Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - sneeuwbanden

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 811 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #53396 - sneeuwbanden
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 4316 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

rubbert 27-11-2008 13:11 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Garciyano
gooi er gelijk 'all season' banden onder,
nooit geen last meer van banden verwisselen

en gewoon wat voorzichtiger door de bocht gaan, als je het niet vertrouwd



net alsof een setje banden het all seasons vol houden?


maar volgens mij zal het vast wel wat helpen, en als je elke dag 75kilometer moet rijden....

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 27-11-2008 om 13:11 uur.
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 27-11-2008 13:15 Print reply

Posts: 17929
all seasons banden, die hebben all seasons geen grip ja
 
Joel_koningslust 27-11-2008 13:16 Print reply

Posts: 14514
voor al-seasons zou ik al helemaal niet gaan nee. die hebben het elk seizoen net niet.

maar om hoeveel onkosten gaat het hier? en wil je er voor vast mee gaan rijden of alleen tijdelijk?
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Garciyano 27-11-2008 13:22 Print reply

Posts: 616
dat zou je even bij de plaatselijke brommerzaak moeten vragen, maar ik kan je verzekeren er zit wel een prijs kaartje aan

het is ook een tip voor mensen die een brommer willen gaan kopen, beter zeg je tegen de verkoper of hij er nog all season banden onder wil laten zetten. (zijn kosten natuurlijk)
 
Senda DRD RACING 07 ||
Garciyano 27-11-2008 13:24 Print reply

Posts: 616
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
all seasons banden, die hebben all seasons geen grip ja


oke dat is miss jou mening,

ik hoor van de meeste mensen juist positieve reacties.

 
Senda DRD RACING 07 ||
rubbert 27-11-2008 13:39 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Garciyano
[...]


oke dat is miss jou mening,

ik hoor van de meeste mensen juist positieve reacties.




ja, maar dat zijn dan mensen die hun motor gebruiken voor de zondag een beetje te toeren, als je echt sportief rijdt is het echt kut, want zijn heel stugge banden, die voor geen meter warm worden in de zomer, dus niet lekker bochten mee kunt pakken, en in de winter heb je toch amper grip, dus maakt het ook niet veel uit
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
- Kevin - 27-11-2008 14:01 Print reply

Posts: 8086
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Winterbanden voor een brommer is een goed idee.

10 jaar geleden riepen de meeste mensen ook dat het voor auto´s niet nodig was - tegenwoordig rijden er heel veel mensen met winterbanden.


Het gaat hier om de eigenschappen van het rubber van de band. Een zomerband heeft bij een kamertemperatuur de beste eigenschappen. Dus bij ongeveer 20 graden celsius zal de zomerband een "hardheid" van ongeveer 65 hebben, wat ongeveer ideaal is voor de rijeigenschappen van de zomerband. Een winterband heeft bij een kamertemperatuur een veel lagere "hardheid". Maar de winterband heeft weer een "hardheid" van 65 bij een temperatuur van rond de 0 graden en houdt deze hardheid bij -10 graden celsius gewoon vast.

De lamellen van een winterband zijn zo gemaakt dat ze in de sneeuw grijpen (grip), maar dat ze ook vanzelf de lamellen weer schoon houden. Bij een zomerband raken de lamellen na verloop van tijd helemaal verstopt met sneeuw en zal de band compleet zijn grip verliezen.

Ik heb het verschil in zomer en winter banden een keer op het circuit uit mogen testen op een gehele dag georganiseerd door Michelin. Dit was zowel met een voorwiel-, achterwiel- en vierwielaangedreven auto. Maar je kon duidelijk het verschil tussen een zomer- en een winterband merken.

Een winterband geeft zo veel meer grip in de koudere maanden van het jaar in vergelijking met een zomerband in de koudere maanden. Remmen, bochten nemen, acceleren gaat met een winterband in de winter gewoon "normaal" terwijl je met een zomerband in de winter weinig fout hoeft te doen om bijvoorbeeld achterstevoren te komen te staan.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rubbert
ja, maar dat zijn dan mensen die hun motor gebruiken voor de zondag een beetje te toeren, als je echt sportief rijdt is het echt kut, want zijn heel stugge banden, die voor geen meter warm worden in de zomer, dus niet lekker bochten mee kunt pakken, en in de winter heb je toch amper grip, dus maakt het ook niet veel uit


Dat is dus niet waar, zie mijn bovenstaande post voor meer info.

Ik kan het je dus aanraden om in de koudere maanden van het jaar met winterbanden te gaan rijden.

Dit bericht is gewijzigd door - Kevin - op 27-11-2008 om 14:02 uur.
 
rubbert 27-11-2008 14:45 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: - Kevin -
[...]


Het gaat hier om de eigenschappen van het rubber van de band. Een zomerband heeft bij een kamertemperatuur de beste eigenschappen. Dus bij ongeveer 20 graden celsius zal de zomerband een "hardheid" van ongeveer 65 hebben, wat ongeveer ideaal is voor de rijeigenschappen van de zomerband. Een winterband heeft bij een kamertemperatuur een veel lagere "hardheid". Maar de winterband heeft weer een "hardheid" van 65 bij een temperatuur van rond de 0 graden en houdt deze hardheid bij -10 graden celsius gewoon vast.

De lamellen van een winterband zijn zo gemaakt dat ze in de sneeuw grijpen (grip), maar dat ze ook vanzelf de lamellen weer schoon houden. Bij een zomerband raken de lamellen na verloop van tijd helemaal verstopt met sneeuw en zal de band compleet zijn grip verliezen.

Ik heb het verschil in zomer en winter banden een keer op het circuit uit mogen testen op een gehele dag georganiseerd door Michelin. Dit was zowel met een voorwiel-, achterwiel- en vierwielaangedreven auto. Maar je kon duidelijk het verschil tussen een zomer- en een winterband merken.

Een winterband geeft zo veel meer grip in de koudere maanden van het jaar in vergelijking met een zomerband in de koudere maanden. Remmen, bochten nemen, acceleren gaat met een winterband in de winter gewoon "normaal" terwijl je met een zomerband in de winter weinig fout hoeft te doen om bijvoorbeeld achterstevoren te komen te staan.

[...]


Dat is dus niet waar, zie mijn bovenstaande post voor meer info.

Ik kan het je dus aanraden om in de koudere maanden van het jaar met winterbanden te gaan rijden.

Dit bericht is gewijzigd door - Kevin - op 27-11-2008 om 14:02 uur.



ja, maar ik had het over een all season band, die niet zo veel verschil maakt met een gewone band, en dus in de winter ook niet zo veel beter is, en dat je dus beter in de winter winterbanden kunt kopen, en voor de zomer zomerbanden

maar jij hebt het nu over autobanden, maar met een brommer/ motor is dat toch wel een wat ander verhaal, omdat die veel minder contact oppervlak hebben met de weg, en bol zijn (niet vlak zoals een autoband)

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 27-11-2008 om 14:47 uur.
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
- Kevin - 27-11-2008 14:56 Print reply

Posts: 8086
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rubbert
ja, maar ik had het over een all season band, die niet zo veel verschil maakt met een gewone band, en dus in de winter ook niet zo veel beter is, en dat je dus beter in de winter winterbanden kunt kopen, en voor de zomer zomerbanden

maar jij hebt het nu over autobanden, maar met een brommer/ motor is dat toch wel een wat ander verhaal, omdat die veel minder contact oppervlak hebben met de weg, en bol zijn (niet vlak zoals een autoband)

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 27-11-2008 om 14:47 uur.


Oh ok, dat wist ik niet nee. All seasons zijn niet echt handig. Je kunt dan beter voor een goede zomer- en een goede winterband gaan. Qua kosten maakt het niks uit. Aangezien je een half jaar op je zomer- en een half jaar op je winterband rijd. Zul je nu in 2 jaar 2 setjes banden kopen, inplaats van dat je elk jaar 1 nieuw set banden koopt.

Ik heb het over autobanden, maar het principe is bij brommer- / motorbanden niet heel erg verschillend hoor. Het ging om de techniek en niet om de band opzichzelf: vorm, minder contact met de weg etc.

Dit bericht is gewijzigd door - Kevin - op 27-11-2008 om 14:56 uur.
 
Frysk 27-11-2008 15:04 Print reply

Posts: 34930
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Winterbanden voor een brommer is een goed idee.

10 jaar geleden riepen de meeste mensen ook dat het voor auto´s niet nodig was - tegenwoordig rijden er heel veel mensen met winterbanden.


klopt zei m'n moeder ook al :P
 
giggitybyte
- Kevin - 27-11-2008 15:14 Print reply

Posts: 8086
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Frysk
klopt zei m'n moeder ook al :P


Sterker nog in sommige landen is het zelfs verplicht (in de wet opgenomen). In andere landen is het min of meer verplicht: je moet je dan zoveel mogelijk aanpassen aan de weersomstandigheden. Dus veroorzaak je een ongeval en blijkt het dat je zomerbanden had terwijl er sneeuw lag, dan kan je aansprakelijk worden gesteld.
 
Harold 27-11-2008 15:30 Print reply

Posts: 1052
Ik zou er regenbanden op leggen inplaats van winterbanden. De winter is vooral een natte periode in nederland en die 5 dagen dat er een beetje sneeuw op de weg ligt heb je toch nog meer voordeel bij een regenband tegenover een gewone band of intermediate (all season). Een volledige winterband is overdreven voor die 5 dagen. Woon je in oostenrijk ofzo en mag je weken achter elkaar door de sneeuw lijkt me het wel verstandig. Een winterband is niet nodig in Nederland.

De reden dat mensen voor de auto's winterbandjes nemen komt meer omdat ze met de auto op wintersport willen gaan en dat die banden dan noodzakelijk zijn. Blijf je met je auto in nederland, dan is dit de grootste onzin die er is. Maar mensen zijn nogal na-aperig, en gaan dus massaal winterbanden laten leggen ook al gaan ze niet op wintersport.
Dat is volgensmij ook een beetje de reden dat er in de start van de winterperiode zoveel (in mijn ogen domme) ongelukken gebeurten.

De mensen zijn naar de garage geweest voor de winterbeurt en hebben daarbij mooi winterbandjes er op laten zetten. Kan me mooi niks gebeuren in de winter denken ze. Eerste dag dat er ijssel is smorgens, nemen ze gewoon met de zelfde snelheid die zelfde bocht waar ze elke dag doorheen komen, want ja, er zitten toch winterbanden onder....

Het is dus belangrijker dat je je rijgedrag aanpast in de winter dan dat je je banden aanpast!

 
- Kevin - 27-11-2008 15:49 Print reply

Posts: 8086
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Harold
Ik zou er regenbanden op leggen inplaats van winterbanden. De winter is vooral een natte periode in nederland en die 5 dagen dat er een beetje sneeuw op de weg ligt heb je toch nog meer voordeel bij een regenband tegenover een gewone band of intermediate (all season). Een volledige winterband is overdreven voor die 5 dagen. Woon je in oostenrijk ofzo en mag je weken achter elkaar door de sneeuw lijkt me het wel verstandig. Een winterband is niet nodig in Nederland.

De reden dat mensen voor de auto's winterbandjes nemen komt meer omdat ze met de auto op wintersport willen gaan en dat die banden dan noodzakelijk zijn. Blijf je met je auto in nederland, dan is dit de grootste onzin die er is. Maar mensen zijn nogal na-aperig, en gaan dus massaal winterbanden laten leggen ook al gaan ze niet op wintersport.
Dat is volgensmij ook een beetje de reden dat er in de start van de winterperiode zoveel (in mijn ogen domme) ongelukken gebeurten.

De mensen zijn naar de garage geweest voor de winterbeurt en hebben daarbij mooi winterbandjes er op laten zetten. Kan me mooi niks gebeuren in de winter denken ze. Eerste dag dat er ijssel is smorgens, nemen ze gewoon met de zelfde snelheid die zelfde bocht waar ze elke dag doorheen komen, want ja, er zitten toch winterbanden onder....

Het is dus belangrijker dat je je rijgedrag aanpast in de winter dan dat je je banden aanpast!




Jij praat nu opeens wel voor heel veel mensen tegelijk hoor. Ook een winterband heeft veel meer voordeel in Nederland. Je hoeft helemaal niet persee in Oostenrijk te wonen of op wintersport te gaan. Jij koppelt een winterband aan sneeuw. Maar het gaat om de lagere temperatuur! De rijeigenschappen van een zomerband bij een lagere temp zijn slecht. Dat heeft nog niks met de sneeuwval te maken. Een bijkomende eigenschap is dat winterbanden in de sneeuw hun grip behouden door de speciale lamellen, maar de band is ook geschikt voor in de sneeuw. Dat zegt dus nog niet dat er ook sneeuw moet liggen om de band goed te laten presteren.

De reden die jij geeft dat mensen winterbanden nemen omdat ze op wintersport gaan is 1 van de redenen ja. Winterbanden in deze koudere maanden zijn gewoon een stuk veiliger. Dat heeft niks met na-apen te maken hoor. Veiligheid is een begrip wat veel mensen erg belangrijk vinden. Dat er zoveel ongelukken in de overgangsperiode van de herfst naar de winter gebeuren heeft met veeeel meer factoren te maken, om er een paar te noemen: bladeren op de weg, vorst (opgevroren weggedeelten), laagstaande zon, eerder donker en slechter zicht etc etc. Daar kun je er niet 1 van uitkiezen en die er de schuld van geven. Het is een samenloop van omstandigheden.

Het is wel zo dat mensen blindelings vertrouwen op bijv. winterbanden en er geen rekening mee houden dat ze wat rustiger moeten rijden. Maar dat is menseigen en gebeurd altijd.

Met deze zin ben ik het niet helemaal eens:

Het is dus belangrijker dat je je rijgedrag aanpast in de winter dan dat je je banden aanpast!

Ook al pas je jouw rijgedrag aan in de winterperiode, rij je met de "verkeerde" banden dan is de kans veel groter dat je iets zal overkomen.

In mijn ogen is dit meer geschikt:

Pas niet alleen je rijgedrag aan bij andere weersomstandigheden, maar pas ook je voertuig aan, aan de weersomstandigheden. En ja je kunt nu heel leuk doorslaan en zeggen ik ga toch geen rupsbanden monteren bij sneeuw. Maar zo bedoel ik het nou ook weer niet.

Dit bericht is gewijzigd door - Kevin - op 27-11-2008 om 15:50 uur.
 
Harold 27-11-2008 16:42 Print reply

Posts: 1052
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: - Kevin -
[...]
Dit bericht is gewijzigd door - Kevin - op 27-11-2008 om 15:50 uur.


Ik ben het met je eens hoor, maar...

Winterbanden zijn specifiek ontwikkeld voor lage temperaturen en sneeuw val: rubbersamenstelling en de lamellen waar je over spreekt.
Op ijssel heeft geen enkele band grip, dus die doet niet mee.

Het rubber van een winterband is idd aangepast op de lage temperaturen. Echter ligt die grens van het verschil tussen zomer en winter ongeveer bij de 0 graden. Winterbanden blijven ook onder de 0 graden soepel wat toe doet aan de grip maar ook vooral aan de slijtage. Zomerbanden worden stuger onder de 0 graden (vaak wordt 7 graden als grens genoemd, maar dat blijk uit testen lager te liggen), dit resulteerd in overmatig slijtage en grip verlies. Wanneer winterbanden minder profiel hebben dan 4 mm zijn ze niet meer geschikt waarvoor ze bedoelt zijn(zijn dan ook af), daarom is dat slijtage verhaal ook erg belangrijk.

Daarbij komt een belangrijk punt: De lamellen op de winterband bieden uitstekend grip in de sneeuw, alleen ze kunnen niet echt goed overweg met de water afvoer wat leid tot aquaplaning (komt vaker voor bij winterbanden dan bij gewone banden wat auto's betreft). Zomerbanden hebben een betere water afvoer dan de winterbanden.
En aangezien Nederland geen winterland is (temperaturen komen nauwelijks onder het vriespunt en sneeuw is een zeldzaamheid, maar wel vooral veel regenval in de winter, denk ik dat regenbanden verstandiger zijn.

Heb vorig jaar een uitgebreide test gelezen in de autoweek, waar uit kwam dat een winterband een langere remweg had dan de zomerbanden (temp: 3 graden en snelheid was 100km per uur en 5 m remweg verschil was het gloof ik).Dit kwam voornamelijk door de slecht water afvoer die door de lamellen op een winterband verhinderd wordt. Uit de test kwam ook dat vooral omdat nederland een nat land is, de zomerbanden veiliger waren in de winter omdat de waterafvoer gewoonweg beter is dan een winterband.

Met je laatste punt ben ik het trouwens helemaal eens

Vind alleen wel dat er de laatste 2-3 jaar in vergelijking tot de jaren daarvoor, belachelijk meer ongevallen gebeuren bij veranderende weersomstandigheden. Voorig jaar hebben we volgensmij wel meer dan 4 keer een weeralarm gehad. Daarvoor wist ik geeneens dat het bestond . En als je kijkt waarvoor dat allarm gegeven wordt: belachelijk! Volgensmij laat ook bijna niemand zich meer afschikken door dat alarm, maar das mijn gedachtengang....
Vind het een rare gewaarwording...
 
Tobias Verhoef 27-11-2008 16:51 Print reply

Posts: 1832
zo das een hoop om te lezen zeg

Ik kan via mn baas sneeuwbanden krijgen voor 40 euro per stuk ong.
(ik werk bij een moterzaak)
Het zijn IRC urban snowtires ofzo.

Ik wil die banden vooral voor extra veiligheid want ik ben toch nu al een paar keer bijna onderuitgegaan terwijl ik rustig rij.

Maar inderdaad je rijgedrag is het belangrijkst met dit weer.
Ik wou niet met die sneeuwbanden overal volgas door de bochten heen vliegen hoor als sommige mensen dat dachten.

Maar jullie hebben gelijk die banden zijn gewoon beter voor in de winter ook bij regen en ander koud weer is het gewoon beter.

Ohja met banden verwisselen is voor mij geen probleem ik kan bij mn baas het zo doen.

Maar bedankt jongens van al die reacties


Dit bericht is gewijzigd door Tobias Verhoef op 27-11-2008 om 16:51 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Tobias Verhoef op 27-11-2008 om 16:52 uur.
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????

Dit topic is 4316 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved