Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Vraag inlaatdelen!

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 843 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #53446 - Vraag inlaatdelen!
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 2491 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Derbi-Olaf 30-11-2008 21:08 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
En jullie beshouwen dus het poleisten van spoelkanalen onder dezelfde functie als een spruitstuk van rubber maken???

ongeveer.
Maar wat ik zo uit foto's afleid (dus waarik geen harde bewijzen voor heb) is dat de flow veel minder lijkt, (sluit minder goed aan.)
daar komt bovenop dat je in een gewoon alu spruitje kan dremelen.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Niek de Wildt 30-11-2008 21:12 Print reply
Posts: 7168
skin effect bedoel je,
dat is idd een laagje lucht wat tegen een wand aan kleeft het en als die een beetje dik is dan is er vrijwel geen weerstand voor de lucht die door bijv een pijp heenstroomt.

Quote:

Inlaatkanalen mogen niet gepolijst worden vanwege het z.g. skin-effect. Dit is het effect dat als een gas of vloeistof langs een vast object stroomt deze bij het vaste object stil staat. Als deze boundery (grens) laag te dun is dan ontstaan er wervelingen aan het oppervlak die nadeling zijn voor de stroming. Als de boundery laag de juiste dikte heeft dan zal het gas of vloeistof geen wrijving ten opzichte van het vaste object ondervinden, maar alleen wrijving van zichzelf ondervinden. Hetgeen een veel mindere wrijving is als gas/vloeistof naar een vaste stof.




als je een geschuurd oppervlak tot microsopisch niveau uitvergroot ziet het er bijv zo uit:



zoals je ziet is bij grof schuren geen 'gelijk' oppervlak ontstaan, dit heeft te maken met de structuur die een metaal heeft, en je dus zou kunnen zeggen dat het schuurpapier niet diep genoeg "rijkt"

zoals je bij het fijn geschuurde ziet is het oppervlak netjes gelijk aan elkaar, en dus ontstaan er geen wervelingen, maar toch heb je een groot oppervlak waar dus veel lucht aan vast "plakt" en dus een dikke laag en dus weinig weerstand.

bij een gepoleist oppervlak kun je het nu zelf wel bedenken, dunnere stilstaande laag, dus meer weerstand.
EN hoe fijner een oppervlak is hoe moeilijker het is om iets precies gelijk te maken (denk maar simpelweg aan het schuren van een metaal, het is makkelijker om iets grof geschuurd hetzelfde eruit te laten zien dan iets gepoleist precies overal gelijk te maken)


@TS: veel belangrijker is het om geen "uitstekende" of onregelmatige randen etc in je luchttraject te hebben, wat zorgt voor een turbulente luchtstroom.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 30-11-2008 om 21:16 uur.
 
bulteman 30-11-2008 22:17 Print reply

Posts: 1956
kun je het vermogen wat je wint door middel van bv. poleisten (in plaats van grof geschuurd) ook egt merken? of is het egt 0.05 pk wat je er mee wint?
 
Als het regent in September, valt kerst in December.
Royal Club 30-11-2008 22:17 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bulteman
kun je het vermogen wat je wint door middel van bv. poleisten (in plaats van grof geschuurd) ook egt merken? of is het egt 0.05 pk wat je er mee wint?


we weten dus niet of het daadwerkelijk meer vermogen oplevert, en als het al vermogen oplevert, zal je dat alleen zien op de testbank
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Niek de Wildt 30-11-2008 22:59 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bulteman
kun je het vermogen wat je wint door middel van bv. poleisten (in plaats van grof geschuurd) ook egt merken? of is het egt 0.05 pk wat je er mee wint?


het is niet echt relevant nee, maar voor hele hoge luchtsnelheden bij bijv 18000 toeren draaiende kreidlers, helpen alle beetjes.
voor jou dus niet belangrijk.

en je leest niet goed,, poleisten is dus juist NIET nuttig.
je kunt het dan beter gwn gladschuren als je in theorie gaat denken (skin effect)

en dat is ook nog eens makkelijker.

ik heb altijd gwn redelijk fijn geschuurd, zonder nog maar na te denken over bijv skin effect.
 
Endymion 1-12-2008 1:11 Print reply

Posts: 1583
Het gaat om de werveling en de menging van de lucht met de benzine.
uit de carb kom een nevel benzine met de lucht mee.
Hoe fijner die nevel wordt voordat hij word ontbrand hoe beter de ontbranding verloopt en dus meer vermogen oplevert.
ook doordat de omgevingswarmte in de cilinder niet wordt onttrokken door de "druppels" benzine.
Een iets grovere structuur.. kan dus denk ik wel voordelig zijn.
en daarom juist bij een 2 takt.
 
As your agent, I am beyond death
markRD 7-12-2008 12:12 Print reply

Posts: 1181
Om deze topic weer niet leven in te blazen heb ik een weer een vraag;
Is het skin effect echt van toepassing op de inlaatdelen zoals membraam of spruitstuk, of is daar een andere rede voor? Want op deze foto denk ik echt een spruitstuk van rubber te zien, en dit is het huidige 125 gp blok van aprilia (RSA).


Direct link:
http://img214.images...6366/rsa125r1bp4.jpg

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 7-12-2008 om 15:59 uur.
 
Derbi-Olaf 7-12-2008 14:49 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
Om deze topic weer niet leven in te blazen heb ik een weer een vraag;
Is het skin effect echt van toepassing op de inlaatdelen zoals membraam of spruitstuk, of is daar een andere rede voor? Want op deze foto denk ik echt een spruitstuk van rubber te zien, en dit is het huidige 125 gp blok van aprilia (RSA). afbeelding
afbeelding

moeilijk oordelen, de kop heeft exact dezelfde kleur als het spruitstuk, en is -lijkt mij- niet van rubber?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Royal Club 7-12-2008 14:53 Print reply

Posts: 60390
is rubber
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Derbi-Olaf 7-12-2008 14:54 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
is rubber

vertel waar jij die zekerheid vandaan haald?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
markRD 7-12-2008 16:02 Print reply

Posts: 1181
Stel dat dit echt rubber is, heeft dit dan te maken met het skin-effect?? En wil je dus daarom ook alle delen voor de verbranding dezelfde structuur meegeven???

Als we kijken naar deze foto's van een Honda RS125 van de spoelkanalen dan zie ik spoelkanalen die met opzet zijn vereffend:
http://cgi.ebay.nl/H...318#ebayphotohosting

Dus, iemand een gedachte????

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 7-12-2008 om 16:04 uur.
 
Niek de Wildt 7-12-2008 16:33 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
Om deze topic weer niet leven in te blazen heb ik een weer een vraag;
Is het skin effect echt van toepassing op de inlaatdelen zoals membraam of spruitstuk, of is daar een andere rede voor? Want op deze foto denk ik echt een spruitstuk van rubber te zien, en dit is het huidige 125 gp blok van aprilia (RSA). afbeelding
afbeelding

Direct link:
http://img214.images...6366/rsa125r1bp4.jpg

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 7-12-2008 om 15:59 uur.


kan ik honderd redenen voor bedenken waarbij skin effect niet voorkomt.
Als je een metalen spruit op een metalen carb wil monteren met een rubbertje, dan blijft er altijd een kiertje over
zie hier:

bij een rubberen spruit kun je het makkelijker glad laten verlopen.

en ook rubber is te bewerken (bijv schuren) voor aerodynamische effecten

En de invloed van het skin effect bijv tov een lineaire luchtstroom is verwaardeloosbaar.

verder is het gewoon makkelijker te produceren.

en zijn er nog wel zat andere redenen.

Maar je gaat je toch niet bij elk ding afvragen waarom ze het zo hebben gemaakt, het is onmogelijk te bedenken met welke factoren de ontwerpers allemaal rekening hebben gehouden.
En bij elk ontwerp worden compromissen gemaakt.

is het zelfde als dat je vraag waarom hebben ze dit boutje van messing gemaakt ipv staal?
ja weet ik veel, zal wel een reden voor zijn.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 7-12-2008 om 16:36 uur.
 
Royal Club 7-12-2008 16:47 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

vertel waar jij die zekerheid vandaan haald?


ik maak gebruik van mn ogen.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Henk-88 7-12-2008 16:56 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
ik zou gewoon ervoor zorgen dat alles mooi overloopt, als het oppervlak waar het mengsel lang komt maar overal het zelfde is.


Zelfde structuur bedoel je? En waar baseer jij dat op?



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Inlaatkanalen mogen niet gepolijst worden vanwege het z.g. skin-effect. Dit is het effect dat als een gas of vloeistof langs een vast object stroomt deze bij het vaste object stil staat. Als deze boundery (grens) laag te dun is dan ontstaan er wervelingen aan het oppervlak die nadeling zijn voor de stroming. Als de boundery laag de juiste dikte heeft dan zal het gas of vloeistof geen wrijving ten opzichte van het vaste object ondervinden, maar alleen wrijving van zichzelf ondervinden. Hetgeen een veel mindere wrijving is als gas/vloeistof naar een vaste stof.



Waarom zet je er niet bij dat het slechts een theorie is. Nu lijkt het of het waar is.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Martijn II - Forum en Sales Moderator 7-12-2008 17:15 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]


Zelfde structuur bedoel je? En waar baseer jij dat op?



[...]



Waarom zet je er niet bij dat het slechts een theorie is. Nu lijkt het of het waar is.


maar jij doet het nu lijken of het niet waar is.


 
Too cool for school!

Dit topic is 2491 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved