Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - afdraaien vliegwiel voor puch maxi

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1254 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #52886 - afdraaien vliegwiel voor puch maxi
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 4193 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

grasmaaier89 26-10-2008 22:32 Print reply

Posts: 14412
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: simon16
[...]


ja en kapot is een kwartslag tever.

niek de wild had bij zijn honda vliegwiel dat hij bij bepaalde gewichten die hij erafhaalde onbalans kreeg.
mischien is dit bij puch ook zo.



zeker is dat bij de puch ook. Dat is bij elk vliegwiel. Alleen een standaard poegje zal niet veel toeren beuken. Dus ken een klein beetje onbalans niet heel t blok molostreren.
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
Derbi-Olaf 26-10-2008 22:36 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: grasmaaier89
[...]



zeker is dat bij de puch ook. Dat is bij elk vliegwiel. Alleen een standaard poegje zal niet veel toeren beuken. Dus ken een klein beetje onbalans niet heel t blok molostreren.

hij had het ook bij een puch gedaan en dat ging zonder onbalans!
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
De Schout 26-10-2008 22:38 Print reply
Posts: 5326
alles kan eraf. alleen het nokje en de schroefdraad voor je vliegwieltrekker overhouden. dan wel accutje aansluiten
 
tune tweak fiddle bang bummer
Martijn II - Forum en Sales Moderator 26-10-2008 23:31 Print reply

Posts: 9841
en hoe lang rij je daar dan mee.... 10 minz?

 
Too cool for school!
Niek de Wildt 27-10-2008 0:05 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: grasmaaier89
[...]



zeker is dat bij de puch ook. Dat is bij elk vliegwiel. Alleen een standaard poegje zal niet veel toeren beuken. Dus ken een klein beetje onbalans niet heel t blok molostreren.



nee hoor, alleen bij Honda raakte het in onbalans en was hij pas bij een exact gewicht in balans, bij puch/tomos maakte het geen zak uit, zolang je er maar niet achterlijk veel afhaald.
zie hier mijn uitgebreide uitleg:

http://www.brommerfo...ofile/voertuig/10606

fototje:
http://www.brommerforum.nl/gallery/view/4111
(ergens in het midden)


Ik zal morgen even meten hoeveel ik er in grammen en in mm's af heb gehaald.
afdraaien doe je aan de buitenkant want daar zijn de centrifugale krachten het grootst en hoef je dus het minste weg te halen, het inspannen doe je door de gaten van het vliegwiel bij puch omdat het nokje een ei-vorm heeft ivm contactpunten openen.

TIP: als hij is ingespannen op draaibank moet je de bank even op hoog toerental laten draaien om te zien of je hem goed hebt ingespand.

qua gasreactie/optrekken werkt het erg leuk.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 27-10-2008 om 0:17 uur.
 
Harold 27-10-2008 0:31 Print reply

Posts: 1052
ligt er een beetje aan welk type vliegwiel je hebt. Er zijn vliegwielen van puch waar de magneten vast geschroeft zitten, deze kun je niet afdraaien (of alleen maar gedeeltelijk). De gelijmde versies kun je wel afdraaien.
Als je zorgt dat er 2 mm wanddikte overblijft, moet het goed gaan. Het voorvlak kun je ook behoorlijk wat afhalen, maar heeft uiterraad minder effect dan dat wat je verder van het draaipunt weg haalt(maar alle kleine beetjes helpen).

Ik heb het gewoon op de buitenkant ingespannen (buitenbekken gebruiken) en netjes uitgeklokt en vervolgens de buitenkant en ook de voorkant vlak afgedraaid. Naderhand het vliegwiel omdraaien en op nieuw inspannen (als het goed zit hij nu meteen zonder slingering ingespannen). Nu kun je het laatste randje wat je moest laten staan er af draaien. Naderhand wel even uitblanceren, had ik met mijne eerst niet gedaan maar bleek wel hard nodig te zijn. Je merkt en ziet vrij weinig van het onbalans, maar je lagers zijn wel super snel weer versleten.
 
Niek de Wildt 27-10-2008 0:34 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Harold
ligt er een beetje aan welk type vliegwiel je hebt. Er zijn vliegwielen van puch waar de magneten vast geschroeft zitten, deze kun je niet afdraaien (of alleen maar gedeeltelijk). De gelijmde versies kun je wel afdraaien.
Als je zorgt dat er 2 mm wanddikte overblijft, moet het goed gaan. Het voorvlak kun je ook behoorlijk wat afhalen, maar heeft uiterraad minder effect dan dat wat je verder van het draaipunt weg haalt(maar alle kleine beetjes helpen).

Ik heb het gewoon op de buitenkant ingespannen (buitenbekken gebruiken) en netjes uitgeklokt en vervolgens de buitenkant en ook de voorkant vlak afgedraaid. Naderhand het vliegwiel omdraaien en op nieuw inspannen (als het goed zit hij nu meteen zonder slingering ingespannen). Nu kun je het laatste randje wat je moest laten staan er af draaien. Naderhand wel even uitblanceren, had ik met mijne eerst niet gedaan maar bleek wel hard nodig te zijn. Je merkt en ziet vrij weinig van het onbalans, maar je lagers zijn wel super snel weer versleten.


die rand die naar voren komt (vanaf de open kant gezien) heb ik idd ook eraf gehaald.
maar aan de voorkant zou ik er niks afhalen, daar zit een profiel ivm structurele stevigheid.

zoals ik zei, ik zal morgen even meten/wegen hoeveel mm's/grammen ik eraf heb gehaald.


EDIT: @Harold: zie net je minibike en andere voertuigen, heel vet, ook met electrode je uitlaat gelast, respect, ik heb het geprobeerd bij een proma, werd een beetje maanlandschap.
hoe dikke electrodes heb je gebruikt (waar gehaald) en hoeveel amp's ongv? ook die yz250 erg netjes, me buurman heeft originele bonneville zal is een foto posten.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 27-10-2008 om 0:41 uur.
 
Harold 27-10-2008 0:43 Print reply

Posts: 1052
Voorkant kun je behoorlijk wat van af halen hoor. Deze moet alleen de kracht van de afzettende magneten overwinnen (tegenwerkend koppel in dit geval) = niet veel, en zorgt er voor dat de magneet krans op zijn plek blijft in axiale richting. De buitenkant (ring) houd de magneten bij elkaar en vangt daar ook de middelpuntvliegende krachten van op. Is een beetje het boog idee wat je in kerken ziet, kan groote krachten weerstaan.

offtopic:
Electrode maat weet ik zo niet meer 1 na dunste die bij de ijzerwaren zaak te krijgen was. Tegen de 20 ampere aan had ik hem. en dan steeds kleine stukjes lassen, slak er af tikken en weer een klein stukje(anders werd het te warm en zakt het zo in) Het is iigv af te raden om het met elektrode te doen, ik doe het nooit weer
als je n foto van de bonny hebt mag je hem wel in m'n pro posten, vin ik wel interessant



Dit bericht is gewijzigd door Harold op 27-10-2008 om 0:50 uur.
 
Saknet 27-10-2008 1:55 Print reply

Posts: 10355
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: fox-power
ik heb toch aangegeven op wel moment het goed was :P dan maakt het toch niet uit hoeveel er af is gegaan, nooit echt opgemeten gewogen enzo



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zwarte-beuner
heb ik dat niet verklaard dan?



ik zie enkel verklaringen over hoe je een vliegwiel kan molesteren? weinig relevant m.b.t. TS z'n vraag vind je niet?

nee dat is echt een schril contrast vergeleken met harold en niek bijvoorbeeld



Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 27-10-2008 om 1:58 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
De Schout 27-10-2008 11:43 Print reply
Posts: 5326
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
en hoe lang rij je daar dan mee.... 10 minz?



zo lang t spul loopt valt t verbruik wel mee. maar als tie stilvalt met de punten dicht, en er dus stroom door je (auto) bonine blijft lopen is het idd zo over.


om t vliegwiel af te draaien kun je beter een stukje alu pakken daar conusje opdraaien en schroefdraad op snijden, en dan zonder het spul uit te spannen daar je vliegwiel op zetten. zo weet je 100% zeker dat je vliegwiel gecentreerd zit en het je geen gezeur met uitklokken, onbalans ed.

 
tune tweak fiddle bang bummer

Dit topic is 4193 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved