Ghekko |
27-11-2008 20:50 |
Posts: 45 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: hilly
ik bedoelde; zorg dat je pas zo'n losse thermostaat tussen de slangen knoopt als je zeker weet dat er geen thermostaat in de kop hoort te zitten. nu kun je natuurlijk gewoon een nieuwe originele thermostaat kopen.
Dit bericht is gewijzigd door hilly op 27-11-2008 om 20:48 uur.
@Hilly, had je originele bericht gelezen... Je kan best gelijk hebben dat er geen thermostaat in zit, maar hoe weet je t zo zeker?
Overigens wordt het spruitstuk idd verwarmd door een secundair KVS systeem, maar aangezien de motor gewoon niet warm wordt is die verwarming door KVS ook onvoldoende
Dit bericht is gewijzigd door Ghekko op 27-11-2008 om 20:51 uur.
|
|
|
|
mcdronkz |
27-11-2008 20:51 |
Posts: 32777 |
Je Gilera werkt op een hele andere manier. Hij heeft een afwijkende Dell'Orto carburateur waar een schuifje in zit die het mengsel armer maakt wanneer de temperatuur lager is dan wenselijk. Het werkt met een soort van bi-metaaltje, net zoals automatische chokes in oude auto's. Lijkt me dus een beetje onzin om er een extra thermostaat tussen te zetten.
|
|
|
|
Ghekko |
27-11-2008 20:56 |
Posts: 45 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mcdronkz
Je Gilera werkt op een hele andere manier. Hij heeft een afwijkende Dell'Orto carburateur waar een schuifje in zit die het mengsel armer maakt wanneer de temperatuur lager is dan wenselijk. Het werkt met een soort van bi-metaaltje, net zoals automatische chokes in oude auto's. Lijkt me dus een beetje onzin om er een extra thermostaat tussen te zetten.
Automatische choke heeft ie idd. Maar dat kreng lost alsnog t probleem van de bevriezende carb/spruitstuk niet op. die blijft gewoon te koud als die radiateur vol open staat. En Dáárom wil ik er dus een thermoklep in hebben. dan ben ik van t probleem verlost, dacht ik zo.
|
|
|
|
mcdronkz |
27-11-2008 20:57 |
Posts: 32777 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ghekko
[...]
Automatische choke heeft ie idd. Maar dat kreng lost alsnog t probleem van de bevriezende carb/spruitstuk niet op. die blijft gewoon te koud als die radiateur vol open staat. En Dáárom wil ik er dus een thermoklep in hebben. dan ben ik van t probleem verlost, dacht ik zo.
Lees m'n post nu nog eens, en bedenk dan dat een armer mengsel ervoor zorgt dat de temperatuur van je blok omhoog gaat.
|
|
|
|
Ghekko |
27-11-2008 21:00 |
Posts: 45 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mcdronkz
[...]
Lees m'n post nu nog eens, en bedenk dan dat een armer mengsel ervoor zorgt dat de temperatuur van je blok omhoog gaat.
I know, maar uit ervaring weet ik ook dat dat het probleem dus gewoon niet oplost. Ik kan de uitlaat en radiateur gewoon met mn blote handen beetpakken en dan is t aangenaam warm, 34 graden ofzo.
Bovendien kan het zijn dat die automatische choke te rijk af gesteld staat? Hij braakt bij het starten aardig wat rook uit. Al is dat opzich niet zo gek als t zo koud is..
|
|
|
|
mcdronkz |
27-11-2008 21:05 |
Posts: 32777 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ghekko
[...]
I know, maar uit ervaring weet ik ook dat dat het probleem dus gewoon niet oplost. Ik kan de uitlaat en radiateur gewoon met mn blote handen beetpakken en dan is t aangenaam warm, 34 graden ofzo.
Bovendien kan het zijn dat die automatische choke te rijk af gesteld staat? Hij braakt bij het starten aardig wat rook uit. Al is dat opzich niet zo gek als t zo koud is..
Ik heb het hier niet over de automatische choke, maar over een apart luchtklepje aan de linkerkant van je carburateur. Dit zijn alleen bij de wat latere Gilera's die bestemd zijn voor de Benelux markt, omdat ze er altijd om bekend stonden om een bevroren carburateur te hebben. Ga maar eens je blok checken, dan zie je wat ik bedoel.
Dit klepje kun je afstellen waardoor je de brommer warmer kunt laten lopen, en zo is een aparte thermostaat overbodig.
Je automatische choke heeft hier niks mee te maken.
|
|
|
|
Thijsje |
27-11-2008 21:10 |
Posts: 1687 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: thunderbird
[...]
dus als het bijna aan de kook is? lijkt me niet. eerder 70 ofzo.
@ghekkko, zit er origineel wel een thermostaat in zo'n ding of niet?
anders zou je nog kunnen zoeken naar een thermostaat tussen je kvs-slangen..
normaal water kookt bij 100 graden ja..
in brommer/auto niet, kookt pas bij 110 graden ofzo...
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8 |
|
hilly |
27-11-2008 21:12 |
Posts: 227 |
heb een gilera gsm type c08 en die heeft dus niet zon klepje in de carb. het gaat ook niet om een speciale carb het is een dell orto sha 12.14
|
|
|
|
Ghekko |
27-11-2008 21:31 |
Posts: 45 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: hilly
heb een gilera gsm type c08 en die heeft dus niet zon klepje in de carb. het gaat ook niet om een speciale carb het is een dell orto sha 12.14
Ik heb dus ook nog de oudere VTBC08.
Hoe zit dat daar dan. Is die zonder thermostaat, zonder regelklep in de carb?
Btw: bedankt voor de feedback tot nu toe
|
|
|
|
derbi-dude |
27-11-2008 22:18 |
Posts: 163 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ghekko
[...]
Ik heb dus ook nog de oudere VTBC08.
Hoe zit dat daar dan. Is die zonder thermostaat, zonder regelklep in de carb?
Btw: bedankt voor de feedback tot nu toe
die klep in de carb is natuurlijk bullshit he jongens
als hij een armer mengsel zou geven loop hij warm (zei dronkz ook al)
als in je kop geen termostaat zit, neem dan 1tje voor tussen je koelslang
|
|
|
|
mcdronkz |
27-11-2008 22:20 |
|
Ghekko |
27-11-2008 22:23 |
Posts: 45 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mcdronkz
[...]
Verpest het nou niet :(
Zucht :P
Vond t al een raar verhaal
@hilly
Las net je bericht op pagina 1
Je mag van mij een foto plaatsen, als ie overeenkomt met mijn situatie dan scheelt dat mij weer
Liever lui dan moe
Dit bericht is gewijzigd door Ghekko op 27-11-2008 om 22:27 uur.
|
|
|
|
Erik Jan |
28-11-2008 17:38 |
Posts: 30 |
ik heb ook een gsm (gilera) maar daar zat ook geen thermostaat in de kop. maar wel 1 in de slang maar weet nie als dat wel orgineel is.
|
|
|
|
Niek de Wildt |
28-11-2008 19:04 |
Posts: 7168 |
meestal ligt de bedrijfstemp rond de 70 - 80, de thermostaat gaat meestal in rond de 65 graden open.
(honda bijv 62, en bij meeste scoots 67)
competitieve motoren zoals bij sobw en cross draaien vaak wat kouder, denk aan 60 of iets minder.
(iets meer slijtage, maar over het algemeen meer vermogen/mooier lopen).
Een thermostaat is wel aan te raden omdat je anders lang duurt voor de motor de juiste temp heeft bereikt (want hij koelt dus al vanaf het begin ipv vanaf +- 65 graden).
wil je toch zonder thermostaat, heb je ook nog kans dat hij te veel koelt en hij niet warmer wordt dan 50 graden (wat dan ook al een eeuwigheid duurt)
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
[...]
normaal water kookt bij 100 graden ja..
in brommer/auto niet, kookt pas bij 110 graden ofzo...
+-125graden meestal.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 28-11-2008 om 19:17 uur.
|
|
|
|
Markjo |
28-11-2008 19:14 |
Posts: 1061 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
[...]
normaal water kookt bij 100 graden ja..
in brommer/auto niet, kookt pas bij 110 graden ofzo...
hij zegt toch bijna sjaak
|
|
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten |
|