Tombrom |
7-11-2008 21:48 |
Posts: 15925 |
accu levert tog te weinig stroom
of de strartmotor is versleten dus kan die het niet meer aandrijven. en als je motor al loopt heeft ie geen weerstand meer
|
|
|
|
derkie0 |
7-11-2008 22:01 |
Posts: 7 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Tombrom
accu levert tog te weinig stroom
of de strartmotor is versleten dus kan die het niet meer aandrijven. en als je motor al loopt heeft ie geen weerstand meer
Ja maar dat is gek, want je ziet het tandwieltje niet omhoog schieten, en als de startmotor te veel weerstand zou hebben zou dat wel zo horen te zijn. Het is moeilijk uit te leggen hier is afbeelding:
http://www.boats.net..._brp/4143870314A.png
hier zie je het beter:
http://www.sschapter...2_electric_start.JPG
(rechts, die zwarte buis is de startmotor en het tandwieltje (met het veertje erboven) hoort omhoog te schieten als je de sleutel omdraait)
dank voor snelle reactie!
|
|
|
|
Tombrom |
7-11-2008 22:09 |
Posts: 15925 |
tandwiel schiet helemaal niet naar buiten als de motor uit is? en met motor aan wel?
|
|
|
|
derkie0 |
7-11-2008 22:13 |
Posts: 7 |
ja precies, als de motor uit is gebeurt er niks, je hoort en ziet niks. als deze dan loopt schiet het tandwieltje omhoog en draait het grote (volgens mij) vliegwiel aan. Je hoort dan echt het geluid wat je ook hoort als je een motor van bijv. een auto start.
|
|
|
|
yamahadtt |
7-11-2008 22:15 |
Posts: 225 |
wat ik zou doen is eerst is naar je accu kijken. ff doormeten. is die goed, dan naar de startmotor kijken. en evt vervangen
|
|
|
|
just_pelmke |
7-11-2008 22:20 |
Posts: 1349 |
dan moet je eens elektronisch starten en dan iemand de spanning laten meten over de accu,die daalt dan.
voorbeeld:
weerstand motor(spoel) is 10 ohm
spanning batterij is 12 V
u = i x r dus i = u / r = 12 / 10 = 1.2 A
nu kan de batterij maar 0.5 A leveren,omdat hij deels ontladen is.
u = i x r = 0.5 x 12 = 6 V
hij krijgt dus te weinig spanning.
als je je motor start en dan elektronisch start dan moet hij de motor al niet over het compressiepunt krijgen , en heeft hij dus geen belasting want de startstroom kan 6x zo groot zijn als de ,normale stroom.
en als je motor loopt,laad hij de accu bij,dan heb je spanning van de alternator
|
|
86 cc rs XD ---- trek limburgse wijsheid nooit in twijfel |
|
derkie0 |
7-11-2008 22:21 |
Posts: 7 |
oke, zal ik doen maar wat kan ik eraan doen als de meter te weinig aangeeft en er dus te weinig stroom komt? een nieuwe accu? heb die namelijk net nieuw en was 120 euro...
Dit bericht is gewijzigd door derkie0 op 7-11-2008 om 22:24 uur.
|
|
|
|
just_pelmke |
7-11-2008 22:23 |
Posts: 1349 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: derkie0
[...]
ja zal ik doen, wat hoort de meter aan te geven? moet ik op de polen van de accu meten of binnen in de motor op de plaatsen waar ze bevestigd zijn? Ik heb een 12 volt accu volgens mij (heb hem een paar weken geleden aangeschaft bij Halfords, een speciale bootaccu).
maakt niet uit,het verlies in de leidingen is verwaarloosbar over korte afstand,maar zorg wel dat je motor uit staat en je hem elektronisch probeert te starten,dan meten anders meet je sowieso 12 V
edit: dan lijkt het me sterk dat het de accu is. denk dat je startmotor eerder het probleem is.
sluit hem eens aan onbelast op een goeie accu, en kijk wat ie doet.
Dit bericht is gewijzigd door just_pelmke op 7-11-2008 om 22:25 uur.
|
|
86 cc rs XD ---- trek limburgse wijsheid nooit in twijfel |
|
feanster-derbi |
7-11-2008 22:24 |
Posts: 107 |
zoals al eerder genoemd, waarschijnlijk is de startmotor gewoon op.
die is tenslotte ook al 15 jaar dan is het niet vreemd dat iets een keer weigerd.
|
|
- |
|
derkie0 |
7-11-2008 22:43 |
Posts: 7 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: feanster-derbi
zoals al eerder genoemd, waarschijnlijk is de startmotor gewoon op.
die is tenslotte ook al 15 jaar dan is het niet vreemd dat iets een keer weigerd.
ik ben net even bij de motor gaan kijken en heb nog het een en ander geprobeert (ik heb zelf geen meter en kan hem zondag pas lenen) en zie net ook een klein zwart kastje zitten tussen de rode draad naar de startmotor. Ook even opgezocht dat het de startrelais is (heb er namelijk nog nooit van gehoord), wat doet het en zou het dit niet kunnen zijn?
|
|
|
|
just_pelmke |
7-11-2008 22:45 |
Posts: 1349 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: derkie0
[...]
ik ben net even bij de motor gaan kijken en heb nog het een en ander geprobeert (ik heb zelf geen meter en kan hem zondag pas lenen) en zie net ook een klein zwart kastje zitten tussen de rode draad naar de startmotor. Ook even opgezocht dat het de startrelais is (heb er namelijk nog nooit van gehoord), wat doet het en zou het dit niet kunnen zijn?
zou ook kunnen,maar dan moet je over de startmotor de spanning meten en over de batterij,en die vergelijken.
is die over de motor minder,dan is je contact slecht
|
|
86 cc rs XD ---- trek limburgse wijsheid nooit in twijfel |
|
derkie0 |
7-11-2008 22:46 |
Posts: 7 |
oke bedankt! ik ga het allemaal nog even proberen en u hoort het nog!! heel erg bedankt!
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
7-11-2008 22:56 |
Posts: 9841 |
en dan nog wordt er niet verklaard waarom ie het wel doet als de motor loopt.
|
|
Too cool for school! |
|
Niek de Wildt |
8-11-2008 0:00 |
Posts: 7168 |
niet zeuren, is duidelijk de accu, gewoon een andere testen, van mijn part die van je moeders autotje (je kan zelfs brommer-starmotoren op auto accutje testen is geen probleem)
|
|
|
|
joost125 |
8-11-2008 12:57 |
Posts: 448 |
na 15 jaar zal die inwendige weerstand wel flink zijn opgelopen
|
|
|
|