Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jorik92
[...]
Wat versta jij onder een 'beetje' benzine:P?.. niet dat ik straks benzine derin flikker en ik geen wenkbrauwen meer overhoud als ik het aansteek:P?
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]
je brom verneveld het
ik heb het ooit in vloeibare vorm proberen aan te steken, wou niet echt maar ik twijfel of dat terpentine of wasbenzine was.
Allereerst zeg ik vast dat ik geen voorstander ben van ontkolen met wasbenzine + vuur, niet zozeer ivm de gevaarlijkheid, maar meer dat hij mij nooit goed gelukt is.
het idee bij peut in pijp aansteken is dat voornamelijk de plof (drukgolf) de kool moet losschudden en wegblazen.
dit is lastiger dan het klinkt omdat dat behoorlijk aangekoekt is.
Ik ben dan ook eerder een voorstand van oplossen of verbranden.
oplossen simpelweg met een middel als de bovengenoemde gootsteenonstopper od, en verbranden door dmv het heet stoken (roodgloeiend) van de uitlaat en los tikken van het roet.
voor de mensen hierboven die zich afvragen hoe ontkolen mbv wasbenzine + vuur in ze werk gaat:
bij de manier van het ontkolen met wasbenzine + vuur is als het de bedoeling dopje wasbenzine in wordt gedaan en vervolgens beide kanten dicht gemaakt dan moet je even wachten tot het verdampt is. (schudden met wat kogellagers etc zorg sneller voor een homogeen gasmengsel)
het is NIET zo dat meer wasbenzine betekend grotere knal.
namelijk de knal is het grootst wanneer de verhouding benzine damp en lucht ideaal is (dit ligt bij zoon deel benz. 1 op 17 delen lucht)
bij een overmaat in een van beide is de knal minder groot.
Je hebt dit proefje vast wel eens bij scheikunde op school gedaan.
of met een blik met wat gas erin en bovenin een gat, als je hier een vuurtje bij houd brand komt er uit het gat een klein vlammetje, totdat de verhouding gas/lucht ideaal is en dan knalt het blikje de lucht in.
als je je brommer afsteld (carburateur) doe je ook niks anders als de juiste verhouding lucht/peut opzoeken om een zo groot mogelijke knal te krijgen.
het ontkolen van uitlaten is overigens NIET altijd slim om te doen!
namelijk, het is uiteraard wel nodig als de pijp echt dichtgekoold is en de doorlaat beperkt, en je dus vermogen kost.
maar het is niet verstandig om te doen als je uitlaat gewoon een gezond laagje aanslag aan de binnekant heeft!
dit omdat dit alleen voor een gladder oppervlak zorgt (denk aan lasnaden) en er was nog een veel belangrijkere reden (maar die ben ik even vergeten)
Dit was overigens ook ergens verteld in een artikel (volgens mij nederlandstalig) door een bekende tuner/brommerfanaat.
Ik weet niet meer welk artikel, ik ga het zoeken.
EDIT: ter informatie, benzine bijv brand niet/nauwlijks in vloeibare vorm, diesel en kerosine helemaal niet.
het is de damp die brand, dus ook als je een plasje aansteekt is het niet de vloeistof die brand maar de damp die er direct boven hangt.
benzine "ontploft" pas als het (als gas) in een beperkte ruimte zit.
vandaar ook de knal die je krijgt als je de damp in je pijp aansteekt. (de druk kan moet weg, maar kan alleen de door kleine uiteindes)
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 9-12-2008 om 21:18 uur.