Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Versnellingsbak.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1131 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #53140 - Versnellingsbak.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1868 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

skiby 10-11-2008 10:32 Print topicpost
Posts: 143
Hallo iedereen..

Ik heb weer eens een probleem met m'n nota bene nieuwe brommer..
dit keer is het volgens mij de versnellingsbak.
Elke keer als ik optrek(schakel) dan gaat dat met rustige toeren, heel soepel.
maar als ik echt even snel wil optrekken, dan 'knalt'het nogal..
ook als ik (bijvoorbeeld) in z'n 6 op een bocht aankom rijden en voor die bocht terugschakel naar de 5 gaat dat ook met snelheid gewoon soepel, maar als ik dan van de 5 nog verder terug ga naar de 4e dan is het echt een harde metaal-op-metaal knal..

Iemand een idee wat dit kan zijn?

B.v.d.
 

Markjo 10-11-2008 10:40 Print reply

Posts: 1061
misschien is het handig om erbij te vertellen om wat voor brommer het gaat...


 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten
Frysk 10-11-2008 12:32 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: skiby
Hallo iedereen..

Ik heb weer eens een probleem met m'n nota bene nieuwe brommer..
dit keer is het volgens mij de versnellingsbak.
Elke keer als ik optrek(schakel) dan gaat dat met rustige toeren, heel soepel.
maar als ik echt even snel wil optrekken, dan 'knalt'het nogal..
ook als ik (bijvoorbeeld) in z'n 6 op een bocht aankom rijden en voor die bocht terugschakel naar de 5 gaat dat ook met snelheid gewoon soepel, maar als ik dan van de 5 nog verder terug ga naar de 4e dan is het echt een harde metaal-op-metaal knal..

Iemand een idee wat dit kan zijn?

B.v.d.



waarschijnlijk heb je een
Rieju,
motorhispania
Aprilia (oud model)
Yamaha
of een dergelijke brommer met Am6 blok

leer er mee leven, naar mijn mening kut blokken maar dat is mening (begin me dus niet tegen te praten in dit topic maar ff @ profiel oid)

 
giggitybyte
Royal Club 10-11-2008 12:35 Print reply

Posts: 60390
kan ook zijn dat je je ketting moet spannen.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
skiby 10-11-2008 17:46 Print reply
Posts: 143
Dit zal waarschijnlijk de eerste keer zijn dat een Grunniger een Fries gelijk moet geven..
Ja ik ben ook steeds minder te spreken over dat blok, ik vraag me altijd af of die Derbi/Ducati blokken nou echt zoveel beter zijn, maar dat terzijde..

Ketting is net gespannen.. maakt niks uit..
ik wist van te voren al dat am6 een vage versn. bak heeft, maar het is niet zo dat dit al vanaf het begin zo is, het is ongeveer 500 km geleden opeens begonnen(brommer heeft 5500 km gereden)

Het gaat trouwens om een MH rx-2


 
Error1991 10-11-2008 17:50 Print reply

Posts: 939
denk dat je idd ff je ketting na moet kijken, het klopt wel dat am6 met terugschakelen weleens een klap geeft. maar dit kan geen kwaad, zelf zovaak gehad en mijn versnellingsbak is ook nog helemaal in orde
 
skiby 10-11-2008 17:52 Print reply
Posts: 143
die ketting is ook net nieuw, de originele gaf de geest na 4000 km
zit nu een nieuwe 'iris' om..
Btw, hij klapt altijd bij veel toeren, dus niet 'weleens' :P

Dit bericht is gewijzigd door skiby op 10-11-2008 om 17:53 uur.
 
MarTijn tzr 10-11-2008 17:55 Print reply

Posts: 6970
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: skiby
die ketting is ook net nieuw, de originele gaf de geest na 4000 km
zit nu een nieuwe 'iris' om..
Btw, hij klapt altijd bij veel toeren, dus niet 'weleens' :P

Dit bericht is gewijzigd door skiby op 10-11-2008 om 17:53 uur.


laat je gas los bij opschakelen? of doe je zoals sommige en hou je volgas?

bij terugschakelen geef ik altijd wat gas zodat je die knal niet hebt.
 
minder blauw op straat zorgt ervoor dat ik harder gaat!
skiby 10-11-2008 18:26 Print reply
Posts: 143
Mij is met alles geleerd(Trekker, Auto, Brommer) dat je het gas loslaat bij elke schakel handeling..
het vreemd vind ik, dat het pas een maand zo is..

Dit bericht is gewijzigd door skiby op 10-11-2008 om 18:27 uur.
 
MarTijn tzr 10-11-2008 18:29 Print reply

Posts: 6970
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: skiby
Mij is met alles geleerd(Trekker, Auto, Brommer) dat je het gas loslaat bij elke schakel handeling..
het vreemd vind ik, dat het pas een maand zo is..

Dit bericht is gewijzigd door skiby op 10-11-2008 om 18:27 uur.


het idee is double clutching ofzo...

is laatst nog een topic over geweest.

moet je maar ff searchen.
 
minder blauw op straat zorgt ervoor dat ik harder gaat!
skiby 10-11-2008 18:39 Print reply
Posts: 143
double clutching is:

- koppeling in
- uit z'n versnelling(waar staat de versn. bak dan wel in?)
- koppeling los
- koppeling in
- in andere versnelling
- koppeling los

Dit vond ik, eigen commentaar toegevoegd.
 
MarTijn tzr 10-11-2008 18:41 Print reply

Posts: 6970
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: skiby
double clutching is:

- koppeling in
- uit z'n versnelling(waar staat de versn. bak dan wel in?)
- koppeling los
- koppeling in
- in andere versnelling
- koppeling los

Dit vond ik, eigen commentaar toegevoegd.

http://www.brommerforum.nl/showtopic/52897/4

lees dit maar ff door...
 
minder blauw op straat zorgt ervoor dat ik harder gaat!
Ice Ap rs50 10-11-2008 18:44 Print reply

Posts: 7149
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: skiby
double clutching is:

- koppeling in
- uit z'n versnelling(waar staat de versn. bak dan wel in?)
- koppeling los
- koppeling in
- in andere versnelling
- koppeling los

Dit vond ik, eigen commentaar toegevoegd.


lekker overbodige beweging, wil wel iemand zien die dat snel doet

enfin

over je ketting: gesmeerd en niet te hard gespannen?
over je am6 bak: gewoon rammen en dotje tussen gas als je afschakelt, als ie uit garantie is en je wilt em fijner laten schakelen: TP walsje en een degelijke koppeling.

is je koppelingskabel nog goed? beetje aanspannen?

koppeling zelf nog goed?

begin daar al eens mee


 
GTI - GTD - BMW
skiby 10-11-2008 18:48 Print reply
Posts: 143
Dus je kunt, als ik alles goed begrijp, wat soepeler schakelen met tussengas geven?
Wil dat eigenlijk wel een beetje snel, ik bedoel, op de trekker doe ik het wel altijd je hebt het dan toch wel aan tijd, maar als je met je brommer snel moet optrekken, duurt dat dan niet veel te lang?
Edit:
Koppeling in alle mogelijke spanningen/standen gehad
Ket is nieuw/op spanning, en gesmeerd met prof. spul van de bromboer(kheb een spuitbus van hun gekocht..)
Er zit nog wel een 2 maand garantie op..

@ice ap
Sorry, vergeten, beetje zwaar weekend gehad..

Dit bericht is gewijzigd door skiby op 10-11-2008 om 18:52 uur.
 
Ice Ap rs50 10-11-2008 18:49 Print reply

Posts: 7149
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: skiby
Dus je kunt, als ik alles goed begrijp, wat soepeler schakelen met tussengas geven?
Wil dat eigenlijk wel een beetje snel, ik bedoel, op de trekker doe ik het wel altijd je hebt het dan toch wel aan tijd, maar als je met je brommer snel moet optrekken, duurt dat dan niet veel te lang?




niet als je optrekt, als je afschakelt
 
GTI - GTD - BMW
MarTijn tzr 10-11-2008 18:51 Print reply

Posts: 6970
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: skiby
Dus je kunt, als ik alles goed begrijp, wat soepeler schakelen met tussengas geven?
Wil dat eigenlijk wel een beetje snel, ik bedoel, op de trekker doe ik het wel altijd je hebt het dan toch wel aan tijd, maar als je met je brommer snel moet optrekken, duurt dat dan niet veel te lang?




opschakelen moet je gas los doen.

naar benedenschakelen snel een beetje gas geven.

zodat ie goed in de versnelling valt
 
minder blauw op straat zorgt ervoor dat ik harder gaat!

Dit topic is 1868 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved