Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - suzuki er

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1062 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #53064 - suzuki er
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 1809 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

riccardot 8-11-2008 22:01 Print reply

Posts: 1096
Ik bedoelde benzine met olie daarin, die je normaal ook in je brommert gooit. Anders is het mooi duur ja.
Er zit verschil tussen ja, je hebt bijvoorbeeld digitale en analoge ontstekingen. Digitale kun je programmeren, d.w.z. daarbij kun je de ontstekingscurve veranderen, bij analoge staat deze curve vast of er is niet eens een curve .
Raceontstekingen zijn natuurlijk niet begrensd.
Let op: met hpi is het haast niet mogelijk om een fatsoenlijke lichtopbrengst te krijgen, met anderen wel.

Anders vraag het de mensen die ervaring hebben met dit soort ontstekingen, wat de voor- en nadelen zijn etc.
Dit soort ontstekingen kost gemiddeld 200¤ geloof ik.

Dit bericht is gewijzigd door riccardot op 8-11-2008 om 22:10 uur.
 
Niek de Wildt 8-11-2008 22:39 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
vaak staat er geschikt voor "gescheide versnellingbak" op inplaats van voor natte platen koppeling, maar het komt op hetzelfde neer.



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Harold
[...]
Juist niet. Een auto heeft een gescheiden versnellingsbak en dus een droge koppeling. Die olie gooi je in een versnellingsbak waar dus geen koppeling in zit en dus alleen de bak wordt gesmeerd en dusgeen koppelingsplaten.

Olie welke geschikt is voor 2 takt motoren en speciale motorfietsolie is automatisch geschikt voor een natteplaten koppeling(staat er dan vaak niet extra op vermeld). Op alle ander soorten hoort appart vermeld te staan dat het "geschikt is voor natte platen". Staat dat er niet op, dan heb je gewone auto olie.

Neemt niet weg dat het vaak geen problemen op levert als je dit in je blokje gooit. Is een beetje geluk hebben, maar voor het zelfde geld gaat je koppeling slippen en kun je je plaatjes vervangen.


juist wel (ik redeneerde vroeger precies als jij hierover) lees dit maar door:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/47788/2
vooral wat PRO TUNING zegt, en hij kan het weten.

met gescheiden bedoelen ze gescheiden van de krukas ruimte, namelijk en bij 4takt automotor als voorbeeld komt de olie onder de zuigers bij de krukas en boven bij de kleppen/tuimelaars etc.
Bij een 2takt komt die olie niet bij de krukas/onder de zuiger, maar daar heeft deze verbrandings olie voor.

EDIT:
er zijn wel 4takten met gescheiden versnellingsbakken zoals de Honda CR 450F, maar dat zijn uitzonderingen, deze hebben dus een andere olie voor onder de zuiger/bij kruk/kleppen omdat hier net wat andere eigenschappen nodig voor zijn en het dus net een stapje beter is, maar niet echt nodig.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 8-11-2008 om 22:44 uur.
 
Harold 9-11-2008 16:39 Print reply

Posts: 1052
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
juist wel (ik redeneerde vroeger precies als jij hierover) lees dit maar door:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/47788/2
vooral wat PRO TUNING zegt, en hij kan het weten.



Ik heb dat toppic even goed doorgelezen.

Ben het er toch nog niet helemaal mee eens (weet t, ben eigenwijs).
Het is even heel belangrijk dat er een verschil bestaat tussen motor olie, en motorfiets olie.
(in verband met auto’s en motorfietsen). Dus wat je zei klopt wel, maar gaat niet altijd op.

Hier ff een samenvatting/uitleg (of je het wilt lezen moet je zelf weten):

Protuning verteld in dat topic dat er verschil zit tussen “motor(fiets) olie” en motorfiets olie voor gescheiden versnellingsbak. Hij verteld ook dat dit specefiek is voor de motorfietsen met een gescheiden versnellingsbak van het carter, waar de krukas dus in zit en de olie ook bij de nokkenas,zuiger, kleppen en dergelijke komt. Als dit gescheiden is (is niet zonder reden zo gemaakt), kun je dus de meest geschikte olie voor de versnellingsbak kiezen(dat is dus de olie die hij daar bedoeld met gescheiden vers.bak olie). Deze olie is dan niet geschikt om de zuiger te smeren(waarschijnlijk door de andere temeraturen die daar spelen).

Hij zecht ook dat er voor 4takt EN 2takt deze olie is… ooit een 2 takt gezien waar de bak olie de krukasholte bereikt????? (behalfe dan als je een lekke keerring hebt). Maar het klopt in principe wel.

Nou is die olie die hij bedoelt speciaal voor motorfietsen en daarbij houd de fabrikant dus rekening met een natteplaten koppeling. Waarschijnlijk staat ”geschikt voor natte platen koppeling” hier ook nog op vermeld. Maar voor auto’s zijn er ook nog ontelbaar veel oliesoorten, en auto’s hebben ook een gescheiden versnellingsbak (wat er dus ook op vermeld wordt). Alleen zijn de oliën hiervoor niet geschikt voor natteplaten koppeling. Dit zijn juist de oliën die mensen voor leuke prijsjes in de supermarkt tegen komt. Dus vandaar altijd kijken of er specefiek opstaat “voor natte platen koppeling” of het moet echt om motorfiets olie gaan welke ontwikkeld zijn voor die paar motoren met gescheiden bak(en die staan lang niet overal in de schappen). Want bij die olie voor gescheiden versnellingsbak voor auto’s komt het dus niet goed met je koppeling in je brommertje.

10W40 olie voor motorfietsen die geschikt is voor natteplaten koppeling is dus een olie voor 4 takt motor fietsen welke en natteplaten koppeling heeft en waar de olie ook de zuiger bereikt.
Deze kun je gerust in je 2 takt doen, alleen is het een beetje overbodig omdat hij bij een 2 takt niet de zuiger hoeft te smeren. Daarom mag je voor een 2 takt gescheidenbak olie pakken waar ook op vermeld moet staan dat hij voor natte platen koppeling geschikt is. Deze olie is voor een vernellings bak ontwikkeld in heeft niet de belemmering dat hij ook de zuiger moet smeren, dus is deze olie beter voor de versnellingsbak dan de universieele motor fiets olie (geschikt voor natteplaten).

Heb zo het idee dat niemand zo gek is om dit te gaan lezen
 
joost125 10-11-2008 22:51 Print reply

Posts: 448
Ik wel hoor Bedankt voor de moeite en uitleg
 
joost125 13-11-2008 13:09 Print reply

Posts: 448
Ik ben nu met de onsteking bezig. Het blok wat in de motor zat wilde niet vonken. Toen heb ik de onsteking uit het andere blok gepakt (deze vonkte toen ik het vliegwiel draaide en aangesloten bobine en bougie) nu deze is ingebouwd wil deze niet meer vonken. het betreft echter dezelfde bobine en bedrading en bougie...ik snap er niets van. Misschien zie ik iets over het hoofd?
 
joost125 13-11-2008 17:44 Print reply

Posts: 448
Hij doet het nu maar hij wil niet in de 2de versnelling. De vrij en 1 schakelen perfect maar als je hem in ze 2 wil zetten moet je de hendel met je voet omhoog houden en dan blijft hij erin. Doe je de hendel weer omlaag schiet ie deruit. Lijkt me dat het blok uit elkaar moet?
 
joost125 22-11-2008 14:49 Print reply

Posts: 448
Het blok wil ik nu inderdaad uit elkaar halen maar de kruiskoppen waarmee de carterhelften vastzitten zitten muurvast. Geen een van de 10 gaat los. Lijkt wel of ze vast zitten gelijmd oid?

Iemand tips? (wd40 zit er al tussen)
 
Tombrom 22-11-2008 15:08 Print reply

Posts: 15925
spinazie eten

gewoon blok tegen de muur met je vollegewicht tege de schroevedraaier duwen en dan draaien
 
Henk-88 22-11-2008 15:11 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: joost125
Het blok wil ik nu inderdaad uit elkaar halen maar de kruiskoppen waarmee de carterhelften vastzitten zitten muurvast. Geen een van de 10 gaat los. Lijkt wel of ze vast zitten gelijmd oid?

Iemand tips? (wd40 zit er al tussen)



Slagschroevendraaier will do the job.

Of eerst op Tom's manier proberen.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
joost125 22-11-2008 17:07 Print reply

Posts: 448
Tom ze manier had ik al geprobeerd natuurlijk....maar die slagschroevendraaier is echt de bom ff raggen en dan los


bedankt!
 
joost125 23-11-2008 18:28 Print reply

Posts: 448
Heb het probleem gevonden...het veertje wat de bak in ze versnelling houd was geplet en vast te komen zitten tussen de wals en de carterwand...maar waar moet ik nou in godsnaam zon nieuw veertje vinden. Het veertje is ongeveer 3 bij 20 mm en erg stijf.


 

Dit topic is 1809 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved