Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Aantrekkoppels gezocht!

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 860 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #53581 - Aantrekkoppels gezocht!
Pagina 6 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 7153 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

mcdronkz 10-12-2008 22:58 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda_freak
[...]


we hadden toch een discussie over het nut van aandraaimomenten bij brommers? of is het discussiepunt ondertussen veranderd?


Nou, daar heb ik het toch ook over ?

Kortweg zeg je: "Aandraaimomenten zijn nuttig, maar eigenlijk maakt het weinig uit zolang je maar je gezond verstand gebruikt want blokken worden heel vaak gereviseerd en brommers worden vaak verkocht".

Of heb ik je nu helemaal verkeerd begrepen ?
 
Royal Club 10-12-2008 22:58 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda_freak
[...]


en ik sprak je aan op beide voorbeelden willempie.

Het is verstandig om je hoofd te gebruiken bij het aandraaien van onderdelen. Maar in principe zet een verstandig mens (met een beetje ervaring) geen sleutel met een arm van 2 meter op een carterboutje. Derhalve vraag ik mij af welk nut het in dit geval heeft om zo sterk te concentreren op het aandraaimoment, terwijl de beste jongen allang gewoon even zn boutjes vast had kunnen zetten.

Tevens ben ik het met je eens dat op de lange termijn het beter is om je te houden aan opgegeven tolleranties. Echter worden de cilinder- en carterdelen van een gemiddelde brommer regelmatig vervangen omwille van opvoeren/afvoeren, persoonlijke voorkeur en andere vormen van slijtage niet afhankelijk van draaimomenten. Dit omdat een gemiddelde brommer gemiddeld om de 2 jaar van eigenaar met andere voorkeuren wisselt en af en toe gereviseerd moet worden. Binnen deze termijn is het niet sterk van belang je tijd en geld te verspillen aan de vraag of je wel rond het juiste aantal Nm zit.

@derbi olaf, je hoeft me niet als persoon aan te vallen op het moment dat je er even niet meer uit komt met je woorden, ik heb mijn antwoord uitgebreid met bovenstaande bericht. Wellicht dat het je nu wel beter bevalt, anders ga je maar zitten huilen in een hoekje vriend.

@ Keiji, zelfs met aandraaimomenten sloop je je brommer keer op keer.. dus wil jou ff uit de vergelijking houden als je t niet erg vind

Dit bericht is gewijzigd door honda_freak op 10-12-2008 om 22:55 uur.


dat is nu stilstaat heeft toch totaal niks te maken met aandraai momenten?
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Derbi-Olaf 10-12-2008 22:59 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tommyofzo
[...]


klopt. maar.. Als ik die moment niet zou weten zou ik ze gewoon op gevoel vast zetten. omdat je weet dat het verder geen tot weinig invloed zal hebben.

Als ik een waarde niet zou hebben zou ik eerst gaan zoeken of ik hem ergens vind, en zo niet, dan moet er inderdaad wat gevoel aan te pas komen. En meestal merk je dat niet nee.
Maar op moment "trekken" is toch een extra veiligheid.
Je kan beter rustig je tijd nemen en alles netjes op moment aandraaien dan achteraf te moeten denken : "Had ik de boel toch maar op moment aangetrokken."
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
honda_freak 10-12-2008 23:00 Print reply

Posts: 7650
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mcdronkz
[...]


Nou, daar heb ik het toch ook over ?

Kortweg zeg je: "Aandraaimomenten zijn nuttig, maar eigenlijk maakt het weinig uit zolang je maar je gezond verstand gebruikt want blokken worden heel vaak gereviseerd en brommers worden vaak verkocht".

Of heb ik je nu helemaal verkeerd begrepen ?


heel goed, ik geef je dus gelijk, maar stel wel voorwaarden vast welke je punt in bepaalde situaties teniet doen.

happy?

@ keiji, ik heb t niet over nu.
 
Sig-veranderaars zijn vervelend :|
Tommyofzo 10-12-2008 23:04 Print reply

Posts: 6934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

Als ik een waarde niet zou hebben zou ik eerst gaan zoeken of ik hem ergens vind, en zo niet, dan moet er inderdaad wat gevoel aan te pas komen. En meestal merk je dat niet nee.
Maar op moment "trekken" is toch een extra veiligheid.
Je kan beter rustig je tijd nemen en alles netjes op moment aandraaien dan achteraf te moeten denken : "Had ik de boel toch maar op moment aangetrokken."

waar.. maar nogsteeds, het is iets wat gewoon praktisch geen invloed heeft.. als het nou ging over hoe om je zuiger moet oid oke, maar dit zal toch geen problemen leveren. je gaat toch ook niet met een momentsleutel de boutjes van je vliegwielkapje aandraaien?
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 10-12-2008 23:07 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tommyofzo
[...]

waar.. maar nogsteeds, het is iets wat gewoon praktisch geen invloed heeft.. als het nou ging over hoe om je zuiger moet oid oke, maar dit zal toch geen problemen leveren. je gaat toch ook niet met een momentsleutel de boutjes van je vliegwielkapje aandraaien?


het zijn wel díe vliegwielboutjes die heel vaak dol zijn. Zou dat dan een andere reden hebben?
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Tommyofzo 10-12-2008 23:08 Print reply

Posts: 6934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
[...]


het zijn wel díe vliegwielboutjes die heel vaak dol zijn. Zou dat dan een andere reden hebben?


Ja mensen die geen gevoel in hun handjes hebben en alles kapot draaien, hoezo?
 
mcdronkz 10-12-2008 23:09 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tommyofzo
[...]


Ja mensen die geen gevoel in hun handjes hebben en alles kapot draaien, hoezo?


Die mensen zouden met een momentsleutel met de juiste aanhaalmomenten geholpen zijn, denk je ook niet ?
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 10-12-2008 23:09 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tommyofzo
[...]


Ja mensen die geen gevoel in hun handjes hebben en alles kapot draaien, hoezo?


dus draai je met je momentsleutel de carterboutjes vast, en ja dat doe ik wel.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Tommyofzo 10-12-2008 23:11 Print reply

Posts: 6934
@ ja 2 boven mij.
Ja klopt. maar ik neem aan dat de meeste mensen niet zodebiel zijn om dat niet aan te voelen. maar als mensen tegenwoorid al een moment sleutel nodig hebben om een simpel boutje niet stuk te draaien, waar moet het dan heen met de wereld
 
Joel_koningslust 10-12-2008 23:12 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tommyofzo
[...]

waar.. maar nogsteeds, het is iets wat gewoon praktisch geen invloed heeft.. als het nou ging over hoe om je zuiger moet oid oke, maar dit zal toch geen problemen leveren. je gaat toch ook niet met een momentsleutel de boutjes van je vliegwielkapje aandraaien?


voor t vliegwielkapje geeft de fabriek ook geen moment op. dus die kun je gewoon vast draaien ( niet te vast want dan draai je het kapje kapot natuurlijk )

cilinder zou ik iig zeker op moment doen. ontsteking doe ik meestal met de electrische slagmoersleutel. moer van de primaire vertanding doe ik ook op moment omdat ik het wel eens heb meegemaakt dat hij losliep


cilinder moet je iig zeker doen naar mijn mening. anders krijg je onnodige slijtage die WEL merkbaar is
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Tommyofzo 10-12-2008 23:13 Print reply

Posts: 6934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]


voor t vliegwielkapje geeft de fabriek ook geen moment op. dus die kun je gewoon vast draaien ( niet te vast want dan draai je het kapje kapot natuurlijk )

cilinder zou ik iig zeker op moment doen. ontsteking doe ik meestal met de electrische slagmoersleutel. moer van de primaire vertanding doe ik ook op moment omdat ik het wel eens heb meegemaakt dat hij losliep


cilinder moet je iig zeker doen naar mijn mening. anders krijg je onnodige slijtage die WEL merkbaar is

Mag ik dan vragen waar je dat aan merkt? en na hoelang/kms ed. Daar ben ik dan wel erg benieuwd naar.
 
Joel_koningslust 10-12-2008 23:19 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tommyofzo
[...]

Mag ik dan vragen waar je dat aan merkt? en na hoelang/kms ed. Daar ben ik dan wel erg benieuwd naar.



ik had een 50cc cilinder met vlinderpoort op mn rieju zitten. nieuwe wand erin gezet, spijltje netjes dieper gelegd zag er allemaal prima uit. door mn pa gemonteerd, wel squis en alles netjes gezet. en dan veels te vast aan gedraaid


nu had ik er zon 1000km mee gereden, eraf gehaald voor blokrevisie. had dus de zuiger flink in de wand zitten vreten rond het spijltje ( omdat het materiaal daar dunner is buigt het meer ) en de kop was zo krom als een hoepel omdat bij am6 de binnenste bus in de cilinder ietwat hoger ligt dan de buitenste pakkingring, doordat die binnenbus hoger lag en de pakking helemaal ingetrokken was is dus de kop helemaal krom gegaan
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Royal Club 10-12-2008 23:23 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]



ik had een 50cc cilinder met vlinderpoort op mn rieju zitten. nieuwe wand erin gezet, spijltje netjes dieper gelegd zag er allemaal prima uit. door mn pa gemonteerd, wel squis en alles netjes gezet. en dan veels te vast aan gedraaid


nu had ik er zon 1000km mee gereden, eraf gehaald voor blokrevisie. had dus de zuiger flink in de wand zitten vreten rond het spijltje ( omdat het materiaal daar dunner is buigt het meer ) en de kop was zo krom als een hoepel omdat bij am6 de binnenste bus in de cilinder ietwat hoger ligt dan de buitenste pakkingring, doordat die binnenbus hoger lag en de pakking helemaal ingetrokken was is dus de kop helemaal krom gegaan


zoals ik al zei. ik had heel mooi 4strepen in mn wand staan van een cilinder.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Joel_koningslust 10-12-2008 23:27 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


zoals ik al zei. ik had heel mooi 4strepen in mn wand staan van een cilinder.


tsja. bij mij was het dus gewoon 1 streep. precies waar het spijltje in de vlinder zat


waar had jij ze? precies waar de tapeinden zitten?

Dit bericht is gewijzigd door Joel_koningslust op 10-12-2008 om 23:28 uur.
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.

Dit topic is 7153 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 6 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved