Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #53069 - hoe kan ik me powerband verlagen ?
|
Pagina 3 van 3
|
Dit topic is 6650 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Saknet |
7-11-2008 22:18 |
Posts: 10355 |
keej
punt 1 hij heeft een originele carb
12mm dus
moet ie er 9mm opzetten?
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Spookrijder100
[...]
dat is gewoon zonde van je power!
dat kan je van elke brommer zeggen die origineel een ring in de uitlaat heeft
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Error1991
[...]
idd daar maak je je powerband alleen zwakker mee maar het verlaagt niks
als je een beetje experimenteert met verschillende diameters kan het best schelen qua top rpm, maar er werd ook niet gevraagd om een specifieke manier van verlagen, dwz dus dat misschien TS wel tevreden is met een powerband van 8 tot 10
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
hiermee zorg je er alleen voor dat hij niet/nauwlijks in zijn powerband komt maar verleg je hem niet mee.
dus volgens jou zijn onopgevoerde brommers per definitie onzuinig gezien een 2takt het meest rendabel in z'n powerband is
zou best kunnen daarniet van, maar ik vraag het toch maar even
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 7-11-2008 om 22:20 uur.
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
Niek de Wildt |
7-11-2008 23:39 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Saknet
als je een beetje experimenteert met verschillende diameters kan het best schelen qua top rpm, maar er werd ook niet gevraagd om een specifieke manier van verlagen, dwz dus dat misschien TS wel tevreden is met een powerband van 8 tot 10
[...]
dus volgens jou zijn onopgevoerde brommers per definitie onzuinig gezien een 2takt het meest rendabel in z'n powerband is
zou best kunnen daarniet van, maar ik vraag het toch maar even
Ik snap wat je bedoeld, maar de TS wil gewoon nog wel vermogen hebben, alleen dat hij wat minder toeren maakt, kortom een uitlaat met een lagere powerband zou het makkelijks zijn, maar zelf experimenteren zonder dat het echt geld kost is natuurlijk veel leuker
Zoals ik al zei, als je hem begrensd dmv van een prop bij een uitlaat waarmee de powerband van bijv 9 tot 12k ligt, dan zal hij bijv met prop maar tot de 9 komen (en in de toerentallen daaronder zoiezo ook minder kracht hebben) en dus niet in de Powerband van die uitlaat komen.
je gebruikt 2 begrippen op het laatst, zuinig en rendement.
om antwoord op je vraag te geven zoals is hem opvat:
een auto met een kleine motor die 100 kan is over het algemeen zuiniger dan dezelfde auto met een grotere motor die 150 kan maar 100 rijd.
Als je nou de auto begrensd op 100km/pu zal hij niet zuiniger worden dan de auto met de kleine motor.
Maar nu komt het punt: als hij dus niet begrensd is en 150 kan maar 100 rijd, zal hij minder vervuilend/onzuinig zijn als wanneer je hem begrensd tot 100, simpelweg omdat hij niet "mooi" loopt. (over een 2takt sprekend dan omdat het daar veel gevoeliger ligt --> er gaat voornamelijk meer verbrand mengsel terug de cilinder in, en ook wat meer onverbrand mengsel de uitlaat in)
|
|
|
|
Saknet |
8-11-2008 13:48 |
Posts: 10355 |
Je verhaal klopt niet helemaal.
Eerst heb je het over een auto die 100 kan onbegrensd dat die zuiniger is dan een auto met grotere motor die 150 kan maar 100 rijdt.
Dan heb je het over dat diezelfde auto begrensd op 100 niet zuiniger wordt dan de auto met kleine motor. Dat verschilt per model en hangt er maar net vanaf hoe die begrensd wordt en door wie, vooral bij een 2takt
Quote: Als hij dus niet begrensd is en 150 kan maar 100 rijd, zal hij minder vervuilend/onzuinig zijn als wanneer je hem begrensd tot 100, simpelweg omdat hij niet "mooi" loopt.
Je bedoeld toch 2 takt he? Ik zei al hangt ervanaf hoe je die begrensd, als je een opmaat pijp regelt (en de rest ook) aan je nieuwe wensen kan jou dat "niet mooi lopen" nog wel eens vies tegenvallen.
En je hebt het over als je op 3kwart topsnelheid rijd dat hij minder zuinig is, maar volgens mij hangt dat er maar net vanaf hoe je dat doet. Doe je dat in zn 5 vol toeren/gas of in zn 6 3kwart toeren/ halfgas?
Je begrijpt neem ik aan wel dat dat wat het meeste invloed op je benzine verbruik heeft, accelereren icm toerental is (bij injectie+powervalve 2takt systemen dan, bij carburateur zit je nog met het gebrek aan de dynamica om een grotere powerband te kunnen creeren, waardoor je powervalve minder nut heeft (en meestal ook niet aanwezig op zulke setups), waardoor je het beste aan het begin van je daardoor meer hoogtoerige powerband kan rijden gewoon)?
Kijk maar eens naar de nieuwere yamaha 2takt buitenboord motoren, die dingen zijn zuiniger dan 4takt.. dus zoals ik al zei... het verschilt per model, en dat globale wijspraat van jou zou enkel kunnen kloppen wanneer je erbij had vermeld dat je het enkel over carburateur systemen had, en niet over 2takt autos begon om verwarring te scheppen
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 8-11-2008 om 13:52 uur.
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
Niek de Wildt |
8-11-2008 14:22 |
Posts: 7168 |
je snapt dat ik auto's even neem omdat iedereen zich dat kan voorstellen, maar dan daarna overstap op 2takt.
Hoe dan ook, we hebben het hiet niet over begrenzer op allerlei ingewikkelde maar betere manieren, je had het zelf over begrenzer dmv een prop in de uitlaat, waarbij een brommer niet zuiniger gaat lopen bij een bepaald toerental (misschien ga je uiteindelijk wel zuiniger rijden omdat je niet zoveel toeren kan maken, maar als je met ontgrensd 10km bij 5K toeren rijd, en met begrensd 10km bij 5K toeren, dan kan hij niet zuiniger zijn geworden).
vandaar dat ik overstapte naar het auto voorbeeld.
|
|
|
|
Dit topic is 6650 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 3 van 3
|
|