rik hulkenberg |
10-12-2008 18:55 |
Posts: 10029 |
ik moet mijn cilinderkop met 25nm aantrekken (honda mb)
denk dat jij ongeveer hetzelfde moet
heb het fout zou niet weten hoe ik aan 25nm kom :S
bij de mb/mt is het idd 18-22nm
heb het uit werkplaatshandboek
Dit bericht is gewijzigd door rik hulkenberg op 10-12-2008 om 19:00 uur.
|
|
|
|
-Bassie- |
10-12-2008 18:57 |
Posts: 6617 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
ik moet mijn cilinderkop met 25nm aantrekken (honda mb)
denk dat jij ongeveer hetzelfde moet
dat is M8
suzuki is M6
|
|
The way of life is just like the car you drive its good or bad |
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
10-12-2008 18:58 |
Posts: 10835 |
Heb even een tabelletje gezocht:
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
Makrolon |
10-12-2008 19:14 |
Posts: 6733 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
[...]
het gaat wél om de bout.
De tapeinden zijn 8.8 of misschien 10.9. Je moet dus gewoon de waardees aanhouden die voor de schroefdraadmaat en kwaliteit staan.
Het product wat je vast wil zetten heeft er niet zo gek veel mee te maken, dat is aan de constructeur om de bout te bepalen die daarbij heel blijft.
Het kán natuurlijk zijn dat de fabrikant een aparte bout maakt, maar dat is niet logisch
Dus jij zegt dat je de cylindertapeinden met zoveel nm moet aandraaien als de treksterkte van het tapeind toelaat?
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
Joel_koningslust |
10-12-2008 19:18 |
Posts: 14514 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
[...]
het gaat wél om de bout.
De tapeinden zijn 8.8 of misschien 10.9. Je moet dus gewoon de waardees aanhouden die voor de schroefdraadmaat en kwaliteit staan.
Het product wat je vast wil zetten heeft er niet zo gek veel mee te maken, dat is aan de constructeur om de bout te bepalen die daarbij heel blijft.
Het kán natuurlijk zijn dat de fabrikant een aparte bout maakt, maar dat is niet logisch
bij cilinder op moment aandraaien gaat het meestal niet om de sterkte van het tapeind maar dat je de cilinder niet te hard aantrekt waardoor het ergens kan gaan vreten
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
10-12-2008 19:19 |
Posts: 17929 |
als ik die tabel zo zie is 8 nm meer dan genoeg, zeker omdat je tapeindes in het aluminium blok zitten, en ze daar wel eens uit willen komen
|
|
|
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
10-12-2008 19:21 |
Posts: 10835 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]
Dus jij zegt dat je de cylindertapeinden met zoveel nm moet aandraaien als de treksterkte van het tapeind toelaat?
Ik dat (bij een brommer) je de tapeinden moet aandraaien op het gestandaardiseerde moment.
Dus als je een M8 tapeind hebt met een kwaliteit van 8.8 dan zet je die op 24Nm.
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
Makrolon |
10-12-2008 19:23 |
Posts: 6733 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
als ik die tabel zo zie is 8 nm meer dan genoeg, zeker omdat je tapeindes in het aluminium blok zitten, en ze daar wel eens uit willen komen
Neeee, als we jozef zn theorie volgen dan maakt dat allemaal niet uit. het gaat om de treksterkte van de bout! niet om waar die in zit, nee!
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
De Schout |
10-12-2008 19:30 |
Posts: 5327 |
bij een fatsoenlijke constructie zul je ook eerder het tapeind afdraaien dan de draad uit het carter trekken. (ja ook bij alu)
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
PRO TUNING |
10-12-2008 19:31 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
Heb even een tabelletje gezocht:
afbeelding
Deze tabel klopt misschien voor stalen verbindingen, maar zeker niet voor cilinders etc.
|
|
|
|
Royal Club |
10-12-2008 19:33 |
Posts: 60390 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]
Deze tabel klopt misschien voor stalen verbindingen, maar zeker niet voor cilinders etc.
laat eens een tabel zien die wel klopt dan
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
thunderbird - Forum en Sales Moderator |
10-12-2008 19:33 |
Posts: 7728 |
nou ik zal dan maar het verlossend antwoord geven
uit het originele werkplaatshandboek voor de tsx:
NM
cylinder head nut: 8-12
cylinder nut: 8-12
exhaust pipe bolt: 4-7
|
|
Kèk nie zoe arrig, ik mèn weh ik zé! |
|
driver004 |
10-12-2008 19:35 |
Posts: 3418 |
alles volgens fabrieks gegevens vasttrekken (op merk en type dan)
@ jozeff verwijder dat plaatje aub anders sneuvelen er veel tapeinden/blokjes
|
|
2 fast , 2 stroke | [DTB]Mtx --> crosser.. ][ |
|
PRO TUNING |
10-12-2008 19:38 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]
laat eens een tabel zien die wel klopt dan
Er is geen tabel met vaste waarden voor brommers - motoren.
Alleen fabrieks specificaties.
Tegenwoordig gebruikt men steeds meer hoekverdraaiingen.
|
|
|
|
Royal Club |
10-12-2008 19:39 |
Posts: 60390 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]
Er is geen tabel met vaste waarden voor brommers - motoren.
Alleen fabrieks specificaties.
Tegenwoordig gebruikt men steeds meer hoekverdraaiingen.
ik krijg 13nm voorgeschreven.
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|