Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - [AM6] Prestatieverlies en tikkend geluid

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 982 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #53403 - [AM6] Prestatieverlies en tikkend g...
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 6081 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

spikex 27-11-2008 18:14 Print topicpost
Posts: 15
Ik heb een probleem met m'n AM6 blok, die onder me Rieju Spike X zit.

Ik heb ten eerste behoorlijk prestatieverlies.

Voorheen reed hij goed tot zo'n 65km/h. Trok in elke versnelling goed op. Bougie was lichtelijk zwart gekleurd, maar dat kwam omdat ik niet in het bezit was van een 84 sproeier, dus ging er maar een 85 in... Aangezien dit gewoon goed ging en die niet verzoop vond ik het prima allemaal.

Heel wat kilometers zo mee gereden. Ging allemaal perfect.
Toen had ik m'n 84 sproeier binnen en heb ik die erop gezet.
Echter begon die vlak voordat ik 'm verwisselde al prestatieverlies te krijgen. En hij begon ook te verzuipen. Ik merkte dat ik een losse binnendemper had (trillen), en dacht dat zich daar een soort 2e prop vormde. Echter maakte het niet uit of ik zonder of met demper reed. (Nieuwe demper komt als het goed is wel deze week binnen) Er was dus iets anders aan de hand... Hij trekt langzamer op en heeft een lagere top (60 max.) en heeft ook echt duidelijk minder vermogen. Bovendien moet ik echt met choke starten (was voorheen niet nodig, maar het is nu natuurlijk ook kouder, weet niet of het daaraan ligt) en dan viel die nog een paar keer uit (na een tijdje), totdat het blok een beetje warm werd. Dan kon ik gewoon gaan rijden (zonder dat hij uitvalt), maar dus wel met prestatieverlies. Het lijkt dus op een soort 2e prop of iets dergelijks, maar ik zou niet weten waar die dan ineens zit. Suggesties?

Ten tweede,
Als ik nu rij, is er niet alleen sprake van een prestatieverlies, maar ook van een tikkend geluid.
Het geluid is er alleen als ik gas geef. Bij het geven van geen gas, is er dus ook geen getik te horen.
Als ik 'm in z'n vrij heb staan en gas geef, ook niets te horen.
Vanaf zo'n kilometer of 20km/h begint het. Op deze snelheid langzaam. Hoe harder ik rij, hoe sneller achter elkaar de tikken plaatsvinden. Bij een kilometer of 30km/h zit er zo'n halve seconde tussen de tikken. Bij 50km/h zijn het een stuk of 5 รก 6 tikken per seconden. Maar nogmaals, als ik 50km/h rij en laat het gas los, dan is het tikken ook weg. Hetzelfde als ik de koppeling indruk. Dan hoor ik ook niets meer....

Kunnen jullie me misschien hierbij helpen? (deze 2 problemen (die misschien wel samenhangen))

Bij voorbaat dank,
Laurens


Dit bericht is gewijzigd door spikex op 27-11-2008 om 18:16 uur.
 

Rick_koningslust 27-11-2008 18:15 Print reply

Posts: 1467
ik denk dat je zuigerveren nodig aan vervanging toe zijn
 
Geen eergevoel of ambitie? Wordt landverrader bij de politie! ik zal pas stoppen met werken, als al mijn spreuken te lezen zijn in schijthokken&kerken
b0nes 27-11-2008 18:17 Print reply

Posts: 2058
steekt er niet uit uit tegen je wiel wat tegen je spaken oid tikt
 
cnorretje 27-11-2008 18:20 Print reply

Posts: 851
start starten met choke ligt 99 procent zeker aan het koude weer, verder zou ik alles (carb/luchtfilter ed) goed schoonmaken.
edit: oja dat tikken, ik zou de ketting eens vervangen das tog niet zo duur, heb ik ook gehad (ook met am6). vooral als je met zn 2en rijd merk je dat tikken goed. als dat zo is zou ik de ketting vervangen

Dit bericht is gewijzigd door cnorretje op 27-11-2008 om 18:24 uur.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
als je je koppeling intrekt, tikt hij neit meer..
als je geen gas geeft, tikt ie niet meer..


bietje raar..
mischien iets bij je koppelnig oid... dat t centrifugaal gaat..

ff koppelingsdeksel dr af trekke.. kijken kan geen kwaad



dat je minder prestatie hebt, zijn waarscheinlijk je zuigerveren..

grote kans dat het je ketting is

Dit bericht is gewijzigd door cnorretje op 27-11-2008 om 18:30 uur.
 
Thijsje 27-11-2008 18:27 Print reply

Posts: 1687
als je je koppeling intrekt, tikt hij neit meer..
als je geen gas geeft, tikt ie niet meer..

bietje raar..
mischien iets bij je koppelnig oid... dat t centrifugaal gaat..

ff koppelingsdeksel dr af trekke.. kijken kan geen kwaad



dat je minder prestatie hebt, zijn waarscheinlijk je zuigerveren..
 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8
spikex 27-11-2008 18:39 Print reply
Posts: 15
@Rick_koningslust
Oke thx

@n0 name
Neh dat denk ik niet;
- ten eerste omdat ik de tik echt voel in me voetsteunen en echt merk dat het uit me blok komt. (denk/merk ik)
- ten tweede omdat ik geen ijzeren spaken heb, maar dit:
klik
- ten derde omdat het zo afhankelijk is van gas geven of niet.

@cnorretje
Ok, dan zal ik dat ook nog eens schoon maken. Ik denk dat het niet aan me ketting ligt trouwens, het is zoals ik hierboven zeg, duidelijk een tik die ik zelfs voel in me voetsteunen. (Lijkt dus echt uit het blok te komen) bovendien een tik die gelijk stopt als ik me gas loslaat, en ook gelijk stopt als ik me koppeling indruk. Als het aan de ketting zou liggen zou dit niet het geval zijn toch? De ketting blijft dan gewoon wel draaien..

edit:
Ik zie nu jouw edit..
Ik snap niet goed waarom het dan juist met de ketting te maken heeft..
De ketting blijft toch juist draaien? Ik hoor de tikken echt pas als ik gas geef... En de rijsnelheid bepaalt de frequentie van het tikken.


@Thijsje
Ja zoals je beschrijft is het precies. Koppelingsdeksel zal ik eens naar kijken
En, zuigerveren, dat zou goed kunnen

Bedankt!

Dit bericht is gewijzigd door spikex op 27-11-2008 om 18:40 uur.

Dit bericht is gewijzigd door spikex op 27-11-2008 om 18:42 uur.
 
Johann 27-11-2008 18:41 Print reply

Posts: 1273
Hoeveel km heb je weg
 
spikex 27-11-2008 18:43 Print reply
Posts: 15
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Johan senda
Hoeveel km heb je weg


Aantal km op me teller?
3500 of iets dergelijks, heb 'm sinds eind augustus (nieuw gekocht)
 
Johann 27-11-2008 18:47 Print reply

Posts: 1273
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: spikex
[...]


Aantal km op me teller?
3500 of iets dergelijks, heb 'm sinds eind augustus (nieuw gekocht)


Kan onmogelijk je zuigerveren zijn, of je moet erg wild rijden! maar met 65 km zal dat wel meevallen. Prestatie verlies kan komen, omdat je geen tegendruk meer hebt. Begrenzers kunnen in de carb. het luchtfilter en voor in de uitlaat gevonden worden. De ori demper kan soms ook begrenst zijn maar komt niet vaak voor.
 
Banaan 27-11-2008 18:50 Print reply

Posts: 5725
heb je geen garantie meer?
 
spikex 27-11-2008 18:53 Print reply
Posts: 15
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Johan senda
[...]


Kan onmogelijk je zuigerveren zijn, of je moet erg wild rijden! maar met 65 km zal dat wel meevallen. Prestatie verlies kan komen, omdat je geen tegendruk meer hebt. Begrenzers kunnen in de carb. het luchtfilter en voor in de uitlaat gevonden worden. De ori demper kan soms ook begrenst zijn maar komt niet vaak voor.


Nouuuuuuu.......... ghehe..
Rijden door de duinen met een groepje?
Rijden op de crossbaan @ de maasvlakte? etc.

ghehe, 'of je moet erg wild rijden!' .. Zou best eens kunnen dus

Ja ik ga dan gelijk me carb. enzo er maar afhalen, kijken wat er schoon te maken valt
 
Johann 27-11-2008 18:57 Print reply

Posts: 1273
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: spikex
[...]


Nouuuuuuu.......... ghehe..
Rijden door de duinen met een groepje?
Rijden op de crossbaan @ de maasvlakte? etc.

ghehe, 'of je moet erg wild rijden!' .. Zou best eens kunnen dus

Ja ik ga dan gelijk me carb. enzo er maar afhalen, kijken wat er schoon te maken valt


Ik denk niet dat het je carb is, als daar een vuiltje in zit gaat hij stotteren of stopt ermee. Je luchtfilter kan wel verstopt zitten. Heb je al aan een nieuwe bougie gedacht? enne heb je geen garantie meer, zij banaan ook al
 
spikex 27-11-2008 19:04 Print reply
Posts: 15
Nieuwe bougie heb ik nog niet aan gedacht...
Bougie denk ik niet eigenlijk, omdat 'ie in z'n 1 en 2 het toch nog redelijk goed doet... het probleem zit 'm vooral in 3 4 5 en 6.

Maar ik heb nog vrijwel geen actie ondernomen, behalve kijken wanneer het geluid zich voordeed. Ik dacht; ik kan wel als een wilde alles uit elkaar halen, maar als jullie nou zeggen, zo en zo is het waarschijnlijk, ben ik wat adequater bezig...

Garantie heb ik nog wel... Maar dat is wat moeilijk aangezien ik de brommer bij een Rieju Dealer wat verder het land in heb gekocht, en de Rieju Dealer hier in de buurt is wat lastig...
Ik wilde liever eerst zelf even dingen horen waaraan het zou kunnen liggen, dan probeer ik dat.. Als ik er niet uitkom kan ik altijd nog voor me garantie smeken.

Carb. & luchtfilter enzo ga ik dan schoonmaken...
bougie zal ik even naar kijken..
en uiteraard Koppelingsdeksel


Dit bericht is gewijzigd door spikex op 27-11-2008 om 19:07 uur.
 
Banaan 27-11-2008 19:06 Print reply

Posts: 5725
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: spikex
Nieuwe bougie heb ik nog niet aan gedacht...
Bougie denk ik niet eigenlijk, omdat 'ie in z'n 1 en 2 het toch nog redelijk goed doet... het probleem zit 'm vooral in 3 4 5 en 6.

Maar ik heb nog vrijwel geen actie ondernomen, behalve kijken wanneer het geluid zich voordeed. Ik dacht; ik kan wel als een wilde alles uit elkaar halen, maar als jullie nou zeggen, zo en zo is het waarschijnlijk, ben ik wat adequater bezig...

Garantie heb ik nog wel... Maar dat is wat moeilijk aangezien ik de brommer bij een Rieju Dealer wat verder het land in heb gekocht, en de Rieju Dealer hier in de buurt is wat lastig...
Ik wilde liever eerst zelf even dingen horen waaraan het zou kunnen liggen, dan probeer ik dat.. Als ik er niet uitkom kan ik altijd nog voor me garantie smeken.

Carb. & luchtfilter enzo ga ik dan schoonmaken...
bougie zal ik even naar kijken..



je kan dr beter met je klauwtjes vanaf blijven en naar de dealer brengen, want als je dr zelf aan gaat sleutelen heb je geen garantie meer

 
Johann 27-11-2008 19:11 Print reply

Posts: 1273
Oja als je zonder demper rij heb je sowieso prestatie verlies, bij mij scheelt het 10km ongeveer, ik zal als ik jouw was je nieuwe demper afwachtend voordat je gaat rommelen Wat banaan zegt is nog beter

Dit bericht is gewijzigd door Johan senda op 27-11-2008 om 19:11 uur.
 
spikex 27-11-2008 19:18 Print reply
Posts: 15
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Johan senda
Oja als je zonder demper rij heb je sowieso prestatie verlies, bij mij scheelt het 10km ongeveer, ik zal als ik jouw was je nieuwe demper afwachtend voordat je gaat rommelen Wat banaan zegt is nog beter

Dit bericht is gewijzigd door Johan senda op 27-11-2008 om 19:11 uur.


Als ik zonder demper rij, heb ik dus geprobeerd.. Haal ik hetzelfde als met demper.....

Mja wat banaan zegt zit wel wat in, maar als het nou dalijk is dat me luchtfilter vies is. Dan heb ik/me ma kilometers gereden (benzinekosten en alles) terwijl ik zelf ook eventjes had kunnen kijken naar me luchtfilter... Dus er zit wel wat in, maar eventjes kijken kan geen kwaad..
 

Dit topic is 6081 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved