Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
ja, kleinere carb, dan krijg je een Bredere, maar ook tammere powerband.
kan je grofweg zeggen ja, de stroomsnelheid ligt daarmee hoger.
"Als de druk hetzelfde is, is de snelheid bij een groter doorstroom oppervlak lager" (wet van Bernouli)
Verklaring richting carburateur diameters:
Een andere stroomsnelheid betekend dat er een andere hoeveelheid benzine uit de sproeier wordt 'getrokken'
Als je een carb doorsnede van de zijkant voor je ziet dan zie je stukje pijp met daarin een vernauwing waarin zich een sproeier bevindt. (een soort trompetvorm is die pijp)
Door die vernauwing of wel venturi heeft dus de pijp op iedere plek een andere diameter en daarbij een andere stroomsnelheid.
Het probleem van de oudere carbs was dat de sproeier maar voor een klein gebied afgesteld kon worden en dat de carburateur in andere toerentalgebieden dus een verkeerd mengsel geeft.
In de modellen van nu zitten er meerdere sproeiers in op verschillende plekken in de venturi, waarbij dus verschillende stroomsnelheden horen, en dus verschillende hoeveelheden benzine meenemen om de boel beter af te kunnen stellen.
Iedere sproeier zorgt dan voor de benzine leverantie voor een bepaald toerengebied.
Omdat grotere carb dus geheel een lagere stroomsnelheid hebben, is een compromis gemaakt door hem zo te maken dat hij nog maar bij een smaller gebied de 'juiste' afstelling geeft.
Dit zouden ze kunnen oplossen door het plaatsen van nog een extra sproeier tussen de 3 sproeiers in, maar dan krijg je ruimte gebrek en problemen met het afstellen (het wordt simpelweg te moeilijk)
Je zou een carburateur dus kunnen vergelijken met een uitlaat.
een std uitlaat leverd wat minder power, maar over een breeder gebied
een snelle uitlaat leverd een hoger top vermogen maar over een smaller gebied.
Hetzelfde geld dus voor carburateurs, betere mengselverhouding over een smal toerengebied, of wat minder perfecte mengselverhouding over een breeder gebied
(C)Niek
(nu ga ik mijn vingers in een bak met ijs houden)
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 6-11-2008 om 19:25 uur.