Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - weer een bougie vraag

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1055 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #53049 - weer een bougie vraag
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3414 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

fast-tech 4-11-2008 21:45 Print topicpost

Posts: 131
hallo

ik ben dus een cr250 uit 1984 aan het reviceren, ben al bijna klaar maar moet nog een bougie hebben.
altans volgens een ander forum moet het een ngk br8eg of br9eg zijn.

ik heb bij een onderdelen shop een ngk bghs gekregen van die keerl.
hij zij dat die bougie er prima voor was, ik heb geen zin dat ik strax een gat in mn nieuwe zuiger heb
 

grasmaaier89 4-11-2008 21:46 Print reply

Posts: 14412
een 9 is wel goed
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
Niek de Wildt 4-11-2008 22:03 Print reply
Posts: 7168
B9EG is een 'race bougie' kortom hij zal een iets mooiere vonk trekken maar minder duurzaam zijn. (de G staat voor Racing)

B9HS is een std bougie, voldoet prima. (de S staat voor standaard 2.6mm electrode)

MAAR! wat wel heel belangrijk is, of je lange of korte schacht hebt (kortom lange of korte bougie)
E staat namelijk voor 19mm (lang) --> zit ook in MTX MBX etc
H staat voor 12.7 mm (kort)

lang:
http://www.q-parts.n...og/images/137105.jpg
kort:
http://www.scooter-s.../bougie-ngk-b9hs.jpg

zolang het hittegraad 9 is zit je goed (racing of std etc maakt niet uit) maar wat wel belangrijk is dat je de goede lengte erin doet.
Dit kun je ff meten in je kop of vragen.
Maar ik denk dat je lange schacht nodig hebt net als alle andere Honda's en je dus de verkeerde hebt.
 
fast-tech 4-11-2008 22:11 Print reply

Posts: 131
ja ik heb een lange schacht. die keerl vroeg nog lang of kort .

maar heeft die bougie geen invloed omdat het een 250 cc is?

Dit bericht is gewijzigd door fast-tech op 4-11-2008 om 22:11 uur.
 
Derbi-Olaf 4-11-2008 22:12 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: fast-tech
ja ik heb een lange schacht. die keerl vroeg nog lang of kort .

maar heeft die bougie geen invloed omdat het een 250 cc is?

Dit bericht is gewijzigd door fast-tech op 4-11-2008 om 22:11 uur.

heeft wel invloed, maar geen merkbare invloed, overbodig dus
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Niek de Wildt 5-11-2008 8:17 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: fast-tech
ja ik heb een lange schacht. die keerl vroeg nog lang of kort .

maar heeft die bougie geen invloed omdat het een 250 cc is?

Dit bericht is gewijzigd door fast-tech op 4-11-2008 om 22:11 uur.


maar als je een B9HS hebt is dat toch echt korte schacht. B9ES is dus lang.

(of B9EG race bougie whatever)
 
zijstandaard 5-11-2008 8:54 Print reply

Posts: 1117
je had dit ook wel in je oude topic kunnen doen
 
Stuur pm als je Honda mt/mb onderdelen zoekt
PRO TUNING 5-11-2008 10:31 Print reply

Posts: 4000
BR 8 EG wordt standaard voorgeschreven.

In die tijd werd meestal gebruik gemaakt van een B 9 EGV in Nederland

Geen ES type monteren, krijg je mooie gaatjes boven in je zuiger
 
Niek de Wildt 5-11-2008 18:11 Print reply
Posts: 7168
Zelf concludeerde ik al dat het nummer voor de hittegraad staat, en de verder aanduidingen daar geen invloeg op hebben, alleen op het verloop van de vonk, de G staat dan ook voor race plug, die dus niks anders heeft als fijne nikkel midden electrode met korte duurzaamheid en dus een iets krachtigere vonk (bijv nodig bij motoren met hele hoge compressie verhoudingen en dus meer moeite hebben om te vonken)
Ik heb het nagevraagt bij NGK en die zeggen ook dat als de hittegraad gelijk is, het onmogelijk is dat je met een hittegraad 9ES een gaatje in je kop krijgen en met 9EG niet.
Het enigste wat er dus kan gebeuren met een 'standaard bougie' dat hij dus niet goed genoeg vonkt in een motor met hoge compressie en dus niet of niet goed loopt (maar nogmaald dit is niet van toepassing bij een std crossmotortje, pas als je het hebt over 15:1 compressieverhoudingen etc)
Zelf heb ik nooit problemen ondervonden met deze bougie in een 125 of 250 crosser, deze hebben dan ook een std compressieverhouding van ongv 9:1
En de V staat overigens van een toevoeging van goud en palladium en een nog idunnere electrode(dacht rond de 1mm) kortom nog iets extremer

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 5-11-2008 om 18:11 uur.
 
fast-tech 5-11-2008 18:20 Print reply

Posts: 131
oeps foutje ik heb een ngk b9es bougie , kan dit ook?
 
Banaan 5-11-2008 18:23 Print reply

Posts: 5725
protuning zegt een eindje hierboven dat je van een ES bougie gaatjes in je zuiger krijgt.. en naar t schijnt heeft hij dr wel verstand van.
 
Niek de Wildt 5-11-2008 18:50 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: fast-tech
oeps foutje ik heb een ngk b9es bougie , kan dit ook?


je kan wel schrijven maar niet lezen? staat hierboven allemaal...

officieel zit er dus een B9EG of B9EGV in maar zoals hierboven uitgelegt heb ik nog nooit een gaatje in een zuiger of begin daarvan gezien in een std cr 125 of cr 250 bij het gebruik en een std B9ES.
Ngk is bevestigd dit dus.
Uiteraard heeft PRO TUNING veel ervaring, en dus een paar slechte ervaringen met B9ES in een Crosser, maar misschien was dat om een andere reden of toeval.
Verder scheeld het toch gauw 5 - 10 euro per bougietje.
 
PRO TUNING 5-11-2008 19:18 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


je kan wel schrijven maar niet lezen? staat hierboven allemaal...

officieel zit er dus een B9EG of B9EGV in maar zoals hierboven uitgelegt heb ik nog nooit een gaatje in een zuiger of begin daarvan gezien in een std cr 125 of cr 250 bij het gebruik en een std B9ES.
Ngk is bevestigd dit dus.
Uiteraard heeft PRO TUNING veel ervaring, en dus een paar slechte ervaringen met B9ES in een Crosser, maar misschien was dat om een andere reden of toeval.
Verder scheeld het toch gauw 5 - 10 euro per bougietje.


Al eens van praktijk ervaring gehoord ??

 
mtx_owned 5-11-2008 22:17 Print reply

Posts: 2183
als ik even gebruik mag maken van dit topic:

wat voor bougie is goed voor in een honda mt8 met 125 athena? korte schacht is dat maar dat wisten jullie al.
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
grasmaaier89 5-11-2008 22:20 Print reply

Posts: 14412
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx_owned
als ik even gebruik mag maken van dit topic:

wat voor bougie is goed voor in een honda mt8 met 125 athena? korte schacht is dat maar dat wisten jullie al.



een 9 heb ik maar das voor een 80..
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
Banaan 5-11-2008 22:24 Print reply

Posts: 5725
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx_owned
als ik even gebruik mag maken van dit topic:

wat voor bougie is goed voor in een honda mt8 met 125 athena? korte schacht is dat maar dat wisten jullie al.


9 of 10
 

Dit topic is 3414 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved