apriliarx50 |
22-11-2008 18:10 |
Posts: 205 |
oke ik snap je verhaal van die druk dat het niet gaat lukken met een linkstap.
maar wat doe je met een normale tap?
maak je dan weer op nieuw schroef draad in je blok?
en wat is helicoil?
alv bedankt.
hoop dat het gaat lukken.
gr wouter
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
geen linkse tap gebruiken.
waar is ie afgebroken? als er niets meer uit het blok uitsteekt kun je het beste proberen uit te boren, net onder de maat, proberen het oude restmateriaal eruit te tappen met een normale tap.
lukt dat niet, opboren en een helicoil erin.
ik wil nog een keer benadrukken dat als je een linkse tap gebruikt en hij zou afbreken, je je blok weg kunt gooien of veel geld kwijt bent om het te laten fixen, linkse tappen zijn nl. net zo hard als normale tappen en boren en daar kun je dus niet meer in boren.
|
|
|
|
DTbakbrommer |
22-11-2008 18:31 |
Posts: 173 |
nog een tip, breng de bewuste carterhelft ff naar de machinefabriek in de buurt, bij mij hebben ze voor 30 eu uitgevreesd, netjes een busje erin gezet en nieuwe gehard draadeind erin gedraaid, supergoed werk
|
|
met 350 kilo 65 km/h.... 60cc en een 4bak for life:D |
|
-simon- |
22-11-2008 18:32 |
Posts: 8211 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: DTbakbrommer
nog een tip, breng de bewuste carterhelft ff naar de machinefabriek in de buurt, bij mij hebben ze voor 30 eu uitgevreesd, netjes een busje erin gezet en nieuwe gehard draadeind erin gedraaid, supergoed werk
als je een beetje handig bent kun je het ook goed zelf.
en dan kost het niks of een paar euro voor een helicoil. want die heeft niet iedereen liggen.
|
|
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed |
|
mrgforce |
22-11-2008 18:35 |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
22-11-2008 18:44 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: apriliarx50
oke ik snap je verhaal van die druk dat het niet gaat lukken met een linkstap.
maar wat doe je met een normale tap?
maak je dan weer op nieuw schroef draad in je blok?
en wat is helicoil?
alv bedankt.
hoop dat het gaat lukken.
gr wouter
[...]
als je je restje tapend netjes uitboort kun je precies met een normale tap de restjes eruittappen in het originele schroefdraad.
Mocht dat mislukken kun je altijd nog een helicoil zetten, maar je kunt het in ieder geval proberen.
Een helicoil is een los stukje schroefdraad, die zet je in je blok door een groter gat te boren (ongeveer m8 voor een m6 helicoil, wel speciale maten zijn dat), daar tap je draad in, en dan schroef je de helicoil in je blok.
|
|
Too cool for school! |
|
DTbakbrommer |
22-11-2008 18:47 |
Posts: 173 |
ik heb nu garantie voor 10 jaar op dat tapeind : geeft zo'n gezeik als je het nog eens moet doen
wat doet iedereen trouwens met z'n tapeinden dat ze afbreken? blokken laten vallen ofzo? te vast aandraaien? gebruik dan eens een momentsleutel voor het juiste aandraaimoment
|
|
met 350 kilo 65 km/h.... 60cc en een 4bak for life:D |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
22-11-2008 18:51 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: DTbakbrommer
ik heb nu garantie voor 10 jaar op dat tapeind: geeft zo'n gezeik als je het nog eens moet doen
wat doet iedereen trouwens met z'n tapeinden dat ze afbreken? blokken laten vallen ofzo? te vast aandraaien? gebruik dan eens een momentsleutel voor het juiste aandraaimoment
Tapenden zijn van staal/ijzer/rvs, blokken zijn van aluminium.
Die verschillende materialen willen nog wel eens reageren en daardoor vastrotten. Ook de temperaturen laten de boel soms wat strakker vastzitten en vooral bij een puch, waar de kopmoeren vastrotten aan de tapenden kan het tapend gemakkelijk afbreken.
Hoeft er helemaal niet zo moeilijk voor te doen
|
|
Too cool for school! |
|
DTbakbrommer |
22-11-2008 19:00 |
Posts: 173 |
nog nooit last van gehad, afgezien van de camino die al verot was gedraaid door de vorige eigenaar. dat terwijl de brommers, en m;n bak, eigenlijk altijd volledig onder de shit zitten, m'n bak bijvoorbeeld, staat altijd buiten.
maargoed, wat verschillende metalen betreft heb je gelijk.
|
|
met 350 kilo 65 km/h.... 60cc en een 4bak for life:D |
|
Kees de Jong |
22-11-2008 19:16 |
Posts: 1881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
als je een goede boor en tap hebt kost het je helemaal niets, behalve tijd.
Dan moet het wel lukken om em netjes uit te boren anders is een helicoil nog steeds vrij duur.
|
|
7 seconden, of 21 gram |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
22-11-2008 19:30 |
Posts: 9841 |
nou je koopt een helicoilsetje voor 15 euro, je moet die dingen ook niet laten zetten want dan betaal je 25 euro voor 1
|
|
Too cool for school! |
|
apriliarx50 |
23-11-2008 12:22 |
Posts: 205 |
oke bedankt voor al jullie reacties.
kan ik ook eerst proberen met een linkse tap en dan als dat niet lukt een helecoil of gaat dat dan niet meer lukken want om alles weg te boren lijkt mij best lastig.
hoe duur is het ongeveer omdat te laten doen bij een brommer boer.
maar denk toch wel dat ik het eerst zelf ga proberen.
alv bedankt
gr wouter
|
|
|
|
apriliarx50 |
24-11-2008 21:48 |
Posts: 205 |
ey nog bednakt voor jullie reacties
het is gelukt!!
het ging met een likse tap je moet gewoon veer uitboren dan draai je er em zo uit en wat olie er in spuiten.
was eigelijk best makkelijk.
zoals sommige zijden.
gr wouter
|
|
|
|
royvandebilt |
26-11-2008 16:05 |
Posts: 23 |
ja nee ik had een fout gemaakt met het typen.
ik bedoelde dat je WEL schroefdraad tapt.
maar als je ff nadenkt lijkt het mij dat dat logisch is dat ik dat bedoelde.
|
|
Een dag niet gereden is een dag niet geleeft! |
|
Saknet |
26-11-2008 16:45 |
Posts: 10355 |
heuh
julil ekunnen wel fijn zeggen dat ie zelf ff uit moet boren maar dat moet wel echt precies recht anders dan komt je cilinder niet meer 100% gecentreerd, iets waarvan ik vermoed dat dat de meesten hier toch al weinig interresseert, wat niet wegneemt dat dat 1 van de grootste slijtage factoren is
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|