Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - uitlaten

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 893 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #53236 - uitlaten
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2024 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Raoul 15-11-2008 22:31 Print topicpost

Posts: 2997
Hoi,
ff in het kort :
ik rijd nu met gilardoni 70cc, dellortho 19mm carb en giannelli uitlaat rond
die giannelli knijpt de zooi, en ik heb eindelijk een betaalbare bovenlangse uitlaat gevonden (in tegenstelling tot derbi vind je voor een aprilia mx niet zoveel)

het gaat dan om de polini 'for race' uitlaat.

dit is de huidige uitlaat:

heb geen foto van dichtbij

dit is de polini:


is duidelijk dikker, dus lijkt me een 70cc uitlaat
(dat weet ik dus niet zeker)

wie kan me uitleggen of het beter loopt ofniet?

Dit bericht is gewijzigd door Raoul op 15-11-2008 om 22:40 uur.
 
Aprilia MX (H)

Royal Club 15-11-2008 22:37 Print reply

Posts: 60390
als het een 70 pijp is lijkt het me duidelijk dat ie beter loopt, een for race is wel een goeie denkz.

niet dat polini kut uitlaten heeft
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Niek de Wildt 15-11-2008 23:47 Print reply
Posts: 7168
geef de volgende maten eens:

dia voorbocht
dia max
dia tailpijp

lengte totaal
lengte tailpijp
lengte tot en met belly
lengte tot en met compression/reflector (zelfde als totale lengte - tailpijp)



zelf kun je dan ook het een en ander narekenen (ik wil het dus ook nog wel voor je doen)

als je gaat rekenen, hou rekening met een plaatstaal dikte van 1mm
dus trek je 2mm van alle diameters af.

je kunt de diameter op verschillende plaatsen ook mooi meten dmv een touwtje om de pijp en dan met de formule omtrek = pi X diameter of te wel omtrek/pi = diameter de diameter berekenen (en dan min 2mm)

de lengtes zijn ook makkelijk te doen met een touwtje.
zorg dan dat iemand je helpt het vast te houden, en leg het touwtje langs 1 vlak van de uitlaat (dus bijvoorbeeld steeds aan de bovenkant van de pijp)


HET REKENEN MET DE GEVONDEN MATEN:
kortor is over het algemeen hoogtoeriger, er is namelijk een verband tussen toerental, uitlaatpoort timing, tijd, en snelheid van gas en dus lengte, dus als de dikgedrukte gelijk blijven, en de lengte veranderd, veranderd het toerental ook

algemene formule:
motor met uitlaat timing van meer dan 185:

Lengte in M = 7500/toerental

motor met uitlaat timing van minder dan 180, dan 20 eraf trekken (bijv 170* wordt 150*)

Lengte in M = (uitlaattiming - 20*)/toerental X 41,666

hier hebben we het nog niet gehad over de powerband, dit kun je vinden door de volgende lengtes in de formule hierboven in te voeren:
het begin van powerband is lengte tot na de belly (begin compressie)
het eind van powerband is lente tot na compressie/reflector (begin tailpijp)


ongv 0,55 X diameter voorbocht = diameter tailpijp
maximaal 0,4 X lengte uitlaat = lengte tailpijp (vaak is deze bij een pijp te lang)
ongv 0,16 X lengte totale uitlaat = lengte voorbocht (header)
ongv max-diameter / 2,9 = diameter voorbocht (deze wordt vaak te groot gemaakt bij uitlaten) de Formule voor de diameter voorbocht waarmee je dus alle andere diameters kunt afleiden is:
0,03 X Wortel(cilinderinhoud X max-toerental)


De meest gemaakte fout bij opmaat pijpen maar ook bij productie pijpen is dat de voorbocht diameter te groot is (en daarmee ook vaak de andere) en de tailpijp te dun of te lang is.


Voorbeeldje uit de praktijk:
Ik krijg vaak vragen van mensen die hun uitlaat wat laagtoeriger willen maken zonder echt te hoeven rekenen of conussen maken.
wat je dan kan doen is 3cm tussen voorbocht lassen, verlaag je hem ca 1000 tot 1500+ toeren mee en als je de tailpijp een grotere diameter geeft gaat er nog een krappe 500toeren vanaf.
(kan ook korter maken, maar liever grotere dia.)


nog meer info/interesse?
http://www.2stroke-t...expansie_uitlaat.pdf

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 19-11-2008 om 21:52 uur.
 
Raoul 16-11-2008 11:23 Print reply

Posts: 2997
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
geef de volgende maten eens:

dia voorbocht
dia max
dia tailpijp

lengte totaal
lengte tailpijp
lengte tot en met belly
lengte tot en met compression (zelfde als totale lengte - tailpijp)
afbeelding
/quote]

die kan ik je alleen van de giannelli geven, over de polini is erg weinig te vinden op internet

heb je er wat aan als ik je alleen die maten geef?
 
Aprilia MX (H)
Niek de Wildt 16-11-2008 11:45 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Raoul
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
geef de volgende maten eens:

dia voorbocht
dia max
dia tailpijp

lengte totaal
lengte tailpijp
lengte tot en met belly
lengte tot en met compression (zelfde als totale lengte - tailpijp)
afbeelding



die kan ik je alleen van de giannelli geven, over de polini is erg weinig te vinden op internet

heb je er wat aan als ik je alleen die maten geef?


ja, dat zeg ik, de maten is alles wat je nodig hebt, de rest wat er onder staat is berekening, kan je dus met std wiskunde kennis zelf ook doen.

Je hoeft het niet van internet te halen, je kunt het zelf opmeten.

maar ik snap niet meer wat je nou wilt weten.

Ik dacht dat je wou weten of die polini een 70 pijp was en waar de powerband ligt?
Of wil je weten of die gianelli een 70 pijp is?

als je wat van de polini wilt weten heb ik de polini maten nodig
wil je wat weten over de gianelli heb ik de gianelli maten nodig.




Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 16-11-2008 om 11:48 uur.
 
Raoul 16-11-2008 11:50 Print reply

Posts: 2997
ik wil inderdaad zeker weten of de polini een fatsoenlijke 70 pijp is,
maar daar kan ik je helaas geen maten over geven :(

was benieuwd of mensen er ervaring mee hebben
 
Aprilia MX (H)
Niek de Wildt 16-11-2008 11:52 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Raoul
ik wil inderdaad zeker weten of de polini een fatsoenlijke 70 pijp is,
maar daar kan ik je helaas geen maten over geven :(

was benieuwd of mensen er ervaring mee hebben


maar weet je wel zeker dat die gianelli een 50pijp is dan?
 
bulteman 16-11-2008 14:48 Print reply

Posts: 1956
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


maar weet je wel zeker dat die gianelli een 50pijp is dan?



gianelli loopt gewoon perfect op ori setup

op 50 snel loopt ie ook goed

maar denk dat hij op 70cc idd de boel knijpt
 
Als het regent in September, valt kerst in December.
Niek de Wildt 16-11-2008 15:42 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bulteman
[...]



gianelli loopt gewoon perfect op ori setup

op 50 snel loopt ie ook goed

maar denk dat hij op 70cc idd de boel knijpt


ik weet namelijk niet over welke pijp hij het heeft, en ik ken ook niet alle pijpen uit me hoofd, dus vandaar dat ik het zei.
misschien heeft hij wel zonder dat hij het doorheeft een 70 pijp ofzo.
 

Dit topic is 2024 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved