geef de volgende maten eens:
dia voorbocht
dia max
dia tailpijp
lengte totaal
lengte tailpijp
lengte tot en met belly
lengte tot en met compression/reflector (zelfde als totale lengte - tailpijp)
zelf kun je dan ook het een en ander narekenen (ik wil het dus ook nog wel voor je doen)
als je gaat rekenen, hou rekening met een plaatstaal dikte van 1mm
dus trek je 2mm van alle diameters af.
je kunt de diameter op verschillende plaatsen ook mooi meten dmv een touwtje om de pijp en dan met de formule omtrek = pi X diameter of te wel omtrek/pi = diameter de diameter berekenen (en dan min 2mm)
de lengtes zijn ook makkelijk te doen met een touwtje.
zorg dan dat iemand je helpt het vast te houden, en leg het touwtje langs 1 vlak van de uitlaat (dus bijvoorbeeld steeds aan de bovenkant van de pijp)
HET REKENEN MET DE GEVONDEN MATEN:
kortor is over het algemeen hoogtoeriger, er is namelijk een verband tussen toerental,
uitlaatpoort timing, tijd, en snelheid van gas en dus lengte, dus als de dikgedrukte gelijk blijven, en de lengte veranderd, veranderd het toerental ook
algemene formule:
motor met uitlaat timing van meer dan 185:
Lengte in M = 7500/toerental
motor met uitlaat timing van minder dan 180, dan 20 eraf trekken (bijv 170* wordt 150*)
Lengte in M = (uitlaattiming - 20*)/toerental X 41,666
hier hebben we het nog niet gehad over de powerband, dit kun je vinden door de volgende lengtes in de formule hierboven in te voeren:
het begin van powerband is lengte tot na de belly (begin compressie)
het eind van powerband is lente tot na compressie/reflector (begin tailpijp)
ongv 0,55 X diameter voorbocht = diameter tailpijp
maximaal 0,4 X lengte uitlaat = lengte tailpijp (vaak is deze bij een pijp te lang)
ongv 0,16 X lengte totale uitlaat = lengte voorbocht (header)
ongv max-diameter / 2,9 = diameter voorbocht (deze wordt vaak te groot gemaakt bij uitlaten) de Formule voor de diameter voorbocht waarmee je dus alle andere diameters kunt afleiden is:
0,03 X Wortel(cilinderinhoud X max-toerental)
De meest gemaakte fout bij opmaat pijpen maar ook bij productie pijpen is dat de voorbocht diameter te groot is (en daarmee ook vaak de andere) en de tailpijp te dun of te lang is.
Voorbeeldje uit de praktijk:
Ik krijg vaak vragen van mensen die hun uitlaat wat laagtoeriger willen maken zonder echt te hoeven rekenen of conussen maken.
wat je dan kan doen is 3cm tussen voorbocht lassen, verlaag je hem ca 1000 tot 1500+ toeren mee en als je de tailpijp een grotere diameter geeft gaat er nog een krappe 500toeren vanaf.
(kan ook korter maken, maar liever grotere dia.)
nog meer info/interesse?
http://www.2stroke-t...expansie_uitlaat.pdf
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 19-11-2008 om 21:52 uur.