Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Thermostaatklep Gilera GSM (bevroren carburateur)

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1127 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #53408 - Thermostaatklep Gilera GSM (bevrore...
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 5395 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Ghekko 27-11-2008 20:50 Print reply
Posts: 45
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hilly
ik bedoelde; zorg dat je pas zo'n losse thermostaat tussen de slangen knoopt als je zeker weet dat er geen thermostaat in de kop hoort te zitten. nu kun je natuurlijk gewoon een nieuwe originele thermostaat kopen.

Dit bericht is gewijzigd door hilly op 27-11-2008 om 20:48 uur.


@Hilly, had je originele bericht gelezen... Je kan best gelijk hebben dat er geen thermostaat in zit, maar hoe weet je t zo zeker?

Overigens wordt het spruitstuk idd verwarmd door een secundair KVS systeem, maar aangezien de motor gewoon niet warm wordt is die verwarming door KVS ook onvoldoende

Dit bericht is gewijzigd door Ghekko op 27-11-2008 om 20:51 uur.
 
mcdronkz 27-11-2008 20:51 Print reply

Posts: 32777
Je Gilera werkt op een hele andere manier. Hij heeft een afwijkende Dell'Orto carburateur waar een schuifje in zit die het mengsel armer maakt wanneer de temperatuur lager is dan wenselijk. Het werkt met een soort van bi-metaaltje, net zoals automatische chokes in oude auto's. Lijkt me dus een beetje onzin om er een extra thermostaat tussen te zetten.
 
Ghekko 27-11-2008 20:56 Print reply
Posts: 45
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mcdronkz
Je Gilera werkt op een hele andere manier. Hij heeft een afwijkende Dell'Orto carburateur waar een schuifje in zit die het mengsel armer maakt wanneer de temperatuur lager is dan wenselijk. Het werkt met een soort van bi-metaaltje, net zoals automatische chokes in oude auto's. Lijkt me dus een beetje onzin om er een extra thermostaat tussen te zetten.


Automatische choke heeft ie idd. Maar dat kreng lost alsnog t probleem van de bevriezende carb/spruitstuk niet op. die blijft gewoon te koud als die radiateur vol open staat. En Dáárom wil ik er dus een thermoklep in hebben. dan ben ik van t probleem verlost, dacht ik zo.
 
mcdronkz 27-11-2008 20:57 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ghekko
[...]


Automatische choke heeft ie idd. Maar dat kreng lost alsnog t probleem van de bevriezende carb/spruitstuk niet op. die blijft gewoon te koud als die radiateur vol open staat. En Dáárom wil ik er dus een thermoklep in hebben. dan ben ik van t probleem verlost, dacht ik zo.


Lees m'n post nu nog eens, en bedenk dan dat een armer mengsel ervoor zorgt dat de temperatuur van je blok omhoog gaat.
 
Ghekko 27-11-2008 21:00 Print reply
Posts: 45
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mcdronkz
[...]


Lees m'n post nu nog eens, en bedenk dan dat een armer mengsel ervoor zorgt dat de temperatuur van je blok omhoog gaat.


I know, maar uit ervaring weet ik ook dat dat het probleem dus gewoon niet oplost. Ik kan de uitlaat en radiateur gewoon met mn blote handen beetpakken en dan is t aangenaam warm, 34 graden ofzo.

Bovendien kan het zijn dat die automatische choke te rijk af gesteld staat? Hij braakt bij het starten aardig wat rook uit. Al is dat opzich niet zo gek als t zo koud is..
 
mcdronkz 27-11-2008 21:05 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ghekko
[...]


I know, maar uit ervaring weet ik ook dat dat het probleem dus gewoon niet oplost. Ik kan de uitlaat en radiateur gewoon met mn blote handen beetpakken en dan is t aangenaam warm, 34 graden ofzo.

Bovendien kan het zijn dat die automatische choke te rijk af gesteld staat? Hij braakt bij het starten aardig wat rook uit. Al is dat opzich niet zo gek als t zo koud is..


Ik heb het hier niet over de automatische choke, maar over een apart luchtklepje aan de linkerkant van je carburateur. Dit zijn alleen bij de wat latere Gilera's die bestemd zijn voor de Benelux markt, omdat ze er altijd om bekend stonden om een bevroren carburateur te hebben. Ga maar eens je blok checken, dan zie je wat ik bedoel.

Dit klepje kun je afstellen waardoor je de brommer warmer kunt laten lopen, en zo is een aparte thermostaat overbodig.

Je automatische choke heeft hier niks mee te maken.
 
Thijsje 27-11-2008 21:10 Print reply

Posts: 1687
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thunderbird
[...]

dus als het bijna aan de kook is? lijkt me niet. eerder 70 ofzo.

@ghekkko, zit er origineel wel een thermostaat in zo'n ding of niet?
anders zou je nog kunnen zoeken naar een thermostaat tussen je kvs-slangen..


normaal water kookt bij 100 graden ja..
in brommer/auto niet, kookt pas bij 110 graden ofzo...

 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8
hilly 27-11-2008 21:12 Print reply

Posts: 227
heb een gilera gsm type c08 en die heeft dus niet zon klepje in de carb. het gaat ook niet om een speciale carb het is een dell orto sha 12.14
 
Ghekko 27-11-2008 21:31 Print reply
Posts: 45
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hilly
heb een gilera gsm type c08 en die heeft dus niet zon klepje in de carb. het gaat ook niet om een speciale carb het is een dell orto sha 12.14


Ik heb dus ook nog de oudere VTBC08.
Hoe zit dat daar dan. Is die zonder thermostaat, zonder regelklep in de carb?

Btw: bedankt voor de feedback tot nu toe
 
derbi-dude 27-11-2008 22:18 Print reply
Posts: 163
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ghekko
[...]


Ik heb dus ook nog de oudere VTBC08.
Hoe zit dat daar dan. Is die zonder thermostaat, zonder regelklep in de carb?

Btw: bedankt voor de feedback tot nu toe


die klep in de carb is natuurlijk bullshit he jongens
als hij een armer mengsel zou geven loop hij warm (zei dronkz ook al)

als in je kop geen termostaat zit, neem dan 1tje voor tussen je koelslang
 
mcdronkz 27-11-2008 22:20 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: derbi-dude
[...]


die klep in de carb is natuurlijk bullshit he jongens
als hij een armer mengsel zou geven loop hij warm (zei dronkz ook al)

als in je kop geen termostaat zit, neem dan 1tje voor tussen je koelslang


Verpest het nou niet :(
 
Ghekko 27-11-2008 22:23 Print reply
Posts: 45
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mcdronkz
[...]


Verpest het nou niet :(


Zucht :P
Vond t al een raar verhaal


@hilly
Las net je bericht op pagina 1
Je mag van mij een foto plaatsen, als ie overeenkomt met mijn situatie dan scheelt dat mij weer

Liever lui dan moe

Dit bericht is gewijzigd door Ghekko op 27-11-2008 om 22:27 uur.
 
Erik Jan 28-11-2008 17:38 Print reply
Posts: 30
ik heb ook een gsm (gilera) maar daar zat ook geen thermostaat in de kop. maar wel 1 in de slang maar weet nie als dat wel orgineel is.

 
Niek de Wildt 28-11-2008 19:04 Print reply
Posts: 7168
meestal ligt de bedrijfstemp rond de 70 - 80, de thermostaat gaat meestal in rond de 65 graden open.
(honda bijv 62, en bij meeste scoots 67)

competitieve motoren zoals bij sobw en cross draaien vaak wat kouder, denk aan 60 of iets minder.
(iets meer slijtage, maar over het algemeen meer vermogen/mooier lopen).

Een thermostaat is wel aan te raden omdat je anders lang duurt voor de motor de juiste temp heeft bereikt (want hij koelt dus al vanaf het begin ipv vanaf +- 65 graden).
wil je toch zonder thermostaat, heb je ook nog kans dat hij te veel koelt en hij niet warmer wordt dan 50 graden (wat dan ook al een eeuwigheid duurt)

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
[...]


normaal water kookt bij 100 graden ja..
in brommer/auto niet, kookt pas bij 110 graden ofzo...



+-125graden meestal.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 28-11-2008 om 19:17 uur.
 
Markjo 28-11-2008 19:14 Print reply

Posts: 1061
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
[...]


normaal water kookt bij 100 graden ja..
in brommer/auto niet, kookt pas bij 110 graden ofzo...



hij zegt toch bijna sjaak
 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten

Dit topic is 5395 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved