Zelf concludeerde ik al dat het nummer voor de hittegraad staat, en de verder aanduidingen daar geen invloeg op hebben, alleen op het verloop van de vonk, de G staat dan ook voor race plug, die dus niks anders heeft als fijne nikkel midden electrode met korte duurzaamheid en dus een iets krachtigere vonk (bijv nodig bij motoren met hele hoge compressie verhoudingen en dus meer moeite hebben om te vonken)
Ik heb het nagevraagt bij NGK en die zeggen ook dat als de hittegraad gelijk is, het onmogelijk is dat je met een hittegraad 9ES een gaatje in je kop krijgen en met 9EG niet.
Het enigste wat er dus kan gebeuren met een 'standaard bougie' dat hij dus niet goed genoeg vonkt in een motor met hoge compressie en dus niet of niet goed loopt (maar nogmaald dit is niet van toepassing bij een std crossmotortje, pas als je het hebt over 15:1 compressieverhoudingen etc)
Zelf heb ik nooit problemen ondervonden met deze bougie in een 125 of 250 crosser, deze hebben dan ook een std compressieverhouding van ongv 9:1
En de V staat overigens van een toevoeging van goud en palladium en een nog idunnere electrode(dacht rond de 1mm) kortom nog iets extremer
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 5-11-2008 om 18:11 uur.
|