Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Uitlaat Schoonmaken?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1000 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #53571 - Uitlaat Schoonmaken?
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 7224 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Jorik92 9-12-2008 21:13 Print reply
Posts: 217
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: grasmaaier89
[...]



bij ons bbq werkte t iig wel

ander pak je gwn ff wat kruit van een vuurwerkpijl oid. Blaas je gelijk heel je pijp leeg.


Zodat je vervolgens al die rotzooi van dat verbrande kruit vast hebt zitten in je uitlaatbocht?.. lijkt mij dat je het probleem daar alleen maar mee verergert 8-) ;D
 
grasmaaier89 9-12-2008 21:14 Print reply

Posts: 14412
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]







btw, er zijn ook filmpjes op youtube

zoals cleaning exhaust, of uitlaat ontkolen etc.
zoek en gij zult vinden
zo heb ik ook een knoop geleerd voor mn stropdas
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
Aquamaniac 9-12-2008 21:14 Print reply

Posts: 882
neem anders zo'n gasbrander die ze ook gebruiken om dakbedeking aan elkaar te smelten

steek die aan prop hem in je uitlaat en even flink openzetten
zodra je pijp rood wordt moet je stoppen denk dat ie dan ook wel schoon is

 
er gaat niks boven luchtkoeling
Niek de Wildt 9-12-2008 21:14 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jorik92
[...]

Wat versta jij onder een 'beetje' benzine:P?.. niet dat ik straks benzine derin flikker en ik geen wenkbrauwen meer overhoud als ik het aansteek:P?



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

je brom verneveld het
ik heb het ooit in vloeibare vorm proberen aan te steken, wou niet echt maar ik twijfel of dat terpentine of wasbenzine was.


Allereerst zeg ik vast dat ik geen voorstander ben van ontkolen met wasbenzine + vuur, niet zozeer ivm de gevaarlijkheid, maar meer dat hij mij nooit goed gelukt is.

het idee bij peut in pijp aansteken is dat voornamelijk de plof (drukgolf) de kool moet losschudden en wegblazen.
dit is lastiger dan het klinkt omdat dat behoorlijk aangekoekt is.

Ik ben dan ook eerder een voorstand van oplossen of verbranden.

oplossen simpelweg met een middel als de bovengenoemde gootsteenonstopper od, en verbranden door dmv het heet stoken (roodgloeiend) van de uitlaat en los tikken van het roet.

voor de mensen hierboven die zich afvragen hoe ontkolen mbv wasbenzine + vuur in ze werk gaat:
bij de manier van het ontkolen met wasbenzine + vuur is als het de bedoeling dopje wasbenzine in wordt gedaan en vervolgens beide kanten dicht gemaakt dan moet je even wachten tot het verdampt is. (schudden met wat kogellagers etc zorg sneller voor een homogeen gasmengsel)

het is NIET zo dat meer wasbenzine betekend grotere knal.
namelijk de knal is het grootst wanneer de verhouding benzine damp en lucht ideaal is (dit ligt bij zoon deel benz. 1 op 17 delen lucht)
bij een overmaat in een van beide is de knal minder groot.

Je hebt dit proefje vast wel eens bij scheikunde op school gedaan.
of met een blik met wat gas erin en bovenin een gat, als je hier een vuurtje bij houd brand komt er uit het gat een klein vlammetje, totdat de verhouding gas/lucht ideaal is en dan knalt het blikje de lucht in.

als je je brommer afsteld (carburateur) doe je ook niks anders als de juiste verhouding lucht/peut opzoeken om een zo groot mogelijke knal te krijgen.


het ontkolen van uitlaten is overigens NIET altijd slim om te doen!
namelijk, het is uiteraard wel nodig als de pijp echt dichtgekoold is en de doorlaat beperkt, en je dus vermogen kost.
maar het is niet verstandig om te doen als je uitlaat gewoon een gezond laagje aanslag aan de binnekant heeft!
dit omdat dit alleen voor een gladder oppervlak zorgt (denk aan lasnaden) en er was nog een veel belangrijkere reden (maar die ben ik even vergeten)
Dit was overigens ook ergens verteld in een artikel (volgens mij nederlandstalig) door een bekende tuner/brommerfanaat.
Ik weet niet meer welk artikel, ik ga het zoeken.


EDIT: ter informatie, benzine bijv brand niet/nauwlijks in vloeibare vorm, diesel en kerosine helemaal niet.
het is de damp die brand, dus ook als je een plasje aansteekt is het niet de vloeistof die brand maar de damp die er direct boven hangt.
benzine "ontploft" pas als het (als gas) in een beperkte ruimte zit.
vandaar ook de knal die je krijgt als je de damp in je pijp aansteekt. (de druk kan moet weg, maar kan alleen de door kleine uiteindes)




Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 9-12-2008 om 21:18 uur.
 
Aquamaniac 9-12-2008 21:18 Print reply

Posts: 882
Quote:

het idee bij peut in pijp aansteken is dat voornamelijk de plof (drukgolf) de kool moet losschudden en wegblazen.




oftewel volgas rijden lekker hoog in de toeren
contact uit (gas vol open blijven houden)
en dan weer contact aan
zodat je van die mooie felle klappen in de uitlaat krijgt

hmmmm
heeft me bij m'n brommer nooit wat opgelevert
en bij m'n auto alleen maar een opengeklapte uitlaatdemper


 
er gaat niks boven luchtkoeling
Niek de Wildt 9-12-2008 21:20 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aquamaniac
[...]


oftewel volgas rijden lekker hoog in de toeren
contact uit (gas vol open blijven houden)
en dan weer contact aan
zodat je van die mooie felle klappen in de uitlaat krijgt

hmmmm
heeft me bij m'n brommer nooit wat opgelevert
en bij m'n auto alleen maar een opengeklapte uitlaatdemper





is idd hetzelfde idee, maar zoals ik al zei, leverde het bij mij ook vrij weinig op, omdat kool/roet gewoon altijd heel er vastgekoekt zit, en dus of hitte of een oplosmiddel nodig is.
 
ikkejw 9-12-2008 21:29 Print reply

Posts: 9886
hier wat foto's van hoe wij een MB uitlaat schoonmaken.

om de vlam erin te krijgen is nog een hele toer, daar ben je zeker een middag mee bezig. het helpt in ieder geval om de uitlaat zo recht mogelijk neer te leggen, zodat de benzine mooi in de uitlaat verdeeld wordt. de compressorslang moet er ongeveer 5 cm in, en beide kanten moeten open blijven.

zodra je de vlam erin hebt komt er dikke zwart/grijze rook uit, en klinkt het een beetje als een 1 cilinder diesel blokje zonder compressie.

na een tijdje uitbranden wordt de uitlaat echt roodgloeiend, en alle troep aan de buitenkant (denk aan lak) begint te roken en af te bladeren. zo maak je em dus ook meteen van buiten schoon

als de uitlaat helemaal kaal is van buiten kun je er meteen na het uitbranden (als ie dus nog gloeit) olie overheen gieten voor een mooi kleurtje.


het uitbranden van een uitlaat werkt ongeveer hetzelfde als een valveless pulsejet engine.

benzine erin



aansteken



beetje gas (lucht) geven tot de vlam erin slaat



en dan straalgas






Dit bericht is gewijzigd door ikkejw op 9-12-2008 om 21:32 uur.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Niek de Wildt 9-12-2008 21:46 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
hier wat foto's van hoe wij een MB uitlaat schoonmaken.

om de vlam erin te krijgen is nog een hele toer, daar ben je zeker een middag mee bezig. het helpt in ieder geval om de uitlaat zo recht mogelijk neer te leggen, zodat de benzine mooi in de uitlaat verdeeld wordt. de compressorslang moet er ongeveer 5 cm in, en beide kanten moeten open blijven.

zodra je de vlam erin hebt komt er dikke zwart/grijze rook uit, en klinkt het een beetje als een 1 cilinder diesel blokje zonder compressie.

na een tijdje uitbranden wordt de uitlaat echt roodgloeiend, en alle troep aan de buitenkant (denk aan lak) begint te roken en af te bladeren. zo maak je em dus ook meteen van buiten schoon

als de uitlaat helemaal kaal is van buiten kun je er meteen na het uitbranden (als ie dus nog gloeit) olie overheen gieten voor een mooi kleurtje.


het uitbranden van een uitlaat werkt ongeveer hetzelfde als een valveless pulsejet engine.

benzine erin
afbeelding


aansteken
afbeelding


beetje gas (lucht) geven tot de vlam erin slaat
afbeelding


en dan straalgas
afbeelding

afbeelding

afbeelding

Dit bericht is gewijzigd door ikkejw op 9-12-2008 om 21:32 uur.


Dit is idd de enigste goede manier om met wasbenzine en vuur een uitlaat te ontkolen.
want wat jij doet is ook simpelweg het punt opzoeken waar de verhouding benzinedamp en luchtmengsel zijn ideaal bereikt, dit wordt bereikt omdat de benzinedamp langzaam verbrand en de hoeveelheid lucht gelijk blijft en dus tot dat punt (dit is dus op het moment dat de vlam naar binnen slaat).

goede omschrijving van het geluid btw, kon er zelf geen betere voor bedenken, het is een soort zwaar gegorgel met tussenposen.

maar deze manier is zo omslachtig, al die moeite terwijl de uitlaat net zo heet wordt als je hem met een brander rood gloeiend stookt.
het enige voordeel hiervan is dat door de druk er meteen alle kool wordt uitgeblazen en je dit bij gewoon heetstoken nog moet doen (maar daarbij kun je het ook gewoon als het eenmaal gloeid met de compressor schoon blazen)

en je manier is wat spannender, maar ook gevaarlijker, en dus tijdrovend.




 
kpotmake 12-12-2008 9:51 Print reply

Posts: 3065
benzine d'rin aanfikken, alleen wel opletten dat je niet (zoals een kennis van mij ) in de uitlaat gaat kijken voordat ie in de hens is gevlogen (hij keek in de uitlaat want hij dacht dat er niet genoeg benzine in zat, net toen kwam er een knal uit, wenkbrouwen weg )
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
Saknet 14-12-2008 6:37 Print reply

Posts: 10355
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: doh
[...]


dat bedoelde ik ja! bedankt!

maar gaat het dan niet roesten? ik bedoel in die nacht, want daarna spoel je hem neem ik aan schoon en maak je de binnekant wat vet ofzo?


rotten/roesten is zuurstof bij nodig

iets wat onder water ontbreekt

http://nl.wikipedia.org/wiki/Roest_(metaal)

anders had amsterdam ook niet op palen gestaan


en @ kpotmake, waarom ging ie erin kijken dan, om de druppels te tellen?
geintje he, mooi datternix ernstigers gebeurt is

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 14-12-2008 om 6:41 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 14-12-2008 om 6:43 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.

Dit topic is 7224 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved