Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Wanneer C3 of C4 lager

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1136 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #5296 - Wanneer C3 of C4 lager
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 5788 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

T_M_C 29-8-2002?22:21 Print topicpost
Posts: 105
Wanneer C3 of c4 lagers???

En wanneer p3 en p4 lagers???

Ik draai nu best veel toeren
Maar heb std lagers om mijn kruk-as zitten van mijn puch.


 

Martijn 30-8-2002?00:40 Print reply
Posts: 10000
p3 en p4 hek nog nooit van gehoord...wat zijn dat nou weer voor dingen...

C3 is voor hoge toeren...maar kweet niet hoe hoog jij je toeren vind van poeg....heeft natuurlijk wel contactpoints...daar ken je geen extreme tallen mee maken he...

kweet eigenlijk niet precies hoe het zit met c3 en c4 lagers...vroeg het me laatst af...wat zijn nou de voordelen van c4...?? gaat langer mee ofzo bij normaal gebruik?
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
gran turismo 30-8-2002?02:21 Print reply
Posts: 735
C4 lagers zijn alleen leuk als je korte sprints wil maken, ze zijn speciaal gemaakt voor 14K+ toeren, en gaan maar heel kort mee.

C3 lagers hebben volgens mij alle brommers en scooters standaard, deze kunnen bij schakelbrommers tot 13K toeren d8 ik, bij puch en scooter weet ik niet.

Is dus nergens voor nodig om c4 lagers te nemen, zoals veel domme scooter rijders doen met een 70cc'tje, of je moet extreem hard willen voor 100km of zo.

Zo was het voor zover ik me kan herinneren.
 
Honda MT is gestolen, Maar heb nu een NSR! :)
MBBBBBB 30-8-2002?08:04 Print reply
Posts: 2340
Ja, C4 was voor hele hoge toeren en korte levensduur dacht ik ook ja

Maar std zitten er geen C3 lagers in hoor, lijkt me heel erg sterk
 
Blukaap 30-8-2002?10:05 Print reply

Posts: 10006
Standaard zitten er volgens mij wel C3 lagers in.

C3 en C4 zijn geen kwaliteitskeurmerken, maar gewoon aanduidingen voor de speling (en daarmee hoeveelheid toeren die ze aankunnnen).

C4 heeft wat meer speling dan C3, zodat de kogeltjes meer uit kunnen zetten als ze warm worden (idd, bij hoge toeren).

En als je C4 gebruikt in een C3 setup gaan ze volgens mij nog steeds lang zat mee, ook al is het nutteloos.
 
Bastila is lief
Rudy 30-8-2002?10:06 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Originally posted by: - ViPER -?

C4 lagers zijn alleen leuk als je korte sprints wil maken, ze zijn speciaal gemaakt voor 14K+ toeren, en gaan maar heel kort mee.

C3 lagers hebben volgens mij alle brommers en scooters standaard, deze kunnen bij schakelbrommers tot 13K toeren d8 ik, bij puch en scooter weet ik niet.

Is dus nergens voor nodig om c4 lagers te nemen, zoals veel domme scooter rijders doen met een 70cc'tje, of je moet extreem hard willen voor 100km of zo.

Zo was het voor zover ik me kan herinneren.

de meeste puch lagers kunnen met gemak het max toerental aan c3 of c4 zegt daar ook nix over ik geloof dat die lager bijna allemaal rond de 18 tot 20 k kunnen draaien ik zou het op kunnen zoeken als je het precies wilt weten,heb hier geen lagerboek liggen)
c3/c4 zegt alleen wat over de grote van speling wat vooral van invloed is op hogere temperaturen . C3 lager 11-25 um - en voor een C4 lager 18-33 um
De enige echte reden om c3/c4 lagers te monteren is het feit dat een opgevoerde brommer warmer word(luchtgekoeld zeker). Bij orgineel lager word de speling te klein en loop het lager heel snel kapot.

[This message is edited by Rudy on 30-8-2002 10:35]
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
verwijderd 30-8-2002?13:08 Print reply
Posts: 4082
Quote:
Originally posted by: - ViPER -?

Is dus nergens voor nodig om c4 lagers te nemen, zoals veel domme scooter rijders doen met een 70cc'tje, of je moet extreem hard willen voor 100km of zo.

.


sommige scooter rijders doen dat niet voor de lol hoor

maar c3 lijkt me wel goed voor die puch, maakt niet erg veel toeren denk ik, ik heb ook gewoon c3 lagertjes in me ns1, maakt ook maar 12,5 toeren, dus
 
gran turismo 30-8-2002?13:48 Print reply
Posts: 735
Quote:
Originally posted by: symen?kalsbeek

Quote:
Originally posted by: - ViPER -?

Is dus nergens voor nodig om c4 lagers te nemen, zoals veel domme scooter rijders doen met een 70cc'tje, of je moet extreem hard willen voor 100km of zo.

.


sommige scooter rijders doen dat niet voor de lol hoor




Nee duh, alleen de echte getunde race scooters zullen die nodig hebben.
Maar veel van die scooter gasten maken echt niet meer dan 10K toeren, dan is het nutteloos om c4 lagers erin te gooien.


 
Honda MT is gestolen, Maar heb nu een NSR! :)
Rudy 30-8-2002?13:57 Print reply

Posts: 3471
c4 heeft niets met het toerental te maken



dit zijn die p keuzes
P4 Maat- en loopnauwkeurigheid volgens ISO-tolerantieklasse 4 (nauwkeuriger dan P5)

P4A Maatnauwkeurigheid volgens ISO-tolerantieklasse 4 en loopnauwkeurigheid volgens ABMA klasse ABEC 9

P5 Maat- en loopnauwkeurigheid volgens ISO-tolerantieklasse 5 (nauwkeuriger dan P6)

P6 Maat- en loopnauwkeurigheid volgens ISO-tolerantieklasse 6 (nauwkeuriger dan "Normaal"

P43 P4 + C3

P52 P5 + C2

P62 P6 + C2

P63 P6 + C3


[This message is edited by Rudy on 30-8-2002 14:06]
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Siepie Wokkel 30-8-2002?14:06 Print reply
Posts: 3888
c4 is ook 2x zo duur d8 ik
 
-=[Feel the power of Derbi]=-
Rudy 30-8-2002?14:06 Print reply

Posts: 3471
De lagerspeling die met "Normaal" wordt aangegeven, is zodanig gekozen dat bij toepassing van de normaal aanbevolen passingen en onder normale bedrijfsomstandigheden een doelmatige speling in het lager overblijft. Als de bedrijfsomstandigheden en de montage afwijken van normaal, bijvoorbeeld wanneer vaste passingen worden toegepast voor binnen- en buitenring of als er sprake is van uitzonderlijke temperaturen, is het nodig lagers toe te passen met een grotere of kleinere speling dan "Normaal". In dergelijke gevallen is het aan te bevelen dat de speling na montage wordt gecontroleerd.

Lagers met een andere speling dan "Normaal" worden aangeduid met de aanvullende aanduidingen C1 tot C5, zie "Aanvullende aanduidingen".


C1 Lagerspeling kleiner dan C2
C2 Lagerspeling kleiner dan "Normaal"
C3 Lagerspeling groter dan "Normaal"
C4 Lagerspeling groter dan C3
C5 Lagerspeling groter dan C4. Een letter (H, M, L of P) na de spelingsklasse wordt gebruikt om aan te geven dat het spelingsgebied is verminderd of verplaatst, zie onder CN


Het toerental waarbij wentellagers kunnen functioneren is begrensd. In het algemeen is het de toelaatbare bedrijfstemperatuur die, met inachtneming van de toegepaste smeerstof en het materiaal van de onderdelen van het lager, de grens bepaalt. Het toerental waarbij deze bedrijfstemperatuur wordt bereikt, hangt af van de wrijvingswarmte die in het lager wordt ontwikkeld (met inbegrip van buitenaf toegevoerde warmte) en de hoeveelheid warmte die door het lager kan worden afgevoerd. Het lagertype, de afmetingen, de inwendige geometrie van het lager, de belasting, de smering en de koeling alsmede het ontwerp van de kooi, de loopnauwkeurigheid en de speling van het lager spelen alle een belangrijke rol in het bepalen van het toelaatbare toerental.





heeft dus niet met het toerental te maken maar met de inbouw manier en omstandigheden



ik heb in de miniracer nu wel c4 in zitten de orginele (skf lagers gingen snel kapot 2/3 maanden)

[This message is edited by Rudy on 30-8-2002 14:09]

[This message is edited by Rudy on 30-8-2002 14:18]
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Hier_ben_ik - Administrator 30-8-2002?15:35 Print reply

Posts: 8499
ik heb in m'n kx ook C4 zitten.. zaten er ook in dus heb ik ook weer gewoon C4 gekocht.. voor die paar gulden kun je niet gaan zitten zijken vind ik.. MTX heeft alle lagers C3
 
Members zijn vervelend :-|
T_M_C 30-8-2002?16:38 Print reply
Posts: 105
En dan heb ik er weer SKF in zitten.
Ik word gek van die p(u/e)ch Maxi(maal)

Hij wil gewoon niet zoals ik wil
 

Dit topic is 5788 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved