksvoorschriften zijn er niet voor niets hé!

En of het nu een 70cc, of een 2500cc is, je zit te werken met op-elkaar-spannende delen
waarbinnen een ontploffing/verbranding gebeurd. Dus is het zo abnormaal dat ik graag had geweten met welke moment je die delen op elkaar zet?

Enfin, toch bedankt!

Philipke


mja dat vind ik toch niet helemaal hetzelfde... de bouten bij een brommer zijn relatief (vergeleken met cilinderinhoud en daarmee de krachten die eropstaan) sterker...

maar je hebt wel gelijk

 
Too cool for school!

Dit topic is 7164 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 7 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved