Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - tap einde in blok afgebroken

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1126 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #53324 - tap einde in blok afgebroken
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 5105 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

apriliarx50 22-11-2008 18:10 Print reply
Posts: 205
oke ik snap je verhaal van die druk dat het niet gaat lukken met een linkstap.
maar wat doe je met een normale tap?
maak je dan weer op nieuw schroef draad in je blok?
en wat is helicoil?
alv bedankt.
hoop dat het gaat lukken.
gr wouter




Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
geen linkse tap gebruiken.

waar is ie afgebroken? als er niets meer uit het blok uitsteekt kun je het beste proberen uit te boren, net onder de maat, proberen het oude restmateriaal eruit te tappen met een normale tap.

lukt dat niet, opboren en een helicoil erin.

ik wil nog een keer benadrukken dat als je een linkse tap gebruikt en hij zou afbreken, je je blok weg kunt gooien of veel geld kwijt bent om het te laten fixen, linkse tappen zijn nl. net zo hard als normale tappen en boren en daar kun je dus niet meer in boren.



 
DTbakbrommer 22-11-2008 18:31 Print reply
Posts: 173
nog een tip, breng de bewuste carterhelft ff naar de machinefabriek in de buurt, bij mij hebben ze voor 30 eu uitgevreesd, netjes een busje erin gezet en nieuwe gehard draadeind erin gedraaid, supergoed werk
 
met 350 kilo 65 km/h.... 60cc en een 4bak for life:D
-simon- 22-11-2008 18:32 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DTbakbrommer
nog een tip, breng de bewuste carterhelft ff naar de machinefabriek in de buurt, bij mij hebben ze voor 30 eu uitgevreesd, netjes een busje erin gezet en nieuwe gehard draadeind erin gedraaid, supergoed werk


als je een beetje handig bent kun je het ook goed zelf.
en dan kost het niks of een paar euro voor een helicoil. want die heeft niet iedereen liggen.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
mrgforce 22-11-2008 18:35 Print reply

Posts: 572
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: apriliarx50
oke ik snap je verhaal van die druk dat het niet gaat lukken met een linkstap.
maar wat doe je met een normale tap?
maak je dan weer op nieuw schroef draad in je blok?
en wat is helicoil?
alv bedankt.
hoop dat het gaat lukken.
gr wouter




[...]



linkse tap kan wel. tap elke dag dingen en gebruik ook vaak linkse tap. het idd dat ze gauw breken en dat het keihard staal is... maar belangrijk is... schroef ff beetje wd40 in of kruipolie ff wachten.... nog een keertje dan wachten..... dan gaatje erin boren en dan is het belangrijk dat je RECHT boort! anders breekt te tap snel af! dan rustig erin draaien en uiteraard snijolie gebruiken! en je draad hem zo dr uit... 10 min werk! Sucses

 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 22-11-2008 18:44 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: apriliarx50
oke ik snap je verhaal van die druk dat het niet gaat lukken met een linkstap.
maar wat doe je met een normale tap?
maak je dan weer op nieuw schroef draad in je blok?
en wat is helicoil?
alv bedankt.
hoop dat het gaat lukken.
gr wouter




[...]




als je je restje tapend netjes uitboort kun je precies met een normale tap de restjes eruittappen in het originele schroefdraad.

Mocht dat mislukken kun je altijd nog een helicoil zetten, maar je kunt het in ieder geval proberen.

Een helicoil is een los stukje schroefdraad, die zet je in je blok door een groter gat te boren (ongeveer m8 voor een m6 helicoil, wel speciale maten zijn dat), daar tap je draad in, en dan schroef je de helicoil in je blok.


 
Too cool for school!
DTbakbrommer 22-11-2008 18:47 Print reply
Posts: 173
ik heb nu garantie voor 10 jaar op dat tapeind: geeft zo'n gezeik als je het nog eens moet doen
wat doet iedereen trouwens met z'n tapeinden dat ze afbreken? blokken laten vallen ofzo? te vast aandraaien? gebruik dan eens een momentsleutel voor het juiste aandraaimoment
 
met 350 kilo 65 km/h.... 60cc en een 4bak for life:D
Martijn II - Forum en Sales Moderator 22-11-2008 18:51 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DTbakbrommer
ik heb nu garantie voor 10 jaar op dat tapeind: geeft zo'n gezeik als je het nog eens moet doen
wat doet iedereen trouwens met z'n tapeinden dat ze afbreken? blokken laten vallen ofzo? te vast aandraaien? gebruik dan eens een momentsleutel voor het juiste aandraaimoment


Tapenden zijn van staal/ijzer/rvs, blokken zijn van aluminium.
Die verschillende materialen willen nog wel eens reageren en daardoor vastrotten. Ook de temperaturen laten de boel soms wat strakker vastzitten en vooral bij een puch, waar de kopmoeren vastrotten aan de tapenden kan het tapend gemakkelijk afbreken.

Hoeft er helemaal niet zo moeilijk voor te doen

 
Too cool for school!
DTbakbrommer 22-11-2008 19:00 Print reply
Posts: 173
nog nooit last van gehad, afgezien van de camino die al verot was gedraaid door de vorige eigenaar. dat terwijl de brommers, en m;n bak, eigenlijk altijd volledig onder de shit zitten, m'n bak bijvoorbeeld, staat altijd buiten.

maargoed, wat verschillende metalen betreft heb je gelijk.
 
met 350 kilo 65 km/h.... 60cc en een 4bak for life:D
Kees de Jong 22-11-2008 19:16 Print reply

Posts: 1881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
als je een goede boor en tap hebt kost het je helemaal niets, behalve tijd.



Dan moet het wel lukken om em netjes uit te boren anders is een helicoil nog steeds vrij duur.
 
7 seconden, of 21 gram
Martijn II - Forum en Sales Moderator 22-11-2008 19:30 Print reply

Posts: 9841
nou je koopt een helicoilsetje voor 15 euro, je moet die dingen ook niet laten zetten want dan betaal je 25 euro voor 1
 
Too cool for school!
apriliarx50 23-11-2008 12:22 Print reply
Posts: 205
oke bedankt voor al jullie reacties.
kan ik ook eerst proberen met een linkse tap en dan als dat niet lukt een helecoil of gaat dat dan niet meer lukken want om alles weg te boren lijkt mij best lastig.
hoe duur is het ongeveer omdat te laten doen bij een brommer boer.
maar denk toch wel dat ik het eerst zelf ga proberen.
alv bedankt
gr wouter
 
apriliarx50 24-11-2008 21:48 Print reply
Posts: 205
ey nog bednakt voor jullie reacties
het is gelukt!!
het ging met een likse tap je moet gewoon veer uitboren dan draai je er em zo uit en wat olie er in spuiten.
was eigelijk best makkelijk.
zoals sommige zijden.
gr wouter
 
royvandebilt 26-11-2008 16:05 Print reply

Posts: 23
ja nee ik had een fout gemaakt met het typen.
ik bedoelde dat je WEL schroefdraad tapt.
maar als je ff nadenkt lijkt het mij dat dat logisch is dat ik dat bedoelde.
 
Een dag niet gereden is een dag niet geleeft!
Saknet 26-11-2008 16:45 Print reply

Posts: 10355
heuh

julil ekunnen wel fijn zeggen dat ie zelf ff uit moet boren maar dat moet wel echt precies recht anders dan komt je cilinder niet meer 100% gecentreerd, iets waarvan ik vermoed dat dat de meesten hier toch al weinig interresseert, wat niet wegneemt dat dat 1 van de grootste slijtage factoren is
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.

Dit topic is 5105 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved