Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Begin Forum - Topic #53264 - Yamaha DT MX
|
Pagina 1 van 1
|
Dit topic is 783 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
qware23 |
18-11-2008 15:32 |
Posts: 79 |
Beste BrommerForum Members
Mijn versnellings bak van mijn yamaha dt mx is stuk hij slaat zijn 2e versnelling over en schiet uit de rest van zijn versnellingen.
Waar koop ik nu een versnellingsbak voor deze brommer?
Is dit veel werk om zo'n bak over te zetten?
Mvg, Qware
|
|
|
|
riccardot |
18-11-2008 15:33 |
Posts: 1096 |
Ik geloof dat dirktimmer van het forum hier veel dt onderdelen heeft. Ik zou eerst maar eens je blok opentrekken om te kijken wat het probleem is, misschien is het alleen een veertje oid.
|
|
|
|
qware23 |
18-11-2008 15:35 |
Posts: 79 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: riccardot
Ik geloof dat dirktimmer van het forum hier veel dt onderdelen heeft. Ik zou eerst maar eens je blok opentrekken om te kijken wat het probleem is, misschien is het alleen een veertje oid.
Welk veertje is dit precies? en wat zou de werking hiervan moeten zijn?
De brommer heeft namelijk 7,5 uur na de koop zonder blok olie gereden.
Dit bericht is gewijzigd door qware23 op 18-11-2008 om 15:36 uur.
|
|
|
|
riccardot |
18-11-2008 15:38 |
Posts: 1096 |
Ik zei niet dat het probleem bij het veertje ligt, ik zei dat het mogelijk is. Trek ff je blok open, die moet sowieso open.
|
|
|
|
Harold |
18-11-2008 15:44 |
Posts: 1052 |
Oef, dat lijkt me niet goed. Als er echt niks meer aan olie ingezeten heeft, dan mag de koppeling en bijbehorende tandwielen ook wel vervangen worden. Ik zou dan gewoon naar een ander onderblokje zoeken.
Maar eerst even open halen, miss valt het mee.
De veer die onder de zwarte plastieken bout zit (onder de carb ong. aan de vliegwielzeide van het carter)zorgt er voor dat hij in de versnellingen blijft zitten. Hier achter horen een veer, busje en een kogel te zitten. Hier zou het aan kunnen liggen, maar lijkt me in jou geval niet het geval.
|
|
|
|
qware23 |
18-11-2008 15:59 |
Posts: 79 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Harold
Oef, dat lijkt me niet goed. Als er echt niks meer aan olie ingezeten heeft, dan mag de koppeling en bijbehorende tandwielen ook wel vervangen worden. Ik zou dan gewoon naar een ander onderblokje zoeken.
Maar eerst even open halen, miss valt het mee.
De veer die onder de zwarte plastieken bout zit (onder de carb ong. aan de vliegwielzeide van het carter)zorgt er voor dat hij in de versnellingen blijft zitten. Hier achter horen een veer, busje en een kogel te zitten. Hier zou het aan kunnen liggen, maar lijkt me in jou geval niet het geval.
Gelijk toen ik er achter kwam heb ik hem vol gegooid met blok olie.
Nu zijn er totaal geen vreemde geluiden meer alleen schiet hij dus uit zijn versnellingen en ziet geen 2 meer zitten.
Ik zal eens naar dat veertje kijken.
|
|
|
|
DTbakbrommer |
18-11-2008 16:00 |
Posts: 173 |
ik denk dat dit inderdaad bij de schakelbloem ligt. de schakelbloem wordt door het veertje waar harold het over heeft op z'n plaats gehouden, kan wezen dat dit gewoon stuk is, ff niet inzetten en klaar.
bovengenoemde eerst maar eens doen voordat je je blok opentrekt.
olie zie ik niet echt als een probleem, mijn blok draait, bij gebrek aan geld, al tijden met een minimale hoeveelheid olie erin (schakelaskeerring gezeik) blok loopt prima, trekt goed door, niks geen slippende koppeling of wat ook. zeg niet dat het goed is, maar DT blokken kunnen heel wat hebben. ik trek met m'n bakbrommer, waar zo'n blok onder hangt, elke bocht en stoplicht zo'n beetje driftend weg, met een nagenoeg standaard blokje (60 cc, 20mm mikuni en expansieuitlaatje)
pm me maar ff voor wat e nodig hebt, heb wel wat liggen, hoeft niet veel te kosten
Dit bericht is gewijzigd door DTbakbrommer op 18-11-2008 om 16:00 uur.
|
|
met 350 kilo 65 km/h.... 60cc en een 4bak for life:D |
|
qware23 |
18-11-2008 16:17 |
Posts: 79 |
Heb achter de dop gekeken
Zat een Veer + Busje toen ik het weer terug zetten klikte de veer helemaal met het busje in het blok.
Is dit goed?
|
|
|
|
Harold |
18-11-2008 16:48 |
Posts: 1052 |
Foutje van mij: hoort geen kogeltje in te zitten (ff wat door elkaar gehaald). Het valt bij terug zetten wel gedeeltelijk in het blok (veer steekt niet uit ofzo), zie je hem nog wel zitten?
Alleen, de schakel bloem zal nooi zo hard slijten als deze zonder olie zit. Normaal gesporken krijgt deze ook alleen maar wat spatsmering en het is geen constant draaiend deel.
Waar ik bang voor ben is dat of je schakelvorken behoorlijk versleten zijn en dat daardoor te veel speling op het schakelmeganisme is gekomen. Schakelwals zelf zal ook niet snel slijten als deze zonder olie zit.
Of voor de 2e versnelling van wat je zegt dat hij verdwenen is, ben ik bang dat die nu tandloos is (tanden afgeknapt). Maar dat alleen als je hem wel netjes in de 2 kunt schakelen, alleen er gebeurt niks (geen aandrijving meer: extra neutraal). Door de losgekomen tanden kunnen de vorken bijv zo verbogen zijn dat hij ook niet meer in de rest van de versnellingen blijven zitten.
Zowiezo even open trekken en goed naar de schakelvorken kijken. deze moeten met niet al te veel speling in de bijbehorende tandwielgroeven vallen. Die groeven ook controleren op slijtage. Kapotte tandwielen zie je snel genoeg.
|
|
|
|
kenny77 |
18-11-2008 17:14 |
Posts: 29286 |
Dit heb ik ooit eens voor DTbakbrommer geschreven, hoe je je blokje uitelkaar haald reviseerd en weer in elkaar zet.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
DT/RD blokje zijn best makkelijke blokje , vooral omdat de versnellings bak niet uitelkaar kan vallen (in tegenstelling tot honda , waar als je 1 ringtje vergeet dan heb je al een probleem).
Het eenigste wat moeilijk is is om de koppeling en de krukas moer los te halen, kunnen soms verrekte vast zitten.
Maar als je idd een werkplaats handboek hebt, dan is het goed te doen.
Let er wel op dat je een ruimte heb waar veel plaats is en maak alles voordat je het weer terrug inelkaar gaat zetten goed schoon , eventueel als je alles uit elkaar haald weer alles op volgorde neer leggen, of onderdelen in aparte zakje doen.
Het is ook wel handig als je een slagschroevendraaier hebt anders krijg je de boutje van het blok zelf niet eruit ( deze zitten heel vast)
Nou dan laten we maar beginnen.
Ik haal dan eerst al het overbodige er af ,kickstarter onsteking tandwiel ,cilinder enz.
Dan leg ik het blok op houtjes, zodat de assen de grond niet raken, daarna haal je de boutje van de koppleing kant los dan kan je die hele akp eraf pakken , dan (maak je eventueel foto's) en haal je de kickstarter eruit (kan je zo eruit pakken, springt een veer los, maar valt niet uitelkaar), dan haal je de 4 boutjes van de koppeling los doormiddel van een schroeven draaier (een platte) met de doek er om heen , tussen het tandwiel van de krukas en de koppeling te houden, dan kan je de 4 boutje zo los draaien.
Dan haal je het dekseltje eraf en de koppelings platen en ijzeren ring.
Daarna haal je de koppelings moer los (me vader heeft een systeem gemaakt, zodat je de koppeling kan tegenhouden , maar ik neem even aan dat je dat niet hebt en dan legt ik het op een andere mannier uit ) ,dan kan je hem ook in de versnelling zetten en het tandwiel ( waar normaal de ketting overloopt) op de as zetten en die in de bankschroef zetten , en dan laat je iemand anders het blok goed vast houden.
Dan pak je een ratel met een lange arm, zodat je veel kracht kunt zetten , als je die los hebt, dan haal je de koppeling eraf, ( eerst dat binneste ding , daaronder zit een schijf dan de koppelings korf (dat grote ding) daarin zit een buis en daar onder zit weer een ring) .
Let wel op, in de versnellings bak ziten stangtjes wat de koppeling naar buiten duwt, het zijn 2 losse stangetjes en daar tussen zit een klein ijzeren balletje.
Dan haal je de rest van de spullen uit het blokje aan de linker kant als je een RD blok hebt zit er ook nog een aandrijving voor de toeren teller, en als je een Dt blok hebt zit dat er niet, ook zit er links een tandwiel die is voor de aandrijving van de kickstarter. Dat zit met een borg klipje vast met onder dat klipje een schijf en onder dat tandwiel weer een borgklipje , die moet je er ook af halen.
Dan kan je ook nu de schakle as er uit halen (zit aan de kant waar de onsteking zit een borgklipje die eraf halen) , er zit ook een borgklipje op de versnellingswisslelaar (zo'n ding wat je op en neer kunt bewegen met een veertje.) als je die eraf hebt dan kunt je dat ding en de schakelas er uit halen.
Zo dan is nu het meeste uit het blok, misschien even tijd om wat te gaan drinken .
Nu komt en manier om de krukas moer los te halen ( is niet de best manier maar als je het voorzichtig doet kan het wel),je legt het blok weer normaal rechtop, je pakt 2 dunne hutjes (plankjes) die legt je op het carter een aan elke kant van de drijstang, in het gat van de drijfstang duw je een sterke ijzeren (ronde!!) staaf, dan vraag je weer iemand die het blok stevig vast houd en dan draai je de krukas moer los.
Dan heb je een moer met daaronder een ring daaronder een tandwiel van de krukas daarweer onder een buis en een borg spietje dat haal je allemaal weg.
Daarna haal de de 2 borg plaatjes weg ( die elk met 2 boutjes vast zitten) dan heb je de koppelings kant hellemaal leeg.
Nu draai je het blok weer om aan de ontstekings kant en legt hem weer op houtjes, nu draai je alle moertjes los die de 2 carter helfden bij elkaar houden, als je die allemaal er uit hebt kan je voorzicht (met een plastic hamer) de 2 helfden los van elkaar tiken.
Dan haal en een carter weg en nu kan je de krukas en de versnellings bak er uithalen, en nu heb je 2 legen carters.
Je kunt nu de ouden lagers en keeringen er uit halen.
Dan maak je de carters goed schoon met bijv wasbenzine, en haal je alle oude pakings resten met een mesje weg.
Maak ook alle andere onderdelen goed schoon.
Zo nu kunnen we hem weer in elkaar gaan zetten.
De lagers eerst in het carter plaatsen en niet op de krukas ( grote kans dat ze dan er scheef in gaan), met bijv, een doppen sleutel set (wel schonen), dan pak je een dop wat op de( buitenste !!!) rand van het lager past en dan voorzichtig er in tikken.
Dit doe je met alle lagers en keeringen wel zorgen dat alles er netje en recht in zit.
Dan smeer je de carters in met vloeibare pakking (niet te dik en ook niet te dun) en lees je hoe lang het moet drogen voor dat je het andere carter erop plaatst.
Daarna leg (misschien voorzicht erin tikken) de versnellings bak en de krukas in een carter, ook hier weer de carters op wat houtjes legen, en dan het andere carter eroverheen tiken en kijk of die goed zit en niet scheef.
Dan draai je alle boutjes weer aan en dan draai je even aan de krukas en de versnellings bak of alles netje loopt.
Nou en dan ga je alles weer in elkaar zetten en aan sluiten.
En dan heb je een gerviseerd blokje.
Haha wat een lang verhaal
Als je nog iets wilt weten kun je me altijd mailen
|
|
|
|
DTbakbrommer |
18-11-2008 17:20 |
Posts: 173 |
de post die Kenny net gedaan heeft, heeft mij zeer goed geholpen met het 'reviseren' van m'n blok, doe het nu allemaal zonder de post: dtblokken zitten zo fucking simpel inelkaar, kan weinig fout aan gaan
|
|
met 350 kilo 65 km/h.... 60cc en een 4bak for life:D |
|
Harold |
18-11-2008 17:30 |
Posts: 1052 |
Om die 2 "moeilijk los te halen moeren" los te maken (koppeling en vliegwiel): gewoon een oude doek tussen het primaire en secundaire tandwiel laten lopen en je hele spulletje is geblokkeerd en dus kun je beide moeren los maken zonder al te veel moeite.
Tip voor het vliegwiel blokkeren(als de rest van het blok nog dicht zit): slijptolsleutel.
Als je een luchtsleurel hebt is het al helemaal niet moeilijk meer.
|
|
|
|
kenny77 |
18-11-2008 17:30 |
Posts: 29286 |
Inderdaad dt blokken zijn heel makkelijk, zondag ook weer een dt blokje geriviceerd. alleen dan een 80.
Edit: trouwens wel als je een andere versnellingsbak gaat halen , wel even een 5 bak pakken, rijd een stuk beter.
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 18-11-2008 om 17:34 uur.
|
|
|
|
Dit topic is 783 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 1
|
|