Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Begin Forum - Topic #52906 - Tomos a35 komt in eens niet meer op...
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 14053 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
dabear |
27-10-2008 17:39 |
Posts: 8 |
Ik heb deze vraag al op een ander forum gesteld maar ik krijg er geen reactie op dus dan maar hier proberen..
Mijn tomos wil niet op toeren komen. (Stotteren) Mijn topsnelheid ligt nu op 22 km/h digitaal. Hij hapert al op het moment dat ik gas geef. De bougie is nat dus zou een te grote sproeier kunnen zijn. Ben al van sproeier 54 (waar ik maanden op gereden heb) naar sproeier 50 gegaan (standaard sproeier). Maar de hij blijft haperen het lijkt net of hij zijn brandstof niet kwijt kan.
Wat ik al gedaan heb: Grondplaat gecontroleerd maar die staat goed, carbarateur schoongemaakt. Rook gecontroleerd maar deze is normaal. Dus geen asociale witte rook dus keerringen zijn ook in orde. De cylinderkop gecontroleerd en opnieuw gemonteerd met nieuwe pakking. Deobus check brommer blijft gewoon zelfde toerental draaien.
wat ik er nog wel bij moet vermelden is dat ik iets mis bij mijn carbarateur bij de kant waar het luchtfilter overheen schuift. De plek waar normaal een haaks omgebogen buisje zat in een houder zit nu niks meer maar ik denk niet dat dat de boel beinvloed of toch wel?
Het vreemde vind ik dus dat het probleem "in eens" ontstond. Ik heb mn eigen wezenloosgezocht maar ik kom er niet meer uit.
Mijn setup:
Bromzuiger 50 cc
Bromkop
ATW 24
VTW 26
Carbarateur: 14/9
BOS uitlaat
Ontsteking staat op brom.
Wie kan me helpen?
|
|
|
|
markhispania3 |
27-10-2008 18:29 |
Posts: 1971 |
ik zou in iedergeval even je luchtfilter en carburateur schoonmaken en de bougie vervangen. kun je een foto maken van je carburateur, want ik snap niet precies wat er nu ontbreekt.
|
|
|
|
Leen |
27-10-2008 18:31 |
Posts: 26877 |
heb ik ook ooit gehad, en toen waren mn beide zuigerveren verdwenen.
|
|
|
|
dabear |
27-10-2008 19:10 |
Posts: 8 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: markhispania3
ik zou in iedergeval even je luchtfilter en carburateur schoonmaken en de bougie vervangen. kun je een foto maken van je carburateur, want ik snap niet precies wat er nu ontbreekt.
Bougie heb ik ondertussen ook al vervangen. carburateur is ook al schoongemaakt. heeft een hele nacht op de week gelegen en doorgeblazen met lucht.
Wat betreft het ontbrekende onderdeeltje, Deze zit voor de luchtinlaat en nog voor de schuif van de shoke.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Leen
heb ik ook ooit gehad, en toen waren mn beide zuigerveren verdwenen.
Dan zou ik ook geen compressie meer moeten hebben maar dat heb ik nog wel aangezien ik de kickstarter met moeite met de hand kan bewegen. Waren mijn zuigerveertjes weg/versleten dan zou ik net zo veel compessie moeten hebben als kicken zonder bougie.
Dus ik denk niet dat dat het probleem is
|
|
|
|
Aquamaniac |
27-10-2008 19:16 |
Posts: 882 |
start hem eens zonder uitlaat ?
en als je dat gedaan hebt en hij staat weer uit kijk dan voor de gein eens door je uitlaat poort hoe het er binnenin uitziet
dit geintje heb ik met een vespa gehad was de pistonpenveer eruitgekomen waardoor de pistonpen een steeds diepere groef trok en hij steeds langzamer ging lopen
|
|
er gaat niks boven luchtkoeling |
|
dabear |
27-10-2008 19:23 |
Posts: 8 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aquamaniac
start hem eens zonder uitlaat ?
en als je dat gedaan hebt en hij staat weer uit kijk dan voor de gein eens door je uitlaat poort hoe het er binnenin uitziet
dit geintje heb ik met een vespa gehad was de pistonpenveer eruitgekomen waardoor de pistonpen een steeds diepere groef trok en hij steeds langzamer ging lopen
Roetvorming heb ik heel minimaal in mn uitlaat poort de uitlaat zit er pas een maand onder. en daarbij komt ook nog eens dat er geen s-bocht aanzit. Maar het lijkt net of hij een tik overslaat op de een of andere manier? hij stottert dus echt in de toeren ook op volgas. net of hij verstikt?
|
|
|
|
Niek de Wildt |
27-10-2008 19:37 |
Posts: 7168 |
contactpuntjes: moeten totaal 0.35mm open
voorontsteking: 1,25mm bij 50cc
1,30mm bij 50cc snel of 70 niet echt snel
en 1,35mm bij 70cc snel.
(dus zoveel mm voor het BDP moeten de contactpuntjes openen, bij std setup/ af-fabriek is 1,2)
twijfel je dan over de vonk?
doe dan even een boutje (M4) in je bougiedop en kick of draai aant vliegwiel met een boormachine (bitje 14 dacht ik) en kijk hoelang de vonk is vanaf het kopje van het boutje tot je cilinder/kop/blok dit moet minimaal een halve cm zijn, maar meestal is het rond de 7 a 8mm het meeste wat ik bij tomos heb meegemaakt is 1cm.
haalt hij dit niet, dan moet je denken aan een andere bobine ---> let op blauwe verkleuring van het metaal, dat duid vaak op oververhitte bobine (of ontstekingspoel halfgaar)
vonkt ie tussen de contactpuntjes?? --> condensator vervangen.
en waarschijnlijk zijn de contactpuntjes dan ook aan vervanging toe (of opschuren indien nog mogelijk)
koop altijd orginele Bosch ontstekingsdelen en geen imitatiezooi.
kosten:
15 euro condensator
15 euro contactpuntjes
ontstekingspoel Bosch 30 euro, immitatie 10tje (hier heb ik geen ervaring mee, dus misschien voldoet immitatie wel, maar ik zou het er niet op wagen als je wat zekerheid wil, dan kun je dingen definitief uitsluiten)
verder zijn je membraan-kleppen makkelijk te checken, misschien dat ze een beetje kaduuk zijn, even een lamp onder houden en dan mag je geen licht doorheen zien.
en was dit altijd al zo of heb je wat veranderd en toen is het gebeurd?
|
|
|
|
dabear |
27-10-2008 19:46 |
Posts: 8 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
contactpuntjes: moeten totaal 0.35mm open
voorontsteking: 1,25mm bij 50cc
1,30mm bij 50cc snel of 70 niet echt snel
en 1,35mm bij 70cc snel.
(dus zoveel mm voor het BDP moeten de contactpuntjes openen, bij std setup/ af-fabriek is 1,2)
twijfel je dan over de vonk?
doe dan even een boutje (M4) in je bougiedop en kick of draai aant vliegwiel met een boormachine (bitje 14 dacht ik) en kijk hoelang de vonk is vanaf het kopje van het boutje tot je cilinder/kop/blok dit moet minimaal een halve cm zijn, maar meestal is het rond de 7 a 8mm het meeste wat ik bij tomos heb meegemaakt is 1cm.
haalt hij dit niet, dan moet je denken aan een andere bobine ---> let op blauwe verkleuring van het metaal, dat duid vaak op oververhitte bobine (of ontstekingspoel halfgaar)
vonkt ie tussen de contactpuntjes?? --> condensator vervangen.
en waarschijnlijk zijn de contactpuntjes dan ook aan vervanging toe (of opschuren indien nog mogelijk)
koop altijd orginele Bosch ontstekingsdelen en geen imitatiezooi.
kosten:
15 euro condensator
15 euro contactpuntjes
ontstekingspoel Bosch 30 euro, immitatie 10tje (hier heb ik geen ervaring mee, dus misschien voldoet immitatie wel, maar ik zou het er niet op wagen als je wat zekerheid wil, dan kun je dingen definitief uitsluiten)
verder zijn je membraan-kleppen makkelijk te checken, misschien dat ze een beetje kaduuk zijn, even een lamp onder houden en dan mag je geen licht doorheen zien.
en was dit altijd al zo of heb je wat veranderd en toen is het gebeurd?
Wat betreft het verhaal van de onsteking gaat hier niet op aangezien het hier om een nieuw type ontsteking gaat. De elektrische ontsteking met vliegwiel en vier spoelen.
En membraankleppen versleten op een tomos die nog op zijn orginele eerste set banden staat vind ik wel erg knap??
Ik ga morgen beginnen met het uitsluiten van mijn bobine en bougiekabel. Dus die komen er nieuw op.
Het probleem ontstond in eens. Ik heb er zeker een maand elke dag 30 km op gereden (behalve in de weekeinden). het enige wat ik nog voordat het probleem ontstond is mn ketting gespannen +- 2 cm speling. en een set nieuwe achterveren omdat ik de oude te stug vond.
|
|
|
|
fox-power |
27-10-2008 19:51 |
Posts: 834 |
ik zou de oude achterveren er weer op zetten.
|
|
|
|
dabear |
27-10-2008 19:53 |
Posts: 8 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: fox-power
ik zou de oude achterveren er weer op zetten.
