Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
bekijk t is van de andere kant,jij rijd daar op je gemak, komt er ineens een malloot zonder te kijken de straat op gevlogen..
Leuk geval dit.
Om op de bovenstaande uitlating van De Schout in te gaan: je mag daar helemaal niet op je gemak rijden, er lijkt sprake van een kruising (die je altijd met gepaste snelheid moet benaderen) en er is een zebrapad (die je ook altijd met gepaste snelheid moet benaderen, zeker als er ook nog een uitzichtsbelemmerend bushokje o.i.d. staat).
Het punt dat het een brommer is die daar (mss) niet mag rijden en dat brommers niet goed zichtbaar zouden zijn, gaat niet op omdat -zoals eerder gezegd- als het een motorfiets was geweest de zaken ineens heel duidelijk lagen qua voorrang (als die voorrang op een duidelijke manier was aangegeven iig). Het enige punt wat in dit argument schuilt is dat als de brommer daar niet op die weg mocht rijden en die brommer daar ook niet gereden had dan was het ongeluk misschien niet gebeurd.
Wat me van de foto opvalt is dat het onduidelijk is wie er nu voorrang heeft, ik zie geen haaientanden.
En niet iedere drempel duidt op een uitritconstructie weet ik uit ervaring.
Hier missen duidelijk foto's van de toestand ter plekke; zonder dat of zonder persoonlijke kennis van de situatie ter plekke kan ook een assuradeur of verzekeringsmaatschappij weinig. Ook een rechter zal zeer waarschijnlijk met de beschikbare gegevens niet echt tot een duidelijke conclusie kunnen komen als er geen andere duidelijke redenen zijn om de een of de ander 'schuldig' te kunnen verklaren.
Wel valt me op dat de kleur van het wegdek waar Fuckit als gele streep staat, een andere kleur heeft dan het overige wegdek in de omgeving. Dat zou een aanwijzing kunnen zijn voor een uitritconstructie waar Fuckit als gele streep staat. De vraag is of het op zodanig duidelijke manier verbonden is met een voetpad dat parallel aan de hoofdweg loopt dat het feitelijk stoep/voetgangersgebied is.
Ander punt dat me opvalt aan de foto is dat als Fuckit met zijn voorwiel tegen de rijbaan aan had gestaan en dan naar links had gekeken, hij -naast het zicht op van links naderende motorfietsen die het midden van hun rijstrook volgen en eigenlijk op dat punt iets dichterbij de wegas moeten rijden- waarschijnlijk ook voldoende zicht had op brommers die volgens de regels uiterst rechts moeten houden op de rijbaan binnen de bebouwde kom.
Verder merk ik op dat voorrang geen recht is maar iets dat verleend dient te worden, dat is een wezenlijk verschil.
Als je dat optelt bij het feit dat bestuurders kruisingen met gepaste snelheid (dat je tijdig kunt remmen betekent dat) dienen te benaderen en het feit dat je in het geval van onoverzichtelijkheid (daar valt ook onder of je als bestuurder niet goed kunt zien wie er nu voorrang heeft) je je snelheid NOG eens naar beneden toe dient aan te passen, er nuchter bekeken het ongeluk niet had hoeven te gebeuren als tenminste 1 van de bestuurders zich aan de normale verkeers- en gedragsregels had gehouden. Beiden waren tamelijk roekeloos.
Als er geen haaientanden of voorrangsborden geplaatst zijn (niets van waar te nemen op de foto) dan zou ik (zonder ter plekke te zijn geweest) oordelen dat beiden voor 50 % schuldig zijn.
Als de bromfietser op de rijbaan daar niet mocht rijden dan slaat de weegschaal in zijn nadeel uit denk ik. Hoeveel de weegschaal dan uitslaat hangt denk ik in grote mate af van wat degene die moet oordelen van de situatie ter plekke zelf vindt.
Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 3-12-2008 om 4:27 uur.