Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
juist wel (ik redeneerde vroeger precies als jij hierover) lees dit maar door:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/47788/2
vooral wat PRO TUNING zegt, en hij kan het weten.
Ik heb dat toppic even goed doorgelezen.
Ben het er toch nog niet helemaal mee eens (weet t, ben eigenwijs
).
Het is even heel belangrijk dat er een verschil bestaat tussen motor olie, en motorfiets olie.
(in verband met auto’s en motorfietsen). Dus wat je zei klopt wel, maar gaat niet altijd op.
Hier ff een samenvatting/uitleg (of je het wilt lezen moet je zelf weten):
Protuning verteld in dat topic dat er verschil zit tussen “motor(fiets) olie” en motorfiets olie voor gescheiden versnellingsbak. Hij verteld ook dat dit specefiek is voor de motorfietsen met een gescheiden versnellingsbak van het carter, waar de krukas dus in zit en de olie ook bij de nokkenas,zuiger, kleppen en dergelijke komt. Als dit gescheiden is (is niet zonder reden zo gemaakt), kun je dus de meest geschikte olie voor de versnellingsbak kiezen(dat is dus de olie die hij daar bedoeld met gescheiden vers.bak olie). Deze olie is dan niet geschikt om de zuiger te smeren(waarschijnlijk door de andere temeraturen die daar spelen).
Hij zecht ook dat er voor 4takt EN 2takt deze olie is… ooit een 2 takt gezien waar de bak olie de krukasholte bereikt????? (behalfe dan als je een lekke keerring hebt). Maar het klopt in principe wel.
Nou is die olie die hij bedoelt speciaal voor motorfietsen en daarbij houd de fabrikant dus rekening met een natteplaten koppeling. Waarschijnlijk staat ”geschikt voor natte platen koppeling” hier ook nog op vermeld. Maar voor auto’s zijn er ook nog ontelbaar veel oliesoorten, en auto’s hebben ook een gescheiden versnellingsbak (wat er dus ook op vermeld wordt). Alleen zijn de oliën hiervoor niet geschikt voor natteplaten koppeling. Dit zijn juist de oliën die mensen voor leuke prijsjes in de supermarkt tegen komt. Dus vandaar altijd kijken of er specefiek opstaat “voor natte platen koppeling” of het moet echt om motorfiets olie gaan welke ontwikkeld zijn voor die paar motoren met gescheiden bak(en die staan lang niet overal in de schappen). Want bij die olie voor gescheiden versnellingsbak voor auto’s komt het dus niet goed met je koppeling in je brommertje.
10W40 olie voor motorfietsen die geschikt is voor natteplaten koppeling is dus een olie voor 4 takt motor fietsen welke en natteplaten koppeling heeft en waar de olie ook de zuiger bereikt.
Deze kun je gerust in je 2 takt doen, alleen is het een beetje overbodig omdat hij bij een 2 takt niet de zuiger hoeft te smeren. Daarom mag je voor een 2 takt gescheidenbak olie pakken waar ook op vermeld moet staan dat hij voor natte platen koppeling geschikt is. Deze olie is voor een vernellings bak ontwikkeld in heeft niet de belemmering dat hij ook de zuiger moet smeren, dus is deze olie beter voor de versnellingsbak dan de universieele motor fiets olie (geschikt voor natteplaten).
Heb zo het idee dat niemand zo gek is om dit te gaan lezen