Haha bijdehand of nie nee maar ff serieus ik probeer een oplossing voor het probleem te vinden. een set achterveren kan de motor niet beinvloeden. Dat maak je mij niet wijs aangezien ik al sinds mn 15e sleutel dus momenteel al zeker 6 jaar
|
|
|
|
fox-power |
27-10-2008 19:55 |
Posts: 834 |
staat de koppeling niet te strak ?, had ik met een puch dan slipte die als het ware, waardoor hij stotterend niet harder als een fietssnelheid ging.
|
|
|
|
dabear |
27-10-2008 20:01 |
Posts: 8 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: fox-power
staat de koppeling niet te strak ?, had ik met een puch dan slipte die als het ware, waardoor hij stotterend niet harder als een fietssnelheid ging.
Koppeling lijkt me ook niet te strak te staan aangezien daar niks aan gedaan is. dus nog orgineel. als deze te strak staat dan grijpt hij volgens mij niet eens aan en maak je niks anders dan overtoeren. Het is tenslotte een centrifugaal koppeling
|
|
|
|
Niek de Wildt |
27-10-2008 20:06 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: dabear
[...]
Koppeling lijkt me ook niet te strak te staan aangezien daar niks aan gedaan is. dus nog orgineel. als deze te strak staat dan grijpt hij volgens mij niet eens aan en maak je niks anders dan overtoeren. Het is tenslotte een centrifugaal koppeling
slaat idd ook nergens op om hierover te beginnen...
verder had ik nergens kunnen opmaken dat hij nog bijna nieuw is toch? (hoe oud is hij nou precies?)
maar je weet het maar nooit dus ik zou alles wat te checken is zonder het te vervangen (en al te veel moeite) gewoon checken.
anders moet je toch echt eens je cilinder eraf halen en daar naar kijken, en daarna ontstekingsdelen vervangen, kan er niet veel meer van maken, want het lijkt erop dat je alle mogelijkheden netjes hebt uitgesloten en volgens mij geen beunhaas bent.
|
|
|
|
J.wally |
27-10-2008 20:06 |
Posts: 2301 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: dabear
[...]
Wat betreft het verhaal van de onsteking gaat hier niet op aangezien het hier om een nieuw type ontsteking gaat. De elektrische ontsteking met vliegwiel en vier spoelen.
En membraankleppen versleten op een tomos die nog op zijn orginele eerste set banden staat vind ik wel erg knap??
Ik ga morgen beginnen met het uitsluiten van mijn bobine en bougiekabel. Dus die komen er nieuw op.
Het probleem ontstond in eens. Ik heb er zeker een maand elke dag 30 km op gereden (behalve in de weekeinden). het enige wat ik nog voordat het probleem ontstond is mn ketting gespannen +- 2 cm speling. en een set nieuwe achterveren omdat ik de oude te stug vond.
als ding nog op eerste set banden staat gwn mee terug gaan; garantie,
maar probeer gwn een nieuwe bougie
|
|
|
|
dabear |
27-10-2008 22:04 |
Posts: 8 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
slaat idd ook nergens op om hierover te beginnen...
verder had ik nergens kunnen opmaken dat hij nog bijna nieuw is toch? (hoe oud is hij nou precies?)
maar je weet het maar nooit dus ik zou alles wat te checken is zonder het te vervangen (en al te veel moeite) gewoon checken.
anders moet je toch echt eens je cilinder eraf halen en daar naar kijken, en daarna ontstekingsdelen vervangen, kan er niet veel meer van maken, want het lijkt erop dat je alle mogelijkheden netjes hebt uitgesloten en volgens mij geen beunhaas bent.
Nou een beunhaas ben ik wel maar ik sleutel gewoon veel in mn vrijetijd
De bromfiets is van 2005 hij is van iemand geweest die er niet meer op durfde te rijden. Geen spatje roest! nergens! heeft gewoon in een droge berging gestaan in een flat. Zelfs de spatborden waren aan de binnenkant schoon bij aanschaf en geen krasje.
Ik ga morgen in iedergeval even mijn bougiekabel vervangen + nieuwe dop en bougie en kijken of het daar aan ligt. Ik heb ondertussen ook een maat van me gebeld die morgen even langskomt met zijn tomos om de bobine eventjes te testen. (dus daarmee heb ik weer mazzel )
|
|
|
|
Evilmex |
27-10-2008 23:23 |
Posts: 4458 |
Douw er een nieuwe bougie in en klaar ben je!
|
|
Hoe Kansloos Is Een Kansloze Kansloos, Die Geen Kans Maakt Omdat Er Iets Met Hem Loos Is? |
|
Dit topic is 14053 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|