Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Tunen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1160 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #52917 - Tunen
Pagina 3 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 6670 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Derbi-Olaf 28-10-2008 19:05 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
[...]

dat was mij dan onbekend..

maar bij puch werd mij gezegt, mocht ik niet verder dan 63% want dan liep ik risico cilinder te verkloten


wss met ligging van poorten van dit dat en weet ik veel...


nja, misschien om het veilig te houden voor straatgebruik normaal kan je tot 65 procent van de boring gaan.
ik een dat met speciale zuigerveren enzo ook wel iets meer mogelijk is ?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Splendid 28-10-2008 19:06 Print reply

Posts: 8421
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
[...]

dat je met een boormachine gaat 'tunen'..
is veel te groot..

dat je dat neit snapt hee..


als je de uitlaatpoort wat breder en lager maakt, scheelt t al veel.. zou zeggen, pak je dremel en haal dr is 1 รก 2 mm af, (uitlaatpoort) en kijken wattie doet

wss kan hij ook wel membraam @ carter op maken..
dat icm grotere uitlaatpoort/spoelers moet t al wat sneller gaan...




je moet je uitlaatpoort omhoog halen, niet naar beneden 'dat je dat neit snapt hee.. "
 
Ik wil een onderwaterbeer!!
jan-dx11 28-10-2008 19:09 Print reply

Posts: 4931
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Splendid
[...]


je moet je uitlaatpoort omhoog halen, niet naar beneden 'dat je dat neit snapt hee.. "

neej, dat snapte ik wel
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
Thijsje 28-10-2008 19:09 Print reply

Posts: 1687
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
[...]

-- done --



wat houdf

deckheight en blowdown precies in..
heb hier poortmap liggen van MB, maar geen idee waar ikde deckheigt of blowdown kan vinden,, zien,, meten




Dit bericht is gewijzigd door Thijsje op 28-10-2008 om 19:07 uur.



@splendid deed ik om te kijken of iedereen wel oplette
 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8
Splendid 28-10-2008 19:11 Print reply

Posts: 8421
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan-dx11
[...]

neej, dat snapte ik wel


ok, ik doelde eigenlijk ook meer op thijsje

@Thijsje: ok

Dit bericht is gewijzigd door Splendid op 28-10-2008 om 19:11 uur.
 
Ik wil een onderwaterbeer!!
kenny77 28-10-2008 19:14 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
[...]


wat houdf

deckheight en blowdown precies in..
heb hier poortmap liggen van MB, maar geen idee waar ikde deckheigt of blowdown kan vinden,, zien,, meten




Dit bericht is gewijzigd door Thijsje op 28-10-2008 om 19:07 uur.


Misschien heb je hier iets aan.

http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/127

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
[...]


Dat dacht ik ook.

De slag en drijfstang lengte zijn die niet het zelfe als een puch, omdat je die cilinder kon uitwisselen?

Zo ja dan zit je nu op spoelpoorttiming op: 132
En uitlaatpoort timing op: 173
Dit bij een deckheight van 0.7 , omdat ik geen verdere informatie heb.
En een blowdown van 20

Dan zou je misschien de uitlaatpoort 2mm omhoog kunnen halen dan kom je op uitlaatpoort op: 185 uit en een blowdon van: 25.
Dit lijken me wel mooie waardes voor een automaat?

Als iemand dit even goed kan bevestigen, want ik ben ook maar een beginner.


Zou iemand dit misschien nog kunnen controleren?
 
jan-dx11 28-10-2008 19:17 Print reply

Posts: 4931
de diameter is 38 mm x 0.6 = 22.8

die hoeft dus niet breder
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
ikkejw 28-10-2008 19:19 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan-dx11
de diameter is 38 mm x 0.6 = 22.8

die hoeft dus niet breder



lekker wel, want de maat op de poortmap is niet hetzelfde als in de cilinder.

38 * 0.65 = 24.7mm

hij kan dus 24.7mm breed, dat is 27mm op de poortmap.

Dit bericht is gewijzigd door ikkejw op 28-10-2008 om 19:25 uur.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
kenny77 28-10-2008 19:25 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan-dx11
de diameter is 38 mm x 0.6 = 22.8

die hoeft dus niet breder


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Uitlaatpoort zou je dan naar 27mm op de poormap kunnen brengen.
Dan zit je op 65% van de booring.
Dus elke kant 2mm eraf vijlen.





 
jan-dx11 28-10-2008 21:15 Print reply

Posts: 4931
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan-dx11

Dus 2aan bijde kanten 2mm is de optimale brete van de uitlaat poort??
En de hoogte??

En de spoelpoorten??



owjah, die ene die 4.6 van boven zit, moet hij goed veel verlagen zeker??

 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
supermotaaah 28-10-2008 21:17 Print reply
Posts: 3082
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
[...]


maximum van puch is toch 62 of 63% van de boring...
puch en tomos verschillen niet zo gek veel...




max. 67%
 
:|
Jorik92 28-10-2008 23:43 Print reply
Posts: 217
Mn pa heeft toen een x zn cilinder van zundapp getuned, heeft uitlaat & inlaat toen flink wat breder gemaakt en een soort 'schotje' ertussen; zodat de zuigerveer niet bleef haken zegmaar
Vraag me niet hoe hij dit gedaan heeft, dat was in de tijd toen jezus nog alibaba heette...

Dit bericht is gewijzigd door Jorik92 op 28-10-2008 om 23:44 uur.
 
De Schout 29-10-2008 9:23 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan-dx11
[...]



owjah, die ene die 4.6 van boven zit, moet hij goed veel verlagen zeker??



om daar iets zinnings over te zeggen met je de lengte van de zuiger aan de inlaatkant even opmeten.
 
tune tweak fiddle bang bummer
ikkejw 29-10-2008 11:06 Print reply

Posts: 9886
max breedte van de uitlaatpoort hangt volgens mij ook af van de uitlaattiming. ik had eens een 50cc imi voor MT getuned, uitlaat op 200 graden en netjes 65% vd boring. daar was na 3 uurtjes brommercross niks van over. (hij had em ook niet ingereden trouwens, maar goed)

klopt ook wel, want hoe hoger de uitlaattiming, hoe meer toeren hij maakt. dat in combinatie met een brede uitlaatpoort, dan slijten de zuigerveren als de tyfus.

in een laagtoerig poeg cilindertje kun je wel tot 70% gaan, maar bij een hoogtoerig racemonster zou ik niet verder gaan dan 60%. bij een sprinter kan ie dan wel weer wat breder, die maken toch bijna geen draaiuren.

een echte cilinder heeft trouwens een vlinderpoort, waardoor dit probleem vrijwel compleet opgelost is.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
keez 28-11-2008 20:04 Print reply

Posts: 765
hoe krijg ik met een rechte dremel mijn uitlaatpoort breder?

Dit bericht is gewijzigd door keez op 28-11-2008 om 20:06 uur.
 
goedkoop een opmaat uitlaat, mail voor meer info naar: devriesuitlaten@gmail.com

Dit topic is 6670 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved