Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Opmaat pijp

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1065 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #53005 - Opmaat pijp
Pagina 17 van 18
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 16, 17, 18Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 20348 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

De Schout 24-12-2008 23:50 Print reply
Posts: 5327
het lag niet aan vista, maar aan je formule in exel

ipv van b.v.
=TAN((D80-D79)/D69)
moet er

=DEGREES(ATAN(((D80-D79)/2)/D69))
staan

edit: ik zit ook nog fout:P ff verder spele met exel

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 24-12-2008 om 23:56 uur.

edit2: ik had het wel goed. zat alleen ff in de knoei omdat ik nog niet al je cm naar mm had omgezet.

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 25-12-2008 om 0:02 uur.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Niek de Wildt 25-12-2008 0:20 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
[...]


het - teken snap ik ook wel, maar als de grootste hoek in een verder wel realistische pijp 0,85 graden is klopt er iets niet me de berekening van de hoeken:P




Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
het lag niet aan vista, maar aan je formule in exel

ipv van b.v.
=TAN((D80-D79)/D69)
moet er

=DEGREES(ATAN(((D80-D79)/2)/D69))
staan

edit: ik zit ook nog fout:P ff verder spele met exel

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 24-12-2008 om 23:56 uur.

edit2: ik had het wel goed. zat alleen ff in de knoei omdat ik nog niet al je cm naar mm had omgezet.

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 25-12-2008 om 0:02 uur.



Je hebt helemaal gelijk, ik had een foutje gemaakt in de formules die de hoeken geven (de diameters/lengtes etc kloppen wel allemaal hoor, de hoeken waren daar simpelweg uit afgeleid)
het wordt dit:
=GRADEN(BOOGTAN((D83-D82)/2)/D72)
enz.

Het was erg laat en ik was nog een beetje ziekjes

Nieuwe versie is aan het uploaden

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 25-12-2008 om 0:21 uur.
 
driver004 25-12-2008 12:09 Print reply

Posts: 3418
als die fout eruit is gehaald dan ga ik ook een opmaat maken van 1mm staal en vergelijken met me andere opmaat en hgs 80 (van cr80)



 
2 fast , 2 stroke | [DTB]Mtx --> crosser.. ][
Mt5_grolsch 25-12-2008 12:12 Print reply

Posts: 2014
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


[...]

[...]


Zoals ik al zei:
[...]


Ik ben ook altijd tailpijpen van bijv 17mm tegengekomen, maar op dit gebied heeft Frits gewoon meer ervaring als mij en daarom volg ik zijn raad op.

EDIT: @Mt5_grolsch stel hier maar gewoon je vragen ipv het ook nog eens in mijn profiel te stellen.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 24-12-2008 om 21:40 uur.



maar dat is mijn vraag ook niet ik vraag of het veel scheelt als ik 17mm. gebruik

 
PM voor opmaat berekening of complete opmaat uitlaat
Niek de Wildt 25-12-2008 20:21 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mt5_grolsch
[...]



maar dat is mijn vraag ook niet ik vraag of het veel scheelt als ik 17mm. gebruik




je moet specificer zijn, namelijk scheeld wat veel?

het zal voornamelijk uitmaken in het maximum toerental wat je met de pijp kan halen, met maximum toerental bedoel ik:
als je een goede tailpijp met een te grote tailpijp vergelijkt dan houd de powerband bij een uitlaat met een goede tailpijp wat later op zonder dat het top-vermogen minder wordt. zie het dus als een verlenging van de powerband zonder dat de factor veranderd.
dit kan maximaal zoon 500 toeren schelen.
Misschien is 17mm juist wel de ideale tailpijp diameter voor jouw pijp, de tailpijp diameter is het enigste waar nog een beetje twijfel over is bij mijn programmatje, wacht dus een weekje af en dan is er meer zekerheid over de juistheid.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: driver004
als die fout eruit is gehaald dan ga ik ook een opmaat maken van 1mm staal en vergelijken met me andere opmaat en hgs 80 (van cr80)





Die fout is eruit, ik wou hem gister al uploaden maar Jelmer reageerd niet (het staat op zijn server).
Het was overigens niet echt een echte 'fout" hoor ik had namelijk de formule die die hoeken geeft verkeerd ingevoerd, de lengtes en breedtes etc van de pijp kloppen gwn, hij lijd de hoek hier namelijk uit af. (het was erg laat en ik was nog een beetje ziekjes vandaar het foutje)
Hoek heb je ook niet perse nodig om het in Cone Calculator in te voeren.

het lijkt me verstandig dat je begint met de andere pijpen aangezien mijn berekeningen nog pas net uit zijn gekomen en deze week dus de meeste aanpassingen nog zullen plaatsvinden.
Pro Tuning gaat de uitkomsten van meerdere programma's bijv met elkaar vergelijken en ik probeer nog in contact te komen met Frits om te discusieren over aanpassingen (zoals tailpijp)


 
jan-dx11 25-12-2008 20:25 Print reply

Posts: 4931
top, ik heb nog geen haastg met mijn project, eerst matriaal regelen, en mischien een eigen lasappataat, want met electroden gaat het niet lukken
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
Niek de Wildt 25-12-2008 20:45 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
ik weet niet of niek die forumule kent, maar er is een forumule voor tailpipe's bij aprilia racing vandaan

ik zal m ff zoeken, dan ging je rekenen vanaf je vermogen, toerental, en cc's dacht ik. en dan kwam je op een getal uit, wat de diameter moest zijn

te dun is niet goed idd, kan je zwaaien naar je zuiger


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Ben benieuwd, de huidige formule is ook gebaseerd op krukasvermogen aantal cc's en max toerental, kijk maar eens in dit topic he:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/53739



Haha ik was gister een beetje moe dus zag de link niet zo snel, maar dat is dus Frits Overmars die bij Aprilia Racing werkt.
Dat is zijn formule die hij heeft gedeelt met de mensheid, en dus de formule die ik heb gebruikt in mijn programmatje
http://www.sobw.nl/p...00705%20Tailpijp.pdf

In zijn toen hij eerder in zijn colums wat vertelde en de naam Aprilia daarbij gebruikte, werden zijn italiaanse collega's boos en waren bang dat hij andere te veel info gaf.
Vanaf toen is hij in zijn colum Aprilia's Apia's gaan noemen (italianen kunnen toch geen nederlands :P )
Kijk zijn colums maar eens door.

De tailpijpdiameter die je krijgt als factor van de voorbocht (dus 0,5 x D1) is simpelweg een benaderingsformule waarbij dus zonder dat je het krukasvermogen hoeft in te vullen een uitkomst krijgt die er het dichtste bij zit (maar iig niet kleiner)




Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 25-12-2008 om 20:49 uur.
 
crossgek - Forum en Sales Moderator 25-12-2008 21:05 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


[...]



Haha ik was gister een beetje moe dus zag de link niet zo snel, maar dat is dus Frits Overmars die bij Aprilia Racing werkt.
Dat is zijn formule die hij heeft gedeelt met de mensheid, en dus de formule die ik heb gebruikt in mijn programmatje
http://www.sobw.nl/p...00705%20Tailpijp.pdf

In zijn toen hij eerder in zijn colums wat vertelde en de naam Aprilia daarbij gebruikte, werden zijn italiaanse collega's boos en waren bang dat hij andere te veel info gaf.
Vanaf toen is hij in zijn colum Aprilia's Apia's gaan noemen (italianen kunnen toch geen nederlands :P )
Kijk zijn colums maar eens door.

De tailpijpdiameter die je krijgt als factor van de voorbocht (dus 0,5 x D1) is simpelweg een benaderingsformule waarbij dus zonder dat je het krukasvermogen hoeft in te vullen een uitkomst krijgt die er het dichtste bij zit (maar iig niet kleiner)




Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 25-12-2008 om 20:49 uur.


in dat verhaal van die link staat best wat crap..
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
Niek de Wildt 25-12-2008 21:19 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: crossgek
[...]


in dat verhaal van die link staat best wat crap..


je moet speceficer zijn, komop kun je ook zelf bedenken
 
jan-dx11 25-12-2008 21:22 Print reply

Posts: 4931
als ik de header kleiner maak (netjes in vult) dan verandert de rest mee. geeft dit geen verlies, of kan ik beter een andere optie verzinnen als b.v een andere uitlaatflens flansen??

en hoe kom ik aan de geluidssnellheid??

en nog ff bij de weg, hoe kun je de powerband in cm's uitdrukken??


Dit bericht is gewijzigd door jan-dx11 op 25-12-2008 om 21:50 uur.
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 25-12-2008 21:31 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


je moet speceficer zijn, komop kun je ook zelf bedenken



je typt nu al een paar keer specificer, wat is dat?
 
crossgek - Forum en Sales Moderator 25-12-2008 21:37 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


je moet speceficer zijn, komop kun je ook zelf bedenken


ik vermoed dat ik Specifieker moet zijn ?

paar voorbeelden van crap in het verhaal

hij heeft het over banken die er "wat" bij op drukken.

een goede bank meet na de run de verliezen in de aandrijflijn en zal deze bij het gemeten vermogen op rekenen.

als probleem bij de tailpijp noemt hij roetvorming, de oplossing hiervoor is volgens hem een prop in een te wijde tailpijp. deze zal nog veel eerder last hebben van roetvorming. en daarbij helemaal niet gunstig zijn in een uitlaat.


 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
Niek de Wildt 25-12-2008 21:48 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: crossgek
[...]


ik vermoed dat ik Specifieker moet zijn ?

paar voorbeelden van crap in het verhaal

hij heeft het over banken die er "wat" bij op drukken.

een goede bank meet na de run de verliezen in de aandrijflijn en zal deze bij het gemeten vermogen op rekenen.

als probleem bij de tailpijp noemt hij roetvorming, de oplossing hiervoor is volgens hem een prop in een te wijde tailpijp. deze zal nog veel eerder last hebben van roetvorming. en daarbij helemaal niet gunstig zijn in een uitlaat.




hij heeft het niet over de lengte van een ring maar over een lengte als circa 5cm.
hierbij is de roetvorming gelijk als de tailpijp volledig die dia zou hebben, alleen doormiddel van dit busje is hij dus simpel te vervangen.

Een goede bank ja.
En hij probeerd te benadrukken dat er een hoop slechte banken zijn.

 
mcdronkz 25-12-2008 21:50 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


je moet speceficer zijn, komop kun je ook zelf bedenken


Moet je eens horen taalwonder, ik kan heel specifiek zijn over de wijze waarop ik je om het leven ga brengen. Ik maak een Excel bestandje waarin ik op elke mogelijke manier de meest pijnlijke dood voor je laat berekenen, vervolgens las ik een opmaat ploertendoder voor je in elkaar waarmee ik je gezicht zal verminken zodat je als een uitgebeend kadaver met pootjes door het leven zult gaan.
 
jan-dx11 25-12-2008 21:51 Print reply

Posts: 4931
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt

Een goede bank ja.
En hij probeerd te benadrukken dat er een hoop slechte banken zijn.


Abn ambro, fortis??

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan-dx11
als ik de header kleiner maak (netjes in vult) dan verandert de rest mee. geeft dit geen verlies, of kan ik beter een andere optie verzinnen als b.v een andere uitlaatflens flansen??

en hoe kom ik aan de geluidssnellheid??

en nog ff bij de weg, hoe kun je de powerband in cm's uitdrukken??




maar heb je hier een specificer andwoord op??
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.

Dit topic is 20348 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 17 van 18
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 16, 17, 18Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved