Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - buitenboormotor

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 877 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #53100 - buitenboormotor
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4991 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

derkie0 7-11-2008 21:46 Print topicpost
Posts: 7
eigenlijk is dit niet de goede site, maar kon geen beter forum vinden, aangezien er al wat andere vragen over buitenboordmotoren opstonden.

ik heb laatst een buitenboordmotor gekocht (een Yamaha 9.9 pk 4-takt elektrisch gestart consolegestuurd) en heeft het lang goed gedaan (heb er zelf nog mee gevaren toen hij het nog goed deed). De motor is zo'n 15 jaar oud. nou is het probleem dat de elektrische start het niet goed doet. Als ik de sleutel omdraai, gebeurt er niks en als ik hem met de hand start en ik draai de sleutel om terwijl de motor aan is, doet de startmotor het wel (kan ik horen en zien als ik de kap eraf haal). Ik heb alle draadjes al langsgezocht en er zit niks los, de accu heb ik op spanning gecontroleerd op de plaatsen waar ze verbonden zijn in de motor.

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

alvast bedankt!!
 

Tombrom 7-11-2008 21:48 Print reply

Posts: 15925
accu levert tog te weinig stroom

of de strartmotor is versleten dus kan die het niet meer aandrijven. en als je motor al loopt heeft ie geen weerstand meer
 
derkie0 7-11-2008 22:01 Print reply
Posts: 7
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tombrom
accu levert tog te weinig stroom

of de strartmotor is versleten dus kan die het niet meer aandrijven. en als je motor al loopt heeft ie geen weerstand meer


Ja maar dat is gek, want je ziet het tandwieltje niet omhoog schieten, en als de startmotor te veel weerstand zou hebben zou dat wel zo horen te zijn. Het is moeilijk uit te leggen hier is afbeelding:

http://www.boats.net..._brp/4143870314A.png

hier zie je het beter:

http://www.sschapter...2_electric_start.JPG

(rechts, die zwarte buis is de startmotor en het tandwieltje (met het veertje erboven) hoort omhoog te schieten als je de sleutel omdraait)

dank voor snelle reactie!
 
Tombrom 7-11-2008 22:09 Print reply

Posts: 15925
tandwiel schiet helemaal niet naar buiten als de motor uit is? en met motor aan wel?
 
derkie0 7-11-2008 22:13 Print reply
Posts: 7
ja precies, als de motor uit is gebeurt er niks, je hoort en ziet niks. als deze dan loopt schiet het tandwieltje omhoog en draait het grote (volgens mij) vliegwiel aan. Je hoort dan echt het geluid wat je ook hoort als je een motor van bijv. een auto start.
 
yamahadtt 7-11-2008 22:15 Print reply
Posts: 225
wat ik zou doen is eerst is naar je accu kijken. ff doormeten. is die goed, dan naar de startmotor kijken. en evt vervangen
 
just_pelmke 7-11-2008 22:20 Print reply

Posts: 1349
dan moet je eens elektronisch starten en dan iemand de spanning laten meten over de accu,die daalt dan.

voorbeeld:

weerstand motor(spoel) is 10 ohm
spanning batterij is 12 V

u = i x r dus i = u / r = 12 / 10 = 1.2 A

nu kan de batterij maar 0.5 A leveren,omdat hij deels ontladen is.

u = i x r = 0.5 x 12 = 6 V

hij krijgt dus te weinig spanning.
als je je motor start en dan elektronisch start dan moet hij de motor al niet over het compressiepunt krijgen , en heeft hij dus geen belasting want de startstroom kan 6x zo groot zijn als de ,normale stroom.
en als je motor loopt,laad hij de accu bij,dan heb je spanning van de alternator

 
86 cc rs XD ---- trek limburgse wijsheid nooit in twijfel
derkie0 7-11-2008 22:21 Print reply
Posts: 7
oke, zal ik doen maar wat kan ik eraan doen als de meter te weinig aangeeft en er dus te weinig stroom komt? een nieuwe accu? heb die namelijk net nieuw en was 120 euro...

Dit bericht is gewijzigd door derkie0 op 7-11-2008 om 22:24 uur.
 
just_pelmke 7-11-2008 22:23 Print reply

Posts: 1349
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: derkie0
[...]


ja zal ik doen, wat hoort de meter aan te geven? moet ik op de polen van de accu meten of binnen in de motor op de plaatsen waar ze bevestigd zijn? Ik heb een 12 volt accu volgens mij (heb hem een paar weken geleden aangeschaft bij Halfords, een speciale bootaccu).


maakt niet uit,het verlies in de leidingen is verwaarloosbar over korte afstand,maar zorg wel dat je motor uit staat en je hem elektronisch probeert te starten,dan meten anders meet je sowieso 12 V

edit: dan lijkt het me sterk dat het de accu is. denk dat je startmotor eerder het probleem is.
sluit hem eens aan onbelast op een goeie accu, en kijk wat ie doet.


Dit bericht is gewijzigd door just_pelmke op 7-11-2008 om 22:25 uur.
 
86 cc rs XD ---- trek limburgse wijsheid nooit in twijfel
feanster-derbi 7-11-2008 22:24 Print reply

Posts: 107
zoals al eerder genoemd, waarschijnlijk is de startmotor gewoon op.
die is tenslotte ook al 15 jaar dan is het niet vreemd dat iets een keer weigerd.
 
-
derkie0 7-11-2008 22:43 Print reply
Posts: 7
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: feanster-derbi
zoals al eerder genoemd, waarschijnlijk is de startmotor gewoon op.
die is tenslotte ook al 15 jaar dan is het niet vreemd dat iets een keer weigerd.


ik ben net even bij de motor gaan kijken en heb nog het een en ander geprobeert (ik heb zelf geen meter en kan hem zondag pas lenen) en zie net ook een klein zwart kastje zitten tussen de rode draad naar de startmotor. Ook even opgezocht dat het de startrelais is (heb er namelijk nog nooit van gehoord), wat doet het en zou het dit niet kunnen zijn?
 
just_pelmke 7-11-2008 22:45 Print reply

Posts: 1349
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: derkie0
[...]


ik ben net even bij de motor gaan kijken en heb nog het een en ander geprobeert (ik heb zelf geen meter en kan hem zondag pas lenen) en zie net ook een klein zwart kastje zitten tussen de rode draad naar de startmotor. Ook even opgezocht dat het de startrelais is (heb er namelijk nog nooit van gehoord), wat doet het en zou het dit niet kunnen zijn?


zou ook kunnen,maar dan moet je over de startmotor de spanning meten en over de batterij,en die vergelijken.
is die over de motor minder,dan is je contact slecht
 
86 cc rs XD ---- trek limburgse wijsheid nooit in twijfel
derkie0 7-11-2008 22:46 Print reply
Posts: 7
oke bedankt! ik ga het allemaal nog even proberen en u hoort het nog!! heel erg bedankt!
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 7-11-2008 22:56 Print reply

Posts: 9841
en dan nog wordt er niet verklaard waarom ie het wel doet als de motor loopt.
 
Too cool for school!
Niek de Wildt 8-11-2008 0:00 Print reply
Posts: 7168
niet zeuren, is duidelijk de accu, gewoon een andere testen, van mijn part die van je moeders autotje (je kan zelfs brommer-starmotoren op auto accutje testen is geen probleem)
 
joost125 8-11-2008 12:57 Print reply

Posts: 448
na 15 jaar zal die inwendige weerstand wel flink zijn opgelopen
 

Dit topic is 4991 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved