Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Vlieg onmogelijk los te krijgen.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 865 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #53162 - Vlieg onmogelijk los te krijgen.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 3558 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Niek de Wildt 16-11-2008 0:37 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RR89
zou idd een optie kunnen zijn

de trekker die we gebruikte werkte wel op een andere mtx en mt. maar bij deze werd het staal (2mm dik hoekstaal) verbogen, bovendien bleef er van de bout na het tikken ook niet veel meer over
krom enzo.

maar nu ik dit zie, dnap ik dat het veel sterker kan.
de getapte gaatjes in het viegwiel moeten dan gewoon uitgeboord worden zodat er een groter tap in kan?


nee, want de kracht van het schroefdraad verander je daarmee niet, alleen kun je er een grotere bout indoen zodat er minder kans is dat die breekt.
maar ik denk dat je eerder het getapte schroefdraad van 3 a 4mm diep kapot trekt dan een M8 bout
 
Markjo 16-11-2008 14:22 Print reply

Posts: 1061
bij dit vliegwiel kon ik volgens mij gewoon in 1keer tappen.

PS:
voor M8 moet je 6,8boren
 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten
Niek de Wildt 16-11-2008 14:41 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Markjo
bij dit vliegwiel kon ik volgens mij gewoon in 1keer tappen.

PS:
voor M8 moet je 6,8boren


8mm x 1.25 boren met 6.9
8mm x 1.0 boren met 7.1
dus M7

meeste M8 bouten zijn met een spoed van 1,25 dus dan moet je met 6,9 boren, maar heb je dan niet kun je 7 proberen.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 16-11-2008 om 14:42 uur.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-11-2008 15:20 Print reply

Posts: 9841
als het onmogelijk is, waarom probeer je het dan? het kan toch niet.

 
Too cool for school!
Niek de Wildt 16-11-2008 15:39 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
als het onmogelijk is, waarom probeer je het dan? het kan toch niet.



om het lot te tarten!
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-11-2008 15:55 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


om het lot te tarten!


ik waardeer je "living on the edge" levensinstelling!

 
Too cool for school!
mtx-bart 16-11-2008 16:06 Print reply
Posts: 816
ik kreeg mijn vliegwiel ook echt niet los. vliegwieltrekker deed 't m niet. Toen ben ik naar de bromboer gegaan, die had een GOEDE trekker, en wipte 'm er zo af..
 
Markjo 16-11-2008 16:42 Print reply

Posts: 1061
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


8mm x 1.25 boren met 6.9
8mm x 1.0 boren met 7.1
dus M7

meeste M8 bouten zijn met een spoed van 1,25 dus dan moet je met 6,9 boren, maar heb je dan niet kun je 7 proberen.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 16-11-2008 om 14:42 uur.


bij ons is het altijd diameter-spoed=boordiameter...
 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten
Niek de Wildt 16-11-2008 16:52 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Markjo
[...]


bij ons is het altijd diameter-spoed=boordiameter...


doe ik ook vaak, maar dit is de precieze maat (zie ook achterkant van schuifmaat vaak --> de wat duurdere)
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-11-2008 16:55 Print reply

Posts: 9841
goede vuistregel is ook diameter * 0.8, wat opzich niet zo gek is, want dat betekent dat 20% van de diameter gebruikt wordt voor de draad zelf en dat is best logisch bij alle soorten bouten. Een formule met een vermenigvuldiging erin (waardoor je percentages krijgt) is imho in zulke gevallen altijd logischer dan optellen/aftrekken.

dus als je M10 wilt tappen boor je 8mm, als je M5 wil tappen 4mm enz enz.

of ging het niet over tappen?

 
Too cool for school!
Niek de Wildt 16-11-2008 16:58 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
goede vuistregel is ook diameter * 0.8, wat opzich niet zo gek is, want dat betekent dat 20% van de diameter gebruikt wordt voor de draad zelf en dat is best logisch bij alle soorten bouten. Een formule met een vermenigvuldiging erin (waardoor je percentages krijgt) is imho in zulke gevallen altijd logischer dan optellen/aftrekken.

dus als je M10 wilt tappen boor je 8mm, als je M5 wil tappen 4mm enz enz.

of ging het niet over tappen?



jawel, maar waarom rekenen als je op je schuifmaat alleen hoeft af te lezen, en op internet kan je tijdens het zoeken van de juiste boormaat tegelijkertijd je mail checken...
multi-tasking, een vak apart!



Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 16-11-2008 om 17:20 uur.
 

Dit topic is 3558 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved