Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Perfect schakelen...

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1116 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #52897 - Perfect schakelen...
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
Dit topic is 8780 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

wouter_M 27-10-2008 10:17 Print topicpost
Posts: 68
Ik heb sinds kort terug een honda NSR. Maar nu met dit natte weer en een heleboel modder op de weg, ondervond ik toch wat problemen met m'n schakeltechnieken... Het terugschakelen gaat nog niet 100% (maar dat komt wel, al doende leert men), maar het ergste was, in de bocht, als ik niet goed terugschakelde moest ik dus gaan remmen in die troep... Een ware hel, het kleinste tikje aan m'n voorrem deed me bijna vallen (dat weet ik dus ook al weer... ) en m'n achterrem deed heel m'n achterste zwieren... Na wat balanceren op de weg kwam ik uiteindelijk tot stilstand.


Hoe kan ik zulke dingen nu vermijden? En hoe schakel je het beste in bochten? Gewoon terug schakelen tot je laag genoeg zit om erdoor te gaan?

Is een nogal domme vraag, maar vrij belangerijk als ik deze brommer in deze staat wil houden

Alvast bedankt

Dit bericht is gewijzigd door wouter_M op 27-10-2008 om 10:17 uur.
 

jan-dx11 27-10-2008 10:18 Print reply

Posts: 4931
jah, dat is moeilijk uit te leggen. dat is puur een gevoel.
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
wouter_M 27-10-2008 10:20 Print reply
Posts: 68
Owja, nog iets, telkens als ik schakel (rond de 7000 toeren om het nog wat rustig te houden)geeft hij telkens een geluid alsof ik VOL gas geef, moet ik mijn gas loslaten als ik schakel of...?
 
crossgek - Forum en Sales Moderator 27-10-2008 10:21 Print reply

Posts: 10560
je kunt ook gewoon niet terugschakelen als jij denkt dat het niet goed gaat .

als je denkt dat je een te hoge versnelling oid hebt knijp je gewoon je koppeling in. en ga je door de bocht of stop je.

dan schakel je terug als je stilstaat of op een stuk rijdt waar je geen rare dingen gebeuren.

na tijdje zul je het gevoel vanzelf krijgen en dan kun je ook in rare bochten enzo probleemloos schakelen.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wouter_M
Owja, nog iets, telkens als ik schakel (rond de 7000 toeren om het nog wat rustig te houden)geeft hij telkens een geluid alsof ik VOL gas geef, moet ik mijn gas loslaten als ik schakel of...?


hoeft niet , ik schakel met brommers(en met crosser ) meestal ook gewoon volgas met de koppeling , maar hij zal uiteraard wel even in toeren stijgen op het moment dat je de koppeling intrekt.



Dit bericht is gewijzigd door crossgek op 27-10-2008 om 10:24 uur.
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
jan-dx11 27-10-2008 10:21 Print reply

Posts: 4931
als je de kopeling in knijpt moet je idd het gas even los laten.
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
Derbi-Olaf 27-10-2008 10:22 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wouter_M
Owja, nog iets, telkens als ik schakel (rond de 7000 toeren om het nog wat rustig te houden)geeft hij telkens een geluid alsof ik VOL gas geef, moet ik mijn gas loslaten als ik schakel of...?

ja, terwijl je je koppeling in aan het knijpen ben draai je je gas een beetje dicht.. dan laat je de koppeling weer los en terwijl je dat doet ga je weer gas geven

hoe lang rijd je al?
veel van de vragen die je steld kom je namelijk gewoon door wat ervaring wel achter
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Leen 27-10-2008 10:32 Print reply

Posts: 26877
en sowieso ruim voor een bocht al terugschakelen en afremmen, en dan iets voor het eind van de bocht weer beginnen te accelereren, dan trekt je brommer weer mooi overeind
 
wouter_M 27-10-2008 10:34 Print reply
Posts: 68
Sinds vandaag, heb wel al een nsr gehad, maar daar waren problemen aan, en ik kon er niet mee op de weg... Ook al een paar keer gereden met mijn broer z'n nsr, maar deze is ondertussen al zéér lang verkocht dus als ik al ietwat ervaring had, is het zeker al met de noorderzon verdwenen ^^


Bedankt voor alle reply's
 
Erik 39 27-10-2008 10:42 Print reply

Posts: 15088
Gewoon zorgen dat je niet te hard de bocht door ga, als je evt een soort schrikreactie heb, knijp je gewoon de koppeling in en laat je hem uitrollen. Anders rem je voor de bocht, schakel je terug, en ga je er alsnog doorheen. Met dit weer moet je gewoon extra rustig rijden, overal ligt blad-drap, en das geen pretje op een 2wieler.
 
Derbi-loos! -- www.ERIKVONHOF.nl
Ariej 27-10-2008 11:08 Print reply

Posts: 3685
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Erik 39
Gewoon zorgen dat je niet te hard de bocht door ga, als je evt een soort schrikreactie heb, knijp je gewoon de koppeling in en laat je hem uitrollen. Anders rem je voor de bocht, schakel je terug, en ga je er alsnog doorheen. Met dit weer moet je gewoon extra rustig rijden, overal ligt blad-drap, en das geen pretje op een 2wieler.



hier sluit ik mij bij aan. het klinkt alsof je in paniek raakt.
maargoed, zoals je zelf zegt: aldoende leert men.
Probeer eerst even zonder gas uit te rollen voordat je terugschakelt, neem vooral je tijd (ga op tijd van huis)
 
murphy's law: altijd de steeksleutel verkeertesom vastpakken
rik hulkenberg 27-10-2008 11:11 Print reply

Posts: 10029
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ariej
[...]



hier sluit ik mij bij aan. het klinkt alsof je in paniek raakt.
maargoed, zoals je zelf zegt: aldoende leert men.
Probeer eerst even zonder gas uit te rollen voordat je terugschakelt, neem vooral je tijd (ga op tijd van huis)

sluit ik mij ook bij aan
als je voelt dat ie slipt ga je uit schik remmen gevolg je gaat op je plaat
en zeker met dit natte/koude weer moet je gewoon voorzichtig zijn in de bochten
 
Ice Ap rs50 27-10-2008 11:12 Print reply

Posts: 7149
tussengas geven en koppeling langzaam laten opkomen, oefen maar eerst op een rechtstuk in het droog


en niet remmen in een bocht, en niet afschakelen in een bocht, opschakelen kan makkelijk.

als je hard door de bocht gaat, gewoon platter leggen die fiets

dus koppeling in, afschakelen, dot gas erop(gewoon ff snel ertussen, geen gas blijven geven), koppeling langzaam laten komen. je toeren moeten geleidelijk overgaan, zo heb je het minst kans dat het achterwiel blokeert (niet zo heel belangrijk op 50cc, maar als je later wil gaan motorrijden kan je het meteen goed)

niet overhaast te werk gaan, want zoals ik het begrijp jij je nog niet al te lang... dus ff rustig, alles stap voor stap

het enige wat je in de bocht mag doen eigelijk is: sturen, platter gaan of oprichten, (opschakelen) , gas bijgeven.

Dit bericht is gewijzigd door Ice Ap rs50 op 27-10-2008 om 11:13 uur.
 
GTI - GTD - BMW
jan-dx11 27-10-2008 11:40 Print reply

Posts: 4931
remmen op de motor is ook niet top
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
Malaguti RST 27-10-2008 12:21 Print reply

Posts: 1668
Zo als gezegt zouw ik ook in het begin nog ff rustig aan doen in de bocht en nog niet remmen of veel gas geven.

Meschien helpt op schakelen om de motor ff laag in de toeren te houden.
(gas los laten bij koppeling)
 
[[-]] (()) [[\]] [[)) //-\\
bulteman 27-10-2008 12:22 Print reply

Posts: 1956
ik raad je eigenlijk ook aan om een keer een middag ofzo (als het licht is) even een heel eind te gaan rijden.
puur om een beetje te wennen aan de brommer en de rest van het verkeer.


 
Als het regent in September, valt kerst in December.
OmafietS 27-10-2008 12:23 Print reply

Posts: 7472
Terugschakelen VOOR de bocht, niet er in. Tijdig afremmen, terugschakelen en dan de bocht in rijden.

En natuurlijk moet je tijdens het schakelen je gas loslaten!
 

Dit topic is 8780 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved