Derbi-Olaf |
8-12-2008 19:50 |
Posts: 14999 |
hoor je het relais wel klikken? (schakelen dus)
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Heilige Antonius |
8-12-2008 19:53 |
Posts: 1202 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
hoor je het relais wel klikken? (schakelen dus)
Ja.
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
8-12-2008 19:55 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Tonderbi
[...]
Ja.
ik zou zeggen, pak de multimeter bij de hand, en controleer de stroomkring die het relais hoort te schakelen
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Heilige Antonius |
8-12-2008 20:01 |
Posts: 1202 |
Maar als hij klikt dan zit het met het relais toch wel goed? of is dit onzin, even voor de duidelijkheid ik heb geen ervaring met elektronica
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
8-12-2008 20:03 |
|
Heilige Antonius |
8-12-2008 20:04 |
Posts: 1202 |
Oke, maar wat kan ik nu nog proberen?
|
|
|
|
Niek de Wildt |
8-12-2008 20:12 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
je relais hoort te schakelen als je de startknop indrukt.
link onder je voorkap hangt je relais, deze is te herkennen en aan 2 dikke kabels die er heen gaan 1 constantevoeding en 1 naar je startmotor, en 2 dunne kabeltje (een plus en een min) die het relais schakelen (want een relais is niks anders als een electrische schakelaar) als hij wordt `geschakeld` wordt er een verbinding gemaakt tussen de constante stroom en de startmotor.
Het relais is een zwart kubusje 2x2x2 met een witte onderkant met dus 4 stekkertjes erop een een relais teken
om een kapot relais uit te sluiten kun je het zwarte kapje er simpelweg vanaf pakken en zelf met je vinger het schakelaartje omzetten.
draaid je startmotor dan langzaam: accu leeg of starmotor kaduuk bijv slepertjes (voor een paar euro op easyparts te krijgen) maar kan bijv ook ook slechte massa zijn)
orgineel gaat de massa via de boutjes (terwijl er wel een massa aansluiting op de starter zit) en die worden vaak vies.
draaid je starmotor hard maar pakt de motor niet: dan is er een probleem met de veer die de bendix moet terug duwen, deze kun je zien als je je onstekingkapje eraf haald, dus je hoeft je startmotor dan niet open te halen (die veer is voor een paar euro op easyparts te halen)
draaid je startmotor niet: geen verbinding met en aansluitingen (ff meten of je daar stroom krijgt dus) of startmotor kaduuk.
Ik raad je aan de startmotor even los te testen met aparte (dikke) kabels op de accu van je moeders autotje.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 15-12-2008 om 8:46 uur.
http://www.brommerforum.nl/showtopic/51843
@Saknet: foutje verbeterd.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 15-12-2008 om 8:48 uur.
|
|
|
|
Saknet |
15-12-2008 8:13 |
Posts: 10355 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
hieruit kun je wat info halen over het "startmotor circuit" en dus het zooitje een beetje kunnen volgen.
http://www.brommerforum.nl/showtopic/14198
ikweetniet maar dat topic gaat over de 1337 TSX van bart de schakelgek?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Startmotor
denk dat dat een betere link is..
Iig moet je idd even meten of er wel stroom komt bij je startmotor uit je relais wanneer je dus op startknoppie duwt, zoja dan is nl je startmotor stuk zonee, heb je een defect relais, gezien je zegt dat een 12v lampje wel gaat branden op dezelfde draad die naar je relais loopt, doet mij dat afvragen of het een 3 of 4polig relais betreft..
anders kan het ook nog een probleem met de 2e voedingdraad zijn die een 4polig relais wel nodig heeft, en een 3nie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Relais
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 15-12-2008 om 8:25 uur.
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
Heilige Antonius |
15-12-2008 18:31 |
Posts: 1202 |
Startmotor doet het wel als ik hem gewoon los op de accu aansluit, maar zo gauw als ik hem op het relais aansluit doet hij helemaal niks, ik heb de aarde al gecontroleerd enz maar hij doet helemaal niks, ook heb ik een nieuwe draad getrokken van startmotor naar relais maar hij doet niks.. Ik ga nu even kijken wat Niek poste om dat kapje eraf te halen.. maar hij klikt wel dus dat zal het wel niet zijn..
|
|
|
|
Henk-88 |
15-12-2008 18:36 |
Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Tonderbi
Ik ga nu even kijken wat Niek poste om dat kapje eraf te halen.. maar hij klikt wel dus dat zal het wel niet zijn..
Bekij het relais maar 'ns aan de binnenkant idd
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
lg tweewielers |
15-12-2008 19:17 |
Posts: 139 |
Het is redelijk makkelijk na te meten ...
Gewoon de + van de startmotor op de + van de multimeter en de - van de multimeter op de massa. Heb je dan geen 12V bij het inschakelen dan is er in het traject ervoor iets mis. Bekijk het ralais als het kan van binnen, soms kan je ze zo open klikken soms zijn ze gesealt dan kan he niet. Als hij wel klikt zoals je zegt dan zal het niet te maken hebben met de aansturing van het relais want hij stuurt hem dan wel aan. Soms wil er ook nog wel is een kabel geoxideerd zijn en dan doet hij het ook niet maar dat merk je ook wel bij het meten van de startmotor spanning.
That's all.
|
|
Lg Racing |
|
Heilige Antonius |
16-12-2008 18:42 |
Posts: 1202 |
Ik heb het kapje voorzichtig losgezaagt en op het oog doet hij wat hij moet doen, maar onder het relais staat gewoon geen spanning als ik de startmotor verbind met de rode draad die het relais voed en de aarde van de scoot er tegenaan houd doet hij het gewoon, maar als ik hem met het relais verbind doet hij niks meer..
Dan is het relais toch gewoon kapot?
|
|
|
|
Niek de Wildt |
16-12-2008 19:11 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Tonderbi
Ik heb het kapje voorzichtig losgezaagt en op het oog doet hij wat hij moet doen, maar onder het relais staat gewoon geen spanning als ik de startmotor verbind met de rode draad die het relais voed en de aarde van de scoot er tegenaan houd doet hij het gewoon, maar als ik hem met het relais verbind doet hij niks meer..
Dan is het relais toch gewoon kapot?
duw eens met je vinger tegen het metalen flappie
ik bedoel het contactje wat zich hoort te verplaatsen zodra je de knop in drukt en dan dus een verbinding maakt voor de stroom voor de startmotor zelf.
doet hij het dan wel?
dan ligt het probleem bij je stuurstroom (of slecht contact of spoeltje wat dat zit wat dat contactje beweegt dmv lorenzkrachten is kapot)
Als hij normaal als je het knopje indrukt gaat klapperen (brrr geluid), dan is of je accuspanning te laag of je relais gaar (bijv het veertje iets dubbel etc waardoor dat flappie hij niet contact kan maken)
doet hij het NIET als je dat flappie omduwd?
dan is er een contactbreuk in de stroomkabel naar de startmotor.
|
|
|
|
Heilige Antonius |
16-12-2008 21:30 |
Posts: 1202 |
Bedankt! hij is gefixt, toen ik mn vinger op dat 'klepje' van het relais duwde deed hij het wel, dus even schuurpapiertje doorheen gehaald en hij doet het! maar nu kan ik hem nog niet starten omdat mijn accu te zwak is maar het is gemaakt!
|
|
|
|