Quote: Oorspronkelijk gepost door: Jelmer MX
bij warm heeft die juist meer benzine nodig dan koud
Koude lucht bevat meer zuurstof als warme lucht, daarom is in de winter vaak ook een iets grotere sproeier nodig.
Maar de luchttemp veranderd niet zodanig in het inlaat traject bij een warm tov een koude motor, dat hij koud perfect loop en warm slecht, dit kan wel, maar dit is dan het gevolg van andere factoren die met temp te maken hebben.
Dat hij koud anders als warm loopt hangt dus af van meerdere factoren dan de luchttemp, je moet een motor wel warm afstellen omdat de zuigerspeling, verbranding-duur/temp, compressie (en ook wel een beetje de luchttemp) anders is.
Ik denk dat het OF aan je afstelling ligt, te groot of te klein is is moeilijk te zeggen, kijk even naar je bougiekleur ---> koffie met melk- bruin is goed, wit te arm, zwart te rijk.
En hoe rijd hij uiteindelijk 50 als hij warm is? stotterd hij?
Mocht het met 4maten groter/kleiner niet beter worden, dan denk ik eerder aan een zuigerspeling die te groot is en dus de zuiger aan een overmaatje toe is.
(hoeveel km's heeft deze cilinder/zuiger gelopen?)
|