rubenrijst |
22-11-2008 15:15 |
Posts: 118 |
Ik heb dit ook gehad met me puch maxi maar daarbij was het t boutje van me uitlaat in me cilinder. Ik heb een gaatje in het tapeind geboord en toen een linksetap erin gedraaid. Hij was er zo uit.
Met drie tapeinde verder rijden zal k maar niet doen
Dit bericht is gewijzigd door rubenrijst op 22-11-2008 om 15:16 uur.
|
|
|
|
apriliarx50 |
22-11-2008 15:26 |
Posts: 205 |
wat is een linksetap?
en dat boren is dat moeilijk of kan je dat makkelijk zelf
en welke maat boor moet je ongeveer pakken de helft van de tap?
alv bedantk
gr wouter
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
22-11-2008 15:36 |
Posts: 9841 |
geen linkse tap gebruiken.
waar is ie afgebroken? als er niets meer uit het blok uitsteekt kun je het beste proberen uit te boren, net onder de maat, proberen het oude restmateriaal eruit te tappen met een normale tap.
lukt dat niet, opboren en een helicoil erin.
ik wil nog een keer benadrukken dat als je een linkse tap gebruikt en hij zou afbreken, je je blok weg kunt gooien of veel geld kwijt bent om het te laten fixen, linkse tappen zijn nl. net zo hard als normale tappen en boren en daar kun je dus niet meer in boren.
|
|
Too cool for school! |
|
rubenrijst |
22-11-2008 15:49 |
Posts: 118 |
Een linkse tap breekt toch niet af toch tis bij mij iig goed gegaan.
Wat een linkse tap inhoud is eigenlijk dat je in het boutje dat je je blok zit schroefdraad maakt dat inplaats van rechtsomloopt links om. Als dat schroefdraad er zit kan je een boutje erin draaien en hem zo losdraaien. BIj mij was dat boutje helemaal niet nodig want hij ging al los toen ik het schroefdraad erin maakte.
Maar wat martijn zegt kan idd ook maar dan moet je er wel voor zorgen dat je goed boort en niet hetschroefdraag van je blok raakt.
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
22-11-2008 15:58 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rubenrijst
Een linkse tap breekt toch niet af toch tis bij mij iig goed gegaan.
dan niet kerel
ik heb ze vaak genoeg zien breken en op mn werk moeten we het dan fixen, kost veel centjes dan opeens.
tappen breken juist snel omdat ze van die klotegeulen erinhebben.
we gaan het even moeilijk maken, logisch nadenken:
tapend is afgebroken: waarom? teveel weerstand in het blok waardoor het zwakste punt het begeeft, of de rekspanning is te hoog geworden, maar dan knalt het schroefdraad eerder uit het aluminium.
Dus zit het restje tapend goed vast in de kop, heeft dus veel weerstand.
Ga je erin tappen gaat het restje tapend zich nog miniem uitzetten ook, nog meer weerstand.
Als de weerstand hoger is dan wat de tap aankan zul je het tapeind nooit loskrijgen, en die kans is vrij groot, maar omdat je toch al bezig bent wil je wel tot de limieten gaan.
en dan is het pats.
en dan heb je spijt dat je niet hebt geluisterd
|
|
Too cool for school! |
|
Aquamaniac |
22-11-2008 15:59 |
Posts: 882 |
ik zou hetzelfde doen als Martijn alleen wel gelijk een helicoil erinzetten (erin laten zetten)
gewoon netjes uitboren (let wel op dat je exact in het midden boord)
en als je dan toch bezig bent zou ik gelijk alle 4 de tapeinden eruithalen en alle 4 de gaten opboren zodat er helicoils inkunnen
aangezien het schroefdraad van een puchmaxi blok nog zwakker is als boter
Quote: linkse tappen zijn nl. net zo hard als normale tappen en boren en daar kun je dus niet meer in boren.
dit is niet helemaal waar alleen de boren die je nodig hebt om dat soort materialen eruit te boren zijn best wel prijzig maar het is wel heel goed mogenlijk
|
|
er gaat niks boven luchtkoeling |
|
rubenrijst |
22-11-2008 16:07 |
Posts: 118 |
Ok Martijn i believe you Maja omdat het bij mij zo gemakkelijk gin leek het me wel een goede oplossing.
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
22-11-2008 16:08 |
|
Kees de Jong |
22-11-2008 16:21 |
Posts: 1881 |
Als je genoeg "grip" hebt kun je ook een lasje leggen.
Als je gaat opboren kan je net zo goed een nieuwe carter kopen of een nieuw blok, kost evenveel tijd en minder geld denk ik.
|
|
7 seconden, of 21 gram |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
22-11-2008 17:12 |
Posts: 9841 |
als je een goede boor en tap hebt kost het je helemaal niets, behalve tijd.
|
|
Too cool for school! |
|
royvandebilt |
22-11-2008 17:22 |
Posts: 23 |
gewoon uitboren en niet schroefdraad tappen en een tap eind erin draaien, heel simpel.
en cker niet verder rijden met 3 want dan gaat je cilkop lekken.
|
|
Een dag niet gereden is een dag niet geleeft! |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
22-11-2008 17:23 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: royvandebilt
gewoon uitboren en niet schroefdraad tappen en een tap eind erin draaien, heel simpel.
en cker niet verder rijden met 3 want dan gaat je cilkop lekken.
hoe draai je een tapend erin als je geen schroefdraad tapt?
|
|
Too cool for school! |
|
Joel_koningslust |
22-11-2008 17:24 |
Posts: 14514 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]
hoe draai je een tapend erin als je geen schroefdraad tapt?
in de lucht. dat werkt vet goed man
@ts. steekt het nog een beetje uit of is het echt helemaal plat?
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
RoelTrachsler |
22-11-2008 17:30 |
Posts: 141 |
Beunoplossing:
leg een bout tussen je koelribben
zodat je je kop aan je cil vastzet
Echte oplossing:
boor het gat uit en tap het m8
koop/draai een draadeind met m8 draad aan de ene kant en m6 aan de andere en draai die en in met loctide
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
22-11-2008 17:32 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RoelTrachsler
Beunoplossing:
leg een bout tussen je koelribben
zodat je je kop aan je cil vastzet
Echte oplossing:
boor het gat uit en tap het m8
koop/draai een draadeind met m8 draad aan de ene kant en m6 aan de andere en draai die en in met loctide
dat is nog steeds een beunoplossing man.
|
|
Too cool for school! |
|